با سلام
ضمن تشکر از همه اساتید که تجربیاتشون رو در اختیار بنده حقیر و دیگران قرار میدن
متنی که نوشتم طبق تجربیات کار و سالهای تحصیلم بود وظیفه داشتم در اختیار بقیه هم قرار بدهم
در کل در این تاپیک شما بیشتر در مورد این سه موتور بحث کردید که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره 1-اسنکرون 2-سنکرون 3-یونیورسال(که بعضی دوستان به اشتباه با نام سنکرون یاد میکنند)
عکس از هرسه موتور میگذارم که تفاوتها رو مشاهده کنید
1-موتور اسنکرون که روتور اون هیچگونه سیم پیچ و جاروبکی نداره و استاتور مشابه بقیه موتورهای سه فاز یا تکفازه
2-موتور سنکرون که عکس از روتور اونه و استاتور ان مشابه بقیه موتورهای سه فازه که در اون روتور سیم پیچی شده است و معمولا با رینگ (نه کلکتور ) و ذغال به خارج متصل میشه تا به جریان dc وصل بشه و روتور در میدان استاتور قفل شده و دور هردو یکی میشه که در اثر افزایش بار برخلاف اون دو موتور (اسنکرون و یونیورسال) دور روتور کم نمیشه
3-موتور یونیورسال که ارمیچر و بالشتک و ذغالها و کلکتور (نه رینگ ) به وضوح در عکس معلومه
درود
ضمن تشکر و تقدیر بابت مقایسه مبسوطی که مطرح فرمودید
تنها اشکال شما در راندمان و تلفات موتورهای سنکرون و آسنکرون است که بواسطه قیاس غیر علمی به نتیجه صحیحی منتهی نشده.
زیرا قیاس تلفات و راندمان با مقایسه دو موتوری که یک موتور ضعیف و با دور کم و دیگری قوی و با دور بالا باشد مانند موتور پنکه و سنگبر با گشتاورهای متفاوت و در دورهای متفاوت و با قدرت های متفاوت به نتیجه صحیحی منجر نمیشه .
دلیل علمی تلفات بیشتر و راندمان کمتر در موتور آسنکرون
اولا ازآنجاکه روتور در موتور سنکرون توسط منبع ولتاژ خارجی تغذیه میشه لذا دریافت انرژی روتور در موتور سنکرون کوچکترین تلفاتی نداره و در واقع بازدهی این بخش از موتور ۱۰۰ درصده
ثانیا ازآنجاکه تولید انرژی لازم برای روتور آسنکرون از طریق استاتور صورت میپذیره که بناگزیر باید شار مغناطیسی از فاصله هوایی بین روتور و استاتور عبور کنه لذا بهمین علت تلفات موتور آسنکرون بسیار بیشتر از موتور سنکرون است و لذا برای دستیابی به قدرت یکسان باید بزرگتر باشد.
و تنها تفاوت این دو نوع موتور از حیث تلفات در همین بخش است و در بقیه موارد تفاوت محسوسی از نظر تلفات ندارند.
اما ازآنجاکه شما گرمای دو موتور کلملا متفاوت از نظر گشتاور و تعداد دور و قدرت را ملاک و معیار ارزیابی قرار دادید لذا نتیجه گرفتید تلفات موتور سنکرون بیشتر و راندمان آن کمتر است.
درحالیکه برای قیاس علمی باید دو نوع موتور را در گشتاور و قدرت برابر و با تعداد دور برابر آماده کنید و در این شرایط اگر گرمای سنکرون بیشتر بود دراینصورت حق باشماست که دراینصورت یک پدیده غیرعلمی اتفاق خواهد افتاد
بعبارتی باید تعداد دور موتور سنکرون را معادل آسنکرون کنید و دو نوع موتور را بگونه ای انتخاب کنید که قدرت یکسانی تولید کنند که دراینصورت ملاحظه خواهید فرمودید موتور سنکرون با جریان کمتری قدرتی معادل موتور آسنکرون دراختیار شما میگذارد و به این ترتیب راندمان سنکرون بالاتر و تلفات و گرمای آن کمتر خواهد بود.
بله اگر موتور سنکرون بسیار قوی تری را با حداکثر قدرت و دور استفاده کنید مسلما حرارت بیشتری تولید میکنه اما این حرارت اضافی بدلیل تعداد دور بالاتر و قدرت بسیار بالاتر است نه بدلیل راندمان کمتر
اساسا این حقیقت که در صورت تساوی قدرت ، حجم موتور آسنکرون بزرگتر است مورد تایید قرار دادید که از دلایل تلفات بسیار زیاد آن است
بعبارتی ازآنجاکه تلفات آسنکرون بیشتر است لذا ناگزیریم از موتورهای بزرگتری استفاده کنیم .
اما این موضوع که موتور سنکرون در مدت طولانی قابل استفاده نیست در صورتی صحیح است که پرقدرت باشه و نیز با حداکثر قدرت مورد استفاده قرار گیرد در غیراینصورت با تعداد دور پایین و قدرت مناسب ، از حیث حرارت ، برای یکسال متمادی هم قابل استفاده است مضافا که موتور های سنکرون با قدرت پایین که در مدت طولانی استفاده میشه کاربرد فراوانی داره
البته در بقیه موارد مقایسه جامع و ارزنده ای مطرح فرمودید و بنظر میرسه تجربیات خوبی در خصوص موتور های الکتریکی دارید و لذا چنانچه در خصوص کمپرسور های کم مصرف که اخیرا تولید شده اطلاعاتی دارید مطرح فرمایید که استفاده کنیم.
سپاس و تقدیر