آی پی امداد
abtahi

درخواست راهنمایی درمورد منابع تغذیه سویچینگ

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام-خسته نباشین استادغزل واقای arshia hmموضوع برای من مسجل شد نه از طریق تفهیم بلکه از این راه که سازنده از این متد ( که در زمان خاموشی فت پایه درین که 310 ولت از خازن بریج میگیردوبرای استارت ازان استفاده میکند و از طریق مقاومت مفروض خازن vccرا شارژ وباعث راه اندازی میشود) استفاده کرده اما جایگاه تحلیل کجاست تشکر وسپاس

بسیار خوشحالم که حل شد اما جمله آخر شما را که درشت و مشخص کردم متوجه نشدم لطفا توضیح دهید منظورتان چیست؟
آیا کاربرد تحلیل را سوال فرمودید؟

ضمنا از طریق تفهیم متوجه نشدید نیز برایم نامفهوم است اگر قانع نشدید ابهام مربوطه را مطرح فرمایید مطمئن باشید حتما تفهیم میشه
البته درک کامل صحیح شما که در پاسخ فوق ارائه فرمودید حاکی از تفهیم است
 

ورداده

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-09
734
3,845
سلام-باعذر خواهی مجددمنظورم از(جایگاه تحلیل کجاست) یعنی ان را بصورت دستوری وایین نامه ای حفظم اما درک مداری والکترونیکیی از ان ندارم و اما استاد پست را ویرایش کردم دنباله همان پست رالطف کنید بخوانید خسته نباشید مستدام باشید در پناه حق
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
استاد من جوابم رو از سوالم گرفتم
به دیتا شیت VIPER22 که نگاه می کردم در بخش startup توضیح داده که :
این قطعه دارای جریان ولتاژ بالا برای استارت هست که به پایه درین متصل می باشد و به مجرد اتصال این ولتاژ به پایه درین ،مسیری بین پایه درین و VCC بصورت موقت بسته می شود و خازن خارجی c4 شروع به شارژ میشود تا زمان رسیدن به ولتاژ VDDon که 13 تا 16 ولت هستش و بعد از رسیدن به این ولتاژ این مسیر قطع و تامین ولتاژ آیسی از طریق دیودD3 و مقاومت R4 و ترانسفورمر خارجی صورت می گیرد تا اینکه این ولتاژ خارجی کم شود و موجب شود که ولتاژ در پایه VDD به 7 الی 9 ولت برسد یعنی VDDoff،دوباره این مسیر ولتاژ از درین به VCCسته می شود و الی آخر...
ممنون وسپاس بیکران از لطف و بزرگواریتان استاد
اگر من بیسواد به این راحتی تونستم این مدار را تشریح کنم از برکت استاد خوب و باسوادی چون شماست

هزاران آفرین

بسیار بسیار عالی و جامع و صحیح فرمودید بعد از این باید از شما سوال کنیم و یاد بگیریم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام-خسته نباشین استادغزل واقای arshia hmموضوع برای من مسجل شد نه از طریق تفهیم بلکه از این راه که سازنده از این متد ( که در زمان خاموشی فت پایه درین که 310 ولت از خازن بریج میگیردوبرای استارت ازان استفاده میکند و از طریق مقاومت مفروض خازن vccرا شارژ وباعث راه اندازی میشود) استفاده کرده اما جایگاه تحلیل کجاست تشکر وسپاس به نکته ی کلیدی درمورد زنرd2 و310 اشاره کردید ایا بین زنر 180 ولت ووجود 310 در همان مسیر تناقضی وجود ندارد؟ چرا این 2 دیود مقابل هم ایستاده اند(d2وd1) مجدد امتنان وعذر خواهی از متانت وصبوری

لطفا سوال را شفاف تر مطرح فرمایید آیا این دو سوال مورد نظر شماست؟

1- در حالیکه زینر 180 ولتی اجازه نمیده ولتاژش بیشتر 180 ولت بشه و اساسا این زینرجهت حفاظت از آی سی به پایه درین (پایه5و6و7و8) متصل است چطور ممکنه در این پایه ها 310 ولت داشته باشیم

2- چرا کاتد d1 , d2 بهم متصل شده اند ؟
 

ورداده

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-09
734
3,845
سلام-استادبزرگوار بندهعذرخواهی مکنم از بابت این همه مزاحمت وپرسش باربط وبی ربط بله پرسش من این 2مورد است اما برای تلمذ درصورت اجازه من همیشه پرسشگرخوهم ماند وحضرتعالی استاد مستمر ومستدام
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام-استادبزرگوار بندهعذرخواهی مکنم از بابت این همه مزاحمت وپرسش باربط وبی ربط بله پرسش من این 2مورد است اما برای تلمذ درصورت اجازه من همیشه پرسشگرخوهم ماند وحضرتعالی استاد مستمر ومستدام

اتفاقا هر کسی نمیتواند سائل باشد زیرا:

وجود سوال گویای درک عمقی و وجود ابهام است
و طرح سوال گویای بی قراری به کمال

خوشا به حال کسانی که سوال دارند
و خوشتر به آنانکه سوال میکنند



با توجه به خستگی انگشتانم (جهت تایپ ) به فردا موکول کنیم که کم نیارم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
اتفاقا هر کسی نمیتواند سائل باشد زیرا:

وجود سوال گویای درک عمقی و وجود ابهام است
و طرح سوال گویای بی قراری به کمال

خوشا به حال کسانی که سوال دارند
و خوشتر به آنانکه سوال میکنند


تحریکم کردی تمام توانم را بکار گیرم و پستی تقدیمت کنم شاید لذت ببری
پس با توجه به خستگی انگشتانم (جهت تایپ ) به فردا موکول کنیم که کم نیارم

دوست عزیز و گلم
این پست را با دقت بخوان

بله درست است که زینر اجازه افزایش ولتاژ بیش از 180 ولت را نمیدهد اما 180 ولت نسبت به آند خودش
لذا وقتی ic روشن شود در لحظات قطع و وصل بسیار سریع فت در زمانهایی که فت خاموش است ولتاژ القایی بسیار بزرگی بالاتر از 1000 ولت ( برعکس و با جریان کم ) روی دو سر اولیه ترانس داریم (البته اگر زینر نبود ) بطوریکه سر پایینی سیم پیچ اولیه مثبت 1000 ولت و سر بالایی که به بریج متصل است منفی است و البته دیود زینر بالاتر از 180 ولت را حذف میکند تا به ic صدمه نزند

حالا اگر d1 وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد ؟
دراینصورت باز هم زینر میتوانست همین کار را انجام دهد ولی دیگر جریان بریج از اولیه ترانس عبور نمیکرد زیرا زینر در بایاس مستقیم قرار میگرفت و جریان بریج مسیر راحت تری پیدا میکرد و بجای عبور از ترانس از زینر عبور میکرد و به درین وارد میشد و بلافاصله میسوخت

لذا d1 برای ممانعت از این حادثه پیش بینی شده که جریان بریج از طریق زینر وارد درین نشود

به این ترتیب اگر ic درحال کار باشد که فت با سرعت خاموش و روشن میشود در لحظاتی که فت خاموش است ولتاژ 180 ولت را در دو سر زینر یا دوسر اولیه ترانس داریم که مثبت آن (180+ ) سر پایینی اولیه ترانس یا درین است و منفی آن سر بالایی سیم پیچ اولیه است

بعبارت دیگر دوسر ترانس 180 ولت است و بعبارت دیگر درین نسبت به بریج ( سر پایینی اولیه ترانس نسبت به سر بالایی اولیه ) 180 ولت است و بعبارتی ولتاژ درین 180+ نسبت به بریج است

اما درین نسبت به شاسی 490 = 180+ 310 ولت است زیرا ولتاژ بریج که مثبت است به ولتاژ منفی زینر متصل است و لذا با ولتاژ زینر جمع میشود و روی درین 490 ولت نسبت به شاسی قرار میگیرد


