آی پی امداد
abtahi

تاپيك پرسش و پاسخ در مورد آمپلیفایرها

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
سلام
جناب غزال عزیز
من اون مقاومت و خازن رو طبق دستور شما ( یک مقاومت 560 اهم و یک خازن 100 میکروفاراد ) بر روی برد پری جاسازی کردم. اما یک مشکلی وجود داره که اعصاب منو خرد کرده ( البته این مشکل قبل از اینکه شما این راه رو پیشنهاد بدید وجود داشت ) وقتی با میکروفن صحبت میکنی صداهای آخر یک خورده خراب میشه .یک حالتی مثل خر خر توش میوفته . من اکو رو قطع کردم و بازم امتحان کردم دیدم بدون اکو هم این مشکل تا حدودی هست . البته می دونم این طوری مشکله که عیب رو برطرف کنیم ولی اگر بخواهید میتونم یک مقدار صدا رو ظبط کنم و قرار بدم. با تشکر
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,113
سلام
جناب غزال عزیز
من اون مقاومت و خازن رو طبق دستور شما ( یک مقاومت 560 اهم و یک خازن 100 میکروفاراد ) بر روی برد پری جاسازی کردم. اما یک مشکلی وجود داره که اعصاب منو خرد کرده ( البته این مشکل قبل از اینکه شما این راه رو پیشنهاد بدید وجود داشت ) وقتی با میکروفن صحبت میکنی صداهای آخر یک خورده خراب میشه .یک حالتی مثل خر خر توش میوفته . من اکو رو قطع کردم و بازم امتحان کردم دیدم بدون اکو هم این مشکل تا حدودی هست . البته می دونم این طوری مشکله که عیب رو برطرف کنیم ولی اگر بخواهید میتونم یک مقدار صدا رو ظبط کنم و قرار بدم. با تشکر

سلام دوست خوبم


اگه با اضافه کردن مقاومت عیبی بروز کنه قطعا موجب افت ولتاژ میشه و باید کوچکتر انتخاب کنید ( البته درنظر داشته باش درحال سکوت افتی نداره و باید حین کار تست کنید)
مشخصات آی سی را ندارم ولی حدس زدم 100 اهم مناسب باشه چرا اینقدر بزرگتر انتخاب کردید ؟

1- اگر این عیب از ابتدای مونتاژ بوده پری متناسب با آمپلیفایر نیست و تطبیق امپدانس ندارید.
2- اگر بعد از سوختن اینجور شده بفرمایید تا عیب یابی کنیم

سپاس
 

tamim1

کاربر
2012-07-26
21
28
استاد جواب بعضی سوالاتون توی همون توضیحاتی که من داده بودم بود..
حالا من بیشتر و واضح تر میگم...

همانطور که گفتم خرابی مربوط میشه به قسمت درایور آمپ .. آخه وقتی دستگاه رو روشن میکنم برق رو میده داخل اسپیکرها و فشار خیلی زیادی به بلندگو می اورد و حتی چه بسا اگر چند بار دیگر اینطور بشه بلندگو بسوزد...
آمپ تشکیل شده از 8 عدد ماسفت 240 که تست شدن و سالم بودن... اون قطعاتی هم که روی هیت سینگ بسته شده اند همه رگلاتور هستن جهت تغذیه ولوم های میکسر و هیچ مشکلی هم ندارند... صدای ورودی اول میره به یه خازن و بعد به همین قطعه ای که مشخص نیست چیه (که 11 پایه داره ) (هرچی هست جزو درایور هست) و بعد چند تا ترانزیستور 42 و 92 که سالم هستند و نهایتا داخل ترانزیستورهای قدرت...
ولتاژ کارکرد دستگاه 2*45 می باشد..
این قطعه اس تی کا هم نیست... پایه هایش هم دقیقا توی یک خط هستند...

من بار دیگر عکسها رو میگذارم و دور اون قطعه رو هم خط کشیدم...

