آی پی امداد
abtahi

تجربیات: Pcb و تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود بر شما استاد عزیز
همیشه از مثال هاتون لذت برده و سعی کردم در حد سواد و مهارتم بیشتر یاد بگیرم. همانطور که فرمودید الکترونیک همانند یک دریای بزرگی هست و من از این دریای پر آب فقط به قدر یک قطره دانش دارم. اما خب همیشه سعی کردم اطلاعاتم رو افزایش بدم چون با وجودیکه رشته فوق لیسانس بنده شیمی هست اما الکترونیک یکی از علایق بنده هست.

با لامپ 12 ولتی در 5 ولت افت ولتاژی ندارم و جریان مصرفی 0.9 آمپر هست.

استاد در اولین فرصت ترانزیستور تخت tip35 به همراه bc640 رو تهیه و جایگزین خواهم کرد.

یه سوالی پرسیده بودم در پست شماره 1464 با این عنوان :
اما اگر دقت بفرمائید آمپر متر نمایشگر جریان مصرفی 0.09 آمپر ( 90 میلی آمپر) رو نمایش میده بدون اینکه باری کشیده بشه. آیا این مورد طبیعی هست؟
ممنون میشم بفرمایید زمانی که مثلا نمایشگر به یه باتری وصله و باری به خروجی وصل نیست مگر باید جریانی نشون بده؟
البته اکثر مشکل ما مربوط به نمایشگر بود که کالیبره نبود با اینکه ترک های اصلی مدار رو پهن در نظر گرفته بودم ولی دوباره ترک های قسمت گرند مدار و امیتر ترانزیستور رو قلع اندود کردم که مشکل افت ولتاژ و جریان نداشته باشم.
البته تا حد امکان سعی کردم نمایشگر رو از جهت جریان و ولتاژ با چیزی که مولتی مترم نشون داد کالیبره کنم.

سپاس

درود

نظر لطف شماست و پیشرفت خیلی خوب و قابل تحسینی داشتید.

بابت آمپرمتر
درسته که آمپرمتر پنلی نیاز به جریانی جهت مصرف بخش الکترونیکی بویژه برای نمایشگر داره اما باید فقط جریانی که از سیم ضخیم قرمز عبور میکنه نشون بده و لذا سیم قرمز را قطع کن که مطمئن باشی جریانی عبور نمیکنه که باید صفر آمپر باشه اگه صفر نبود ، کالیبره نیست.
هرچند جابجایی سیم ضخیم قرمز و مشکی بعیده اما جنس معتبری نیست و ممکنه اشتباهی رخ داده باشه ، لذا جای سیم ضخیم قرمز و مشکی را جابجا کن ببین شاید درست بشه ؟

قلع اندود کردن مسیر های جریان زیاد اقدام درست و خوبی هست.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود
لذا سیم قرمز را قطع کن که مطمئن باشی جریانی عبور نمیکنه که باید صفر آمپر باشه اگه صفر نبود ، کالیبره نیست.
استاد وقتی سیم های ضخیم به جایی متصل نیست مقدار 0.09 آمپر نشون میده که توسط پتانسیومتر پشت نمایشگر کالیبرش کردم. من تصورم اینه اون مدل هایی که نمایشگرشان دو رنگ هستند ( آبی و قرمز) جنس بهتری دارن.
هرچند جابجایی سیم ضخیم قرمز و مشکی بعیده اما جنس معتبری نیست و ممکنه اشتباهی رخ داده باشه ، لذا جای سیم ضخیم قرمز و مشکی را جابجا کن ببین شاید درست بشه ؟
جابجایی رو هم انجام دادم ولی آمپر متر نمایشگر چیزی نشون نمیده.
الان هم نمایشگر از نظر نمایش ولتاژ و آمپراژ کالیبره هست. سیم نازک مشکی هم کاملا قطع هست چون وقتی وصل میشه به گرند مدار آمپراژ رو بالاتر نشون میده.
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود

استاد وقتی سیم های ضخیم به جایی متصل نیست مقدار 0.09 آمپر نشون میده که توسط پتانسیومتر پشت نمایشگر کالیبرش کردم. من تصورم اینه اون مدل هایی که نمایشگرشان دو رنگ هستند ( آبی و قرمز) جنس بهتری دارن.

