اتفاقا هر کسی نمیتواند سائل باشد زیرا:
وجود سوال گویای درک عمقی و وجود ابهام است
و طرح سوال گویای بی قراری به کمال
خوشا به حال کسانی که سوال دارند
و خوشتر به آنانکه سوال میکنند
تحریکم کردی تمام توانم را بکار گیرم و پستی تقدیمت کنم شاید لذت ببری
پس با توجه به خستگی انگشتانم (
جهت تایپ ) به فردا موکول کنیم که کم نیارم
دوست عزیز و گلم
این پست را با دقت بخوان
بله درست است که زینر اجازه افزایش ولتاژ بیش از 180 ولت را نمیدهد اما 180 ولت نسبت به آند خودش
لذا وقتی ic روشن شود در لحظات قطع و وصل بسیار سریع فت در زمانهایی که فت خاموش است ولتاژ القایی بسیار بزرگی بالاتر از 1000 ولت ( برعکس و با جریان کم ) روی دو سر اولیه ترانس داریم (
البته اگر زینر نبود ) بطوریکه سر پایینی سیم پیچ اولیه مثبت 1000 ولت و سر بالایی که به بریج متصل است منفی است و البته دیود زینر بالاتر از 180 ولت را حذف میکند تا به ic صدمه نزند
حالا اگر d1 وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد ؟
دراینصورت باز هم زینر میتوانست همین کار را انجام دهد ولی دیگر جریان بریج از اولیه ترانس عبور نمیکرد زیرا زینر در بایاس مستقیم قرار میگرفت و جریان بریج مسیر راحت تری پیدا میکرد و بجای عبور از ترانس از زینر عبور میکرد و به درین وارد میشد و بلافاصله میسوخت
لذا d1 برای ممانعت از این حادثه پیش بینی شده که جریان بریج از طریق زینر وارد درین نشود
به این ترتیب اگر ic درحال کار باشد که فت با سرعت خاموش و روشن میشود در لحظاتی که فت خاموش است ولتاژ 180 ولت را در دو سر زینر یا دوسر اولیه ترانس داریم که مثبت آن (180+ ) سر پایینی اولیه ترانس یا درین است و منفی آن سر بالایی سیم پیچ اولیه است
بعبارت دیگر دوسر ترانس 180 ولت است و بعبارت دیگر درین نسبت به بریج ( سر پایینی اولیه ترانس نسبت به سر بالایی اولیه ) 180 ولت است و بعبارتی ولتاژ درین 180+ نسبت به بریج است
ا
ما درین نسبت به شاسی 490 = 180+ 310 ولت است زیرا ولتاژ بریج که مثبت است به ولتاژ منفی زینر متصل است و لذا با ولتاژ زینر جمع میشود و روی درین 490 ولت نسبت به شاسی قرار میگیرد
و در لحظاتی که فت روشن است هیچگونه ولتاژی روی درین نداریم زیرا فت مانند کلیدی ، سر پایینی ترانس یا درین را به شاسی متصل میکند و صفر ولت میشود
و اما در زمان استارت که ic خاموش است و گویی درین به جایی متصل نیست و قطع است اساسا ولتاژی
بین دو سر اولیه ترانس نداریم و اساسا جریانی از اولیه عبور نمیکند و لذا دو سر ترانس نسبت بهم صفر ولت است زیرا هر دو سر اولیه ترانس 310 ولت است و اساسا صفر ولت موجب فعالیت زینر نمیشود و زینر خاموش و درواقع قطع است
بنابرین در زمان استارت سر بریج یا بالایی اولیه و همچنین سر پایینی اولیه یا درین همگی 310 ولت هستند و زینر هم خاموش و قطع است
حالا بفرمایید این 310 ولت چه مغایرتی با زینری دارد که هر دو سرش (آند و کاتد) 310 ولت است