آی پی امداد
abtahi

آموزشی: تاپیک تحلیل و بررسی منبع تغذیه تابلوهای روان به همت استاد غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
یکی از پایه های دو دیود رو خارج کردم و همچنان خروجی ندارم

درود

دو خازنی که در برد شما با لوکیشن c10 , c11 مشخص شده در شرایط سختی است و 50 ولتی مناسب نیست و حتما باید 100 ولتی استفاده بشه و کوچکترین نشتی که با اهم متر قابل شناسایی نیست یکی از مواردی است که موجب این ایراد میشه .
لذا برای c10 , c11 از خازن 4.7 میکرویی 100 ولت استفاده کن و اگه فعلا نداری از 63 ولت و اگه نداری موقتا برای تست ها از 50 ولتی استفاده کن ولی بعد از تعمیر 100 ولتی تهیه و جایگزین کن

لذا هر دو خازن c10 و c11 را عوض کن اگه درست نشد دراینصورت

4 مقاومت 150 کیلو با لوکیشن R8 , R9 , R14 , R15 در برد شما هست اهم هر 4 مقاومت را روی مدار از دو طرف تست کن ( نیاز به خارج کردن نیست ) باید همگی در شرایط مساوی باشند اگر یکی از آنها دارای اهم بیشتری است و یا بیشتر از 150 کیلو است فقط همان سوخته و عوضش کن .

مثلا اگه یکی از آنها از یکطرف 120 کیلو و از طرف دیگه 100 کیلو است
و دیگری هم همینطوره
ولی سومی مثلا از هر دو طرف 150 کیلو
و چهارمی از یکطرف 150 کیلو و از طرف دیگه 170 کیلو است
دراینصورت فقط چهارمی سوخته و عوض کن

و دوباره تست کن که در شرایط مساوی باشند
و نتیجه را اعلام کن و بگو آیا حالا در شرایط مساوی هستند ؟
ضمنا آیا هیچ ولتاژ ناچیزی هم در خروجی نداری؟

سپاس
 

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
درود

دو خازنی که در برد شما با لوکیشن c10 , c11 مشخص شده در شرایط سختی است و 50 ولتی مناسب نیست و حتما باید 100 ولتی استفاده بشه و کوچکترین نشتی که با اهم متر قابل شناسایی نیست یکی از مواردی است که موجب این ایراد میشه .
لذا برای c10 , c11 از خازن 4.7 میکرویی 100 ولت استفاده کن و اگه فعلا نداری از 63 ولت و اگه نداری موقتا برای تست ها از 50 ولتی استفاده کن ولی بعد از تعمیر 100 ولتی تهیه و جایگزین کن

لذا هر دو خازن c10 و c11 را عوض کن اگه درست نشد دراینصورت
سلام
استاد با جایگزین کردن خازن 100 4.7u تغذیه راه افتاد ولی ترانس جر جر میکرد که با جا زدن پایه های اون دو دیود صدای جر جر هم مرتفع شد.و متاسفانه ترانس راه افتاد و نشد راه هکار های باقی مانده رو تست کنم.
استاد کاش به این زودی راه نمی افتاد تا بیشتر از شما کسب تجربه میکردم

چندین نمونه دیگر مشابه همین ایراد رو دارم که به ترتیب توصیه های شما انجام خواهم داد و در صورت مرتفع نشدن ایراد در همین تاپیک عنوان خواهم کرد

بازهم ممنون استاد
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
استاد با جایگزین کردن خازن 100 4.7u تغذیه راه افتاد ولی ترانس جر جر میکرد که با جا زدن پایه های اون دو دیود صدای جر جر هم مرتفع شد.و متاسفانه ترانس راه افتاد و نشد راه هکار های باقی مانده رو تست کنم.
استاد کاش به این زودی راه نمی افتاد تا بیشتر از شما کسب تجربه میکردم

چندین نمونه دیگر مشابه همین ایراد رو دارم که به ترتیب توصیه های شما انجام خواهم داد و در صورت مرتفع نشدن ایراد در همین تاپیک عنوان خواهم کرد

بازهم ممنون استاد

درود

بله چون دیودهای یکسوساز را قطع کرده بودیم که ایراد بخش راه انداز را رفع کنیم لذا بواسطه آزاد بودن دیودهای vcc ، تغذیه پس از رفع عیب فقط با ولتاژ راه انداز کار میکنه و بدیهی است که صدای غیرعادی تق تق در ترانس شنیده میشه چون در اینحالت نوسانساز ساده ای ولتاژ راه انداز را تولید میکنه که جون آی سی گرم بشه و راه بیافته و لذا همانطور که دیدی با جایگزینی یکسوساز vcc این صدا قطع میشه و بصورت عادی کار میکنه .

هرچند دیگه بقیه را خودت تعمیر میکنی ولی هر کدومو موفق نشدی تعمیر کنی مطرح کن .
فقط یادت باشه الکی و شانسی قطعه ای را عوض نکن و سعی کن قبل از اینکه قطعه ای را خارج کنی مطمئن شو معیوبه .

سپاس
 

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
درود

بله چون دیودهای یکسوساز را قطع کرده بودیم که ایراد بخش راه انداز را رفع کنیم لذا بواسطه آزاد بودن دیودهای vcc ، تغذیه پس از رفع عیب فقط با ولتاژ راه انداز کار میکنه و بدیهی است که صدای غیرعادی تق تق در ترانس شنیده میشه چون در اینحالت نوسانساز ساده ای ولتاژ راه انداز را تولید میکنه که جون آی سی گرم بشه و راه بیافته و لذا همانطور که دیدی با جایگزینی یکسوساز vcc این صدا قطع میشه و بصورت عادی کار میکنه .

هرچند دیگه بقیه را خودت تعمیر میکنی ولی هر کدومو موفق نشدی تعمیر کنی مطرح کن .
فقط یادت باشه الکی و شانسی قطعه ای را عوض نکن و سعی کن قبل از اینکه قطعه ای را خارج کنی مطمئن شو معیوبه .

سپاس
به خاطر همین موضوع گفتم کاش به این زودی درست نمیشد چون اگر با ازاد کردن دیود ها راه میفتاد روند تعمیر متفاوت میشد و چیزهای بیشتری یاد میگرفتم.روی نمونه های مشابه دیگه موارد رو به ترتیب انجام میدم و هرجا که به بن بست خوردم مزاحم شما میشم.
در ضمن مشتاقانه منتظر ادامه تحلیل تغذیه هستم

Sent from my SM-J500F using Tapatalk
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
بله چون دیودهای یکسوساز را قطع کرده بودیم که ایراد بخش راه انداز را رفع کنیم لذا بواسطه آزاد بودن دیودهای vcc ، تغذیه پس از رفع عیب فقط با ولتاژ راه انداز کار میکنه و بدیهی است که صدای غیرعادی تق تق در ترانس شنیده میشه چون در اینحالت نوسانساز ساده ای ولتاژ راه انداز را تولید میکنه که جون آی سی گرم بشه و راه بیافته و لذا همانطور که دیدی با جایگزینی یکسوساز vcc این صدا قطع میشه و بصورت عادی کار میکنه .
سلام استاد
عذر میخوام چون این تعمیر از روی بورد واقعی انجام شده و من نقشه رو نمیدیدم، فقط با تصورات ذهنی مسیر رو دنبال کردم. در این بین متوجه دلیل علمی تق تق کردن ترانس نشدم، میشه بیشتر توضیح بدین که اون صدا ناشی از چیه؟ و اگه قسمت مربوطه رو در نقشه نشون بدین عالی میشه.
 

