آی پی امداد
abtahi

سوال: فرق موتور هایی که ذغال در انها یکار رفته و موتور هایی که بدون زغال است

مسعود نصوحی

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
2009-02-22
913
5,892
مبارکه اصفهان
در موتور قفس سنجابی استاتور سیم پیچ هست و روتور به صورت قفس سنجاب طراحی شده و نیروی الکترومغناطیس از سمت سیم پیچ استاتور با چند درجه اختلاف فاز(دقیق یادم نیست چقدر) به روتور القا میشه و روتور با سرعت کمتر از سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.

ولی در موتور سنکرون، هم روتور و هم استاتور سیم پیچی شده هستند و این سربندی سیم پیچ ها به نحوی هست که روتور و استاتور به واسطه نیروی الکترومغناطیس با یکدیگر کوپل میشوند و هنگامی که این میدان بصورت دوار طراحی شده باشه با قدرت بیشتری و با سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.

ممنون از استاد غزال عزیز که این مباحث شیرین رو مطرح میکنند.
میدونم بعضی از جاها و کم و زیاد و اشتباه گفتم ولی حدود 7 سال هست که از خواندن درس ماشین AC و DC گذشته و هیچ گریزی هم در این مدت بهش نزده بودم
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
در موتور قفس سنجابی استاتور سیم پیچ هست و روتور به صورت قفس سنجاب طراحی شده و نیروی الکترومغناطیس از سمت سیم پیچ استاتور با چند درجه اختلاف فاز(دقیق یادم نیست چقدر) به روتور القا میشه و روتور با سرعت کمتر از سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.

ولی در موتور سنکرون، هم روتور و هم استاتور سیم پیچی شده هستند و این سربندی سیم پیچ ها به نحوی هست که روتور و استاتور به واسطه نیروی الکترومغناطیس با یکدیگر کوپل میشوند و هنگامی که این میدان بصورت دوار طراحی شده باشه با قدرت بیشتری و با سرعت میدان دوار شروع به حرکت میکنه.

ممنون از استاد غزال عزیز که این مباحث شیرین رو مطرح میکنند.
میدونم بعضی از جاها و کم و زیاد و اشتباه گفتم ولی حدود 7 سال هست که از خواندن درس ماشین AC و DC گذشته و هیچ گریزی هم در این مدت بهش نزده بودم

سلام

خیلی لطف دارید بینهایت ممنونم
اتفاقا پاسخ های شما همیشه علمی و پر مغزه

مطالبی که فرمودید کاملا درسته اما پاسخ سوال نیست

اصولا تقابل میدان روتور و استاتور موجب تولید گشتاور و چرخش میشه
یعنی اگه دو آهنربا را در مقابل یکدیگر قرار دهید یا همدیگر را دفع و یا جذب میکنند و اصول کار کلیه موتورها همین است منتها این نیروی تقابل دو آهنربا مانند دو آهنربای ثابت نیست که پس از وارد کردن نیرو آروم و قرار بگیره بلکه بنوعی است که این نیرو مستمرا وجود داره

مثلا فرض کنید بخشی از استاتور دارای قطب S است و آهنربایی با قطب N بعنوان روتور در نزدیک آن است که طبیعتا روتور را با نیرویی بسمت خود میکشد اما اگر این دو قطب ثابت بمونن در نزدیکترین فاصله بصورت میرا استپ میکنه یعنی کمی از نزدیکترین فاصله عبور میکند و دوباره برمیگرده و دل دل میزنه تا کاملا توقف کنه

لذا دقیقا در لحظه ای که بواسطه انرژی جنبشی کمی از S استاتور دور شده و میخواد برگرده و بصورت میرا استپ کنه قطب روتور عوض میشه و S میشه و لذا برنمیگرده و بیشتر دور میشه

و این سیکل مدام تکرار میشه و گشتاور دائمی میسازه

و لذا هم استاتور و هم روتور باید آهنربا بشه
آهنربا کردن استاتور ساده است ولی روتور ها به 2 صورت زیر آهنربا میشه

1- با منبع خارجی که نیاز به جاروبک داره و لذا بعنوان موتور سنکرون میشناسیم

2- از طریق القاء استاتور که بنام آسنکرون میشناسیم ، بطوریکه ولتاژی در سیم پیچ روتور القاء میشه و چون سیم پیچ روتور آسنکرون را در هر مدلی باشه اتصال کوتاه میکنند لذا جریانی در آن جاری میشه و آهنربا میشه