جابجایی رو هم انجام دادم ولی آمپر متر نمایشگر چیزی نشون نمیده.
الان هم نمایشگر از نظر نمایش ولتاژ و آمپراژ کالیبره هست. سیم نازک مشکی هم کاملا قطع هست چون وقتی وصل میشه به گرند مدار آمپراژ رو بالاتر نشون میده.
سپاس

درود

بسیار عالی
ولی ممکنه اشتباها قرمز ضخیم بعنوان گراند آمپرمتر منظور شده .
لذا قرمز ضخیم را به گراند متصل کن ببین بمحض ارتباط مشکی نازک به گراند بازم آمپر ناصحیح نشون میده ؟

اگه بازم جریان ناصحیح نشون داد دراینصورت مشکی نازک از طرف سازنده ولتمتر به محل ناصحیحی متصل شده و باید قطع باشه و چاره ای نیست و اشکالی هم نداره.

ضمنا گفتی با جابجایی قرمز و مشکی جریانی نشون نمیده که مفهومم نشد که صفر آمپر نشون میده یا خاموش میشه و یا ...

سپاس
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود
قرمز ضخیم را به گراند متصل کن ببین بمحض ارتباط مشکی نازک به گراند بازم آمپر ناصحیح نشون میده ؟
وقتی قرمز ضخیم رو به گراند وصل می کنم و در خروجی بار متصل می کنم آمپرمتر نمایشگر فقط اعداد صفر نشون میده و اگر سیم مشکی نازک رو هم به گراند متصل کنم با وصل بار به خروجی کماکان اعداد صفر هستند.

ضمنا گفتی با جابجایی قرمز و مشکی جریانی نشون نمیده که مفهومم نشد که صفر آمپر نشون میده یا خاموش میشه و یا ...
بله دقیقا صفر آمپر نمایش داده میشه

استاد من یه ترانس هالوژن با خروجی 11 ولت AC تونستم پیدا کنم ابعاد هسته ترانس به شرح ذیل هست:
طول : 6.5 سانتی متر
عرض : 3.5 سانتی متر
ارتفاع : 5.5 سانتی متر
11.jpg
12.jpg
این امکان وجود داره که چند دور سیم لاکی به ثانویه ترانس اضافه کرد.؟ سیم لاکی دارم ولی قطرش بیشتر از قطر سیم لاکی این ترانس هست. مشکلی نداره؟
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود

وقتی قرمز ضخیم رو به گراند وصل می کنم و در خروجی بار متصل می کنم آمپرمتر نمایشگر فقط اعداد صفر نشون میده و اگر سیم مشکی نازک رو هم به گراند متصل کنم با وصل بار به خروجی کماکان اعداد صفر هستند.

بله دقیقا صفر آمپر نمایش داده میشه

استاد من یه ترانس هالوژن با خروجی 11 ولت AC تونستم پیدا کنم ابعاد هسته ترانس به شرح ذیل هست:
طول : 6.5 سانتی متر
عرض : 3.5 سانتی متر
ارتفاع : 5.5 سانتی متر
مشاهده فایل‌پیوست 184114
مشاهده فایل‌پیوست 184115
این امکان وجود داره که چند دور سیم لاکی به ثانویه ترانس اضافه کرد.؟ سیم لاکی دارم ولی قطرش بیشتر از قطر سیم لاکی این ترانس هست. مشکلی نداره؟
سپاس

درود

پس بجای مشکی ضخیم ، سیم قرمز ضخیم را به گراند متصل کنید و مشکی نازک را هم به گراند متصل کنی
دراینصورت از سیم مشکی ضخیم بعنوان خروجی منفی تغذیه استفاده کنید و به بار متصل کنید ببینید آمپر درست نشون میده ؟
(بدیهی است که باید مثبت خروجی تغذیه مانند سابق استفاده بشه و به بار متصل بشه.

