با سلام خدمت استاد عزیزم
استاد قسمتی از فرمایشتون رو که قرمز کردم متوجه نشدم. میشه بیشتر توضیح بدین که شباهت موتور و ترانس در چیه؟ منم مدتهاست که از مبحث موتورها و ماشینهای الکتریکی دور شدم
ضمناً از این تاپیک خیلی بهره بردم. ممنونم
درود بر شما دوست بزرگوارم جناب مجید
با اجازه تا استاد بیاد
البته همانطور که میدونید و در جریان هستید من اطلاعات علمی و تحصیلاتی الکترونیک ندادم و فقط به صورت تجربی از استاد یاد گرفتم لذا با گویش تجربی خودم عرض می کنم بنابر این امیدوارم قبلا پوزش جسارت بنده رو بپذیرید
منظور استاد از اینکه فرمودند:
موتور یا آرمیچر با کاهش سرعت شبیه به ترانس اتصال کوتاه میشه
بابت این می باشد که موتور به هنگام استارت اولیه نیازمند انرژی بالایی میباشد
بعنوان مثال :
اگر موتوری در دور بالا ویا حین کار به 3 آمپر جریان نیاز داشته باشد ، همان موتور به هنگام استارت اولیه به 5 یا 6 و یا 7 آمپر جریان نیازمنده تا بتونه حرکت کنه
همانطور که میدانیم ترانسها و کلا منابع تغذیه به هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان رو میکشن واگر دیر بجنبیم و متوجه نشویم و تایمش کمی طولانی شود قطعا خواهد سوخت ویا آسیب جدی خواهد دید
درنتیجه: :
از آنجاییکه هنگام اتصال کوتاه بیشترین جریان از ترانس کشیده میشه
همچنین موتور در هنگام استارت و حرکت اولیه ،، نیازمند جریان زیادیه
لذا استاد توسط مثالی فرمودند
ازآنجاکه موتور با کاهش سرعت به حالت ترانس اتصال کوتاه نزدیک و نزدیکتر میشه
پس همزمان با کاهش سرعت (کاهش سرعت یعنی نزدیک شدن به هنگام استارت و شروع دور گرفتن ) جریان زیادی نیاز داره وهر چی سرعت کمتر میشه جریان بیشتر میشه تا برسه به نقطه استارت اولیه که بیشترین جریان رو میکسه ویا بعبارتی همانند مثال استاد مانند ترانس اتصال کوتاه میباشد و جریان زیادی خواهد کشید
امیدوارم منظور رسیده باشه
وپاسخ نیز درست بوده باشه