سوال
استاد چرا در d3از دیود شیشه ای in4148استفاده شده و اساسا"چرا از این نوع دیود ها در اکثر مابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می شود چرا مثلا" از in4007 استفاده نشده آیا به خاطر سرعت عمل این دیود هستش که استفاده می شه یا دلایل دیگری هم هست؟
اگر راهنمایی بفرمائید ممنون میشم ممنون و سپاس بیکران
سلام و درود بی پایان
هزار آفرین
اولا خیلی خیلی به تحلیل ایده آل نزدیک شدید و لذا نکات نگفته را هم به تحلیلم افزودید
ثانیا خیلی زحمت کشیدید بسیار ممنونم
ثالثا حالا دیگه مستمرا سوالات پخته مطرح میکنید
و لطفا پس از حدود یکساعت که از پستم گذشت که ویرایش کامل پستم تمام میشود نکاتی را در نقشه های ارسالی پست 150 خودتان اصلاح فرمایید که وقت ویرایش شما منقضی و تمام نشود ( در پست بعدی اصلاحات را اعلام میکنم ) چون خیلی زیبا شده و میتونم بعد از اصلاح ، بعنوان مرجع تحلیلم استفاده کنم
اما پاسخ دو سوال شما
1- نه تنها هیچ ضرورتی برای استفاده از 1n4148 نیست بلکه از نقاط ضعف نقشه است که برخلاف انتظار طراح ، عملا ثابت شد که ضعیف است و لذا یکی از اصلاحاتی که در نقشه برد تغذیه آیفون جهت تولید انبوه شرکت اعمال کردم همین دیود است
ازآنجاکه تغذیه ic نیاز به جریان ضعیفی دارد لذا بنظر نمیرسیده که ناکافی باشد ولی عملا ثابت شد که ضعیف است و لذا 1N4001 الی 1N4007 (
با توجه به قیمت و جریان و غیره ) جهت تولید توصیه و اعمال کردم
2- سوال دیگر حاوی نکته جالبی است ولی با شفافیت مفهومم نشد که فرمودید
چون وقتی برق به تغذیه وصل هست و فت خاموش مطلق می باشد در سر ترانسفورمر اولیه بالایی جریان القایی نداریم که توضیحات بالا عملی بشه در حالت پایداری ولتاژ دوسر خازن c2 که همون 310 ولت را داریم از طریق اولیه ترانسفورمر بالایی در سر درین ظاهر می شود همانند شکل زیر دوباره تاکید می کنم در زمان پایداری که جریان القایی نداریم
اما اتفاقا در زمان خاموشی فت ولتاژ القایی بسیار بالایی داریم و ایراد تصاویر ارسالی شما هم همین است که تقاضای اصلاح کردم
برای لمس این حقیقت یک باطری (
مانند باطری موبایل و لب تاب و تلفن بی سیم و امثالهم ) و یک ترانس بزرگ حدود 100 وات آماده کنید و آزمایش زیر را انجام دهید
1- باطری را با سیم پیچ اولیه ترانس موازی کنید
2- با هر دست یکی از ورودی های ترانس (اولیه یا سر 220 ولت ) را بچسبید
3- حالا فقط باطری را از ترانس قطع کنید ( یکی از سیمهای باطری قطع شود کافی است ) ولی باید دو دستتان کماکان روی سیم پیچ اولیه باشد در اینصورت ولتاژ القایی را در زمان قطع باطری حس میکنید
میتوانید لامپ نئون فازمتر را (بجای دستانتان ) با اولیه ترانس موازی کنید و باطری را هم موازی و قطع کنید خواهید دید هر بار که باطری را قطع میکنید لامپ فازمتر روشن میشود
آزمایش 2
اگر تهیه ترانس بزرگ (که بهتر است ) مقدورتان نیست لامپ فازمتر را با سیم پیچ اولیه ترانس (سیم پیچ 220 ولت ) موازی کنید و باطری را با سیم پیچ ثانویه ( ثانویه هر ولتاژی 1الی 20 ولت باشد مانعی ندارد ) موازی و سپس قطع کنید
هر بار که باطری را به ثانویه وصل میکنید نور کمتر و اگر قطع میکنید نور بیشتری در لامپ فازمتر می بینید (در زمان اتصال باطری نور کمتری دارد )
بنابرین 2 نکته مهم در دو آزمایش فوق بدست می آید
1- فقط با یک سلف و یک باطری چند ولتی هم میتوانیم هر ولتاژی تهیه کنیم ( حتی هزاران ولت و بدون سیم پیچ ثانویه )
2- در زمان قطع باطری ولتاژ بسیار بالا داریم
یعنی خود سلف بتنهایی منبع ولتاژ میشود
