آی پی امداد
abtahi

درخواست: درخواست تحلیل کنترل دور جاروبرقی با راه انداز از استاد غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام.ممنونم از لطفتون. ولی ما داریم درس پس می دیم استاد. شما خودتون در پست 16 همین تاپیک فرموده بودین که با افزایش مقاومت 150 کیلو سرعت موتور کاهش پیدا میکنه. و من طبق همین نظر عمل کردم. و به نتیجه مثبت رسیدم وگر نه من سوادم در زمینه الکترونیک در حد آقای موهان و رشید و دنیل هارت ایناست، بیشتر نیست :)
در مورد اینکه ولوم قسمتیش اگه غیر فعال باشه مشکلی نداره، از نظر الکترونیک مشکلی بوجود نمیاد ولی توی جاروبرقی خصوصا اگر ولومش کشویی باشه یک مقدار تو ذوق مشتری میخوره (دیمر رو تا وسط میکشه میبینه عمل نمیکنه، میگه قبلا اینجوری نبود و ...) و چون دیمر کشویی توی بازار خیلی محدوده که به جارو برقی بخوره (من فقط 470 و 500 کیلوش رو دیدم) مجبوریم از روش های دیگه برای این کار استفاده کنیم. و ان شاالله با کمک های شما استاد گرامی بتونیم این مشکل رو هم حل کنیم.
کماکان متاسفانه ما فردا کارگاه تعطیل هست و ان شاالله دوشنبه طبق نظری که فرمودین مقاومتهای مختلف رو چک می کنم و گزارشش رو خدمتتون ارائه میدم تا با راهنماییهای شما بتونیم این مشکلم حل کنیم.
باز هم ممنونم از لطفتون و وقتی که برامون می گذارید. خیلی بزرگوارید،بزرگوار

درود

آفرین بابت صداقت فنی و توفیق و پیگیری مقصود

اگرچه گفتی برای افزایش ولتاژ از اطلاعات تحلیل استفاده کردی اما اولا صداقت شما آفرین داره و ثانیا بابت جستجوی موثر در بین مقاومت ها و دسترسی به نتیجه موثر و توفیق.

صرفنظر از اینکه تصور میکنم اشتباه کردی و چون نتیجه تجربه را اعلام کردی به نتیجه ای که بچشم دیدی و تجربه کردی تردید نکردم و منم اشتباه افتادم غافل از آنکه مقایسه نکردی و با این فرض که قبلا کل ولوم موثر بوده تصور کردی بخشی که بی ثر است ناشی از اصلاحیه است درحالیکه قبلا ناحیه بی اثر بزرگتر بوده و پس ازاصلاح کمتر هم شده
یعنی اگه الان 40٪بی اثره قبلا 50٪ بی اثر بوده که با مطالعه اجمالی نقشه دیدم با ۳۰۰ کیلویی باید محدوده موثر ولوم بیشتر بشه نه کمتر



لذا اگه یکبار دیگه تست کنی می بینی با ۱۵۰ کیلو محدوده کمتری از ولوم موثره فلذا با ۳۰۰ کیلو بهتر میشه نه بدتر
و اگه اشتباه میکنم اعاام فرمایید
در هر صورت ، اگه ناحیه بی اثر بژرگتر هم بشه غالبا مشتری توجیه میشه و میتونی تصمیم را بمشتری واگذار کنی که اگه میخواد عمر بیشتری داشته باشه دراینصورت بخشی از ولوم ناکارآمد میشه که استفاده ای نداره و مضر هم نیست و کمترین اثری در انتخاب سرعت هم نداره و فقط ضامن افزایش عمر است و غالبا میپذیرند .
اگه نپذیر دراینصورت ارزش دلسوزی نداره و طبق نظرش انجام بده.

اما اگه میخوای از طراحی اصلی هم بهتر بشه من که تشویق کردم ادامه بدی و منم کمک میکنم رفع بشه.

در ضمن از الان نباید مناسبترین قطعه و ولوم کشویی تهیه کنید.