من همه ی قطعات رو برد رو چک کردم.. هم سالم بودن.. فقط می مونه همین قطعه که همانطور هم که گفتم ترک برداشته بود ترانزیستور 42 کنارش هم سوخته بود که عوض شد...
منتهی فقط می مونه همین قطعه که هیچ شماره و اسم و رسمی ندارد.
http://tamim2.persiangig.com/amp1.jpg
http://tamim2.persiangig.com/amp22.jpg
http://tamim2.persiangig.com/DSC00212.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
سلام دوست خوبم


اگه با اضافه کردن مقاومت عیبی بروز کنه قطعا موجب افت ولتاژ میشه و باید کوچکتر انتخاب کنید ( البته درنظر داشته باش درحال سکوت افتی نداره و باید حین کار تست کنید)

مشخصات آی سی را ندارم ولی حدس زدم 100 اهم مناسب باشه چرا اینقدر بزرگتر انتخاب کردید ؟

1- اگر این عیب از ابتدای مونتاژ بوده پری متناسب با آمپلیفایر نیست و تطبیق امپدانس ندارید.
2- اگر بعد از سوختن اینجور شده بفرمایید تا عیب یابی کنیم

سپاس
سلام
آخ که چه حرف قشنگی زدید تطبیق امپدانس؟ من همیشه با این مورد مشکل داشتم و دارم
راستش از ابتدای مونتاژ این طور بود یعنی وقتی با صدای بلند با میک صحبت میکنیم صدا خوب هست و آخرای صدا کم کم خش دار میشه.
مقاومت رو 560 اهم انتخاب کردم چون فرموده بودید بالاتر از 100 اهم بهتر هست اما مشکلی نیست دوباره 100 اهمش میکنم.
آیسی که برای پری و مدار مستر انتخاب کردم 4558 هست که دیتا شیتش رو ضمیمه کردم این ایسی به وفور در دستگاه های ایرانی منجمله چنگ و جاس استفاده میشه لذا منم از همین آیسی بهره بردم.
2 تا سوال :
1) من در قسمت پری به پایه 7 آیسی یک خازن 100 میکرو قرار دادم آیا این خازن مقدارش زیاد نیست؟؟؟
این هم نقشه : http://redhue.ir/images/44797014523690187112.jpg
2) راستی چه طور می تونم پری و مستر رو با آمپلی مچ کنم منظورم همون تطبیق امپدانس هست.
با تشکر
این هم لینک دیتا شیت 4558
 

پیوست‌ها

  • 302.1 کیلوبایت بازدیدها: 25
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,113
استاد جواب بعضی سوالاتون توی همون توضیحاتی که من داده بودم بود..
حالا من بیشتر و واضح تر میگم...

همانطور که گفتم خرابی مربوط میشه به قسمت درایور آمپ .. آخه وقتی دستگاه رو روشن میکنم برق رو میده داخل اسپیکرها و فشار خیلی زیادی به بلندگو می اورد و حتی چه بسا اگر چند بار دیگر اینطور بشه بلندگو بسوزد...
آمپ تشکیل شده از 8 عدد ماسفت 240 که تست شدن و سالم بودن... اون قطعاتی هم که روی هیت سینگ بسته شده اند همه رگلاتور هستن جهت تغذیه ولوم های میکسر و هیچ مشکلی هم ندارند... صدای ورودی اول میره به یه خازن و بعد به همین قطعه ای که مشخص نیست چیه (که 11 پایه داره ) (هرچی هست جزو درایور هست) و بعد چند تا ترانزیستور 42 و 92 که سالم هستند و نهایتا داخل ترانزیستورهای قدرت...
ولتاژ کارکرد دستگاه 2*45 می باشد..
این قطعه اس تی کا هم نیست... پایه هایش هم دقیقا توی یک خط هستند...

من بار دیگر عکسها رو میگذارم و دور اون قطعه رو هم خط کشیدم...