و لذا همانطورکه فرمودید اگر روتور دقیقا همگام با سرعت میدان استاتور حرکت کنه دراینصورت کوچکترین ولتاژی در روتور القا نمیشه و میدانی در روتور تولید نمیشه و بنابرین لازمه که روتور از سرعت استاتور عقب بیافته که ولتاژی در آن القا بشه و میدانی ناشی از جریان روتور بوجود بیاد که گشتاور لازم بدست بیاد

حالا اگر بار موتور را بیشتر کنیم نیاز به گشتاور بیشتر داریم و لذا نیاز جریان بیشتری داره و لذا از سرعت استاتور خیلی بیشتر عقب می افته تا ولتاژ بیشتری القاء بشه و باین ترتیب شباهتش به ترانس اتصال کوتاه بیشتر میشه و در روتور بیشتر القاء میشه ( چون هرچی سرعت روتور به سرعت صفر نزدیکتر بشه و به ترانس اتصال کوتاه نزدیکتر بشه با القاء بیشتر ، آهنربای قویتری در روتور بوجود میاد و گشتاور قویتری تولید میشه و به بار موتور غلبه میکنه )

بهمین دلیل جریان لحظه استارت چندین برابر جریان نامی است چون ترانس اتصال کوتاه است و بیشترین انرژی القاء میشه

اما سوال اینه که
چرا بازدهی سنکرون خیلی بیشتر از آسنکرونه و بهمین دلیل حجم و وزن سنکرون خیلی کمتره؟
بعبارتی در دو موتور سنکرون و آسنکرون که دارای حجم یکسانی هستند

چرا گشتاور موتور سنکرون بسیار بسیار بالاتره ؟
و بعبارتی تلفاتش بیسار بسیار کمتره
و بعبارتی تلفات آسنکرون چه ارتباطی به فاصله روتور و استاتور داره درحالیکه همین فاصله در سنکرون هم وجود داره و باید همون تلفات را داشته باشه ولی نداره
سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
اگه میشه پاسخ رو خودتون بفرمایید تا استفاده کنیم...

سلام

کمی تامل کنید تا از نظر و مشارکت دیگر دوستان هم استفاده کنیم
اصولا علاوه بر اینکه مشارکت در امور موجب درک عمقی مسائل و موضوعات مربوطه میشه
اما مهمتر از آن این حقیقته که در مواردی ممکنه پاسخ های ناصحیح هم ، ایده های جالب و کارآمدی به انسان بده .

اگر نتیجه ای مائد نشد پاسخ صحیح را تقدیم میکنم

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
اگه میشه پاسخ رو خودتون بفرمایید تا استفاده کنیم...

سلام


گفتیم تلفات و بازدهی موتور آسنکرون بسیار بیشتر از سنکرونه ولذا موجب افزایش وزن و حجم آن میشه

اما سوالی مطرح کردم که

چرا تلفات آسنکرون بسیار بیشتر از سنکرونه ؟


راهنمایی:
استاتور و روتور موتورهای سنکرون فقط یک وظیفه دارند که میدان مغناطیسی تولید کنند که در آسنکرون هم این وظیفه وجود داره و از این حیث تلفات متفاوتی قابل تصور نیست

اما استاتور آسنکرون علاوه بر تولید مغناطیس ، وظیفه القاء انرژی به روتور (شبیه اولیه ترانس ها ) را هم بعهده داره تا جریانی در روتور جاری شود و مغناطیس لازم را تولید کند

و روتور آسنکرون هم علاوه بر وظیفه تولید مغناطیس ، وظیفه دریافت انرژی القایی (شبیه ثانویه ترانس ها ) را هم بعهده داره

لذا درحالیکه جریان روتور سنکرون مستقیما از منبع خارجی و از طریق جاروبک ها تامین میشه و تلفات انتقال انرژی از طریق سیم و جاروبک بسیار بسیار ناچیز و قابل اغماض و تقریبا صفر است

اما در آسنکرون این انرژی و جریان الکتریکی باید از طریق القاء استاتور به روتور تامین بشه و این انتقال انرژی همراه با تلفات بسیار بالایی میسر میشه و تفاوت اساسی تلفات اینجاست ؟

اما چرا تلفات این انتقال انرژی القایی اینقدر زیاده که برای جبران این تلفات بسیار زیاد موتور آسنکرون ، مجبوریم حجم آنرا چند برابر بزرگتر و حجیم تر از سنکرون بسازیم تا قدرت آن معادل قدرت موتور سنکرون بشه ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
درود

پاسخ سوال نهایی که :
چرا تلفات موتور آسنکرون فوق العاده زیاده بنحوی که اگر بخواهیم قدرت دو موتور سنکرون و آسنکرون مساوی باشه باید حجم موتور آسنکرون چند برابر موتور سنکرون باشه.

