سلام دوست و برادر عزیزم
واقعاً زحمت کشیدین و بسیار متشکرم
بله منظورتون رو کامل و شفاف بیان کردین
زمانی که خودرو رو میخوایم راه بندازیم اولش برای غلبه بر اینرسی و وزن خودرو باید از دنده سنگین استفاده کنیم که مصرف سوخت بالایی داره، سرعتش کمه اما قدرتش زیاده و ماشین رو راه میندازه. وقتی که سرعت زیاد شد دنده رو سبک میکنیم چون الان دیگه ماشین خودش تمایل به رفتن داره و اینرسی ماشین به کمکمون میاد و به قدرت کمتری نیاز داریم و درعوض با همان مقدار مصرف سوخت سرعت بالاتری رو خواهیم داشت.
آیا این مثال رو میشه در ماشین الکتریکی و موتور هم به کار برد؟ اگه جواب مثبته، بفرمایین توی موتور جریان زیاد اولیه صرف چه چیزی میشه؟ اینجا هم صرف غلبه بر اینرسی و وزن اول روتور میشه یا موضوع دیگه ای مطرحه؟
ضمناً وقتی موتور راه افتاده و سرعتش بالا رفته، چرا کاهش ولتاژ (کاهش سرعت و دور موتور) سبب افزایش جریان میشه؟
این مواردیه که اگه استاد وقت دارن و اذیت نمیشن، بر ما منت میذارن اگه شفافش کنن!
کاهش ولتاژ که باعث جریان کشی و کاهش دور موتور و حتی داغ شدن موتور می شود در موتورهای القایی رخ می ده که برای جلوگیری از این کار باید ولتاژ و فرکانس با یک نسبت معین افزایش یا کاهش پیدا کنن تا موتور به اشباع نره و داغ نکنه.
البته اینها بر اساس روابط ریاضی حاکم بر موتورها استوار هست و بیانش اینجا کمی مشکل هست.
در بازار درایوهایی با قابلیت کنترل ولتاژ فرکانس V/F وجود داره و خیلی هم کاربردی هست.