آی پی امداد
abtahi

سوال: فرق موتور هایی که ذغال در انها یکار رفته و موتور هایی که بدون زغال است

ford

کاربر
2009-06-08
18
38
سلام دوست و برادر عزیزم
واقعاً زحمت کشیدین و بسیار متشکرم
بله منظورتون رو کامل و شفاف بیان کردین
زمانی که خودرو رو میخوایم راه بندازیم اولش برای غلبه بر اینرسی و وزن خودرو باید از دنده سنگین استفاده کنیم که مصرف سوخت بالایی داره، سرعتش کمه اما قدرتش زیاده و ماشین رو راه میندازه. وقتی که سرعت زیاد شد دنده رو سبک میکنیم چون الان دیگه ماشین خودش تمایل به رفتن داره و اینرسی ماشین به کمکمون میاد و به قدرت کمتری نیاز داریم و درعوض با همان مقدار مصرف سوخت سرعت بالاتری رو خواهیم داشت.
آیا این مثال رو میشه در ماشین الکتریکی و موتور هم به کار برد؟ اگه جواب مثبته، بفرمایین توی موتور جریان زیاد اولیه صرف چه چیزی میشه؟ اینجا هم صرف غلبه بر اینرسی و وزن اول روتور میشه یا موضوع دیگه ای مطرحه؟
ضمناً
وقتی موتور راه افتاده و سرعتش بالا رفته، چرا کاهش ولتاژ (کاهش سرعت و دور موتور) سبب افزایش جریان میشه؟
این مواردیه که اگه استاد وقت دارن و اذیت نمیشن، بر ما منت میذارن اگه شفافش کنن!

کاهش ولتاژ که باعث جریان کشی و کاهش دور موتور و حتی داغ شدن موتور می شود در موتورهای القایی رخ می ده که برای جلوگیری از این کار باید ولتاژ و فرکانس با یک نسبت معین افزایش یا کاهش پیدا کنن تا موتور به اشباع نره و داغ نکنه.
البته اینها بر اساس روابط ریاضی حاکم بر موتورها استوار هست و بیانش اینجا کمی مشکل هست.
در بازار درایوهایی با قابلیت کنترل ولتاژ فرکانس V/F وجود داره و خیلی هم کاربردی هست.
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
کاهش ولتاژ که باعث جریان کشی و کاهش دور موتور و حتی داغ شدن موتور می شود در موتورهای القایی رخ می ده که برای جلوگیری از این کار باید ولتاژ و فرکانس با یک نسبت معین افزایش یا کاهش پیدا کنن تا موتور به اشباع نره و داغ نکنه.
البته اینها بر اساس روابط ریاضی حاکم بر موتورها استوار هست و بیانش اینجا کمی مشکل هست.
در بازار درایوهایی با قابلیت کنترل ولتاژ فرکانس V/F وجود داره و خیلی هم کاربردی هست.

VFD Variable frequency drive
معروف به اینورتر
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
اطلاعات خاص و قابل عرضی نیست, فکر کنم دوستان بهتر از من با موتور های براشلس آشنا باشن, و در وب هم توضیحاتش هست,
در مورد الکترو موتورهای اسلیپ رینگ محبت کنید توضیحاتی جهت استفاده عزیزان ارائه فرمایید
تا به یک سوال در این نوع الکترو موتور ها بپردازیم

همچنان منتظر نظر جناب غزال هستم در مورد اسلیپ رینگ
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
کاهش ولتاژ که باعث جریان کشی و کاهش دور موتور و حتی داغ شدن موتور می شود در موتورهای القایی رخ می ده که برای جلوگیری از این کار باید ولتاژ و فرکانس با یک نسبت معین افزایش یا کاهش پیدا کنن تا موتور به اشباع نره و داغ نکنه.
البته اینها بر اساس روابط ریاضی حاکم بر موتورها استوار هست و بیانش اینجا کمی مشکل هست.
در بازار درایوهایی با قابلیت کنترل ولتاژ فرکانس V/F وجود داره و خیلی هم کاربردی هست.