اضافه کردن تعداد دوری با سیم ضخیم تر به ثانویه ترانس هیچ اشکالی نداره .
سیم ضخیم تر ، فقط فضای بیشتری اشغال میکنه .

بطور کلی ، تا جائیکه فضای ترانس اجازه میده باید از سیم ضخیم تر استفاده بشه تا فضای خالی نداشته باشیم.
و لذا این نکته طلایی سیم پیچی را بخاطر داشته باش که پس از تحقیقات و تجربه کافی بدست آوردم و در منبع و کتابی پیدا نمیکنی که یکی از مشخصات سیم پیچ ایده آل ترانس ها و الکتروموتورها اینه که بقدری سیم ها ضخیم تر باشند که فضای خالی باقی نمونه.
محاسباتی که فضای خالی بجا بگذاره ، قطعا علمی نیست و یا خطایی در محاسبه اتفاق افتاده .

بعبارت دیگر ترانسی که فضای خالی داره یعنی ضخامت سیم ها با ناشیگری محاسبه شده و از پتانسیل ترانس و الکتروموتور بخوبی استفاده نشده و بمیزان فضای خالی ، قابلیت و توانایی ترانس تلف شده و بلااستفاده گردیده.

با توجه به ظاهر و ابعاد این ترانس اگه ولتاژ ثانویه ۱۸ ولت باشه احتمالا در ۱۲ ولت میتونه ۳ آمپر بده.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

پس بجای مشکی ضخیم ، سیم قرمز ضخیم را به گراند متصل کنید و مشکی نازک را هم به گراند متصل کنی
دراینصورت از سیم مشکی ضخیم بعنوان خروجی منفی تغذیه استفاده کنید و به بار متصل کنید ببینید آمپر درست نشون میده ؟

درود بر شما استاد عزیزم
در پست 1472 مطابق فرمایش شما عمل کردم و قرمز ضخیم رو به گرند وصل کردم اما نمایشگر صفر آمپر رو نشون میده ( حتی با وجود داشتن بار در خروجی)
در مورد ترانس عرض کنم متاسفانه نتونستم هسته های EI رو جدا کنم که پیچیدن راحتتر بشه. اینجوری هم فکر کنم نتونم منظم بپیچم و حتی ممکنه سیم لاکی موقع پیچیدن با برخورد به هسته فلزی لاکش کنده بشه و اتصالی پیش بیاد.

سپاس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود بر شما استاد عزیزم
در پست 1472 مطابق فرمایش شما عمل کردم و قرمز ضخیم رو به گرند وصل کردم اما نمایشگر صفر آمپر رو نشون میده ( حتی با وجود داشتن بار در خروجی)
در مورد ترانس عرض کنم متاسفانه نتونستم هسته های EI رو جدا کنم که پیچیدن راحتتر بشه. اینجوری هم فکر کنم نتونم منظم بپیچم و حتی ممکنه سیم لاکی موقع پیچیدن با برخورد به هسته فلزی لاکش کنده بشه و اتصالی پیش بیاد.
سپاس

درود

برای اضافه کردن سیم پیچ نیاز به باز کردن هسته نیست .
باز کردنش وقت و انرژی بیشتری نیاز داره

اما برای زخمی نشدن سیم راه داره.
باید چسب اسکاج معروف به چسب شیشه ای که روی میز هر بقالی هم هست تهیه کنی و یکدور روی بازوهای خارجی یعنی بازوهای طرفین ترانس بپیچی که سیم ها به فلز هسته برخورد نکنه.

هرچند با پهنای مختلف وجود داره ولی میتونی از باریک ترین چسب هم استفاده کنی و روی هر بازو چند حلقه بچسبونی که کل بخش داخلی بازوها نوار چسب داشته باشه.

یا میتونی یک تکه فیلم رادیولوژی ، داخل هر طرف ترانس بگذاری که سیم ها به فلز بازوها برخورد نکنه ، یعنی سیم ها از بین فیلم و سیم پیچ ترانس عبور میکنه و زخمی نمیشه .