زیرا گفتیم علاوه بر وجه مشترک که در هر دو نوع موتور باید مغناطیسی در روتور و استاتور تولید بشه و در این بخش کاملا مشابهند.
اما تفاوت آنها در اینه که فقط در موتور آسنکرون انرژی روتور از طریق القاء استاتور تامین میشه و بهمین دلیل روتور و استاتور باید مشابه ترانس عمل کنند تا القاء انرژی مقدور بشه.
ولی ازآنجاکه روتور ، بمنزله ثانویه ترانس است که باید آزادانه بچرخه لذا نمیتوانیم اولیه و ثانویه این ترانس را روی یک هسته بپیچیم و ناگزیر هستیم اولیه را روی یک هسته و ثانویه را روی هسته دیگری بپیچیم
تا روتور ، قادر به حرکت حول محوری باشه.

به این ترتیب برخلاف ترانس معمولی که شار مغناطیسی فقط از یک هسته مشترک و لذا براحتی عبور میکنه و با تلفات ناچیزی ، ولتاژ را در ثانویه القا میکنه اما در موتور آسنکرون شار مغناطیسی ، بناگزیر باید از فاصله هوایی عبور کنه تا به هسته ر‌وتور برسه و ولتاژ لازم را اقاء کنه
و لذا ازآنجاکه ضریب نفوذ هوا بسیار بد است و شار مغناطیسی ، بسختی از هوا عبور میکنه
لذا بهمین دلیل تلفات موتور آسنکرون بسیار بیشتر از موتور سنکرون است.

سپاس
 

reza6945

کاربر
2015-01-07
68
85
شیراز
با سلام
فکر کنم دوستمون که سوال رو مطرح کردن منظورشون تفاوت بین موتورهای ذغال دار (یونیورسال)و بدون ذغال(اسنکرون) بود موتورهای عرف و پراستفاده بازار نه موتورهای خاص مثل سنکرون یا براشلس و غیره
موتورهای ذغال دار به اسم موتور یونیورسال معروفند و در اصل همون موتور سری dc هستند که در اونها هم روتور(ارمیچر) و هم استاتور(بالشتک ها) سیم پیچی شده اند ( ارمیچر و بالشتکها با هم سری شده اند) و اندکی اصلاح شدند و هم با برق dc و هم برق ac شهری کار میکنند و در جاروبرقی و دریل و سنگ فرز و همزن و مخلوط کن و چرخ گوشت و غیره کاربرد دارند و محاسن و معایبی دارند مثل
محاسن
1-گشتاور بالا در حجم مساوی با موتور اسنکرون
2-سرعت بیش از 3000دور و مستقل از فرکانس (چون موتورهای اسنکرون سرعتشون وابسته به فرکانسه و تعداد قطبهای موتوره و سرعت روتور در برق 50 هرتز بیش از 3000 نمیشه و در کشورهایی که فرکانس برق شهر 60 هرتزه 3600) که البته همیشه سرعت روتور از 3000 و 3600 حدودا 100 تا 200 دوری کمتره که بحث مفصلیه برا خودش لغزش و غیره
3-قدرت بالا در حجم مساوی با موتورهای اسنکرون
4-کنترل دور بسیار راحت با کم و زیاد کردن ولتاژ با یک مدار دیمر یا اتوترانس
معایب
1-وابستگی به تعمیر و نگهداری بیشتر به دلیل وجود کلکتور و ارمیچر و ذغال
2-جرقه زدن بیشترو اتلاف توان بیشتر و گرمای زیاد و راندمان پایین کمتر از 60 درصد
3-به دلیل گرما و تلفات بالا در ساعات طولانی نمیشه از اونها استفاده کرد بیش از نیم ساعت کار بشدت داغ میکنند و به احتمال قوی میسوزند
4-صدای زیاد در حین کار