نکات جالبی داره مطرح میشه. ممنونم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ford

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
همچنان منتظر نظر جناب غزال هستم در مورد اسلیپ رینگ

درود

قطعا پست ۴۹ را مطالعه نفرمودی
نمیدونم یعنی مطالعه فرمودی ؟ و درحالیکه بارها از جمله در همین تاپیک در پست ۴۹ تاکید کردم در این خصوص جویای اطلاعات مربوطه هستم و اطلاعاتی ندارم معذالک این سوال را مطرح فرمودی ؟


سپاس
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
درود

قطعا پست ۴۹ را مطالعه نفرمودی
نمیدونم یعنی مطالعه فرمودی ؟ و درحالیکه بارها از جمله در همین تاپیک در پست ۴۹ تاکید کردم در این خصوص جویای اطلاعات مربوطه هستم و اطلاعاتی ندارم معذالک این سوال را مطرح فرمودی ؟


سپاس

درود
در پست ۴۹ دو مبحث مطرح شد, براشلس که تقریبا جدیده و اسلیپ رینگ که سالهای سال مورد استفاده قرار میگیره, قاعدتا تصور من بر اینکه شما فرمودید در زمان ما در مبحث ماشین های الکتریکی اینها نبود, منظورتان بر نبود براشلس ها میباشد, طبق فرمایش شما(
عزیز ارجمند کلامی که از ما صادر میشه استنباط عمومی آن حائز اهمیت است نه استنباط خصوصی و شخصی
زیرا مطالب صادره را برای خودمان تنظیم و ارسال نمی کنیم بلکه بجهت آگاهی و اطلاع علاقمندان منتشر میکنیم و لذا تلقی دیگران مهم است .)
باز هم اگر استنباطم از پاسخ شما از کج فهمی بنده میباشد عذرخواهی میکنم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
درود
در پست ۴۹ دو مبحث مطرح شد, براشلس که تقریبا جدیده و اسلیپ رینگ که سالهای سال مورد استفاده قرار میگیره, قاعدتا تصور من بر اینکه شما فرمودید در زمان ما در مبحث ماشین های الکتریکی اینها نبود, منظورتان بر نبود براشلس ها میباشد, طبق فرمایش شما(
عزیز ارجمند کلامی که از ما صادر میشه استنباط عمومی آن حائز اهمیت است نه استنباط خصوصی و شخصی
زیرا مطالب صادره را برای خودمان تنظیم و ارسال نمی کنیم بلکه بجهت آگاهی و اطلاع علاقمندان منتشر میکنیم و لذا تلقی دیگران مهم است .)
باز هم اگر استنباطم از پاسخ شما از کج فهمی بنده میباشد عذرخواهی میکنم

درود

عزیز گرامی مشخصا عرض کردم زمان تحصیل ما این موارد نبود
لذا همانطور که الان گوشی موبایل در بازار موجوده ولی در دروس دانشگاهی الان نیست و در آینده ممکنه باشه و لذا وجود گوشی دلیل حضور در دروس دانشگاهی نیست بویژه که در زمان تحصیل ماشین های الکتریکی ژنراتورها و موتورهای مختلفی شاید مربوط به ۲۰ سال قبل از ان تدریس میشد نه دستگا ههای موجود روز
در هر صورت اگر اسلیپ رینگ هم در بازار ایران بوده یا نبوده که اطلاع ندارم اما در دروس ما هرگز نبوده که اعلام کردم در زمان تحصیل ما نبوده.
مضافا همون مطالبی که تحصیل کردم و اتفاقا با رتبه دانشجوی ممتاز سپری کردم نیز بدلیل توجه افراطی به الکترونیک فراموشم شده و جسته گریخته ای در ذهن دارم چه رسد به مطالبی که تحصیل نکردم

سپاس
 

daniyal18

کاربر vip
کاربر
2022-11-26
447
263
29
Yazd
درود

پاسخ سوال نهایی که :
چرا تلفات موتور آسنکرون فوق العاده زیاده بنحوی که اگر بخواهیم قدرت دو موتور سنکرون و آسنکرون مساوی باشه باید حجم موتور آسنکرون چند برابر موتور سنکرون باشه.

زیرا گفتیم علاوه بر وجه مشترک که در هر دو نوع موتور باید مغناطیسی در روتور و استاتور تولید بشه و در این بخش کاملا مشابهند.
اما تفاوت آنها در اینه که فقط در موتور آسنکرون انرژی روتور از طریق القاء استاتور تامین میشه و بهمین دلیل روتور و استاتور باید مشابه ترانس عمل کنند تا القاء انرژی مقدور بشه.
ولی ازآنجاکه روتور ، بمنزله ثانویه ترانس است که باید آزادانه بچرخه لذا نمیتوانیم اولیه و ثانویه این ترانس را روی یک هسته بپیچیم و ناگزیر هستیم اولیه را روی یک هسته و ثانویه را روی هسته دیگری بپیچیم
تا روتور ، قادر به حرکت حول محوری باشه.