اینجوری خیلی سریع و راحت به سیم پیچ ثانویه اضافه کن.

برای اینکه هر بار ناگزیر به عبور کل طول تک سیم باقیمانده نباشی ، بهتره ۲ لا یا ۳ لا بپیچی یعنی هر بار ۳ سیم از هر طرف عبور میکنه

و میتونی از وسط همین سیم ۳ لا شروع کنی و یکبار یکطرف یعنی نصف سیم را بپیچی و دفعه بعد باقیمانده سیم را بپیچی .

نهایتا باید سر و ته ۳ سیم را به نحوی با هم سری کنی که گویی یک سیم بوده که از بین راه قطع کردی و مجددا بهم وصل کردی بطوریکه جهت پیچیدن سیم پیچ تا انتهای سیم تغییر نکنه و هم جهت با سیم پیچ ثانویه هم بشه.

در زمان پیچیدن ، جهت سیمی که میپیچی مهم نیست و فقط نهایتا باید بدرستی سربندی کنی.( یعنی باید سر و ته سیم ها رو بدرستی متصل کنی)

خطاهای ممکن خطری نداره و بشرح زیر محتمل میشه.
اگه سرو ته یک سیم را اشتباها بهم متصل کنی درواقع یک ثانویه را اتصال کوتاه کردی و داغ میشه و ترانس هم زور میزنه و با صدای غیرعادی کار میکنه و متوجه میشی .
و اگه سر و ته هر سیم را بدرستی به سیم دوم یا سوم متصل نکنی هیچ خطری نداره فقط بجای اضافه شدن ولتاژ ، میبینی ولتاژ نهایی کم شده .

باوجودیکه تقریبا هر ترانسی که دیدم از دستم قسر در نرفته و طبق نیازم دستکاریش کردم معذالک در طول عمرم حتی در یک ترانس هم حادثه ناخواسته زخمی شدن و سوختن سیم پیچ اتفاق نیافتاده.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود بر استاد غزال عزیز
به جهت اینکه موضوع مونتاژ تغذیه بنده تکمیل بشه می خوام موارد مطرح شده رو کامل کنم و در آخر برای کاربرانیکه قصد دارند این تغذیه رو بسازند موضوعی را عرض کنم.

استاد من اون ترانسی رو هم که در پست قبلی صحبتش بود با مقدار سیم لاکی که داشتم اضافه کردم اما به جهت اینکه پیچیدن سیم برام کمی مشکل ساز شد تصمیم گرفتم هسته رو باز کنم و اینکار رو هم کردم و چون ترانس پیچ قبلی خیلی بی نظم پیچیده بود من اون بی نظمی رو نظم داده و ولتاژ ترانس به از 11 ولت Ac به 14 ولت Ac رسید. لذا با تغذیه و بار لامپ 12 ولتی تست کردم و متوجه شدم مقدار جریانی که می تونه در ولتاژ 12 ولت تامین کنه کمتر از ترانسی هست که الان روی تغذیه سوار شده. لذا با همون ترانس قبلی تغذیه رو تکمیل کردم و خب یه تجربه جدیدی هم در پیچیدن ترانس کسب کردم.

اما صحبت اصلی بنده با دوستانی هست که می خوان این تغذیه رو مونتاژ کنند.
با توجه به تجربه چند بار کار کردن که با تغذیه های بازاری داشتم باید بگم این تغذیه در نوع خودش بی نظیره و هیچ چیزی از تغذیه های بازاری کم نداره.
اما دقت کنید برای بدست اوردن ولتاژ و جریان بالاتر حرص نزنید. چون همین تغذیه با شرایطی که استاد غزال در صفحه اول ذکر کردند تمام نیاز تعمیرکاران عزیز رو برآورده می کنه. البته هستند مشاغلی که نیاز به جریان بالاتر برای تست دارند که اونا بحثشون جداست.

در پایان از تمام زحمات جناب غزال تشکر می کنم.
استاد در اولین فرصتی که بدست بیارم به عنوان یک برد با سایز کوچکتر طراحی خواهم کردم و به عنوان هدیه ای بسیار ناقابل و ناچیز به حضورتون ارسال خواهم کرد که حداقل قطره ای از دریای محبت شما رو جبران کرده باشم.

در نهایت یه تصویر از نتایج کارم رو اینجا قرار میدم که پنلش رو با کورل طراحی کردم و بر روی کاغذ پشت چسب دار مات پرینت رنگی گرفتم.
سپاس
2.jpg
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود بر استاد غزال عزیز
به جهت اینکه موضوع مونتاژ تغذیه بنده تکمیل بشه می خوام موارد مطرح شده رو کامل کنم و در آخر برای کاربرانیکه قصد دارند این تغذیه رو بسازند موضوعی را عرض کنم.

استاد من اون ترانسی رو هم که در پست قبلی صحبتش بود با مقدار سیم لاکی که داشتم اضافه کردم اما به جهت اینکه پیچیدن سیم برام کمی مشکل ساز شد تصمیم گرفتم هسته رو باز کنم و اینکار رو هم کردم و چون ترانس پیچ قبلی خیلی بی نظم پیچیده بود من اون بی نظمی رو نظم داده و ولتاژ ترانس به از 11 ولت Ac به 14 ولت Ac رسید. لذا با تغذیه و بار لامپ 12 ولتی تست کردم و متوجه شدم مقدار جریانی که می تونه در ولتاژ 12 ولت تامین کنه کمتر از ترانسی هست که الان روی تغذیه سوار شده. لذا با همون ترانس قبلی تغذیه رو تکمیل کردم و خب یه تجربه جدیدی هم در پیچیدن ترانس کسب کردم.

اما صحبت اصلی بنده با دوستانی هست که می خوان این تغذیه رو مونتاژ کنند.
با توجه به تجربه چند بار کار کردن که با تغذیه های بازاری داشتم باید بگم این تغذیه در نوع خودش بی نظیره و هیچ چیزی از تغذیه های بازاری کم نداره.
اما دقت کنید برای بدست اوردن ولتاژ و جریان بالاتر حرص نزنید. چون همین تغذیه با شرایطی که استاد غزال در صفحه اول ذکر کردند تمام نیاز تعمیرکاران عزیز رو برآورده می کنه. البته هستند مشاغلی که نیاز به جریان بالاتر برای تست دارند که اونا بحثشون جداست.

در پایان از تمام زحمات جناب غزال تشکر می کنم.
استاد در اولین فرصتی که بدست بیارم به عنوان یک برد با سایز کوچکتر طراحی خواهم کردم و به عنوان هدیه ای بسیار ناقابل و ناچیز به حضورتون ارسال خواهم کرد که حداقل قطره ای از دریای محبت شما رو جبران کرده باشم.

در نهایت یه تصویر از نتایج کارم رو اینجا قرار میدم که پنلش رو با کورل طراحی کردم و بر روی کاغذ پشت چسب دار مات پرینت رنگی گرفتم.
سپاس

درود

آفرین
و تشکر از زحمات گرانقدر شما.

بنظر میرسه حجم ترانس اخیر بزرگتر از قبلی است و دراینصورت باید جریان بیشتر از اولی بده ، البته بشرطی که ولتاژش کمتر از اولی نباشه.

ضمنا میتونی دو ترانس را برای حدود ۱۰ ولت با سیم ضخیم یا دولا بپیچی .
سپس اولیه هر دو را موازی کن که به برق شهر متصل بشه.
و نهایتا دو تا ثانویه ۱۰ ولتی آمپر بالا را با هم سری کن که ۲۰ ولت متناوب با آمپر کافی داشته باشی.
از طرفی جهت کاهش حرارت ترانزیستور قدرت بسهولت ۱۰ ولت هم دراختیار هست و میتونی متناسب با ولتاژ مورد نیاز با یک کلید از ۱۰ و یا ۲۰ ولت استفاده کنی که البته با مدار ساده ای بصورت اتوماتیک قابل انجام است.