مورد دیگه موتورهای اسنکرون هستند که فقط با برق ac کار میکنند و روتور سیم پیچ نداره و اصطلاحا قفس سنجابیه و فقط استاتور به صورت تکفاز یا سه فاز سیم پیچی شده (البته بغیر از موتورهای اسلیپ رینگ و سنکرون) و در دو نوع تکفاز و سه فاز هستند تکفاز مثل کولر و پنکه رومیزی و سقفی و پمپ های اب و سه فاز مثل موتورهای سه فاز صنعتی
مزایا
1-تعمیر و نگهداری کم به دلیل نداشتن کلکتور و ارمیچر و ذغال
2-سادگی قطعات و تعمیر ساده
3-توانایی کار در ساعات طولانی و بی وقفه
4-تلفات کم و راندمان بالا گاها 60 تا 90 درصد در مقابل موتورهای یونیورسال
5-صدای کم در مقابل یونیورسال
معایب
1-گشتاور کمتر در حجم مساوی در مقابل موتور یونیورسال
2-قدرت کمتر در حجم مساوی در مقابل موتور یونیورسال
3-وابستگی دور به فرکانس و قطب های سیم پیچ استاتور و محدودیت افزایش سرعت(حداکثر 3000 تا 3600 به ترتیب درفرکانس 50 و 60 هرتز و در موتورهای 2 قطب)
4-کنترل دور پیچیده با درایو ها و IGBT ها به دلیل کم و زیاد کردن همزمان ولتاژو فرکانس با PWM

درضمن فرق اساسی که این دوموتور دارند طرز کار اونهاست که موتورهای یونیورسال براساس دافعه و جاذبه قطبهای اهنربا شده ارمیچر و بالشتکها کار میکنند ولی موتورهای اسنکرون بر اساس میدان دوار پدید امده از فرکانس برق شهر

موتورهای بسیار دیگری هم هستند (مثل موتور سنکرون - براشلس - ریپولسیونی - خطی - سنکروها - و......) که از حوصله این بحث خارجند و این دو موتور که معرفی کردم پرکاربردترین موتوهای بازارند که هرروزه داریم ازونها استفاده میکنیم
ببخشید اگه طولانی شد دوستان
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام
فکر کنم دوستمون که سوال رو مطرح کردن منظورشون تفاوت بین موتورهای ذغال دار (یونیورسال)و بدون ذغال(اسنکرون) بود موتورهای عرف و پراستفاده بازار نه موتورهای خاص مثل سنکرون یا براشلس و غیره
موتورهای ذغال دار به اسم موتور یونیورسال معروفند در اصل همون موتور سری dc هستند ( ارمیچر و بالشتکها با هم سری شدند) که اصلاح شدند و هم با برق dc و هم برق ac 220 ولت کار میکنند و در جاروبرقی و دریل و فرز و همزن و مخلوط کن و چرخ گوشت و غیره کاربرد دارند و محاسن و معایبی دارند مثل
محاسن
1-گشتاور بالا در حجم مساوی با موتور اسنکرون
2-سرعت بیش از 3000دور و مستقل از فرکانس (چون موتورهای اسنکرون سرعتشون وابسته به فرکانسه و در برق 50 هرتز بیش از 3000 نمیشه و در کشورهایی که فرکانس برق شهر 60 هرتزه 3600) که البته همیشه سرعت روتور از 3000 و 3600 حدودا 100 تا 200 دوری کمتره که بحث مفصلیه برا خودش لغزش و غیره
3-قدرت بالا در حجم مساوی با موتورهای اسنکرون
4-کنترل دور بسیار راحت با کم و زیاد کردن ولتاژ با یک مدار دیمر یا اتوترانس
معایب
1-وابستگی به تعمیر و نگهداری بیشتر به دلیل وجود کلکتور و ارمیچر و ذغال
2-جرقه زدن بیشترو اتلاف توان بیشتر و گرمای زیاد و راندمان پایین کمتر از 60 درصد
3-به دلیل گرما و تلفات بالا در ساعات طولانی نمیشه از اونها استفاده کرد بیش از نیم ساعت کار بشدت داغ میکنند
4-صدای زیاد در حین کار