به این ترتیب برخلاف ترانس معمولی که شار مغناطیسی فقط از یک هسته مشترک و لذا براحتی عبور میکنه و با تلفات ناچیزی ، ولتاژ را در ثانویه القا میکنه اما در موتور آسنکرون شار مغناطیسی ، بناگزیر باید از فاصله هوایی عبور کنه تا به هسته ر‌وتور برسه و ولتاژ لازم را اقاء کنه
و لذا ازآنجاکه ضریب نفوذ هوا بسیار بد است و شار مغناطیسی ، بسختی از هوا عبور میکنه
لذا بهمین دلیل تلفات موتور آسنکرون بسیار بیشتر از موتور سنکرون است.

سپاس
درود استاد عزال صادقانه بگم که اصلا نفهمیدم چی شد ..
البته جسارت نباشه شما خیلی کامل توضیح دادید بی تجربگی بنده. به هرحال سپاس برای وقتی که میذارید
 

daniyal18

کاربر vip
کاربر
2022-11-26
447
263
29
Yazd
دروو
با سلام
ضمن تشکر از همه اساتید که تجربیاتشون رو در اختیار بنده حقیر و دیگران قرار میدن
متنی که نوشتم طبق تجربیات کار و سالهای تحصیلم بود وظیفه داشتم در اختیار بقیه هم قرار بدهم
در کل در این تاپیک شما بیشتر در مورد این سه موتور بحث کردید که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره 1-اسنکرون 2-سنکرون 3-یونیورسال(که بعضی دوستان به اشتباه با نام سنکرون یاد میکنند)
عکس از هرسه موتور میگذارم که تفاوتها رو مشاهده کنید
1-موتور اسنکرون که روتور اون هیچگونه سیم پیچ و جاروبکی نداره و استاتور مشابه بقیه موتورهای سه فاز یا تکفازه
مشاهده فایل‌پیوست 157537

2-موتور سنکرون که عکس از روتور اونه و استاتور ان مشابه بقیه موتورهای سه فازه که در اون روتور سیم پیچی شده است و معمولا با رینگ (نه کلکتور ) و ذغال به خارج متصل میشه تا به جریان dc وصل بشه و روتور در میدان استاتور قفل شده و دور هردو یکی میشه که در اثر افزایش بار برخلاف اون دو موتور (اسنکرون و یونیورسال) دور روتور کم نمیشه
مشاهده فایل‌پیوست 157538

3-موتور یونیورسال که ارمیچر و بالشتک و ذغالها و کلکتور (نه رینگ ) به وضوح در عکس معلومه
مشاهده فایل‌پیوست 157539
درود ممنون که با تصویر کامل توضیح دادید و برای من بی تجربه این تصویر گذاشتن واقعا کمک میکنه درک خوبی از مسئله داشته باشمو بفهمم چی به کجا میشه ..شاید هر سه موتور را به خوبی تعمیر کنم ولی چون اکادمی مدرکی ندارم پس لذا با تصویر کشیدن به استحلاح میگم عه موتور فلانه که میگه اسنکرو....مثلا ...ممنون
وسپاس فراوان
 

daniyal18

کاربر vip
کاربر
2022-11-26
447
263
29
Yazd
درود
این چه نوع موتوری میباشد
سیم پیچ ندارد
ذعال ندارد
نه دور بالایی داره و نه قدرت بالا چپ گرد هم نداره
سرعت کم ، قدرت پایین به چه دردی میخوره و کجا مصرف میشه آیا خرابه ؟
مشاهده فایل‌پیوست 159630

تو آتا آشغالهای مغازه پیدا کردم و نمیدونم مال چی بوده و به چه کاری میاد

سپاس
درود .. اگه اشتباه نکنم ..این موتور فن یخچال هستش ..که نمونه ای از ی موتور دیگه رو برات میذارم
 

پیوست‌ها

  • 88.3 کیلوبایت بازدیدها: 68
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: habbib
بالا