درود
مشاهده فایلپیوست 170142
مشاهده فایلپیوست 170282
این بخش از نقشه ، دیمر ساده ای هست که به تفصیل در تاپیک زیر تحلیل کردم .
https://www.irantk.ir/threads/97849-تحلیل-دیمر-مورد-نظر-علاقمندان?p=550197&viewfull=1#post550197
با این تفاوت که اینجا بجای ولوم از مقاومت ثابت۱۵۰ کیلو استفاده شده و لذا دور موتور قابل کنترل نیست و با سرعت متوسط ثابتی کار میکنه که برای مرحله استارت پیش بینی شده.
اما اگر ولوم ۴۷۰ کیلو را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم در اینصورت قادریم دور موتور را تا ماکزیمم سرعت بالاتر ببریم
اما چطور ولوم را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم ؟
بخش راست دیود پل ، سیستم راه انداز است بطوریکه در لحظه اولِ استارت ، سمت راست نقشه غیرفعال است و دیمر فقط با ۱۵۰ کیلو و لذا با سرعت متوسط کار میکنه .
اما پس از مدت زمانی که مقاومت ۳۰۰ کیلو و خازن ۲۲۰ میکرو تعیین میکنه ، ولوم ۴۷۰ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه و لذا با تغییر مقاومت ولوم ، درواقع میتونیم مقاومت ۱۵۰ کیلو را بدلخواهمان تا صفر اهم تغییر بدیم .
اما ببینیم چطور اینکارو میکنه ؟
ابتدا باید بدونیم که هر سیستم الکترونیکی نیاز به تغذیه داره و باید ولتاژ و جریان لازم را براش مهیا کنیم
شکل زیر مشخص میکنه که چطور ولتاژ لازم را از برق شهر تهیه کرده .
مشاهده فایلپیوست 170283
به نحوی که سیم فاز با خازن ۲۲/. میکرو سری شده و به نقطه a متصل شده
و سیم نول با سیم پیچ موتور و مقاومت ۲ کیلو و ولوم ۴۷۰ کیلو سری شده و به نقطه b منتهی شده.
بنابرین در نقطه a وb مقداری از ولتاژ متناوب برق شهر توسط این قطعات سری افت میکنه و مقداری در نقاط a و b ظاهر میشه که به ورودی دیود پل متصله و در خروجی دیود پل که با دو نقطه سبز مشخص شده ولتاژ مستقیم مورد نیاز آماده میشه بطوریکه در سبز بالایی مثبت و در سبز پایینی منفی داریم.
حالا ولتاژ مستقیم از طریق مقاومت ۳۰۰ کیلو عبور میکنه و خازن ۲۲۰ میکرو را تا جایی شارژ میکنه که بتونه گیت تریستور را فعال کنه
و بمحضی که ولتاژ بمقدار کافی در خازن بالا رفت و تونست گیت تریستور را فعال کنه دراینصورت تریستور روشن میشه و آند و کاتدش اتصال کوتاه میشه.
و ازآنجاکه آند کاتد تریستور با مقاومت سری ۲ کیلو به خروجی های دیود پل متصل شده لذا گویی خروجی دیود پل را با مقاومت ۲ کیلو موازی کردیم .
یعنی درواقع میتونیم بجای کل سیستم راه انداز ، خط قرمز را بعنوان مقاومت ۲ کیلو فرض کنیم .
حالا ببینیم چه اتفاقی میافته؟
مشاهده فایلپیوست 170285
اولا طبق نقشه زیر اگر ورودی های دیود پلی را با یک سیم سری کنیم ، هر قطعه ای که به دو خروجی دیود پل متصل کنیم گویی آن سیم با اون قطعه سری شده .
مشاهده فایلپیوست 170284
مثلا اگه تکه سیمی به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع گویی یک تکه سیم به دو پایه ورودی دیود پل متصل کرده ایم و لذا با آن سیم سری میشه که کلا یک سیم محسوب میشه و گویی بجای دیود پل یک تکه سیم وجود داره
و اگه مقاومت ۲ کیلو را مطابق شکل فوق به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع یک مقاومت ۲ کیلو به ورودی پل متصل کرده ایم یعنی بجای دیود پل یک مقاومت ۲ کیلو داریم که با سیم سری کرده ایم. چرا ؟
چون طبق شکل فوق اگر در دو سیم که دارای ولتاژ متناوب هست چنانچه سیم بالایی که اینجا فاز است ، مثبت باشه از دیود ۱ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۲ عبور میکنه و ولتاژ مثبت در سمت راست سیم ظاهر میشه پس در مسیر فاز فقط مقاومت ۲ کیلو داریم که سری شده .
و اگر سیم بالایی منفی هم باشه میتونه از دیود ۴ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۳ عبور کنه و در سمت راست حاضر بشه.
لذا باز هم مقاومت ۲ کیلو با فاز سری شده.
فلذا اگه بجای مقاومت از سیم استفاده کنیم درواقع فاز در هر حالتی مستقیما به سمت راست منتقل میشه( چه منفی باشه و چه مثبت باشه )
و لذا اگه به خروجی دیود پل ، تکه سیم یا یک خازن یا مقاومت ۲ کیلو متصل کنیم مجبوره از تکه سیم و یا خازن یا مقاومت ۲ کیلو عبور کنه و بنابرین گویی اون قطعه را به دو پایه ورودی دیود پل متصل کرده ایم
مشاهده فایلپیوست 170285
و به این ترتیب مطابق نقشه فوق زمانیکه بدلیل روشن شدن تریستور ، مقاومت ۲ کیلو بجای خط قرمز میشینه و به خروجی دیود پل متصل میشه گویی مقاومت ۲ کیلو را به دو پایه ورودی دیود پل یعنی به نقاط a و b متصل کرده ایم.
بنابرین بمحضی که تریستور روشن میشه مقاومت ۲ کیلو بین دو نقطه a و b قرار میگیره که با ولوم ۴۷۰ کیلو سری شده و جمعا ۴۷۲ کیلو میشه و یک پایه ۴۷۲ کیلو به ۱۵۰ کیلو متصل میشه و پایه دیگر ۴۷۰ کیلو هم که دائما به ۱۵۰ کیلو متصله بنابرین ۴۷۲ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه.
به این ترتیب از این لحظه به بعد مقدار مقاومت ولوم ۴۷۰ کیلو تعیین کننده سرعت است و جارو با سرعت دلخواهمون کار میکنه چون میتونیم با تغییر ولوم ، مقدار مقاومت ۱۵۰ کیلو را کمتر و کمتر کنیم تا تعداد دور جارو بیشتر بشه.
انتخاب سوژه های مناسب و آموزشی و ساده با نقشه مطمئن و معتبر ارزشمنده و از این جهت زحمات جناب habbib عزیز قابل تقدیر است
آفرین .