آی پی امداد
abtahi

درخواست: درخواست تحلیل کنترل دور جاروبرقی با راه انداز از استاد غزال

Amerisite

کاربر
2020-06-23
28
84
درود

فرمودید


درسته که شما جدول را طبق همون نوشتین ولی مورد نظر این نیست که شما با چه ملاکی تست کردید و نوشتید بلکه عرضم اینه که منو باید مطلع کنید که بر چه اساسی تست کردید چون بسیاری از علاقمندان توجهی نمیکنن و از مطالب مخاطب استفاده میکنن ولی ملزم به اجرای توصیه ها نیستن و هر روشی بپسندند عمل میکنن و لذا با صلاحدید خودشون کار میکنن و اگه قراره من ارزیابی کنم باید بدونم که نتیجه تست حاصل چه معیار و آزمایشی هست .

لذا این استدلال شما وارد نیست زیرا حتی خودتون بارها به توصیه من توجهی نفرمودی و تست مورد نظر خودتو انجام دادی .

فرمودید:


اولا همانطور که فرمودید با بررسی و تحقیق در مطالب شما ، حقایقی قابل اثبات است.

اتفاقا عرض منم همینه و چه خوب اذعان فرمودید که باید در لابلای مطالب شما تحقیق کنم و از جملات نتیجه بگیرم که چکار کردید و با شفافیت مطرح نمیکنید که نیاز به تحقیق نداشته باشم.

ولی انتظار تحقیق ، انتظار شایسته ای نیست و اگه صراحتا با چند جمله اضافه تر نیاز به تحقیق پاسخگو را منتفی کنید دراینصورت علاوه بر اینکه عمل اخلاقی و منصفانه ای انجام دادید و زحمات پاسخگو را سبک تر میکنید که بتونه به امور شخصی خودش هم بپردازه ،

ضمنا رغبت مخاطبان در مشارکت و همکاری با خودتون را هم بیشتر میکنید.

ثانیا قطع نظر از موارد فوق کل پست ۵۲ را مجددا بررسی فرمایید که کجا فرمودید
موتور با تریستور راه انداز روشن شده
اساسا کلمه راه انداز در پست ۵۲ وجود نداره بلکه راه اندازی مورد نظر و تاکید شماست و به جریان راه اندازی اشاره فرمودید نه تریستور راه انداز
که این موضوع را توقع نداشتم و ابتدا به صحت ادعای شما تردید نداشتم ولی با بررسی پست مورد نظر واقعیت دیگری دیدم .

لذا از این جهت که تلویحا و ناخواسته ، گلایه منو تایید و تاکید فرمودید ممنونم.

سپاس
با سلام
images.jpg

لذا از این جهت که تلویحا و ناخواسته ، گلایه منو تایید و تاکید فرمودید ممنونم.
خواهش می کنم استاد.بازم اگر کاری چیزی بود در خدمت هستیم.
استاد یک سوال داشتم. در مورد اسنابر برای محافظت از ترایاک هم یک توضیحی میدید استاد، و آیا توی این مدار میشه استفاده کرد یا لزومی داره، نداره؟
با عرض تشکر فراوان از استاد محترم
 

میکروکنترلر

کاربر vip
کاربر
2020-04-08
98
208
43
کرج
با سلام به دوستان و تشکر از استاد غزال
تمام تحلیل خوب استاد غزال رو مطالعه کردم و بسیار متشکرم از صبر و تحلیل زیبای استاد که با شکیبایی و صبر جواب این دوستمون رو دادند واقعا مرحبا استاد به صبر و پیگیری شما :eek:ok:#$V686
با اجازه از استاد میخاستم نظرم رو که احتمال داره اشتباه باش برای این دوستمون که پرسیدن مدار اسنابر لازم یا نه
فکر کنم مدار اسنابر زمانی استفاده می شه که در مدار ترانزیستور یا المانی استفاده بشه که ولتاژ القایی سیم پیچ موتور به ان آسیب برسونه و لحاظا طراح محترم دراین مدار از دیود هرزگرد استفاده نکرده چونکه ترانزیستوری دراین مدار وجود نداره که ولتاژ القایی سیم پیچ موتور درهنگام قطع یا وصل شدن مدار به آن آسیب بزند و اگر این تحلیل اشتباه لطفا راهنمایی فرمایید
سپاس
 