مورد دیگه موتورهای اسنکرون هستند که فقط با برق ac کار میکنند و روتور سیم پیچ نداره و اصطلاحا قفس سنجابیه و فقط استاتور به صورت تکفاز یا سه فاز سیم پیچی شده (البته بغیر از موتورهای اسلیپ رینگ و سنکرون) و در دو نوع تکفاز و سه فاز هستند تکفاز مثل کولر و پنکه و پمپ های اب و سه فاز مثل موتورهای سه فاز صنعتی
مزایا
1-تعمیر و نگهداری کم به دلیل نداشتن کلکتور و ارمیچر و ذغال
2-سادگی قطعات و تعمیر ساده
3-توانایی کار در ساعات طولانی و بی وقفه
4-تلفات کم و راندمان بالا گاها 60 تا 90 درصد در مقابل موتورهای یونیورسال
5-صدای کم در مقابل یونیورسال
معایب
1-گشتاور کمتر در حجم مساوی در مقابل موتور یونیورسال
2-قدرت کمتر در مقابل موتور یونیورسال
3-وابستگی دور به فرکانس و محدودیت افزایش سرعت
4-کنترل دور پیچیده با درایو ها و IGBT ها به دلیل کم و زیاد کردن همزمان ولتاژو فرکانس با PWM

موتورهای بسیار دیگری هم هستند (مثل موتور سنکرون - براشلس - ریپولسیونی - خطی - سنکروها - و......) که از حوصله این بحث خارجند و این دو موتور که معرفی کردم پرکاربردترین موتوهای بازارند که هرروزه داریم ازونها استفاده میکنیم
ببخشید اگه طولانی شد دوستان

درود

ضمن تشکر و تقدیر بابت مقایسه مبسوطی که مطرح فرمودید
تنها اشکال شما در راندمان و تلفات موتورهای سنکرون و آسنکرون است که بواسطه قیاس غیر علمی به نتیجه صحیحی منتهی نشده.
زیرا قیاس تلفات و راندمان با مقایسه دو موتوری که یک موتور ضعیف و با دور کم و دیگری قوی و با دور بالا باشد مانند موتور پنکه و سنگبر با گشتاورهای متفاوت و در دورهای متفاوت و با قدرت های متفاوت به نتیجه صحیحی منجر نمیشه .

دلیل علمی تلفات بیشتر و راندمان کمتر در موتور آسنکرون

اولا ازآنجاکه روتور در موتور سنکرون توسط منبع ولتاژ خارجی تغذیه میشه لذا دریافت انرژی روتور در موتور سنکرون کوچکترین تلفاتی نداره و در واقع بازدهی این بخش از موتور ۱۰۰ درصده
ثانیا ازآنجاکه تولید انرژی لازم برای روتور آسنکرون از طریق استاتور صورت میپذیره که بناگزیر باید شار مغناطیسی از فاصله هوایی بین روتور و استاتور عبور کنه لذا بهمین علت تلفات موتور آسنکرون بسیار بیشتر از موتور سنکرون است و لذا برای دستیابی به قدرت یکسان باید بزرگتر باشد.
و تنها تفاوت این دو نوع موتور از حیث تلفات در همین بخش است و در بقیه موارد تفاوت محسوسی از نظر تلفات ندارند.

اما ازآنجاکه شما گرمای دو موتور کلملا متفاوت از نظر گشتاور و تعداد دور و قدرت را ملاک و معیار ارزیابی قرار دادید لذا نتیجه گرفتید تلفات موتور سنکرون بیشتر و راندمان آن کمتر است.
درحالیکه برای قیاس علمی باید دو نوع موتور را در گشتاور و قدرت برابر و با تعداد دور برابر آماده کنید و در این شرایط اگر گرمای سنکرون بیشتر بود دراینصورت حق باشماست که دراینصورت یک پدیده غیرعلمی اتفاق خواهد افتاد

بعبارتی باید تعداد دور موتور سنکرون را معادل آسنکرون کنید و دو نوع موتور را بگونه ای انتخاب کنید که قدرت یکسانی تولید کنند که دراینصورت ملاحظه خواهید فرمودید موتور سنکرون با جریان کمتری قدرتی معادل موتور آسنکرون دراختیار شما میگذارد و به این ترتیب راندمان سنکرون بالاتر و تلفات و گرمای آن کمتر خواهد بود.