نکته سوم و باور نکردنی که نیاز به آزمایش دیگری دارد این حقیقت است که با قطع باطری جهت جریان در سلف باز هم همان جهت قبلی است ولی جهت ولتاژ دو سر سلف عوض میشود
اساسا خاصیت سلف (
برخلاف خازن ) آنست که دوست ندارد کوچکترین تغییری در جریانش ایجاد کنید مانند اجسام و اجرامی مثل اتومبیل که دوست ندارد سرعتش را کم و زیاد کنید و مقاومت میکنند و شما با زور و با بنزین و صرف انرژی زیاد سرعتش را تغییر میدهید ولی آزادید که با پدال گاز 2 اسب بخار به قدرت موتور اضافه کنید یا 10 اسب . ولی اتومبیل با این سرعت که شما فورا قدرت موتور را زیاد میکنید سرعتش زیاد نمی شود و اتومبیل مقاومت میکند و پس از مدت طولانی سرعتش زیادتر میشود
در سلف وقتی جریانش را قطع میکنید خوشش نمی آید و خودش در همان جهت میخواهد جریانش را ادامه دهد و لذا تبدیل به منبع ولتاژ میشود با همان جهت جریان
حالا برویم سراغ تغذیه خودمان
وقتی فت روشن است -- ولتاژ 310 از سر بالایی ترانس وارد و به درین و شاسی میرود ( چو
ن فت روشن باشد درین به شاسی متصل میشود )
و وقتی فت خاموش میشود درین IC از شاسی قطع میشود و برای سهولت تحلیل میتوانید فرض کنید سیم و ارتباط پایه درین قطع است و به آی سی متصل نیست
حالا سلف که دوست ندارد جریانش کوچکترین تغییری بکند همان جریان قبلی را ادامه میدهد و با درب بسته مواجه میشود و نمیداند این همه انرژی را چکار کند و لذا میخواهد خودش را به شاسی برساند ولی چون فاصله اش (
فاصله الکتریکی = مقاومت ) زیاد شده راهی ندارد جز اینکه ولتاژش را آنقدر زیاد کند که با جرقه خودش را به شاسی برساند که اگر موفق شود که هیچ (
گاهی موفق میشود ) ولی اگر موفق نشود پس از مدتی تقلا از نفس می افتد و خلاصه انرژی اش تمام میشود و فروکش می کند و ولتاژ بسمت صفر میرود
بنابرین در زمانیکه فت قطع میشود میتوانید یک باطری لحظه ای بجای سلف تصور کنید که مثبت باطری پایین و منفی آن بالا و متصل به بریج یا C2 است
حالا جهت جریان در داخل این باطری همان جهت قبلی است ولی ولتاژ آن عکس حالتی است که فت روشن بوده و پایین ترانس به منفی یا شاسی وصل بوده و بالای ترانس به 310 + ولت خازن C2
تکرار میکنم در سیم پیچ اولیه ترانس
وقتی فت روشن است --- فلش جریان بسمت پایین --- بالای ترانس 310+ است و پایین ترانس صفر یا منفی یا شاسی
و وقتی فت خاموش ( بدون زینر ) --- فلش جریان همان است (
بسمت پایین ) -- بجای اولیه ترانس یک باطری 1000ولتی قرار میگیرد که منفی آن بالا و مثبتش پایین اولیه ترانس
لذا فقط منفی این باطری 1000 ولتی به C2 متصل است ولی مثبتش ( بجز D1 و D2 ) به جایی از تغذیه متصل نیست مگر آنکه با جرقه از طریق درین به شاسی برود و لذا فقط جریان این باطری بصورت حلقه در زینر دور میزند تا از نفس بیافتد و صدمه ای به فت نزند
اما شما در تصویر سوم پست 150 جریانی از درین به دو شعبه کردید درحالیکه درین قطع است و فت هم که منبع ولتاژ نیست که خودش جریانی تولید کند و به مدار بدهد
بنابرین فقط جهت جریان D1 را در این تصویر درست کشیده اید و همین جهت باید بصورت حلقه در سلف و D1,D2 دور بزند و نباید بسمت دیگری برود ( اساسا فلسفه زینر فوق و یا دیودی که با سلف رله ها بصورت برعکس موازی میکنند همین است که یک حلقه برای سلف درست می کنند که ولتاژ مضر القایی همونجا خفه شود و به مدار جرقه و آسیبی نرساند و دیود را برعکس میگذارند چون ولتاژ سلف عکس میشود ولی جریا ن سلف همچنان همان جهت قبلی است و الا نمیتواند از دیود عبور کند و خفه شود)
اگر سوالی باقی است بفرمایید تا اصلاحات نقشه را پس از تفهیم کامل اعلام کنم
خیلی عالی بود ممنونم