و در لحظاتی که فت روشن است هیچگونه ولتاژی روی درین نداریم زیرا فت مانند کلیدی ، سر پایینی ترانس یا درین را به شاسی متصل میکند و صفر ولت میشود

و اما در زمان استارت که ic خاموش است و گویی درین به جایی متصل نیست و قطع است اساسا ولتاژی بین دو سر اولیه ترانس نداریم و اساسا جریانی از اولیه عبور نمیکند و لذا دو سر ترانس نسبت بهم صفر ولت است زیرا هر دو سر اولیه ترانس 310 ولت است و اساسا صفر ولت موجب فعالیت زینر نمیشود و زینر خاموش و درواقع قطع است

بنابرین در زمان استارت سر بریج یا بالایی اولیه و همچنین سر پایینی اولیه یا درین همگی 310 ولت هستند و زینر هم خاموش و قطع است

حالا بفرمایید این 310 ولت چه مغایرتی با زینری دارد که هر دو سرش (آند و کاتد) 310 ولت است
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام

دوست بسیار عزیزم
اگر هزار دفعه همین سوال را مطرح فرمایید توضیحات مفصل تری تقدیم میکنم تا رفع ابهام شود

اگر ابهام شما رفع نشده لطفا مطرح کنید درغیراینصورت زحمات مربوطه بی ثمر میشود

غالبا اینگونه است و برای pedi عزیز هم اتفاق افتاد و عرض کردم که بوعلی سینا حدود صدبار کتابی را خواند و هیچ نفهمید تا دفعتا همه را یکباره فهمید ولی حسابی فهمید

ابهام شما هم وقتی رفع شود درست و حسابی رفع میشود و موجب تحول میگردد فقط انتظار دارم تا رفع ابهام اعلام فرمایید
تفهیم موضوع بعهده من
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,853
سلام
استاد وقتتون بخیر
این پست به دلیل اشکالاتی که داشت در پست 154 اشکالات مطرح و در اینجا اصلاحات لازم بعمل آمده است پس این ویرایش بعد از پست 154 می باشد
از بابت محبتهای بیکرانتان ٰبینهایت سپاسگذارم
t1_7.jpg
در حالت روشن بودن فت مسیر جریان همانند شکل بالا می باشد
اما در زمان خاموشی فت دقیقا" همان لحظه که فت خاموش می شود چون جریان در داخل ترانسفورمر رو به کاهش می گذارد و سلف در برابر این کاهش مخالفت می کند بنابراین در دو سر اولیه ترانسفورمر ولتاژی در حدود 1000 ولت و مع*** ایجاد می شود تا با کاهش مخالفت نماید که این ولتاژ برای آيسی خطرناک هست . حال دیود زنر در بایاس مع*** قرار گرفته و از افزایش ولتاژ و اسیب به آيسی جلوگیری می نماید
t1_9_1.jpg

زنر در بایاس مع*** قرار گرفته و ولتاژ بالتر از 180 ولت حذف شده و به آی سی آسیبی وارد نمی شود و حال اگر دیود D1‌نبود در حالت خاموشی فت که همانند بالا کار خاصی انجام نمی دهد چون در بایاس مستقیم می شود و هدایت می کند اما در حالت روشن بودن فت
t1_9_3.jpg
چون زنر در بایاس مستقیم قرار می گیرد مسیر جریان بجای ترانسفورمر از زنر می گذرد و بلافاصله آی سی را می سوزاند چون ولتاژ آن بالاتر از ترانسفورمر خواهد بود پس وجود D1 الزامی می باشد
من فقط گفته های استاد را البته اشتباهات خود را اصلاح نمودم و سپس بصورت مصور بیان کردم و ایشان چقدر استادانه این مطالب را بیان نمودن
ممنون و سپاس بیکران
 
آخرین ویرایش:
بالا