میکروکنترلر

کاربر vip
کاربر
2020-04-08
98
208
43
کرج
۲۰۲۰۰۹۲۴_۲۰۳۹۰۳.png
با سلام خدمت استاد غزل
استاد ببخشید یک سوال برای من پیش اومده بعدازاینکه کامل صحتبهای زیبای شما و سوالات بی پایان دوستان رو دیدم اگر مداری که عکسش رو گزاشتم مدار کنترل یک موتور دی سی جاروبرقی که دارای اهن ربای مغناطیسی و جاروبک و روتور و استاتور است چطوری ممکنه درحالی که این مدار نشون میده موتور دی سی نیست و ای سی من گیج شدم مگه ترایاک برای کنترل جریان ای سی نیست پس چطوری موتور دی سی رو با این مدار کنترل می کنه یا اینکه موتورهای ای سی دارای جاروبک هستند نمیدونم .
ولی فکر نکنم موتور ای سی دارای جاروبک باشه استاد میشه توضیح بدین
چطروی این مدار میتونه موتور دی سی روکنترل کنه
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
مشاهده فایل‌پیوست 173955
با سلام خدمت استاد غزل
استاد ببخشید یک سوال برای من پیش اومده بعدازاینکه کامل صحتبهای زیبای شما و سوالات بی پایان دوستان رو دیدم اگر مداری که عکسش رو گزاشتم مدار کنترل یک موتور دی سی جاروبرقی که دارای اهن ربای مغناطیسی و جاروبک و روتور و استاتور است چطوری ممکنه درحالی که این مدار نشون میده موتور دی سی نیست و ای سی من گیج شدم مگه ترایاک برای کنترل جریان ای سی نیست پس چطوری موتور دی سی رو با این مدار کنترل می کنه یا اینکه موتورهای ای سی دارای جاروبک هستند نمیدونم .
ولی فکر نکنم موتور ای سی دارای جاروبک باشه استاد میشه توضیح بدین
چطروی این مدار میتونه موتور دی سی روکنترل کنه
با تشکر


سلام
با اجازه استاد مهربانم
دوست خوبم این موتور dc نیست . یک موتور یو نیورسال است . موتور های یونیروسال این ویژگی را دارد که هم با برق dc , ac کار کنند. مثل موتورهای جاروبرقی و ابمیوه گیر و اسیاب برقی و پلوپز و .........
تریاک هم در dc , ac بکار میرود . مثلا در ac جهت تغییر سر عت موتور یونیروسال قسمت های از سینوسی را حذف میکنند . ولتاژ موثر را کم میکند . و در dc هم به عنوان کلید استفاده میشود و.......
متشکرم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
مشاهده فایل‌پیوست 173955
با سلام خدمت استاد غزل
استاد ببخشید یک سوال برای من پیش اومده بعدازاینکه کامل صحتبهای زیبای شما و سوالات بی پایان دوستان رو دیدم اگر مداری که عکسش رو گزاشتم مدار کنترل یک موتور دی سی جاروبرقی که دارای اهن ربای مغناطیسی و جاروبک و روتور و استاتور است چطوری ممکنه درحالی که این مدار نشون میده موتور دی سی نیست و ای سی من گیج شدم مگه ترایاک برای کنترل جریان ای سی نیست پس چطوری موتور دی سی رو با این مدار کنترل می کنه یا اینکه موتورهای ای سی دارای جاروبک هستند نمیدونم .
ولی فکر نکنم موتور ای سی دارای جاروبک باشه استاد میشه توضیح بدین
چطروی این مدار میتونه موتور دی سی روکنترل کنه
با تشکر

درود

ضمن تشکر از امیر سجاد عزیزم: از ۱۱
همانطورکه سجاد عزیز پاسخ فرمودند این موتورها با dc هم کار می‌کنه اما اینجا ترایاک با موتور سری شده و به برق شهر متصل میشه و لذا با ولتاژ متناوب کار می‌کنه و برای کاهش سرعت ، بخشی از هر نیم سیکل را بدلخواه ما حذف میکنه.

ضمنا موتور جاروبرقی و دریل و امثالهم بدون واسطه الکترونیکی و لذا مستقیما با برق شهر هم کار می‌کنه.

جاروبک در موتورهای ac هم استفاده میشه.