بله اگر موتور سنکرون بسیار قوی تری را با حداکثر قدرت و دور استفاده کنید مسلما حرارت بیشتری تولید میکنه اما این حرارت اضافی بدلیل تعداد دور بالاتر و قدرت بسیار بالاتر است نه بدلیل راندمان کمتر

اساسا این حقیقت که در صورت تساوی قدرت ، حجم موتور آسنکرون بزرگتر است مورد تایید قرار دادید که از دلایل تلفات بسیار زیاد آن است
بعبارتی ازآنجاکه تلفات آسنکرون بیشتر است لذا ناگزیریم از موتورهای بزرگتری استفاده کنیم .

اما این موضوع که موتور سنکرون در مدت طولانی قابل استفاده نیست در صورتی صحیح است که پرقدرت باشه و نیز با حداکثر قدرت مورد استفاده قرار گیرد در غیراینصورت با تعداد دور پایین و قدرت مناسب ، از حیث حرارت ، برای یکسال متمادی هم قابل استفاده است مضافا که موتور های سنکرون با قدرت پایین که در مدت طولانی استفاده میشه کاربرد فراوانی داره

البته در بقیه موارد مقایسه جامع و ارزنده ای مطرح فرمودید و بنظر میرسه تجربیات خوبی در خصوص موتور های الکتریکی دارید و لذا چنانچه در خصوص کمپرسور های کم مصرف که اخیرا تولید شده اطلاعاتی دارید مطرح فرمایید که استفاده کنیم.

سپاس و تقدیر
 
آخرین ویرایش:

رحمت رجایی

کاربر
2014-06-06
363
1,258
سلام
آفرین آفرین
هیچگونه مطلبی باقی نگذاشتید


چون میدان مغناطیسی روتور در آسنکرون بموجب القا حاصل میشه و ازآنجاکه شبیه ترانسی است که اولیه و ثانویه با فاصله قابل توجهی از یکدیگر قرار دارند و تلفات خیلی زیاده (برخلاف ترانس )
لذا اگر از آسنکرون برای دریل و دیگر ابزار دستی با همین قدرت استفاده میکردند باید دو نفری دریل و بقیه ابزار دستی یا پرتابل را بلند میکردیم.

حجم موتور سنگ بر یا دریل تقریبا به اندازه موتور پمپ آب کولر آبی است که برای بریدن خیار مفیده و بسادگی و با اشاره مختصری می ایسته ولی موتور سنگ بر و دریل با همان حجم شوخی نداره و چند روز قبل دست منو جر و واجر کرد

لذا قدرت دو موتور سنکرون و آسنکرون که حجم مساوی دارند قابل مقایسه نیست و لذا در ابزار پرتابل فقط بدلیل کاهش قابل توجه وزن و حجم مجبوریم از موتور سنکرون استفاده کنیم هرچند که موتور خوبی نیست و زود میسوزه و مکافات جاروبک و غیره داره

اما در ابزار ثابت که مشکل وزن و حجم نداریم از آسنکرون استفاده میکنیم مثلا در دستگاه تراشکاری و پمپ های غول پیکر چاه آب و غیره

باز هم آفرین پاسخ شما خیلی کامل و جامع بود
سلام استاد غزال در مورد اینکه اقای نصوحی گفتن :
4- و مورد دیگر در بحث راه اندازی موتور هستش، در آسنکرون به اجبار از سیم پیچ راه انداز و یا خازن استفاده میشه ولی در سنکرون نیاز به راه انداز نیست. چند سوال برایم پیش امده
1.خازن راه انداز و سیم پیچ کمکی چه وظیفه ای بر عهده دارند که وقتی ظرفیت این خازن کم میشه دور موتور اسنکرون هم کم میشه ؟
2-وظیفه خازن راه اندازایجاد کردن اختلاف فاز در کتابها گفته شده ولی خوب ایا سیم پیچ کمکی برعکس اصلی پیچیده شده و منظور چیست؟
3-ایا تمام موتورهای اسنکرون این خازن راه انداز رو باید داشته باشند و برای وجود خازن راه انداز بهتره از مدار دیمر ترایاک استفاده نشود ؟
4-در موتورهای اسنکرون سه فاز با وجود اختلاف فاز 120 درجه فازها نسبت به هم این خازن راه انداز وجود ندارد؟ ممنونم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد غزال در مورد اینکه اقای نصوحی گفتن :
4- و مورد دیگر در بحث راه اندازی موتور هستش، در آسنکرون به اجبار از سیم پیچ راه انداز و یا خازن استفاده میشه ولی در سنکرون نیاز به راه انداز نیست. چند سوال برایم پیش امده
1.خازن راه انداز و سیم پیچ کمکی چه وظیفه ای بر عهده دارند که وقتی ظرفیت این خازن کم میشه دور موتور اسنکرون هم کم میشه ؟
2-وظیفه خازن راه اندازایجاد کردن اختلاف فاز در کتابها گفته شده ولی خوب ایا سیم پیچ کمکی برعکس اصلی پیچیده شده و منظور چیست؟
3-ایا تمام موتورهای اسنکرون این خازن راه انداز رو باید داشته باشند و برای وجود خازن راه انداز بهتره از مدار دیمر ترایاک استفاده نشود ؟
4-در موتورهای اسنکرون سه فاز با وجود اختلاف فاز 120 درجه فازها نسبت به هم این خازن راه انداز وجود ندارد؟ ممنونم

