آی پی امداد
abtahi

سوال: فرق موتور هایی که ذغال در انها یکار رفته و موتور هایی که بدون زغال است

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,424
گنبد کاووس
ظاهرا براشلسه, چرا قرمز گرانده؟

درود
اگر براشلس باشه چرا اینقدر دورش پایینه؟
نه سرعت داره ونه قدرت
کلا دو سیم ازش بیرون اومده که یکی ‌کمی از صورتی پر رنگتر میباشد GND وسیم دیگری قرمز

هر چی که هست از طریق القای سیمپیچ به گردش درمیاد

ضمنا با ولتاژ متناوب هم کار نمیکنه


استاد غزال گرامی:
آیا امکان داره ولتاژ کاریش بالاتر باشه؟
دوتا سیمپیچ درکنار همدیگه با تعداد دور حدودا بالا نمره سیم پیچیده شده هم اونقدر ضعیف نیست و حدودا سه یا چهار برابر موی سر میباشد
اون هم از طریق القا باید ولتاژ رو انتقال بده

همانطور که فرمودید ممکنه برچسبی الکی روش چسبیده شده باشه و ولتاژ کاریش بالاتر باشه؟

ضاهرا موتور خیلی خوبی میباشد ولی عجیبه چرا نه سرعت داره ونه قدرت ! هیچگونه آثار خرابی و گیرپاج هم نداره

سپاس از همه دوستان
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,424
گنبد کاووس

با سلام خدمت استاد عزیزم
استاد قسمتی از فرمایشتون رو که قرمز کردم متوجه نشدم. میشه بیشتر توضیح بدین که شباهت موتور و ترانس در چیه؟ منم مدتهاست که از مبحث موتورها و ماشینهای الکتریکی دور شدم

ضمناً از این تاپیک خیلی بهره بردم. ممنونم

درود بر شما دوست بزرگوارم جناب مجید

با اجازه تا استاد بیاد
البته همانطور که میدونید و در جریان هستید من اطلاعات علمی و تحصیلاتی الکترونیک ندادم و فقط به صورت تجربی از استاد یاد گرفتم لذا با گویش تجربی خودم عرض می کنم بنابر این امیدوارم قبلا پوزش جسارت بنده رو بپذیرید

منظور استاد از اینکه فرمودند:
موتور یا آرمیچر با کاهش سرعت شبیه به ترانس اتصال کوتاه میشه

بابت این می باشد که موتور به هنگام استارت اولیه نیازمند انرژی بالایی میباشد

بعنوان مثال :
اگر موتوری در دور بالا ویا حین کار به 3 آمپر جریان نیاز داشته باشد ، همان موتور به هنگام استارت اولیه به 5 یا 6 و یا 7 آمپر جریان نیازمنده تا بتونه حرکت کنه

همانطور که میدانیم ترانسها و کلا منابع تغذیه به هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان رو میکشن واگر دیر بجنبیم و متوجه نشویم و تایمش کمی طولانی شود قطعا خواهد سوخت ویا آسیب جدی خواهد دید

درنتیجه: :

از آنجاییکه هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان از ترانس کشیده میشه
همچنین موتور در هنگام استارت و حرکت اولیه ،، نیازمند جریان زیادیه

لذا استاد توسط مثالی فرمودند
ازآنجاکه موتور با کاهش سرعت به حالت ترانس اتصال کوتاه نزدیک و نزدیکتر میشه

پس همزمان با کاهش سرعت (کاهش سرعت یعنی نزدیک شدن به هنگام استارت و شروع دور گرفتن ) جریان زیادی نیاز داره وهر چی سرعت کمتر میشه جریان بیشتر میشه تا برسه به نقطه استارت اولیه که بیشترین جریان رو میکسه ‌ویا بعبارتی همانند مثال استاد مانند ترانس اتصال کوتاه میباشد و جریان زیادی خواهد کشید

امیدوارم منظور رسیده باشه
وپاسخ نیز درست بوده باشه
 
آخرین ویرایش:

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
درود بر شما دوست بزرگوارم جناب مجید

با اجازه تا استاد بیاد
البته همانطور که میدونید و در جریان هستید من اطلاعات علمی و تحصیلاتی الکترونیک ندادم و فقط به صورت تجربی از استاد یاد گرفتم لذا با گویش تجربی خودم عرض می کنم بنابر این امیدوارم قبلا پوزش جسارت بنده رو بپذیرید

منظور استاد از اینکه فرمودند:
موتور یا آرمیچر با کاهش سرعت شبیه به ترانس اتصال کوتاه میشه

بابت این می باشد که موتور به هنگام استارت اولیه نیازمند انرژی بالایی میباشد

بعنوان مثال :
اگر موتوری در دور بالا ویا حین کار به 3 آمپر جریان نیاز داشته باشد ، همان موتور به هنگام استارت اولیه به 5 یا 6 و یا 7 آمپر جریان نیازمنده تا بتونه حرکت کنه

همانطور که میدانیم ترانسها و کلا منابع تغذیه به هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان رو میکشن واگر دیر بجنبیم و متوجه نشویم و تایمش کمی طولانی شود قطعا خواهد سوخت ویا آسیب جدی خواهد دید

درنتیجه: :

از آنجاییکه هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان از ترانس کشیده میشه
همچنین موتور در هنگام استارت و حرکت اولیه ،، نیازمند جریان زیادیه

لذا استاد توسط مثالی فرمودند

پس همزمان با کاهش سرعت (کاهش سرعت یعنی نزدیک شدن به هنگام استارت و شروع دور گرفتن ) جریان زیادی نیاز داره وهر چی سرعت کمتر میشه جریان بیشتر میشه تا برسه به نقطه استارت اولیه که بیشترین جریان رو میکسه ‌ویا بعبارتی همانند مثال استاد مانند ترانس اتصال کوتاه میباشد و جریان زیادی خواهد کشید

امیدوارم منظور رسیده باشه
وپاسخ نیز درست بوده باشه
سلام دوست و برادر عزیزم
واقعاً زحمت کشیدین و بسیار متشکرم
بله منظورتون رو کامل و شفاف بیان کردین
زمانی که خودرو رو میخوایم راه بندازیم اولش برای غلبه بر اینرسی و وزن خودرو باید از دنده سنگین استفاده کنیم که مصرف سوخت بالایی داره، سرعتش کمه اما قدرتش زیاده و ماشین رو راه میندازه. وقتی که سرعت زیاد شد دنده رو سبک میکنیم چون الان دیگه ماشین خودش تمایل به رفتن داره و اینرسی ماشین به کمکمون میاد و به قدرت کمتری نیاز داریم و درعوض با همان مقدار مصرف سوخت سرعت بالاتری رو خواهیم داشت.
آیا این مثال رو میشه در ماشین الکتریکی و موتور هم به کار برد؟ اگه جواب مثبته، بفرمایین توی موتور جریان زیاد اولیه صرف چه چیزی میشه؟ اینجا هم صرف غلبه بر اینرسی و وزن اول روتور میشه یا موضوع دیگه ای مطرحه؟
ضمناً
وقتی موتور راه افتاده و سرعتش بالا رفته، چرا کاهش ولتاژ (کاهش سرعت و دور موتور) سبب افزایش جریان میشه؟
این مواردیه که اگه استاد وقت دارن و اذیت نمیشن، بر ما منت میذارن اگه شفافش کنن!
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,424
گنبد کاووس
سلام دوست و برادر عزیزم
واقعاً زحمت کشیدین و بسیار متشکرم
بله منظورتون رو کامل و شفاف بیان کردین
زمانی که خودرو رو میخوایم راه بندازیم اولش برای غلبه بر اینرسی و وزن خودرو باید از دنده سنگین استفاده کنیم که مصرف سوخت بالایی داره، سرعتش کمه اما قدرتش زیاده و ماشین رو راه میندازه. وقتی که سرعت زیاد شد دنده رو سبک میکنیم چون الان دیگه ماشین خودش تمایل به رفتن داره و اینرسی ماشین به کمکمون میاد و به قدرت کمتری نیاز داریم و درعوض با همان مقدار مصرف سوخت سرعت بالاتری رو خواهیم داشت.
آیا این مثال رو میشه در ماشین الکتریکی و موتور هم به کار برد؟ اگه جواب مثبته، بفرمایین توی موتور جریان زیاد اولیه صرف چه چیزی میشه؟ اینجا هم صرف غلبه بر اینرسی و وزن اول روتور میشه یا موضوع دیگه ای مطرحه؟
ضمناً
وقتی موتور راه افتاده و سرعتش بالا رفته، چرا کاهش ولتاژ (کاهش سرعت و دور موتور) سبب افزایش جریان میشه؟
این مواردیه که اگه استاد وقت دارن و اذیت نمیشن، بر ما منت میذارن اگه شفافش کنن!