ابتدا با ولوم یا حتی مقاومت های در دسترس باید تست کنی
مثلا میتونی مقاومت ۱۰۰ کیلو با ولوم معمولی موجودت که x اهمه سری کنی و فرض کنی ولوم x+100k = y اهمیه که نمیتونی ۱۰۰ کیلو اهم انتهاش رو تست کنی ولی ابتدای این ولوم فرضی y اهمی تا y_100k که قابل تست هست و با ولوم خودش بدون مقاومت سری هم میتونی تست کنی که چقدر در ابتدای ولوم تا صفر اهم موثره و وقتی تکلیف مشخص شد که چه ولومی مناسبه اونوقت دنبال ولوم مشابه جارو از نظر حجم و قیافه بگرد که اهمش برابر یا نزدیک به ولوم مناسب باشه.

من و علاقمندان را هم در جریان بگذار تا با روش تحقیق در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه آشنا بشی.
الان بگو منظورت کدوم قسمت ولومه که بی اثره
ابتدای ولوم بی اثره که به صفر اهم نزدیک است یا انتهای ولوم که به ماکزیمم اهم نزدیک میشه ؟


سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام.ممنونم از لطفتون. ولی ما داریم درس پس می دیم استاد. شما خودتون در پست 16 همین تاپیک فرموده بودین که با افزایش مقاومت 150 کیلو سرعت موتور کاهش پیدا میکنه. و من طبق همین نظر عمل کردم. و به نتیجه مثبت رسیدم وگر نه من سوادم در زمینه الکترونیک در حد آقای موهان و رشید و دنیل هارت ایناست، بیشتر نیست :)
در مورد اینکه ولوم قسمتیش اگه غیر فعال باشه مشکلی نداره، از نظر الکترونیک مشکلی بوجود نمیاد ولی توی جاروبرقی خصوصا اگر ولومش کشویی باشه یک مقدار تو ذوق مشتری میخوره (دیمر رو تا وسط میکشه میبینه عمل نمیکنه، میگه قبلا اینجوری نبود و ...) و چون دیمر کشویی توی بازار خیلی محدوده که به جارو برقی بخوره (من فقط 470 و 500 کیلوش رو دیدم) مجبوریم از روش های دیگه برای این کار استفاده کنیم. و ان شاالله با کمک های شما استاد گرامی بتونیم این مشکل رو هم حل کنیم.
کماکان متاسفانه ما فردا کارگاه تعطیل هست و ان شاالله دوشنبه طبق نظری که فرمودین مقاومتهای مختلف رو چک می کنم و گزارشش رو خدمتتون ارائه میدم تا با راهنماییهای شما بتونیم این مشکلم حل کنیم.
باز هم ممنونم از لطفتون و وقتی که برامون می گذارید. خیلی بزرگوارید،بزرگوار

درود

جهت راهنمایی دفیق تر که با وقت و هزینه کمتری به مقصود برسی
ابتدا دو سوال منو که نیازی به قطعه جدید نداشت گزارش کن که یادآوری میکنم.

1_ آیا ناحیه بی اثر نزدیک به صفر اهم ، مورد نظر شماست یا ناحیه نزدیک به ماکزیمم اهم ؟

یعنی ناحیه ای که بی اثره ببین به کدوم طرف ولوم نزدیکه ، حالا ولوم را تا انتها به همون طرف ببر و ببین دو پایه ای که با سیم یا با مدار بهم متصل نشده حدود صفر اهمه یا چند کیلو اهمه ؟

2_ برای مقایسه ناحیه بی اثر که با ۱۵۰ کیلو بیشتره یا با ۳۰۰ کیلو ؟

اگه 300 کیلو نصب است دراینصورت با گیره یا لحیم موقت یک 300 کیلوی دیگه با سیم ازمایش (گیره دار) موقتا موازی کن تا رویهم همون 150 کیلو بشه و حالا ببین ناحیه بی اثر بیشتر میشه یا کمتر ؟
( اگه دیگه 300 کیلو نداری همون 150 کیلوی خودشو جایگزین و ناحیه بی اثر را مقایسه کن )


دو سوال فوق نیاز به قطعه جدید و صعب الوصولی نداره ولی اگه زودتر پاسخ بدی میتونم راهنمایی کنم که بی جهت بدنبال قطعه نامناسبی نباشی و شاید اساسا نیاز به قطعه ای نداشته باشه و با مقاومت هم رفع بشه. (به پاسخ داره )

سپاس
 

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
درود

جهت راهنمایی دفیق تر که با وقت و هزینه کمتری به مقصود برسی
ابتدا دو سوال منو که نیازی به قطعه جدید نداشت گزارش کن که یادآوری میکنم.