من همه ی قطعات رو برد رو چک کردم.. هم سالم بودن.. فقط می مونه همین قطعه که همانطور هم که گفتم ترک برداشته بود ترانزیستور 42 کنارش هم سوخته بود که عوض شد...
منتهی فقط می مونه همین قطعه که هیچ شماره و اسم و رسمی ندارد.
http://tamim2.persiangig.com/amp1.jpg
http://tamim2.persiangig.com/amp22.jpg
http://tamim2.persiangig.com/DSC00212.jpg

سلام استاد عزیز
سوالات رو مجددا بخون و پاسخ بده
دو عکس قدیمی رو مجددا ارسال فرمودید و یک شبح مستطیل و محو با 11 پایه که این عکس منطبق با همون توضیحات قبلی است

آیا خروجی آمپلیفایر دارای ولتاژ dc است ؟
آیا از این قطعه دو تا داخل برد است ؟
اگر این قطعه را حذف کنید باز هم صدای ناهنجار دارید؟
آیا آمپلیفایر در همین برد که قطعه معیوب است قرار دارد ؟
اگر پری آمپلیفایر را حذف کنید باز هم صدا غیر طبیعی شنیده میشود؟
فت ها را داخل عکس مشخص کنید نمی بینم ! !
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,113
سلام
آخ که چه حرف قشنگی زدید تطبیق امپدانس؟ من همیشه با این مورد مشکل داشتم و دارم
راستش از ابتدای مونتاژ این طور بود یعنی وقتی با صدای بلند با میک صحبت میکنیم صدا خوب هست و آخرای صدا کم کم خش دار میشه.
مقاومت رو 560 اهم انتخاب کردم چون فرموده بودید بالاتر از 100 اهم بهتر هست اما مشکلی نیست دوباره 100 اهمش میکنم.
آیسی که برای پری و مدار مستر انتخاب کردم 4558 هست که دیتا شیتش رو ضمیمه کردم این ایسی به وفور در دستگاه های ایرانی منجمله چنگ و جاس استفاده میشه لذا منم از همین آیسی بهره بردم.
2 تا سوال :
1) من در قسمت پری به پایه 7 آیسی یک خازن 100 میکرو قرار دادم آیا این خازن مقدارش زیاد نیست؟؟؟
این هم نقشه : http://redhue.ir/images/44797014523690187112.jpg
2) راستی چه طور می تونم پری و مستر رو با آمپلی مچ کنم منظورم همون تطبیق امپدانس هست.
با تشکر
این هم لینک دیتا شیت 4558


سلام دوست خوبم

انتخاب خازن 100 میکرو در خروجی این آی سی ( پایه 7 ) ضرورتی نداره ولی هرچه بزرگ باشه هیچ اشکالی هم نداره و مانند انتخاب سیم کلفت برای تلفن است که عیبی نداره ولی هزینه اضافی کرده اید لذا مانعی نداره

در مورد مقاومت عرض کردم اگه باعث افت نشه هرچه بزرگتر بهتر یعنی اگه بفرض محال 100کیلو هم باعث افت ولتاژ نشه بهتر از مقاومتهای کوچکتره

ولی حدس زدم 100 اهم برای این آی سی خوب باشه که میتونی ولتاژ دو سر مقاومت را مقایسه کنی اگه در حال کار (نه سکوت ) ولتاژ دو سرش تقریبا یکسان باشه خوبه
که اساسا بشرح زیر باید پری عوض شود و لذا اصلاح این پری ثمری ندارد

2- منطبق ساختن امپدانس کار ساده ای نیست و اگه منطبق نباشند باید یک طبقه ترانزیستوری با اطلاع از امپدانس کنونی طرفین و محاسباتی اضافه بشه که پیچیده است

اساسا در زمان مونتاژ باید نقشه پری متناسب با آمپلیفایر را بضمیمه یکدیگر در یک نقشه پیدا میکردید ولی شما هر کدام را از جدا جدا تهیه کرده اید که تطبیق را بسیار بعید میسازد
بنابمراتب باید یکی از آنها و ترجیحا پری را تعویض و لذا پری های مختلفی را تهیه و تست کنید

صدای بلند عیب را نامحسوس میکند ولی باز هم وجود دارد مثلا برفک تصویر در 8 اینچ خیلی کمتر از 40 اینچ دیده میشود ولی وجود داره و فقط چشم کمتر تشخیص میده

