آی پی امداد
abtahi

سوال: فرق موتور هایی که ذغال در انها یکار رفته و موتور هایی که بدون زغال است

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد در موتورهای اسنکرون ودر هر صورت برای تغییر دور موتور به فرکانس و ولتاز را تغییر دهیم و به علت جدا بودن روتور هسته با استاتور نمیتوان تغییرات را به صورت پیوسته انجام دادکه با تغییر فرکانس و ولتار هسته به اشباع میره ویا هر دو را با هم تغییر دهیم . در موتورهای سنکرون به علت dc بودن روتور و ارتباط داشتن با استاتور میشود به صورت پیوسته دور را تغییر داد بدون وابسته به فرکانس استاد مهربانم در در صورتی که جواب درست نبود خودتون جواب بدهید متشکرم.

درود

سرعت موتورهای آسنکرون تابع فرکانس و تعداد قطب هاست و لذا درصورتیکه فرکانس ثابت باشه تغییر سرعت بصورت پله ای است و مثلا از حدود ۳۰۰۰ دور به حدود ۱۵۰۰ دور قابل تغییر است و با عواملی ازجنله کاهش و ولتاژ و جریان قابل تغییر نیست
زیرا کاهش ولتاژ موجب کاهش گشتاور شده و سرعت کاهش می یابد اما ازآنجاکه موتور با کاهش سرعت به حالت ترانس اتصال کوتاه نزدیک و نزدیکتر مبشه لذا بجای کاهش جریان ، میبینیم کاهش ولتاژ بشدت موجب افزایش جریان میشه و صدمه وارد میکنه و بهمین علت کمپرسور یخچال با کاهش ولتاژ برق شهر اورلود میکنن و نهایتا میسوزن

اما اگه موتور سنکرون ، بعنوان موتور dc استفاده بشه دراینصورت تابع فرکانس نیست و ازآنجاکه روتور هم از خارج تغذیه میشه لذا برخلاف موتور آسنکرون ، کاهش ولتاژ موجب کاهش جریان میشه و لذا تغییر میزان گشتاور موجب اختلالی نمیشه و لذا تغییر سرعت حتی با مقاومتی که موجب کاهش ولتاژ و جریان بشه نیز میسر خواهد شد.

البته اطلاعات علمی و تحصیلات مربوطه و تجربیاتم متعلق به حدود ۳۵ سال قبل است و از روش های جدید و نوظهور اطلاعی ندارم و لذا همانطورکه در پست های قبل تصریح کردم مشتاق اطلاع و استفاده از روش های تازه احتمالی هستم

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد در مورد زنراتورهای سنکرون یک سوال داشتم در موقع خرابی یا راه اندازی زنراتور وقتی که فرکانس را اندازه گیری میکنیم عدد فرکانس بالا و پایین میاد حدودا 20 ال 300 ایا این مشکل از دور دیزل موتور است یا فرکانس متر در کنار زنراتور به خوبی کار نمیکنه (ولتار ها ثابت است) از اعلام خرابی (شناورها و الکترو موترها کار میکنند اما اگر کنترل فاز داشته باشه گیج میزنه و همچنین رله مشعلها به خوبی کار نمکنه خطا میدهد قرمز میشه

درود

اساسا تغییر ناگهانی دور موتور دیزل که موجب تغییر فرکانس از ۲۰ به ۳۰۰ بشه ناممکنه و قطعا فرکانس متر معیوبه و یا نحوه اندازه گیری فرکانس وجود داره .
آیا سرعت دیزل همزمان با تغییر فرکانس تغییر میکنه یا ثابته؟
برای اطمینان از ثبات و یا تغییر فرکانس ، کافیه یک خازن بایپلار را با لامپ ضعیف تنگستنی قدیمی مانند لامپ یخچال سری کنید و ظرفیت خازن بگونه ای باشه که لامپ نیمه روشن باشه
حالا اگه همزمان با افزایش و کاهش فرکانس دیدی نور هم کم و زیاد میشه دراینصورت واقعا فرکانس درحال تغییر است و در غیراینصورت فرکانس ثابته و قطعا فرکانس متر معیوبه.

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
درود

اساسا تغییر ناگهانی دور موتور دیزل که موجب تغییر فرکانس از ۲۰ به ۳۰۰ بشه ناممکنه و قطعا فرکانس متر معیوبه و یا نحوه اندازه گیری فرکانس وجود داره .
آیا سرعت دیزل همزمان با تغییر فرکانس تغییر میکنه یا ثابته؟
برای اطمینان از ثبات و یا تغییر فرکانس ، کافیه یک خازن بایپلار را با لامپ ضعیف تنگستنی قدیمی مانند لامپ یخچال سری کنید و ظرفیت خازن بگونه ای باشه که لامپ نیمه روشن باشه
حالا اگه همزمان با افزایش و کاهش فرکانس دیدی نور هم کم و زیاد میشه دراینصورت واقعا فرکانس درحال تغییر است و در غیراینصورت فرکانس ثابته و قطعا فرکانس متر معیوبه.