1_ آیا ناحیه بی اثر نزدیک به صفر اهم ، مورد نظر شماست یا ناحیه نزدیک به ماکزیمم اهم ؟

یعنی ناحیه ای که بی اثره ببین به کدوم طرف ولوم نزدیکه ، حالا ولوم را تا انتها به همون طرف ببر و ببین دو پایه ای که با سیم یا با مدار بهم متصل نشده حدود صفر اهمه یا چند کیلو اهمه ؟

2_ برای مقایسه ناحیه بی اثر که با ۱۵۰ کیلو بیشتره یا با ۳۰۰ کیلو ؟

اگه 300 کیلو نصب است دراینصورت با گیره یا لحیم موقت یک 300 کیلوی دیگه با سیم ازمایش (گیره دار) موقتا موازی کن تا رویهم همون 150 کیلو بشه و حالا ببین ناحیه بی اثر بیشتر میشه یا کمتر ؟
( اگه دیگه 300 کیلو نداری همون 150 کیلوی خودشو جایگزین و ناحیه بی اثر را مقایسه کن )


دو سوال فوق نیاز به قطعه جدید و صعب الوصولی نداره ولی اگه زودتر پاسخ بدی میتونم راهنمایی کنم که بی جهت بدنبال قطعه نامناسبی نباشی و شاید اساسا نیاز به قطعه ای نداشته باشه و با مقاومت هم رفع بشه. (به پاسخ داره )

سپاس
با سلام خدمت اساتید بزرگوار خصوصا استاد غزال. خیلی ممنونم بابت لطفی که نسبت به بنده دارید. (شرمنده بابت دیر پاسخ دادن به سوالات چون دیروز کارگاه تعطیل بود و من به مدار دسترسی نداشتم). بابت سوالاتی که از بنده فرمودید من یک شمای مدار الکتریکی کشیدم (صرف نظر از قسمت راه انداز) تا بهتر بتونم منظورم رو بهتون برسونم.
D1.JPG
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=150K:
وقتی که مقاومت ولومی Rx=470 K (البته من 500 کیلو گذاشتم ولی با اهمتر حدود 470 کیلو نشون میده) وقتی که Rx روی حداکثر حالت هست نور لامپ کم هستش و هرچقدر که مقدار مقاومت Rx رو کمتر می کنیم نور لامپ بیشتر میشه (البته این برای جاروبرقی خیلی حالت خوبیه چون وقتی که ولوم روی درجه مینیمم هستش موتور رو خاموش نمی کنه و فقط سرعتش رو کم میکنه و ایراد بدی که داره همون جریان راه اندازی خیلی زیاده).
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=300 K:
در این حالت وقتی که مقاومت ولومی RX=470 K هست لامپ کلا خاموش هستش (برخلاف حالت قبل که کم نور بود) و وقتی که مقدار Rx رو کمتر می کنیم در روی Rx=255 K لامپ شروع به روشن شدن میکنه و هرچه مقدار مقاومت کمتر میشه نور لامپ بیشتر میشه (البته فکر کنم مدار تحت تاثیر قسمت راه انداز هم باشه چون وقتی از دوباره مقدار Rx رو افزایش دادم این مرتبه نور لامپ روی مقاومت Rx=365 قطع شد.)
با تشکر مجدد از استاد گرامی.امیدوارم منظورم رو مفهوم بیان کرده باشم.
 