و ضمنا در این تلاش ها به تسلط خوبی در خصوص ترانس خواهی رسید.
اگه پس از سری کردن ثانویه ها ، ولتاژ نهایی حدود صفر ولت بود ، سر و ته یکی از ثانویه ها رو جابجا کن که حدود ۲۰ ولت بده.

ضمنا pcb بسیار عالی است ، فقط پهنای مسیرهایی که دارای جریان زیاد هستند مناسب نیست و تاثیر بسیار نامطلوبی داره.
اتفاقا مسیرهایی که باید پهن تر باشه مشخص کردم ولی نفهمیدم چطور حذف شد و تلاشم بی نتیجه شد و دیگه منصرف شده بودم.
اما با توجه به تصمیم شما مجددا تلاش و تقدیم میکنم.

بطور کلی صرفنظر از پهنای مناسب مسیرهای جریان زیاد ، تا جایی که فضای خالی برد اجازه میده این مسیرها پهن تر باشه و لذا فضاهای خالی را به این مسیرها اضافه کن که در زحمات جناب SMAEEL عزیز در اولین پست بخوبی قابل مشاهده است.

سپاس

مسیرهایی که با قلم سبز مشخص کردم حتی المقدور پهن باشه، مثلا فضای خالی بین دو پایه خازن بزرگ هم به این مسیرها اضافه بشه و فاصله ناچیز بین دو پایه خازن کافیست زیرا ولتاژ پایینه .
مسیرهای نازک فعلی ، مقاومت تولید میکنه و لذا متناسب با جریان خرابکاری میکنه که در ولتاژهای بالاتر محسوس تر میشه.

IMG_2.jpg

ضمنا اگه خواستی تغییراتی در pcb اعمال کنی یک ترانزیستور بجای d5 هم پیش بینی کن که در صورت نیاز احتمالی قابل استفاده باشه بطوریکه دو پایه ترانزیستور شبیه حجم bc640 بجای d5 و پایه کلکتور به پایه ۱ رگلاتور ۳۱۷ متصل بشه.

یعنی فقط یک پایه دیگه ، کنار دو پایه d5 پیش بینی بشه که به پایه ۱ رگلاتور متصل بشه تا در صورت لزوم ، ترانزیستور بجای d5 نصب بشه.
در صورت امکان بین پایه سوم و پایه ۱ رگلاتور یک جامپر باشه بهتره ولی خیلی واجب نیست.
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
پاسخ : تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

درود بر شما استاد عزیزم
مسیرهایی که با قلم سبز مشخص کردم حتی المقدور پهن باشه، مثلا فضای خالی بین دو پایه خازن بزرگ هم به این مسیرها اضافه بشه و فاصله ناچیز بین دو پایه خازن کافیست زیرا ولتاژ پایینه .
مسیرهای نازک فعلی ، مقاومت تولید میکنه و لذا متناسب با جریان خرابکاری میکنه که در ولتاژهای بالاتر محسوس تر میشه.
به روی چشم مسیر های مشخص شده توسط شما رو حتما پهن در نظر خواهم گرفت.
فضای بین دو خازن هم از این جهت کمی فاصله دار گرفتم چون میترسیدم فاصله کم دو پایه باعث جرقه یا اتصال بشه. اما حتما اصلاح خواهم کرد.
ضمنا اگر مایل باشید و در صورتی که امکان باشه و فضا هم داشته باشم می خوام قسمت محدود کننده رو در یک برد جدا طراحی کنم که اولا از برد اصلی سوا باشه و ثانیا به صورت عمودی بوسیله پین هدر بر روی برد قرار بگیره. مزیت این کار اینه که برد اصلی خیلی کوچیک میشه.

در مورد D5 ممکنه بفرمائید وظیفه این ترانزیستور چی هست و پایه های بیس و امیتر به کجا باید متصل بشه؟ (البته کلکتور رو که فرمودید به پایه 1 آیسی 317 میره)
آیا خود D5 بایستی حذف بشه؟
سپاس
 
بالا