تست اصولی با اسکوپ انجام میشود که ندارید ولی اشکالی نداره حل نسبی مقدور است

سپاس
 

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
سلام
دوست عزیز جناب غزال
حقیقتش برای من این امکان وجود نداره که مدارت پری رو عوض کنم . اگر بخوام یک آمپلی فایر بسازم چه طور با پری مچش کنم ؟؟
پس این شرکت های سازنده دستگاه اکو امپلی یعنی هیچ اشکالی تو کارشون نیست و تمام مدارتشون با هم مچ هستند؟؟؟
یک سوال:
فرض کنید من به عنوان مشتری خدمت شما میرسم و یک دستگاه قدیمی خدمت شما میارم و از شما می خوام که آمپلی فایر دستگاه من رو عوض کرده و یک مداری باکیفیت تر و قوی تر رو دستگاه من نصب کنید . خب شما چه کار میکنید ؟؟؟؟
فرض کنید تصمیم گرفتید این کار رو انجام بدید پس باید مدارات میکسر رو با آمپلی مچ کنید درسته ؟؟
خب چه طور این کار رو انجام میدید
با تشکر
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,113
سلام
دوست عزیز جناب غزال
حقیقتش برای من این امکان وجود نداره که مدارت پری رو عوض کنم . اگر بخوام یک آمپلی فایر بسازم چه طور با پری مچش کنم ؟؟
پس این شرکت های سازنده دستگاه اکو امپلی یعنی هیچ اشکالی تو کارشون نیست و تمام مدارتشون با هم مچ هستند؟؟؟
یک سوال:
فرض کنید من به عنوان مشتری خدمت شما میرسم و یک دستگاه قدیمی خدمت شما میارم و از شما می خوام که آمپلی فایر دستگاه من رو عوض کرده و یک مداری باکیفیت تر و قوی تر رو دستگاه من نصب کنید . خب شما چه کار میکنید ؟؟؟؟
فرض کنید تصمیم گرفتید این کار رو انجام بدید پس باید مدارات میکسر رو با آمپلی مچ کنید درسته ؟؟
خب چه طور این کار رو انجام میدید
با تشکر

سلام دوست عزیزم

تولیدکننده ها خودشان کلا طراحی میکنند یا از طراحی کامل دستگاهها استفاده میکنن و یا نکات لازم را رعایت میکنن

اگه مشتری قدرت بیشتری بخواهد نیازی به تعویض آمپلیفایر و تغییرات اساسی نیست و لذا تناسب امپدانس پری و آمپلیفایر تغییری نمیکنه بلکه بخش اوت پوت را قویتر میکنیم
پری آماده در بازار هست و گران نیست و تهیه پری مناسب سخت نیست

برای مونتاژ باید از نقشه آمپلیفایر همراه با نقشه پری خاص خودش استفاده کنید وگرنه با این مشکلات مواجه میشوید
سپاس
 

tamim1

کاربر
2012-07-26
21
28
سلام استاد... راستش دیگه این دستگاه خسته ام کرده...
میخوام خودم با همون قطعات یه آمپ بسازم...

ممنون میشم اگر یه مدار واسم قرار بدید که تشکیل شده باشه از 8 عدد آی آر اف پی 240 و ولتاژ 2*45
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,113
سلام دوست عزیزم (M-J)
این راه را آزمایش کنید اگر عدم تناسب امپدانس ناچیز باشد کاهش بازدهی زیاد نخواهد بود

خروجی آپ امپ اول یعنی پایه 1 آی سی پری را با خازن 2.2 میکرو سری و منفی خازن را به ابتدای یک پتانسیومتر حدود 50 کیلو متصل کنید و بدنه را به انتهای این پتانسیومتر و ورودی آمپلیفایر را به سر وسط این پتانسیومتر متصل کنید و در واقع بخش دوم پری را حذف و با این پتانسیومتر بعنوان ولوم ، تست کنید و نتیجه را اعلام کنید

با این کار تمام ولومهاهای اصلی و جانبی صدا ( باس و تریبل و...) و تقویت دوم پری حذف میشود

سپاس
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ali_esf
بالا