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
با سلام خدمت اساتید بزرگوار خصوصا استاد غزال. خیلی ممنونم بابت لطفی که نسبت به بنده دارید. (شرمنده بابت دیر پاسخ دادن به سوالات چون دیروز کارگاه تعطیل بود و من به مدار دسترسی نداشتم). بابت سوالاتی که از بنده فرمودید من یک شمای مدار الکتریکی کشیدم (صرف نظر از قسمت راه انداز) تا بهتر بتونم منظورم رو بهتون برسونم.
مشاهده فایل‌پیوست 170932
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=150K:
وقتی که مقاومت ولومی Rx=470 K (البته من 500 کیلو گذاشتم ولی با اهمتر حدود 470 کیلو نشون میده) وقتی که Rx روی حداکثر حالت هست نور لامپ کم هستش و هرچقدر که مقدار مقاومت Rx رو کمتر می کنیم نور لامپ بیشتر میشه (البته این برای جاروبرقی خیلی حالت خوبیه چون وقتی که ولوم روی درجه مینیمم هستش موتور رو خاموش نمی کنه و فقط سرعتش رو کم میکنه و ایراد بدی که داره همون جریان راه اندازی خیلی زیاده).
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=300 K:
در این حالت وقتی که مقاومت ولومی RX=470 K هست لامپ کلا خاموش هستش (برخلاف حالت قبل که کم نور بود) و وقتی که مقدار Rx رو کمتر می کنیم در روی Rx=255 K لامپ شروع به روشن شدن میکنه و هرچه مقدار مقاومت کمتر میشه نور لامپ بیشتر میشه (البته فکر کنم مدار تحت تاثیر قسمت راه انداز هم باشه چون وقتی از دوباره مقدار Rx رو افزایش دادم این مرتبه نور لامپ روی مقاومت Rx=365 قطع شد.)
با تشکر مجدد از استاد گرامی.امیدوارم منظورم رو مفهوم بیان کرده باشم.
یکی از دوستان درخواست عکس از مداری رو که بستم داشتند. منهم برای اینکه بتونم بیشتر و سریعتر روی مدارم کار کنم اون روی برد آماده (بِرِد بُرد) بستم
D2.jpg
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام خدمت اساتید بزرگوار خصوصا استاد غزال. خیلی ممنونم بابت لطفی که نسبت به بنده دارید. (شرمنده بابت دیر پاسخ دادن به سوالات چون دیروز کارگاه تعطیل بود و من به مدار دسترسی نداشتم). بابت سوالاتی که از بنده فرمودید من یک شمای مدار الکتریکی کشیدم (صرف نظر از قسمت راه انداز) تا بهتر بتونم منظورم رو بهتون برسونم.
مشاهده فایل‌پیوست 170932
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=150K:
وقتی که مقاومت ولومی Rx=470 K (البته من 500 کیلو گذاشتم ولی با اهمتر حدود 470 کیلو نشون میده) وقتی که Rx روی حداکثر حالت هست نور لامپ کم هستش و هرچقدر که مقدار مقاومت Rx رو کمتر می کنیم نور لامپ بیشتر میشه (البته این برای جاروبرقی خیلی حالت خوبیه چون وقتی که ولوم روی درجه مینیمم هستش موتور رو خاموش نمی کنه و فقط سرعتش رو کم میکنه و ایراد بدی که داره همون جریان راه اندازی خیلی زیاده).
نتیجه تست با مقاومت ثابت R=300 K:
در این حالت وقتی که مقاومت ولومی RX=470 K هست لامپ کلا خاموش هستش (برخلاف حالت قبل که کم نور بود) و وقتی که مقدار Rx رو کمتر می کنیم در روی Rx=255 K لامپ شروع به روشن شدن میکنه و هرچه مقدار مقاومت کمتر میشه نور لامپ بیشتر میشه (البته فکر کنم مدار تحت تاثیر قسمت راه انداز هم باشه چون وقتی از دوباره مقدار Rx رو افزایش دادم این مرتبه نور لامپ روی مقاومت Rx=365 قطع شد.)
با تشکر مجدد از استاد گرامی.امیدوارم منظورم رو مفهوم بیان کرده باشم.

درود

اولین اشکال شما اینه که میخوای جریان راه اندازی فاقد ضربه باشه ولی ضربه اولیه باید باشه ولی نباید مهلک و مضر باشه.

همانطور که حدس میزدم اتفاقا محدوده موثر ولوم با ۳۰۰ کیلو بیشتر شده نه کمتر
بطوریکه در ابتدای ولوم با حداکثر مقاومت خاموشی موتور را هم دارید.