سپاس

ستاد عزیزم ممنونم از سوالتون و راهنمایتان در مورد سوال که سرعت دیزل همزمانتغییر فرکانس تغییر میکنه یا نه . من در هنگام استارت دیزل سرعت دیزل پایین استکه با استفاده از پیچ تنظیم دور موتور رو بالا میبرم تا ولتاز حدودا به 400 ولت برسه. به وسیله پیچ تنظیم محکم میکنم تا دور افزایش یا کاهش پیدا نکنه در حالت بی باری فرکانس نوسان دارد . ولتاز ثابت و در حالت باری حدودا ولتاز 380 فرکانس نوسان بیشتر از حالت بی باری در ضمن مشکل رو از همکاران دیگر پرسیدم جواب دادن با فرکانس متر انالوک اندازگیری شود .اما فرکانس متر دیجیتالی مولتی متر من در برق شهری درست کار میکنه50اما با لامپ و خازن ازمایش نکردم که صد رصد معلوم میشه که مشکل ار فرکانس متر یا از دیزل از راهنمایتان متشکرم استاد گلم
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
درود

اساسا تغییر ناگهانی دور موتور دیزل که موجب تغییر فرکانس از ۲۰ به ۳۰۰ بشه ناممکنه و قطعا فرکانس متر معیوبه و یا نحوه اندازه گیری فرکانس وجود داره .
آیا سرعت دیزل همزمان با تغییر فرکانس تغییر میکنه یا ثابته؟
برای اطمینان از ثبات و یا تغییر فرکانس ، کافیه یک خازن بایپلار را با لامپ ضعیف تنگستنی قدیمی مانند لامپ یخچال سری کنید و ظرفیت خازن بگونه ای باشه که لامپ نیمه روشن باشه
حالا اگه همزمان با افزایش و کاهش فرکانس دیدی نور هم کم و زیاد میشه دراینصورت واقعا فرکانس درحال تغییر است و در غیراینصورت فرکانس ثابته و قطعا فرکانس متر معیوبه.

سپاس

ستاد عزیزم ممنونم از سوالتون و راهنمایتان در مورد سوال که سرعت دیزل همزمانتغییر فرکانس تغییر میکنه یا نه . من در هنگام استارت دیزل سرعت دیزل پایین استکه با استفاده از پیچ تنظیم دور موتور رو بالا میبرم تا ولتاز حدودا به 400 ولت برسه. به وسیله پیچ تنظیم محکم میکنم تا دور افزایش یا کاهش پیدا نکنه در حالت بی باری فرکانس نوسان دارد . ولتاز ثابت و در حالت باری حدودا ولتاز 380 فرکانس نوسان بیشتر از حالت بی باری در ضمن مشکل رو از همکاران دیگر پرسیدم جواب دادن با فرکانس متر انالوک اندازگیری شود .اما فرکانس متر دیجیتالی مولتی متر من در برق شهری درست کار میکنه50اما با لامپ و خازن ازمایش نکردم که صد رصد معلوم میشه که مشکل ار فرکانس متر یا از دیزل از راهنمایتان متشکرم استاد گلم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
ستاد عزیزم ممنونم از سوالتون و راهنمایتان در مورد سوال که سرعت دیزل همزمانتغییر فرکانس تغییر میکنه یا نه . من در هنگام استارت دیزل سرعت دیزل پایین استکه با استفاده از پیچ تنظیم دور موتور رو بالا میبرم تا ولتاز حدودا به 400 ولت برسه. به وسیله پیچ تنظیم محکم میکنم تا دور افزایش یا کاهش پیدا نکنه در حالت بی باری فرکانس نوسان دارد . ولتاز ثابت و در حالت باری حدودا ولتاز 380 فرکانس نوسان بیشتر از حالت بی باری در ضمن مشکل رو از همکاران دیگر پرسیدم جواب دادن با فرکانس متر انالوک اندازگیری شود .اما فرکانس متر دیجیتالی مولتی متر من در برق شهری درست کار میکنه50اما با لامپ و خازن ازمایش نکردم که صد رصد معلوم میشه که مشکل ار فرکانس متر یا از دیزل از راهنمایتان متشکرم استاد گلم

درود

ثبات فرکانس متر با برق شهر ، دلیل سلامت آن نیست زیرا برق شهر دارای ولتاژ بسیار تمیز و فاقد نویز هست
ضمنا دستگاه های اندازه گیری دیجیتال خصوصا انواع ارزانقیمت بدلایل ساختاری ذاتا چنین ضعفی دارند که مقادیر همواره درحال پرش و تغییر هستند اما نه به این اندازه
لذا اگر پس از راه اندازی ، سرعت دیزل تقریبا ثابته دراینصورت ایراد فرکانس متر شما بسیار محتمله.