خواهش میکنم
البته خود استاد بهتر میتونن توضیح بدن
ضمن اینکه شاید نظر بنده اشتباه باشه
ولی بنده در حد اطلاعات اندکم توضیح میدم تا استاد با شفافیت موضوع رو اصلاح نمایند
دررابطه با موتور ماشین شاید تمثیل زیاد درستی نباشه
موتور مکانیکی با موتور الکتریکی احتمالا فرق میکنه

ولی در کل
ضمناً وقتی موتور راه افتاده و سرعتش بالا رفته، چرا کاهش ولتاژ (کاهش سرعت و دور موتور) سبب افزایش جریان میشه؟
اینکه موتور خودرو راه افتاده و سرعتش بالا رفته خوب درست
ولی شما برای کاهش سرعت و توقف کامل مگه به یکباره موتور رو خاموش میکنید ؟
خیر

بلکه سرعت رو کم میکنید ویا ترمز میگیرید لذا سوختی که واسش هزینه پرداخت کردید و از طریق پمپ به انژکتور و موتور رسوندید توسط ترمز ناگهانی شما هیچ و پوچ و بیهود میشه درنهایت از اگزوز خارج میشه
حالا باید مجدد گاز بدی و انرژی مصرف کنی تا تازه به همون سرعت اولی برسی

لذا هر چی سرعت موتور پایینتر باشه سوخت ویا انرژی بیشتری واسه حرکت نیاز داره

البته به نظرم نباید این دوتا رو ادغام میکردی چون قاطی میکنی و واست مشکل میشه

پایدار باشید
 
آخرین ویرایش:

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
درود

در این خصوص اطلاعات ارزشمندی ندارم .
چون زمانیکه ماشین های الکتریکی تحصیل کردم اینا نبود
اما آنچه مسلم است dcبدون جارو.بک قادر به تولید گشتاور نیست
و لذا بدون جاروبک باید فرکانس داشته باشیم و به همین علت حدس زدم ترانزیستور و آی سی داره
و قطر سیم متناسب با ۱۲ ولته
اگه اطلاعاتی دارید استفاده میکنیم.

سپاس

اطلاعات خاص و قابل عرضی نیست, فکر کنم دوستان بهتر از من با موتور های براشلس آشنا باشن, و در وب هم توضیحاتش هست,
در مورد الکترو موتورهای اسلیپ رینگ محبت کنید توضیحاتی جهت استفاده عزیزان ارائه فرمایید
تا به یک سوال در این نوع الکترو موتور ها بپردازیم
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
فقط این نکته رو ذکر کنم که براشلس در توان بیست کیلووات هم هست و حتی بالاتر و اینکه بدلیل حذف جاروبک (ذغال ) و کموتاتور (کلکتور) راندمان بالای نوددرصد داره, جرقه ای نداره و از لحاظ گشتاور هم نسبت به dc motor ضعفی نداره, فقط چون نیاز به درایور داره و تکنولوژی بالاتر, گرانتره
در دو نوع in runner, out runner, هستن که تفاوتش در محل جاگذاری اهنرباشه ^^ در نوع Inrunner ، آهنرباهاي دائمي در قسمت داخلي سيم پيچها قرار داده شده اند. اين موتورها ساختماني بسيار شبيه به موتورهاي معمولي دارند با اين تفاوت كه جاي آنرباي دائمي و سيم پيچها عوض شده است. در نوع Outrunner ، آهنرباهاي دائمي در قسمت بيروني قرار گرفته اند، كاسه بيروني موتور كه محور موتور به آن متصل است، آهنرباهاي دائمي را بر روي خود نصب دارد.هرچه يك موتور سريعتر بچرخد، راندمان آن هم بالاتر است. موتورهاي Inrunner بسيار سريع ميچرخند و راندمان بسيار بالاتري نسبت به موتورهاي Outrunner دارند^^ مطلب داخل ^^ کپی شده از وبلاگ الکترو اریان میباشد
 