بنابرین باید از مقاومت کوچکتر از ۳۰۰ کیلو استفاده کنید تا در ماکزیمم اهم ولوم شاهد خاموشی و جریان ناچیز استارت نباشید
بنظرم بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلو سرعت اولیه موتور مناسب بشه.

ضمنا تست نفرمودید که حالت اولیه جارو چه میزانی از ولوم بی اثره و تغییراتی نداری
آیا ناحیه بی اثر حالت اولیه بیشتر از زمانی است که از ۳۰۰ کیلو استفاده میکنید یا کمتر است ؟

و ناحیه بی اثری که فرمودید موجب نارضایتی مشتری میشه به ماکزیمم سرعت نزدیکتره یا به حداقل سرعت موتور نزدیکتره


یعنی ولوم چطور موجب تغییر سرعت میشه؟
ابتدا خاموش بعد سرعت کم بعد تا ناحیه ای هرچقدر ولوم را تغییر میدهید مثلا تا نزدیک وسط ولوم تغییر چندانی در سرعت اتفاق نمیافته ولی پس از آن تغییرات داری و سرعت موتور متناسب با ولوم تغییر میکنه ؟

یا تا وسط ولوم ، تغییرات متناسبی داری ولی از وسط تا ماکزیمم تغییراتی نداری یا ناچیزه؟

کدوم حالت موجب نارضایتی میشه؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
درود

اولین اشکال شما اینه که میخوای جریان راه اندازی فاقد ضربه باشه ولی ضربه اولیه باید باشه ولی نباید مهلک و مضر باشه.

همانطور که حدس میزدم اتفاقا محدوده موثر ولوم با ۳۰۰ کیلو بیشتر شده نه کمتر
بطوریکه در ابتدای ولوم با حداکثر مقاومت خاموشی موتور را هم دارید.

بنابرین باید از مقاومت کوچکتر از ۳۰۰ کیلو استفاده کنید تا در ماکزیمم اهم ولوم شاهد خاموشی و جریان ناچیز استارت نباشید
بنظرم بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلو سرعت اولیه موتور مناسب بشه.

ضمنا تست نفرمودید که حالت اولیه جارو چه میزانی از ولوم بی اثره و تغییراتی نداری
آیا ناحیه بی اثر حالت اولیه بیشتر از زمانی است که از ۳۰۰ کیلو استفاده میکنید یا کمتر است ؟

و ناحیه بی اثری که فرمودید موجب نارضایتی مشتری میشه به ماکزیمم سرعت نزدیکتره یا به حداقل سرعت موتور نزدیکتره


یعنی ولوم چطور موجب تغییر سرعت میشه؟
ابتدا خاموش بعد سرعت کم بعد تا ناحیه ای هرچقدر ولوم را تغییر میدهید مثلا تا نزدیک وسط ولوم تغییر چندانی در سرعت اتفاق نمیافته ولی پس از آن تغییرات داری و سرعت موتور متناسب با ولوم تغییر میکنه ؟

یا تا وسط ولوم ، تغییرات متناسبی داری ولی از وسط تا ماکزیمم تغییراتی نداری یا ناچیزه؟

کدوم حالت موجب نارضایتی میشه؟

سپاس
ممنون استاد بابت پاسخهاتون. بله همون طور که فرمودید این مقاومت 300 کیلو بیشترین تغییر رو داریم از خاموشی تا ماکزیمم حالت، که این برای مدارات نوری و حتی موتورهای جریان ضعیفتر مثل دریل (راستی برای این نام تو فارسی معادل داریم) مناسب باشه و باید خدمتتون عرض کنم که نارضایتی مشتری بیشتر از محدوده اوله یعنی اینکه حالت مکانیکی ولوم از صفر تا نزدیک 40% میاد تازه موتور شروع به روشن شدن میکنه. در حالی که حالت استاندارد جاروبرقی اینه که با تغییر ولوم به کمترین حد مکانیکی بازهم موتور خاموش نشه و مثلا برای تمیز کردن پرده مناسب باشه. در مورد تغییر مقاومت ثابت R همونطور که میدونید هر چقدر که مقدارش رو کمتر از 300 کیلو در نظر بگیریم جریان راه اندازی موتور بیشتر میشه.

بله دقیقا همونطور که فرمودید :
«
اولین اشکال شما اینه که میخوای جریان راه اندازی فاقد ضربه باشه ولی ضربه اولیه باید باشه ولی نباید مهلک و مضر باشه.
»

می خوام دقیقا جریان راه اندازی رو خیلی کمتر از اینه که هست بکنم. چون وقتی که مدتی از جاروبرقی استفاده بشه و جارو خاموش بشه و بلافاصله روشن بشه بعلت گرمایی که داره و به بدنه انتقال داده و هنوز سرد نشده اون تنش حاصل از جریان اولیه مجدد علاوه بر ضربه زدن به خود موتور باعث میشه که بدنه و لاستیکهای نگه دارنده موتور هم تغییر حالت بدهند.
و برای همین می خوام با کمک و همفکری شما استاد بزرگوار اگه شده مدار رو تغییر بدیم به صورت دو مرحله ای یا حتی اگه بشه استفاده ار روشهای دیگه مثل استفاده از آی سی تایمر 555 مشکل جریان ماکزیمم رو به حداقل ترین برسونیم.(البته داریم مداراتی که با کمک آی سی اومدن و موتور رو به صورت پله ای راه اندازی می کنند ولی هم آی سی تو بازار نیست و هم خیلی گرونه)
تشکر مجدد از همفکری و همیاریتون. خیلی بزرگوارید،بزرگوار
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
ممنون استاد بابت پاسخهاتون. بله همون طور که فرمودید این مقاومت 300 کیلو بیشترین تغییر رو داریم از خاموشی تا ماکزیمم حالت، که این برای مدارات نوری و حتی موتورهای جریان ضعیفتر مثل دریل (راستی برای این نام تو فارسی معادل داریم) مناسب باشه و باید خدمتتون عرض کنم که نارضایتی مشتری بیشتر از محدوده اوله یعنی اینکه حالت مکانیکی ولوم از صفر تا نزدیک 40% میاد تازه موتور شروع به روشن شدن میکنه. در حالی که حالت استاندارد جاروبرقی اینه که با تغییر ولوم به کمترین حد مکانیکی بازهم موتور خاموش نشه و مثلا برای تمیز کردن پرده مناسب باشه. در مورد تغییر مقاومت ثابت R همونطور که میدونید هر چقدر که مقدارش رو کمتر از 300 کیلو در نظر بگیریم جریان راه اندازی موتور بیشتر میشه.

بله دقیقا همونطور که فرمودید :
«
اولین اشکال شما اینه که میخوای جریان راه اندازی فاقد ضربه باشه ولی ضربه اولیه باید باشه ولی نباید مهلک و مضر باشه.
»

می خوام دقیقا جریان راه اندازی رو خیلی کمتر از اینه که هست بکنم. چون وقتی که مدتی از جاروبرقی استفاده بشه و جارو خاموش بشه و بلافاصله روشن بشه بعلت گرمایی که داره و به بدنه انتقال داده و هنوز سرد نشده اون تنش حاصل از جریان اولیه مجدد علاوه بر ضربه زدن به خود موتور باعث میشه که بدنه و لاستیکهای نگه دارنده موتور هم تغییر حالت بدهند.
و برای همین می خوام با کمک و همفکری شما استاد بزرگوار اگه شده مدار رو تغییر بدیم به صورت دو مرحله ای یا حتی اگه بشه استفاده ار روشهای دیگه مثل استفاده از آی سی تایمر 555 مشکل جریان ماکزیمم رو به حداقل ترین برسونیم.(البته داریم مداراتی که با کمک آی سی اومدن و موتور رو به صورت پله ای راه اندازی می کنند ولی هم آی سی تو بازار نیست و هم خیلی گرونه)
تشکر مجدد از همفکری و همیاریتون. خیلی بزرگوارید،بزرگوار

درود

کافیه سرعت اولیه کم باشه ولی نباید خاموش بشه
هر کلکی بزنید ضربه اولیه وجود داره اما ازآنجاکه شما با ولوم ، سرعت را زیاد میکنی نمیتونی با سرعت بسیار بالا از سرعت صفر برای سرعت پایین بهش برق برسونی لذا می بینی جریان استارت خیلی کمه
اما اگه الکترونیکی اینکارو کنی یعنی لحظه اول جریان ناچیز اما ساکن هست و یکمرتبه جریان سرعت پایین وارد عمل میشه و جریان زیادی میکشه و لذا مرحله اول زائد بوده .

مضافا که سرعت پایین ضربه مضری نداره و مشتری هم هزینه نمیکنه.

بنظرم همین دو مرحله از هر نظر براش کافیه .
بخوای چند ورحله ای طراحی بشه مقدوره اما لقمه ارزشمندی نیست و متقاضی چندانی نداره .

سپاس
 

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
درود

کافیه سرعت اولیه کم باشه ولی نباید خاموش بشه
هر کلکی بزنید ضربه اولیه وجود داره اما ازآنجاکه شما با ولوم ، سرعت را زیاد میکنی نمیتونی با سرعت بسیار بالا از سرعت صفر برای سرعت پایین بهش برق برسونی لذا می بینی جریان استارت خیلی کمه
اما اگه الکترونیکی اینکارو کنی یعنی لحظه اول جریان ناچیز اما ساکن هست و یکمرتبه جریان سرعت پایین وارد عمل میشه و جریان زیادی میکشه و لذا مرحله اول زائد بوده .

مضافا که سرعت پایین ضربه مضری نداره و مشتری هم هزینه نمیکنه.

بنظرم همین دو مرحله از هر نظر براش کافیه .
بخوای چند ورحله ای طراحی بشه مقدوره اما لقمه ارزشمندی نیست و متقاضی چندانی نداره .

سپاس
سلام استاد و عرض خدا قوت و اینکه ان شاالله همیشه سلامت و شاد باشید. بله دقیقا همونطور که شما می فرمایید ما نمی تونیم بطور کامل جریان راه اندازی رو کم کنیم.
حالا یک سوال استاد؟
من برای اینکه بفهمم که کمترین جریان راه اندازیمون چنده، اومدم مدار رو ساده سازیش کردم .یعنی قسمت راه انداز رو برداشتم. و به جای مقاومت ثابت 150 کیلو یک مقاومت متغیر قرار دادم.
D5.JPG
البته مشخصات موتور رو بهتون بگم: موتور 1400 وات هستش
جریان اولیه که مستقیم بزنیش به برق حدود 12 آمپر هستش و جریان دائم به کارش 4 آمپر.

حالا با کم و زیاد کردن مقاومت فهمیدم که مناسب ترین مقاومت برای راه اندازی Rx=110 K هستش. که با جریان راه اندازی 6 امپر روشن می شه. پایینتر از این مقدار دیگه موتور روشن نمی شد. (البته موتور تست من همونطور که گفتم 1400 واته و شاید برای موتورهای دیگه فرق کنه.هنوز تست نکردم.)
حالا وقتی که مدار راه انداز رو دوباره متصل می کنم. جریان راه اندازیش بیشتر میشه؟ مقاومت معادلش رو وقتی که مدار راه انداز موازی مقاومت ثابت قرار میگیره با اهمتر گرفتم و فهمیدم که وقتی مدار راه انداز رو متصل میکنم. مقدار مقاومت از 110 کیلو به 130 کیلو افزایش پیدا میکنه. حالا سوال من اینه که چطوری می تونم این مقاومت رو کاهش بدم.آیا راهی وجود داره؟
عرض تشکر مجدد بابت پاسخ گوییتون استاد عزیز.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد و عرض خدا قوت و اینکه ان شاالله همیشه سلامت و شاد باشید. بله دقیقا همونطور که شما می فرمایید ما نمی تونیم بطور کامل جریان راه اندازی رو کم کنیم.
حالا یک سوال استاد؟
من برای اینکه بفهمم که کمترین جریان راه اندازیمون چنده، اومدم مدار رو ساده سازیش کردم .یعنی قسمت راه انداز رو برداشتم. و به جای مقاومت ثابت 150 کیلو یک مقاومت متغیر قرار دادم.
مشاهده فایل‌پیوست 170938
البته مشخصات موتور رو بهتون بگم: موتور 1400 وات هستش
جریان اولیه که مستقیم بزنیش به برق حدود 12 آمپر هستش و جریان دائم به کارش 4 آمپر.

حالا با کم و زیاد کردن مقاومت فهمیدم که مناسب ترین مقاومت برای راه اندازی Rx=110 K هستش. که با جریان راه اندازی 6 امپر روشن می شه. پایینتر از این مقدار دیگه موتور روشن نمی شد. (البته موتور تست من همونطور که گفتم 1400 واته و شاید برای موتورهای دیگه فرق کنه.هنوز تست نکردم.)
حالا وقتی که مدار راه انداز رو دوباره متصل می کنم. جریان راه اندازیش بیشتر میشه؟ مقاومت معادلش رو وقتی که مدار راه انداز موازی مقاومت ثابت قرار میگیره با اهمتر گرفتم و فهمیدم که وقتی مدار راه انداز رو متصل میکنم. مقدار مقاومت از 110 کیلو به 130 کیلو افزایش پیدا میکنه. حالا سوال من اینه که چطوری می تونم این مقاومت رو کاهش بدم.آیا راهی وجود داره؟
عرض تشکر مجدد بابت پاسخ گوییتون استاد عزیز.

درود

با اهم متر نمیتونی اهم یک سیستم را اندازه گیری کنی .
مضافا که اگه ۱۱۰ کیلو ابتدای استارت موتور باشه و تبدیل به ۱۳۰ کیلو بشه باید روشن نشه یا آهسته تر روشن بشه ولی گزارش کردی که جریانش بالاتر از ۱۱۰ کیلویی میشه و قطعا سرعتش هم بیشتر میشه

پس اگه این،وره باید از مقاومت بزرگتر استفاده کنی
و یا مچقتا از دو پایه ولوم بجای مقاومت استفاده کن و در حالت های مختلف تست کن و حالت ایده آل که بدست اومد اهم دو پایه ولوم را ببین و مقاومتی با همون مقدار بجای ولوم نصب کن.

پس بجای ۱۱۰ کیلو ولومی در مدار راه انداز بجای ۱۱۰ کیلو نصب کن تا مقاومت ایده آل برای زمان استارت مشخص بشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
درود

با اهم متر نمیتونی اهم یک سیستم را اندازه گیری کنی .
مضافا که اگه ۱۱۰ کیلو ابتدای استارت موتور باشه و تبدیل به ۱۳۰ کیلو بشه باید روشن نشه یا آهسته تر روشن بشه ولی گزارش کردی که جریانش بالاتر از ۱۱۰ کیلویی میشه و قطعا سرعتش هم بیشتر میشه

پس اگه این،وره باید از مقاومت بزرگتر استفاده کنی
و یا مچقتا از دو پایه ولوم بجای مقاومت استفاده کن و در حالت های مختلف تست کن و حالت ایده آل که بدست اومد اهم دو پایه ولوم را ببین و مقاومتی با همون مقدار بجای ولوم نصب کن.

پس بجای ۱۱۰ کیلو ولومی در مدار راه انداز بجای ۱۱۰ کیلو نصب کن تا مقاومت ایده آل برای زمان استارت مشخص بشه.

سپاس
ممنون استاد. آقا من گیج شدم!!!.این سری اومدم و از یک مقاومت ولومی دقیقتر استفاده کردم. و مدار رو مثل حالت قبل بستم.
نتیجه کلا برعکس حالت قبل شد. یعنی اینکه مقاومت راه اندازی شد 130 کیلو و مقاومت معادل مدار راه اندازیمون شد 125 کیلو ولی جریان راه اندازی توی حالتی که مدار راه انداز بهش وصل شده خیلی بیشتر از زمانیه که مدار رو به صورت ساده وصل می کنیم. مخم تاب برداشته :)
باشه باز ان شاالله فردا بیشتر روش تست کنم شاید از گیجی در بیام.
d6.JPG
ببخشید که مرتب سوال می کنم. ممنون از لطفتون استاد گرامی
 
آخرین ویرایش:
بالا