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
هرچند دیگه بقیه را خودت تعمیر میکنی ولی هر کدومو موفق نشدی تعمیر کنی مطرح کن .
سلام
استاد امروز همه اوراقی ها رو روی میز ریختم و شروع به مونتاژ مجدد کردم و 6 عدد از تغذیه هارو با همین روش راه اناختم تا رسیدم به این یکی که ایراد بدین شرح است:


در هنگام روشن کردن 1.6 ولت همراه با صدای تق تق از ترانس داریم که ولتاژ آرام آرام در خروجی به 2.5 ولت هم میرسه (که حدود 1 دقیقه طول میکشه البته بیشتر نذاشتم که ببینم بالاتر میره یا نه) و ولتاژ vcc هم 8 ولت داریم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
استاد امروز همه اوراقی ها رو روی میز ریختم و شروع به مونتاژ مجدد کردم و 6 عدد از تغذیه هارو با همین روش راه اناختم تا رسیدم به این یکی که ایراد بدین شرح است:


در هنگام روشن کردن 1.6 ولت همراه با صدای تق تق از ترانس داریم که ولتاژ آرام آرام در خروجی به 2.5 ولت هم میرسه (که حدود 1 دقیقه طول میکشه البته بیشتر نذاشتم که ببینم بالاتر میره یا نه) و ولتاژ vcc هم 8 ولت داریم


درود

خازن 47 میکرو c9 ( در نقشه C 27 ) را عوض کن و اگه درست نشد وضعیت ولتاژ VCC و ولتاژ خروجی را اعلام کن.
و با ولتاژ خارجی (مثلا آداپتور ) هم تست کن ( 15 الی 20 ولت به vcc یعنی به کاتد دو یکسوساز متصل کن )

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام استاد
عذر میخوام چون این تعمیر از روی بورد واقعی انجام شده و من نقشه رو نمیدیدم، فقط با تصورات ذهنی مسیر رو دنبال کردم. در این بین متوجه دلیل علمی تق تق کردن ترانس نشدم، میشه بیشتر توضیح بدین که اون صدا ناشی از چیه؟ و اگه قسمت مربوطه رو در نقشه نشون بدین عالی میشه.


درود

C11 و C10 خازن هایی در مسیر بیس ترانزیستور قدرت هستند که در نقشه تاپیک با خازن C9 , C14 مشخص شده.
دلیل صدای غیرعادی ترانس را در پست 33 مطرح کردم.

سپاس
 

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
درود

خازن 47 میکرو c9 ( در نقشه C 27 ) را عوض کن و اگه درست نشد وضعیت ولتاژ VCC و ولتاژ خروجی را اعلام کن.
و با ولتاژ خارجی (مثلا آداپتور ) هم تست کن ( 15 الی 20 ولت به vcc یعنی به کاتد دو یکسوساز متصل کن )

سپاس
سلام مجدد
خازن تعویض شد ولی هیچ تاثیری در خروجی و vccنداشت حتی صدای ترانس هم تغییری نکرد.
با اعمال ۱۸ ولت خروجی ۵ ولت میشه و صدا هم از بین میره ولی به محض قطع کردن ولتاژی که از بیرون دادیم تغذیه مثل سابق میشه یعنی افت ولتاژ در خروجی و صدای تق تق

Sent from my SM-J500F using Tapatalk
 

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
استاد یک سوال هم داشتم ترانزیستور های ۱۳۰۰۹ در دوسایز تولید میشه to-220 و یک سایز بزرگتر مثل 2sd2499 در دیتاشیت هم هر دو ۱۲ امپری با ولتاژ برابر هستند تفاوت در چی هست که نمونه سایز کوچکتر زود تر میسوزه یا بهتر بگم میترکه.
چون اوایل برای این تغذیه ها از نمونه سایز کوچک استفاده میکردم و کار بعد از مدتی برگشت میخورد ولی از زمانی که سایز بزرگ میزنم خدارو شکر به ندرت برگشت میخوره

Sent from my SM-J500F using Tapatalk
 
بالا