اگر تهیه خازن و لامپ مناسب جهت تست مقدور نشد میتونی بجای لامپ از مقاومت حدود ۲۰ کیلو و خازن عدسی سری استفاده کنی و به ولتاژ ژنراتور متصل کنی و سپس ولتاژ دو سر مقاومت را ببینی
بطوریکه باید خازنی انتخاب کنی که ولتاژ دو سر مقاومت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ ولت باشه و با این شرایط ببینی همزمان با تغییر فرکانس ،آیا ولتاژ مقاومت هم تغییر میکنه یا نه ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
درود

ثبات فرکانس متر با برق شهر ، دلیل سلامت آن نیست زیرا برق شهر دارای ولتاژ بسیار تمیز و فاقد نویز هست
ضمنا دستگاه های اندازه گیری دیجیتال خصوصا انواع ارزانقیمت بدلایل ساختاری ذاتا چنین ضعفی دارند که مقادیر همواره درحال پرش و تغییر هستند اما نه به این اندازه
لذا اگر پس از راه اندازی ، سرعت دیزل تقریبا ثابته دراینصورت ایراد فرکانس متر شما بسیار محتمله.

اگر تهیه خازن و لامپ مناسب جهت تست مقدور نشد میتونی بجای لامپ از مقاومت حدود ۲۰ کیلو و خازن عدسی سری استفاده کنی و به ولتاژ ژنراتور متصل کنی و سپس ولتاژ دو سر مقاومت را ببینی
بطوریکه باید خازنی انتخاب کنی که ولتاژ دو سر مقاومت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ ولت باشه و با این شرایط ببینی همزمان با تغییر فرکانس ،آیا ولتاژ مقاومت هم تغییر میکنه یا نه ؟

سپاس

سلام استاد مهربانم امروز جهت تعمیر یک زنراتور مرغداری رفته بودم که ایراد را بر طرف کردم و فرصت را غنیمت شمردم تا فرکانس متر را امتحان کردم که فرمایش شما که از ساختار ضعف دستگاه بود که فرکانس درست نشان نمیداد پرش داشت . و همچنین جهت ازمایش ثابت بودن دور موتور به علت نداشتن خازن از روشی که استاد مهربانم یاد داده بود استفاده کردم که از یک ترانس 220 به 12 ولت و دو عدد خازن 35 ولت 1000میکرو ف به صورت منفی به منفی بسته وبا لامپ 12 ولت سری بستم که نور لامپ با کاهش و افزایش فرکانس تغییر کرد و در فرکانس پابت لامپ نور یکسان بود . ولتاز ورودی 225 ولتاز خروجی 12 ولتاز خازن (مثبت به مثبت)4.5 ولتاز روی لامپ 9.5
استاد مهربانم یک دنیا از شما متشکرم جهت ازمایش دور موتور دیگه از فرکانسمتر راحت شدم متشکرم متشکرم استاد
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد مهربانم امروز جهت تعمیر یک زنراتور مرغداری رفته بودم که ایراد را بر طرف کردم و فرصت را غنیمت شمردم تا فرکانس متر را امتحان کردم که فرمایش شما که از ساختار ضعف دستگاه بود که فرکانس درست نشان نمیداد پرش داشت . و همچنین جهت ازمایش ثابت بودن دور موتور به علت نداشتن خازن از روشی که استاد مهربانم یاد داده بود استفاده کردم که از یک ترانس 220 به 12 ولت و دو عدد خازن 35 ولت 1000میکرو ف به صورت منفی به منفی بسته وبا لامپ 12 ولت سری بستم که نور لامپ با کاهش و افزایش فرکانس تغییر کرد و در فرکانس پابت لامپ نور یکسان بود . ولتاز ورودی 225 ولتاز خروجی 12 ولتاز خازن (مثبت به مثبت)4.5 ولتاز روی لامپ 9.5
استاد مهربانم یک دنیا از شما متشکرم جهت ازمایش دور موتور دیگه از فرکانسمتر راحت شدم متشکرم متشکرم استاد

درود

بابت اظهار لطف شما سپاسگزارم
اگر از ترانس استفاده کنید نیاز به خازن هم نیست و کافیه لامپ را به خروجی یا ثانویه ترانس متصل و تست کنید
دراینصورت هم تغییر فرکانس موجب تغییر نور لامپ میشه.