سپاس
 

میکروکنترلر

کاربر vip
کاربر
2020-04-08
98
208
43
کرج
۲۰۲۰۰۹۲۴_۲۰۳۹۰۳.png
با تشکر از استاد غزال
استاد درخصوص سوال شما درباره مداره بالا که چرا خازن 220 میکرو با مقاومتهای 46 کیلو و 20 کیلو موازی شده فکر کنم استاد علتش اینه که اگر مدار رو فعال کنیم طبق گفته شما
بعد از یک زمان کوتاه
موتور جاروبرقی را در حالت زیاد قرار میدهد تا از ضربه ناگهانی به موتور جلوگریری شود و حالا فرض کنیم که جاروبرقی روشن شده و کار می کند و استفاده کننده انرا خاوموش و دوباره انرا روشن کند در این صورت اگر مقاومتهای موازی با خازن نباشند بدلیل ولتاژ خازن که ازقبل روش قرار گرفته بلافاصله مدار را درحالت حداکثر قرار میدهد و این اصلا برای موتور جاروبرقی خوب نیست ولی با گزاشتن مقاومتها خازنها دشارژ شده و ازاین اتفاق نامناسب جلوگیری می شود
البته نمی دونم تا چه حد درست گفتم استاد
با سپاس فراوان از استاد بزرگ تحلیل مدارات الکترونیکی و الکتریکی :68000000::68000000::yes:
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
مشاهده فایل‌پیوست 173994
با تشکر از استاد غزال
استاد درخصوص سوال شما درباره مداره بالا که چرا خازن 220 میکرو با مقاومتهای 46 کیلو و 20 کیلو موازی شده فکر کنم استاد علتش اینه که اگر مدار رو فعال کنیم طبق گفته شما
بعد از یک زمان کوتاه
موتور جاروبرقی را در حالت زیاد قرار میدهد تا از ضربه ناگهانی به موتور جلوگریری شود و حالا فرض کنیم که جاروبرقی روشن شده و کار می کند و استفاده کننده انرا خاوموش و دوباره انرا روشن کند در این صورت اگر مقاومتهای موازی با خازن نباشند بدلیل ولتاژ خازن که ازقبل روش قرار گرفته بلافاصله مدار را درحالت حداکثر قرار میدهد و این اصلا برای موتور جاروبرقی خوب نیست ولی با گزاشتن مقاومتها خازنها دشارژ شده و ازاین اتفاق نامناسب جلوگیری می شود
البته نمی دونم تا چه حد درست گفتم استاد
با سپاس فراوان از استاد بزرگ تحلیل مدارات الکترونیکی و الکتریکی :68000000::68000000::yes:

درود

آفرین

کاملا درسته اما چه ضرورتی داشته با دو تقسیم ولتاژ به هدف برسه که یکی از مقاومت های تقسیم ولتاژ ، بعنوان تخلیه کننده خازن هم استفاده شده.

درواقع درحالیکه با افزایش مقاومت و یا افزایش ظرفیت یک خازن میتونست از یک تقسیم ولتاژ استفاده کنه تا دقیقا در همان مدت ، بجای دو خازن یک خازن را شارژ و تریستور را روشن و ولوم کنترل سرعت را دقیقا در همان مدت فعال کنه چرا با دو تقسیم ولتاژ به این هدف رسیده .

سپاس
 

3320119

کاربر vip
کاربر
2007-04-22
185
485
دوست عزیز یه همچین مداری بهیچ وجه در مدار اینورتر ها نیست هنوزم یخجالها و اسپیلت ها موقع استارت کمپرسور افت جریان را سبب میشن بله یخچالها واسپیلت های اینورتر بسته به نوع داریو و کمپرسور Dcاینورتر و Acاینورتر تقسیم میشن شوک استارت ندارن .مثلا زمان استارت در نوع dcولتاژ 40ولت و با فرکانس 20هرتز در مدار قرار میگیره و در ماکزیمم توان ولتاژ 100ولت فرکانس 120هرتز نوع acهم که ما در واقع در خروجی سه فاز سا ختگی داریم در کل مدارشون بسیار پیچیده تر از این هست . این بنظرم
یه نمونه ساده سافت استارت میتونه استفاده بشه..

کمترین ثمزه این نوع درایور جهت استارت پایین موتور .سالم ماندن نگهدارنده موتور جارو هنگام استارت میباشد که بدلیل دئور بالای موتور هنگام استارت با ولتاژ تکمیلی 220 ولت وامپر حدود 7 باعث حرکت بدنه متوتور درسمت مخالف ووارد شدن ضربه شدید به ضربه گیرهای موتور میشود. که بمرور وتکرار باعث پارگی این ضربه گیرها شده وهمزمان چرخش معکوس موتور با عث کشیدیگی سیمها وقطعی ویا بعضا اتصال بین سیمبنددی وسوختن موتور یا برد و یا پریدن فیوز برق منزل میباشد که خود با عث نوسان برق و یکی از دلایل سئوختن لوازم حساس به نوسان برق منزل میباشد. پس چنین مداری قطعا کارایی دارد وقابل استفاده وکارامد میباشد
 
بالا