در موتور قفس سنجابی استاتور سیم پیچ هست و روتور به صورت قفس سنجاب طراحی شده و نیروی الکترومغناطیس از سمت سیم پیچ استاتور با چند درجه اختلاف فاز(دقیق یادم نیست چقدر) به روتور القا میشه و روتور با سرعت کمتر از سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.
ولی در موتور سنکرون، هم روتور و هم استاتور سیم پیچی شده هستند و این سربندی سیم پیچ ها به نحوی هست که روتور و استاتور به واسطه نیروی الکترومغناطیس با یکدیگر کوپل میشوند و هنگامی که این میدان بصورت دوار طراحی شده باشه با قدرت بیشتری و با سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.
ممنون از استاد غزال عزیز که این مباحث شیرین رو مطرح میکنند.
میدونم بعضی از جاها و کم و زیاد و اشتباه گفتم ولی حدود 7 سال هست که از خواندن درس ماشین AC و DC گذشته و هیچ گریزی هم در این مدت بهش نزده بودم
سلام
خیلی لطف دارید بینهایت ممنونم
اتفاقا پاسخ های شما همیشه علمی و پر مغزه
مطالبی که فرمودید کاملا درسته اما پاسخ سوال نیست
اصولا تقابل میدان روتور و استاتور موجب تولید گشتاور و چرخش میشه
یعنی اگه دو آهنربا را در مقابل یکدیگر قرار دهید یا همدیگر را دفع و یا جذب میکنند و اصول کار کلیه موتورها همین است منتها این نیروی تقابل دو آهنربا مانند دو آهنربای ثابت نیست که پس از وارد کردن نیرو آروم و قرار بگیره بلکه بنوعی است که این نیرو مستمرا وجود داره
مثلا فرض کنید بخشی از استاتور دارای قطب S است و آهنربایی با قطب N بعنوان روتور در نزدیک آن است که طبیعتا روتور را با نیرویی بسمت خود میکشد اما اگر این دو قطب ثابت بمونن در نزدیکترین فاصله بصورت میرا استپ میکنه یعنی کمی از نزدیکترین فاصله عبور میکند و دوباره برمیگرده و دل دل میزنه تا کاملا توقف کنه
لذا دقیقا در لحظه ای که بواسطه انرژی جنبشی کمی از S استاتور دور شده و میخواد برگرده و بصورت میرا استپ کنه قطب روتور عوض میشه و S میشه و لذا برنمیگرده و بیشتر دور میشه
و این سیکل مدام تکرار میشه و گشتاور دائمی میسازه
و لذا هم استاتور و هم روتور باید آهنربا بشه
آهنربا کردن استاتور ساده است ولی روتور ها به 2 صورت زیر آهنربا میشه
1- با منبع خارجی که نیاز به جاروبک داره و لذا بعنوان موتور سنکرون میشناسیم
2- از طریق القاء استاتور که بنام آسنکرون میشناسیم ، بطوریکه ولتاژی در سیم پیچ روتور القاء میشه و چون سیم پیچ روتور آسنکرون را در هر مدلی باشه اتصال کوتاه میکنند لذا جریانی در آن جاری میشه و آهنربا میشه
و لذا همانطورکه فرمودید اگر روتور دقیقا همگام با سرعت میدان استاتور حرکت کنه دراینصورت کوچکترین ولتاژی در روتور القا نمیشه و میدانی در روتور تولید نمیشه و بنابرین لازمه که روتور از سرعت استاتور عقب بیافته که ولتاژی در آن القا بشه و میدانی ناشی از جریان روتور بوجود بیاد که گشتاور لازم بدست بیاد
حالا اگر بار موتور را بیشتر کنیم نیاز به گشتاور بیشتر داریم و لذا نیاز جریان بیشتری داره و لذا از سرعت استاتور خیلی بیشتر عقب می افته تا ولتاژ بیشتری القاء بشه و باین ترتیب شباهتش به ترانس اتصال کوتاه بیشتر میشه و در روتور بیشتر القاء میشه ( چون هرچی سرعت روتور به سرعت صفر نزدیکتر بشه و به ترانس اتصال کوتاه نزدیکتر بشه با القاء بیشتر ، آهنربای قویتری در روتور بوجود میاد و گشتاور قویتری تولید میشه و به بار موتور غلبه میکنه )
بهمین دلیل جریان لحظه استارت چندین برابر جریان نامی است چون ترانس اتصال کوتاه است و بیشترین انرژی القاء میشه
اما سوال اینه که
چرا بازدهی سنکرون خیلی بیشتر از آسنکرونه و بهمین دلیل حجم و وزن سنکرون خیلی کمتره؟
بعبارتی در دو موتور سنکرون و آسنکرون که دارای حجم یکسانی هستند
چرا گشتاور موتور سنکرون بسیار بسیار بالاتره ؟
و بعبارتی تلفاتش بیسار بسیار کمتره
و بعبارتی تلفات آسنکرون چه ارتباطی به فاصله روتور و استاتور داره درحالیکه همین فاصله در سنکرون هم وجود داره و باید همون تلفات را داشته باشه ولی نداره
سپاس