درود مجدد و سپاس از پاسخگویی شما
استاد این سوال رو پاسخ ندادید که در کل موتور دی سی با ولتاژ یکسو تمام موج بدون صافی چگونه کار میکنه؟ یعنی چه تفاوتی در راه اندازه موتور با ولتاژ ثابتِ خطی و ولتاژ ریپل دارِ یکسو در حرکت موتور دارد
و ایا وجود خازن صافی مهمه
تفاوت این مدار با مدار دیمری که در خروجی ان پل دیود نصب شده باشه در چیه؟
چون بنده برای راه اندازی موتور ذکر شده از یک دیمر که در خروجی ان پل دیود نصب شده بود استفاده کردم که به نظر بنده با این مقدار دانش محدودی که دارم تفاوتی اساسی در شکل موج خروجی این دو مدار وجود نداشته باشه و هر دو از برش شکل موج برای تغییر متوسط سطح ولتاژ استفاده میکنند البته واضحه که در مدار تریستوری برش و یکسوسازی همزمان انجام میگیره اما در مورد دیمر ترایاکی و پل دیود بعد از برش یکسوسازی انجام میشه
که در کاربرد برای موتور 180 ولتی دو اشکال مشاهده شد اول در زمانی که مقدار متوسط ولتاژ در پایین ترین سطح خودش ( در دیمر ها 30 ولت) به دلیل فرکانس 50 هرتزی موتور دل میزد و لرزش و افت شدید گشتاور داشت که در روش pwm به دلیل فرکانس بالا این لرزش و ریپ زدن علنا وجود نداره و در سرعت متناسب با ولتاژ مثالا 30 ولت این مقدار شدید افت گشتاور هم مشاهده نمیشه
دوم مشکل وجود پیک ولتاژ بیش از 180 ولت در زمانی که ولتاژ متوسط 155 ولت (310/2) هست باعث اسیب دیدن سیم پیچ موتور میشه
با توجه به موارد بالا چه راه حلی پیشنهاد میدید؟
درود
برای گمانه زنی پاسخ پدیده ها همیشه از غلو استفاده کن تا بدون محاسبات علمی بتونی به پاسخ صحیح برسی.
اگر پدیده مورد سوال را در دو حالت فرکانس بسیار پایین و بسیار بالا تصور کنید ، پاسخ بسهولت مشخص میشه.
بنحوی که در فرکانس پایین بدلیل تغییرات لخت و آرام ولتاژ ، شاهد تغییرات محسوس گشتاور و لذا تغییرات سرعت در طول هر سیکل هستیم .
حالا اگه از یکسوسازی نیم موج استفاده کنیم ، تغییر سرعت و گشتاور ، بسیار محسوس تر و لذا بدتر میشه زیرا در طول نیم سیکل ، درواقع ولتاژ و جریانی نداریم.
با همین شیوه شما پاسخ دهید که اگه از دیمر استفاده کنیم ، چنانچه یکبار دیمر را برای حداقل ولتاژ آماده کنیم و یکبار برای بالاترین ولتاژ آماده و استفاده کنیم ، تغییر گشتاور موتور در کدام حالت محسوس تر است و درواقع شاهد ریپ زدن موتور هستیم ؟
و وجود خازن در کدام حالت موثرتر است ؟
بنابرین هر عاملی ازجمله فرکانس پایین و یا یکسوسازی نیم موج و غیره ، عدم حضور و یا تغییر ولتاژ را محسوس کند دراینصورت وجود خازن ، بسیار ضروری و تعیین کننده است .
اما اگر فرکانس بالا داشته باشیم ، در تمامی شرایط فوق الذکر ، عدم حضور ولتاژ و یا تغییرات گشتاور بسیار نامحسوس میشه چون هر سیکل در زمان بسیار بسیار کوتاه اتفاق میافته و لذا ولتاژی که به موتور میرسه ، dc بسیار نزدیک به ایده آل هست و لذا وجود خازن ثمری نداره ، مضافا که خازنی با ظرفیت ناچیز کلیه ناهنجاری های بسیار ناچیز را هم برطرف میکنه .
بنابرین پاسخ سوال شما اینه که تغییرات ولتاژ ناشی از یکسوسازی ولتاژ متناوب در شرایطی ، نامحسوس است و لذا نیاز چندانی به تثبیت ولتاژ نداریم ( بویژه در فرکانس بالا )
اما اثرات مخرب تغییرات ولتاژ ، در شرایطی محسوس و لذا غیرقابل استفاده است و لذا در این شرایط ، تثبیت ولتاژ و استفاده از خازن ضروری است ، اگرچه در موتورهای پر قدرت ، خازن های بسیار بزرگی نیازداره که مقرون بصرفه نیست و تمهیدات دیگری میطلبد.
اما اینکه پیک بالاتر از ۱۸۰ ولت به موتور ۱۸۰ ولت صدمه میزنه از معایب سیستم الکترونیکی محسوب نمیشه چون در سیستم مورد نظر شما ، تمهیدی برای محدود کردن ماکزیمم ولتاژ خروجی اندیشه نشده و لذا باید حداکثر ولتاژ خروجی سیستم را با تمهیداتی تعریف کنید تا حداکثر ولتاژ خروجی سیستم ، مثلا ۱۸۰ ولت باشد تا هرگز قادر به اعمال ولتاژ بالاتر از ۱۸۰ نباشید .
و لذا حضور ولتاژ غیر مجاز در خروجی از نواقص طراحی است نه از معایب سیستم.
سپاس