سلام و عرض ادب مجدد خدمت جناب آقای کمالی عزیز.
آقا ما همش داریم در مورد برداشتن فشار اضافه از روی خروجی و ال ای دی ها صحبت میکنیم و ممکنه در طول دراز مدت یا برعکس در مدت کوتاهی لامپ از جانب درایور اسیب ببینه و نوسان برق و... باعث معیوب شدن قسمت تغذیه ال ای دی ها بشه که بازم ضمانت طولانی مدت به اعتبار لطمه میزنه و باعث تمسخر بعضی افراد میشه.
سعی کردم کمال ادب رو رعایت کنم ونکته ای را که حقیقتا برایم گنگ بود را مطرح کنم ولی ظاهرا شما دچار سوء تفاهم شده اید،التماس کمی صبر همراه تفکر ،موفق باشید
ادامه پست ۱۲۵
در ادامه پاسخ و در خصوص عمر آی سی که موجب دغدغه تعمیرکار بابت گارانتی میشه.
و با توجه به شفاف سازی سوال که همراه با التماس صبر و تفکر مطرح فرمودید این سوال قابل طرح است که :
اگر ضعف قطعه ای بنام A توسط یک مبتکر رفع بشه و بمدت ۱۰۰ سال هم قابل گارانتی باشه.
تعمیرکاری که مترصد گارانتی کردن دستگاه هاست اگر ببینه در دستگاهی از دو قطعه ضعیف A وB استفاده شده که بسرعت میسوزند و البته ضعف A که قابل رفع شده ولی قطعه B پیدا هم نمیشه و مشابه مطمئنی هم سراغ نداره ،
آیا ممکنه یک تعمیرکار در چنین دستگاهی به صرف اطمینان از A و بدون توجه به B آنرا گارانتی کنه ؟
اما اگه در لامپی بجای B از قطعه C استفاده شده باشه که مشابه قوی و قابل اطمینانی داره ،
آیا به صرف اصلاح A و بدون توجه به ضعف C و لذا بدون تعویض و اصلاح C آنرا گارانتی میکنه ؟
بسیار بسیار بعیده که تعمیرکاری دچار این خطاها بشه که اگر یک ضعف پیچیده قابل رفع و قابل گارانتی شد دیگه به ضعف هایی که بسادگی قابل رفع بوده توجهی نکنه و موجباب استهزاء را فراهم کنه و جفایی را هم متوجه مبتکر کنه و چنین بنظر برسه که راهکار مبتکر نادرسته.
و لذا اگر در دستگاهی از B استفاده شده لازم به ذکر هم نیست که اساسا تعمیر چنین دستگاه هایی :
اولا مقرون بصرفه نیست.
ثانیا قابل گارانتی نیست.
ثالثا قابل پذیرش هم نیست.
هرچند برطرف کردن ضعف دستگاه ها همواره مورد توجه ویژه من بوده و هست که داستان متفاوتی داره .
.
جهت تنویر ذهن و شفافیت کامل
فرض کنید led هایی تولید شده که بهیچ عنوان با ولتاژهای بسیار بالا نیز هرگز صدمه نمی بینند و لذا اگرچه فرض محال نیست و قابل تولیده اما بجهت شفاف سازی موضوع فرض کنید در بازار هم موجوده .
و فرض کنید لامپ های ارزانی با یکسوسازی و دیود و خازن بسیار ضعیف و نامناسبی تولید شده که پس از ۱۰ روز منفجر میشه و مشتری که شنیده شما گارانتی میکنی ، ۱۰ عدد از این لامپ نو خریده و برای گارانتی کردن آنها بشما مراجعه کرده.
دراینصورت آیا حتی یکی از تعمیرکاران کشور فقط با تهیه و تعویض ledهای ابدی حاضر میشه این ۱۰ لامپ رو گارانتی کنه ؟
قطعا نه ؟
اما فرض کنید استثنائا یک تعمیرکار بدون اصلاح ضعف یکسوساز ، ledهای جدید رو تهیه و تعویض و گارانتی کنه و پس از ۱۰ روز مورد تمسخر قرار بگیره.
دراینصورت چه کسی مسبب تمسخره ؟
آیا سازنده led های ابدی ؟
یا تعمیرکار ؟
یا خود مسخره کننده سازنده led بیش از هر کس مستحق تمسخر است؟
به هر تقدیر هر کسی مورد تمسخر قرار بگیره موجب افزایش بضاعتم نمیشه و بیش از آنچه با بضاعت ناچیزم تقدیم کردم در چنته ندارم ولی نمیدونم چرا هر بار که موضوع گارانتی را مطرح کردم با موضع گیری مشابه مواجه شدم ؟
یعنی واقعا از پیشنهادم چنین استنباطی میشه که نیاز به اصلاح ضعف خازن نیست و اگر در مدلی از آی سی ضعیفی استفاده شده بازم گارانتی کنید ؟ !!
آنچه مسلم است هر تعمیرکاری که لامپی رو گارانتی کنه چه ابتکاری بدونه و چه ندونه بدون کمترین تردیدی بجای خازن ضعیف و نامناسب از خازن مناسب استفاده میکنه و اگه بدون اصلاح خازن ، گارانتی کنه دراینصورت مستحق تمسخر هست بویژه که خطای وی خارج از انصاف ، موجب کمرنگ شدن زحمات دیگران نیز شده .
و در هر صورت بدیهی ترین فرضیه باطل آنست که سازنده لامپ عامل تمسخر معرفی بشه .
سپاس