ford

کاربر
2009-06-08
18
38
موتورها یا ژنراتور های داری زغال و کلکتور از نظر توان محدودیت دارند چون انتقال توان از طریق جاروبک ها و زغال به سیم پیچ ها محدود بوده و دارای تلفات، سایش و اصطکاک هست.
موتور های دارای جاروبک و زغال شامل موتور های DC و یونیورسال(همونی که تو جاروبرقی و آب‌میوه گیری و....)و برخی موتورهایac می باشند.
البته در ژنراتور ها هم اینگونه می باشد مثل دینام ماشین ها یا انواع ژنراتور های نیروگاهی و...
پس بهتره شما واژه ی "ماشین های الکتریکی" با جاروبک و بدون جاروبک رو اطلاق کنید ک شامل هم موتور و هم ژنراتور می باشد.
البته استفاده از زغال همراه با رینگ و یا کلکتور می باشد که بستگی به نوع ماشین دارد.
 

ford

کاربر
2009-06-08
18
38
در نیروگاه ها معمولا قسمت القا کننده را آرمیچر که دارای زغال هست را در نظر میگرند
چون جریان دهی به آرمیچر و آهنربا کردنش نیاز به ولتاژ و جریان کمتری داره و در عوض از استاتور برق تولیدی ناشی از القا آرمیچر دریافت میشه که توان و ولتاژ زیادی هم میشه ازش گرفت چون زغال نداره دیگه
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
موتورها یا ژنراتور های داری زغال و کلکتور از نظر توان محدودیت دارند چون انتقال توان از طریق جاروبک ها و زغال به سیم پیچ ها محدود بوده و دارای تلفات، سایش و اصطکاک هست.
موتور های دارای جاروبک و زغال شامل موتور های DC و یونیورسال(همونی که تو جاروبرقی و آب‌میوه گیری و....)و برخی موتورهایac می باشند.
البته در ژنراتور ها هم اینگونه می باشد مثل دینام ماشین ها یا انواع ژنراتور های نیروگاهی و...
پس بهتره شما واژه ی "ماشین های الکتریکی" با جاروبک و بدون جاروبک رو اطلاق کنید ک شامل هم موتور و هم ژنراتور می باشد.
البته استفاده از زغال همراه با رینگ و یا کلکتور می باشد که بستگی به نوع ماشین دارد.

درود بر شما
صحیح میفرمایید
فقط فکر کنم منظورتان از محدودیت توان در حد چند صد کیلووات باشه چون اسلیپ رینگ در این محدوده وجود داره
 

ford

کاربر
2009-06-08
18
38
درود بر شما
صحیح میفرمایید
فقط فکر کنم منظورتان از محدودیت توان در حد چند صد کیلووات باشه چون اسلیپ رینگ در این محدوده وجود داره

بله اما دقت کنید که در صورت استفاده در توان های بالاتر نیاز هست تا اسلیپ رینگهای بیشتری نصب بشه و از تعداد زغالهای بیشتری استفاده بشه تا بتوان جریان مورد نظر رو انتقال داد که هزینه رو افزایش میده که البته اصطحلاکش هم بیشتر خواهد بود.
 
بالا