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
سلام استاد عزیزمان ببخشید مزاحمتان شدم دو تا سوال داشتم در مورد الکتروموتورهای سه فاز اسنکرون در مورد پیدا کردن سر سیم های موتور u , v , w x y z (سر و ته سیم پیپچها نامعلوم است بدون باز کردن سیم پیچ) و دومین سوالم جهت تشتخیص توالی فازها به وسیله لامپ نون rst جهت چرخش الکتروموتورها و در ضمن استاد من هر چه از برق الکترونیک یاد گرفتم از استاد غزال است بسیار بسیار متشکرم استاد.
سلام
ضمن تشکر بابت پاسخ اساتید عزیزم اضافه میکنم

موتورهای الکتریکی دو نوعند

1- موتورهای سنکرون که باید سیم پیچ روتور را هم تغذیه کنیم لذا نیاز به جاروبک (زغالی ) و کلکتور داره
این نوع موتور در DC , AC قابل استفاده است و تعداد دور آن با افزایش بار تغییری نمیکنه و یعنی اگه بار زیادی بهش تحمیل کنیم با همون دور ثابت میچرخه تا باباش دربیاد که فوری درمیاد.
ضمنا موتور سنکرون حجم کمتری داره و تهیه تعداد دور بالا را بسادگی مقدور میکنه

2- موتورهای آسنکرون
که جریان سیم پیچ روتور از طریق القاء استاتور تامین میشه و لذا نیاز به جاروبک نداره و در AC استفاده میشه و تعداد دور آن با افزایش بار کم میشه و در بار زیاد و تحت فشار ، دوام بیشتری نسبت به موتور سنکرون داره و بزودی باباش درنمیاد

موتور آسنکرونی که نمچرخه و گیر کرده دقیقا شبیه یک ترانسه که ثانویه اش اتصال کوتاه است

موتور سنکرون AC که نمیچرخه و گیر کرده دقیقا شبیه یک ترانسه که ثانویه اش را هم به برق متصل کردید و بهمین دلیل فورا دودش درمیاد.

موتور سنکرون DC که نمیچرخه دقیقا شبیه آنست که دو منبع DC را با دو سیم (روتور و استاتور ) اتصال کوتاه کرده اید چون مقاومت سلفی سیم پیچ در DC صفر یا اتصال کوتاه است.

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد عزیزمان ببخشید مزاحمتان شدم دو تا سوال داشتم در مورد الکتروموتورهای سه فاز اسنکرون در مورد پیدا کردن سر سیم های موتور u , v , w x y z (سر و ته سیم پیپچها نامعلوم است بدون باز کردن سیم پیچ) و دومین سوالم جهت تشتخیص توالی فازها به وسیله لامپ نون rst جهت چرخش الکتروموتورها و در ضمن استاد من هر چه از برق الکترونیک یاد گرفتم از استاد غزال است بسیار بسیار متشکرم استاد.

درود

ضمن تقدیر و تشکر بابت اظهار لطف مستمر
درخصوص جستجوی سیم های نامعلوم
دو سر هر سه سیم پیچ براحتی از طریق اهم متر مشخص میشه اما اینکه دو سیم هر سیم پیچ کدام ابتدا و کدام انتهاست تا قادر به تشخیص uvw, xyz. باشیم با توجه به وضعیت هر موتور قابل ارزیابی است.
یعنی اگر نتوانیم مشخص کنیم هر سیم به کدام شیار استاتور وارد شده دراینصورت هیچ راهی جز تست سریع و شانسی سراغ ندارم

اما ازآنجاکه تحصیلاتم درخصوص ماشین های الکتریکی مربوط به گذشته دور است و عمده تمرکز و فعالیتم در الکترونیک بوده لذا احتمال داره دوستان مجرب روش مفیدتر و موثرتری داشته باشند که دراینصورت حتما مساعدت و یاری فرموده و اعلام میفرمایند.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
درود
این چه نوع موتوری میباشد
سیم پیچ ندارد
ذعال ندارد
نه دور بالایی داره و نه قدرت بالا چپ گرد هم نداره
سرعت کم ، قدرت پایین به چه دردی میخوره و کجا مصرف میشه آیا خرابه ؟
۲۰۱۹۰۹۲۸_۱۸۲۹۲۶.jpg

تو آتا آشغالهای مغازه پیدا کردم و نمیدونم مال چی بوده و به چه کاری میاد

سپاس
 
بالا