درود

در خصوص مورد اول
خازن جهت تقویت عملکرد سیم پیچ کمکی قابل استفاده است .
ضرورت وجود یا عدم وجود خازن بستگی به گشتاور مورد نیاز ما داره بعبارت دیگر در لحظاتی که
موتور تحت فشار است و بار سنگینی تحمل میکنه و سیم پیچ کمکی بخوبی قادر به ایفاء نقش نیست وجود خازن ضروری میگردد
بهمین دلیل در موتورهایی که بواسطه بار سنگین هرگز موتور به دور نامی نمیرسه از خازن مناسب دائمی استفاده میشه
و اگه در بدو راه اندازی تحت فشار غیرمتعارف باشه فقط لحظه راه اندازی استفاده و سپس قطع میشه.

و اگه موتوری در حالت دائم به تعداد دور نزدیک به دور نامی کار کنه حتی سیم پیچ کمکی هم پس از راه اندازی قطع میشه زیرا وجودش ثمری جز اتلاف انرژی نداره
بنابرین وظیفه خازن ، ایجاد اختلاف فاز مناسب جهت دستیابی به ماکزیمم گشتاور است و لذا بدیهی است که کاهش عمدی یا سهوی ظرفیت خازن موجب کاهش گشتاور میشه.

پاسخ سوال ۲
سیم پیچ کمکی بصورت معگوس پیچیده نمیشه زیرا دراینصورت موجب خنثی کردن یا کاهش اثر سیم پیچ اصلی میشه
سیم پیچ اصلی که با برق شهر تغذیه میشه دقیقا شبیه آهنربایی میشه که حول روتور در حال چرخش است و سیم پیچ کمکی نیز دفیقا همین صورت عمل میکنه اما با اندک فاصله ای نسبت به اصلی
بنحوی که موتور تصور میکنه برق دیگری وجود داره که با برق سیم پیچ اصلی دارای اختلاف فاز است
یعنی زمانیکه یکی از حلقه های اصلی در مکانی قطب N را تولید میکنه در مجاورت آن محل ، لحظه ای زودتر یا دیرتر قطب N توسط سیم پیچ کمکی تولید میشه
به این ترتیب جهت حرکت روتور تعیین و الزامی میشه و گیج نمیشه که به کدوم سمت حرکت کنه.

پاسخ سوال ۳
بخش اول سوال در پاسخ اول تقدیم شد اما اینکه استفاده از خازن با دیمر قابل کنترل باشه تابحال چنین چیزی ندیدم و تصور نمیکنم موثر و عملی باشه.

پاسخ سوال ۴
با توجه به وظیفه خازن ، بدیهی است که در ۳ فاز وجود خازن با مقاصد فوق منتفی است اما جهت اصلاح ضریب قدرت قابل استفاده است که ارتباطی به عملکرد موتور نداره.

اطلاعات فوق ، میتونه ملاک ابتکارات موثر و مفیدی باشه .
مثلا یخچالی که با کاهش ناچیز ولتاژ برق شهر مدام تیک تیک میکنه و قادر به راه اندازی کمپرسور نیست و بالاخره میسوزه ، میتونیم با اضافه کردن خازن مناسب از یخچال استفاده کنیم.

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا