آی پی امداد
abtahi

تجربیات: بوق موتورسیکلت بدون باطری

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
دیود پایه هاش پلاریته است
در مسیر سیم شمع که از بوبین خارج شده، مشکی خط قرمز قرار میگیرد
مشکی خط قرمز را از فیش متصل جدا میکنیم یک سیم خازن به مشکی بوبین و سیم دیگر خازن به فیشی که مشکی به ان وصل بود متصل میکنیم، با هندل لامپ led روشن شد که هیچ وگرنه سیمها را جابجا میکنیم
،
از تو قابش در آوردم و یه عکس دقیقتر انداخنم ارسال تلگرام کردم اونم منتقل کنید اینجا
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
دیود پایه هاش پلاریته است
در مسیر سیم شمع که از بوبین خارج شده، مشکی خط قرمز قرار میگیرد
مشکی خط قرمز را از فیش متصل جدا میکنیم یک سیم خازن به مشکی بوبین و سیم دیگر خازن به فیشی که مشکی به ان وصل بود متصل میکنیم، با هندل لامپ led روشن شد که هیچ وگرنه سیمها را جابجا میکنیم
،
از تو قابش در آوردم و یه عکس دقیقتر انداخنم ارسال تلگرام کردم اونم منتقل کنید اینجا

درود

تا اینجا نقشه ای که ارسال کردی جالب بود
و کلیه تصاویری که ارسال فرمودی و خواستی اینجا بنام شما آپلود بشه پیوست کردم
اما سوال کردی
چرا بوبین های همجوار برخلاف جهت یکدیگر پیچیده میشوند؟
اول اینکه بواسطه دقت نظری که داشتی سوال خوبی مطرح کردی
اما دلیل این ضرورت که چرا باید سیم پیچ های همجوار در جهت خلاف یکدیگر باشند ، در هیچ کتاب و کلاسی نمی بینی و ازآنجاکه در رشته های مختلف تحصیل کردم و با نگاه دیگری ، پدیده ها را مورد بررسی قرار میدم و سعی میکنم قاعده و قانون کلی و ساده ای پیدا کنم که برای علوم مختلف ، کاربردی و مشترک باشه پاسخ را بزبان ساده خودم بشرح زیر تقدیم میکنم .

همیشه یادت باشه در هر الکتروموتور و ژنراتور و هر دستگاه دارای سیم پیچ یک قاعده کلی وجود داره که شیار بین دو بوبین یا دو سیم پیچ همجوار مهمه و لاغیر
یعنی بقیه سیم پیچ کاری انجام نمیده ولی چاره ای نداریم و برای پیچیدن سیم پیچ مجبوریم قسمت های زائد را هم بپیچیم

بنابرین چون شیارهای این الکتروموتور ها مهمند که بازوهای سیم پیچ را نگهمیدارند و اگر این بازوها در یک جهت نباشند یعنی اگر جهت بازوی یک بوبین که در شیار ۱ قرار گرفته بسمت بالا باشه و بازوی بوبین کناری که در همین شیار ۱ قرار میگیره بسمت پایین باشه در اینصورت جهت ها مخالفند و همدیگر را خنثی میکنند و دیگه اثری ندارند و گویی سیمی نپیچیدی.

دقیقا شبیه این مثال که میخوان ماشینی را هل بدن که روشن بشه و یکنفر بسمت جلو هل میده و یکنفر بسمت عقب که دراینصورت زور الکی میزنن چون ماشین تکون نمیخوره و گویی کسی هل نمیده بنابرین در تمام پدیده های عالم اگه جهت نیرو ها در یک کانال یا یک شیار همجهت نباشه همدیگر را خنثی میکنن ‌و اثر اونا از همدیگر کم میشه

بنابرین برای اینکه تمام سیم های داخل هر شیار در یک جهت باشند هیچ چاره ای نداریم جز اینکه سیم پیچ های مجاور را خلاف جهت یکدیگر بپیچیم .( مطابق آخرین تصویرپیوست زیر که شیارها و بوبین ها و جهت ها را مشخص کردم.)
یعنی اگه بوبین شماره ۱ در جهت عقربه ساعته باید بوبین کناریش یعنی بوبین شماره ۲ در جهت خلاف عقربه ساعت باشه تا جهت تمام سیم های داخل شیار در یک جهت باشه و راه دیگری نداریم.

درواقع یک قاعده و قانون کلی یادت دادم که در الکتروموتور کولر آبی و کمپروسور یخچال و کولر گازی و هر ژنراتور و هر موتور سیکلتی هم به دردت میخوره.


ولی به کرات دیدم برخی از سیم پیچ ها که الکتروتور جدیدی را سیم پیچی میکنن که تابحال تجربه نکردن ، ازآنجاکه غالبا از سیم پیچ قبلی تقلید و کپی می کنن و گاها اشتباه میکنن و این قانون را رعایت نمیکنن لذا هم قدرت الکتروموتور کم میشه و هم بهش فشار میاد و بزودی میسوزه و خطاهای سیم پیچ بعدی و بعدی هم بدیهی میشه و نهایتا دستگاه اوراق میشه
ضمنا در مورد ابزاری که برای تسریع روشن شدن موتور ، تصویرشو فرستادی توی کت من نرفت که موثر باشه
مضافا که جهتش هیچ تاثیری نداره و اگه برعکس نصب کنی فقط ممکنه لامپ led روشن نشه
یعنی اگه در جهتی نصب کنی که اگه لامپ هم روشن نشه بازم همون کار قبلی رو انجام میده و اگه قبلا با نیش هندل روشن میکرده الان هم روشن میکنه ، میتونی تست کنی.
بابت مشارکت و ارسال تصاویر بویژه نقشه بسیار ممنون و سپاسگزارم.

سپاس
 

پیوست‌ها

  • 120.9 کیلوبایت بازدیدها: 38
  • 112.6 کیلوبایت بازدیدها: 41
  • 70.4 کیلوبایت بازدیدها: 37
  • 36.3 کیلوبایت بازدیدها: 35
  • 256.6 کیلوبایت بازدیدها: 47
آخرین ویرایش:

StudioBahram

VIP+ افتخاری
کاربر
2015-06-04
1,060
3,798
صومعه سرا
درود از تصویر ارسالی و توضیحات شما چیزی متوجه نشدم این وسیله شامل چه قطعاتی است؟ به کجا متصل میشه و چه کاری انجام میده ؟ .خیلی خیلی بعیده یک دیود و خازن موجب روشن شدن سریع موتور بشه با اینحال با توضیح مفصلی پاسخ دو سوال فوق را بدهید تا بررسی کنم سپاس
با درود و سپاس //من فروشگاه لوزم یدکی و تعمیرگاه موتور سیکلت دارم برای بنده هم بسیار جالب است که بدانم اصول کار این قطع چیست و از چه قطعاتی تشکیل ، ونحوه نصب آن چگونه است . البته اگر بوبین کویل و ترانزیستور شمع و کاربرات و مخصوصا ساسات و کمپرس( یعنی فشار هندل که مربوط به سالم بودن رینگ وتنظیم بودن سوپاپ میباشد )، درست وسالم باشد نیاز به قطعه تقویتی ندارد
واما نظر بنده درمورد بوق بدون باطری :چون اخیرا باطری کمیاب و گران شده طرح بسیار خوبیست .اگر سیم کشی موتور سالم باشد نیاز به هیچ گونه تغییراتی در سیمکشی و بوبین ندارد فقط کافیست که یک عدد خازن 4700میکرو 50 ولت را بجای باطری نصب کنید یعنی باطری خراب را کلا خارج ، سیم منفی را به منفی خازن وسیم مثبت را به مثبت خازن وصل کنید با این کار برق AC بوبین از طریق رگولاتور (شارژر )یکسو شده و در خازن ذخیره و و صاف ،با فشار شاسی بوق موجب صدای بهتر و قوی در بوق میشود علاوه براین نور چراغ جلو هم قویتر میشود ( البته در موتورهایی که چراغش مستقیما با باطری باشه موجب تقویت چراغ هم میشود ) بنده بارها برای مشتری خازن وصل کرده ام و همه
راضی هستند.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با درود و سپاس //من فروشگاه لوزم یدکی و تعمیرگاه موتور سیکلت دارم برای بنده هم بسیار جالب است که بدانم اصول کار این قطع چیست و از چه قطعاتی تشکیل ، ونحوه نصب آن چگونه است . البته اگر بوبین کویل و ترانزیستور شمع و کاربرات و مخصوصا ساسات و کمپرس( یعنی فشار هندل که مربوط به سالم بودن رینگ وتنظیم بودن سوپاپ میباشد )، درست وسالم باشد نیاز به قطعه تقویتی ندارد
واما نظر بنده درمورد بوق بدون باطری :چون اخیرا باطری کمیاب و گران شده طرح بسیار خوبیست .اگر سیم کشی موتور سالم باشد نیاز به هیچ گونه تغییراتی در سیمکشی و بوبین ندارد فقط کافیست که یک عدد خازن 4700میکرو 50 ولت را بجای باطری نصب کنید یعنی باطری خراب را کلا خارج ، سیم منفی را به منفی خازن وسیم مثبت را به مثبت خازن وصل کنید با این کار برق AC بوبین از طریق رگولاتور (شارژر )یکسو شده و در خازن ذخیره و و صاف ،با فشار شاسی بوق موجب صدای بهتر و قوی در بوق میشود علاوه براین نور چراغ جلو هم قویتر میشود ( البته در موتورهایی که چراغش مستقیما با باطری باشه موجب تقویت چراغ هم میشود ) بنده بارها برای مشتری خازن وصل کرده ام و همه
راضی هستند.

آفرین

درواقع شما هم همین کارو کردید و از یکسوساز خود موتور استفاده کردید ولی ابتکار شما این اشکال رو داره که نور چراغ موجب تخلیه خازن میشه و درصورت استفاده از چراغ ، صدای بوق بشدت ضعیف میشه و یحتمل از کار میافته

اما اگه یک دیود اضافه کنی میتونی برق بوق را مجزا کنی که نور چراغ لطمه ای به شدت صدای بوق نزنه
اما در کل ابتکار قابل تحسینی استفاده میکنی.
اگه در مورد جهت بوبین متوجه نشدی درشکل تصویری که در پیوست زیر آپلود کردم متوجه میشی که چرا بوبین های مجاور خلاف جهت یکدیگرند زیرا فقط دراینصورت جهت سیم های هر دو بوبین مجاور که در هر شیار قرار میگیره همجهت میشن و جهت سیم ها در این شیارها مهمه نه جاهای دیگه.

بابت لطف شما خصوصا ارسال نقشه سپاسگزارم
اما حالا که تعمیرکار موتور هستی یک سوال دارم
آیا موتور هندا ۱۲۵ پلاتین نداره؟
و آیا بوبین آنها بصورت تصویر اول است گه ارسال فرمودی و در این پست پیوست کردم؟

سپاس
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
با سلام
در موردتوضیح جهت سیمپیچ در شیارها، مطلب قابل فهم بود ممنون
البته بنده موتور ساز و تعمیرکار موتور نیستم و در واقع موتور سوارم، چند سال پیش که موتور خریدم برای اولین بار ابدا آشنایی نداشتم طوری که دو سوال از فروشنده پرسیدم و او گمان کرده بود دارم سرکارش میگذارم ولی در این مدت به لطف تعمیرکاران اغلب متقلب و کلاهبردار و بی حس مسولیت ناچار شدم خودم بصورت تجربی اقدام کنم و شعارم این است که اگر کس دیگری میتواند کاری را انجام دهد پس دلیلی ندارد که من نتوانم بصورت آزمون و خطا توانستم موفق شوم، خسارت هم میدیدم ولی نصف هزینه تعمیرکار هم نمیشد، الان تمام تعمیرات کلی و جزیی را خودم انجام میدهم جز مواردی که به تراشکاری مربوط است
هندا 125 CGسی جی پلاتین دارد ولی CDI پلاتین ندارد و کار پلاتین را قطعه CDI که ترانزیستور میگویند انجام میدهد، پلاتین مشکل خال زدن و دقيق نبودن تنظیم دارد که در ترانزیستور ندارد ، ترانزیستور زمان دقیق جرقه شمع را کنترل میکند
عکسش را تلگرام میکنم
البته اکثرا سیستم پلاتین را تبدیل به ترانزیستوری میکنند
گمان نمیکتم تغاوت داشته باشد بوبین ها اما مطمئن نیستم
 

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
من با خازن ها به مشکل خورده ام
طبق تعاریف استاندارد خازنها جریان متناوب را از خود عبور باید بدهند ولی جریان مستقیم را تا زمان شارژ خازن عبور میدهند و قطع میشود و تفاوتی هم برای نوع خازن قایل نشده اند اما در عمل که امتحان میکتم تنها در خازن های الکترولیت جواب میدهد و خازنهای سرامیکی یا عدسی جریان متناوب را عبور نمیدهند

من اشتباه میکنم یا چه؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Poomm

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
من با خازن ها به مشکل خورده ام
طبق تعاریف استاندارد خازنها جریان متناوب را از خود عبور باید بدهند ولی جریان مستقیم را تا زمان شارژ خازن عبور میدهند و قطع میشود و تفاوتی هم برای نوع خازن قایل نشده اند اما در عمل که امتحان میکتم تنها در خازن های الکترولیت جواب میدهد و خازنهای سرامیکی یا عدسی جریان متناوب را عبور نمیدهند

من اشتباه میکنم یا چه؟

درود

خیر اینطور نیست و تمام خازن ها بلااستثناء قادر به انتقال ولتاژ متناوب هستند
و اتفاقا خازن های سرامیکی بسیار بهتر از الکترولیتی و نزدیکتر به خازن ایده آلند

اما آنچه که موجب خطای شما شده نادیده گرفتن فاکتورهای موثر و تناسب لازم است
لذا ازآنجا که خازن ۱۰۰ میکرو سرامیک بسیار نادر است عکس العمل خازن سرامیک کمتر از ۱ میکرو را با خازن ۱۰ یا ۱۰۰ میکرو مقایسه میکنید و با نتیجه متفاوتی مواجه میشی که اتفاقا عادی و قابل هضمه

غالبا در پژوهش غیر حرفه ای همواره نادیده گرفتن یک نکته اساسی و بسیار ضروری موجب خبط و خطای پژوهشگر غیرحرفه ای میشه و لذا باید یادت باشه که اولین و مهمترین و ضروری ترین نکته در کلیه امور پژوهشی و تحقیقات علمی اینه که:

باید در امور پژوهشی کلیه عناصر و فاکتورها ثابت و فقط یک فاکتور بعنوان متغیر منظور بشه و تغییر کنه نه چند فاکتور

بعنوان مثال اگه میخوای در خصوص کیفیت تصویر دو مارک مختلف مثلا سامسونگ و سونی تحقیق کنی
باید تمام شرایط دو تلویزیون کاملا یکسان باشه و فقط مارک متفاوت باشه و یکی سامسونگ و دیگری سونی باشه تا به نتیجه صحیحی برسی
اما غالبا در پژوهش عامیانه مثلا سونی ۲۲ اینچ را با سامسونگ ۵۰ اینچ و با دو نور محیط و دو محل مختلف و دو آنتن مختلف و با شرایط برق مختلف و با دهها اختلاف دیگه با هم مقایسه میکنیم که نتیجه واقعی بدست نمیاد و بهمین دلیله یکنفر کیفیت تصویر سونی و دیگری سامسونگ را برتر می بینه.

بنابمراتب اگه قراره خازن سرامیک و الکترولیت را مورد تحقیق قرار بدی باید دو خازن مورد نظر را در شرایط کاملا یکسان قرار داده و فقط یکی سرامیک و دیگری الکترولیت (البته بایپلار) انتخاب بشه دراینصورت اگه به نظر قبلی خود باقی موندی منم با شما هم نظر میشم
بنابرین دو خازن مورد اشاره را مثلا هر دو با ظرفیت ۱ میکرو انتخاب کن و با یک نوع ولتاژ و یک نوع فرکانس و کلا در شرایط مساوی آزمایش کن تا ببینی کت تن کیه .
به این ترتیب می بینی همون مقداری که ۱ میکروی سرامیک منتقل میکنه خازن ۱ میکروی الکترولیت هم همان مقدار منتقل میکنه
اما اگه یکی را با فرکانس ۵۰ و دومی را با فرکانس ۱۰۰۰ آزمایش کنی بدیهی است که طبق روابط علمی مربوطه ، دومی بیشتر منتقل و هدایت میکنه و موجب خطای پژوهشی میشه.

در نتیجه درسته که خطای علمی هم محتمله اما علم بسیار بسیار بندرت خطا میکنه و باید خطا را در خودمون جستجو کنیم.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

StudioBahram

VIP+ افتخاری
کاربر
2015-06-04
1,060
3,798
صومعه سرا
با سلام
در موردتوضیح جهت سیمپیچ در شیارها، مطلب قابل فهم بود ممنون
البته بنده موتور ساز و تعمیرکار موتور نیستم و در واقع موتور سوارم، چند سال پیش که موتور خریدم برای اولین بار ابدا آشنایی نداشتم طوری که دو سوال از فروشنده پرسیدم و او گمان کرده بود دارم سرکارش میگذارم ولی در این مدت به لطف تعمیرکاران اغلب متقلب و کلاهبردار و بی حس مسولیت ناچار شدم خودم بصورت تجربی اقدام کنم و شعارم این است که اگر کس دیگری میتواند کاری را انجام دهد پس دلیلی ندارد که من نتوانم بصورت آزمون و خطا توانستم موفق شوم، خسارت هم میدیدم ولی نصف هزینه تعمیرکار هم نمیشد، الان تمام تعمیرات کلی و جزیی را خودم انجام میدهم جز مواردی که به تراشکاری مربوط است
هندا 125 CGسی جی پلاتین دارد ولی CDI پلاتین ندارد و کار پلاتین را قطعه CDI که ترانزیستور میگویند انجام میدهد، پلاتین مشکل خال زدن و دقيق نبودن تنظیم دارد که در ترانزیستور ندارد ، ترانزیستور زمان دقیق جرقه شمع را کنترل میکند
عکسش را تلگرام میکنم
البته اکثرا سیستم پلاتین را تبدیل به ترانزیستوری میکنند
گمان نمیکتم تغاوت داشته باشد بوبین ها اما مطمئن نیستم
سلام در مورد خازن استاد غزال توضیحات کامل ولازم را فرمودند .در موتور سیکلت خازن بطور سری قرار نمیگیرد که برق متناوب را ازخود عبور دهد ،بلکه ابتدا برق متناوب باید به وسیله دیود یا رگولاتور (شارزر )یکسو شده یعنی تبدیل به برق مستقیم شده و در خازن الکترلیت 4700 میکرو زخیره و صاف میشود ودر موقع لزوم جهت بوق راهنما چراغ هدایت میشود . در مورد پلاتین توضیحات شما درست است سیستم پلاتینی مربوط به تکنولوژی 30 سال پیشه به دلیل مشکلاتی که ایجاد میکنه منسوخ شده . و بجای پلاتین از یک سیم پیچ کوچک به نام پیکاب در بالای فلکه برق قرار میگیرد و و ترانسزتور هم استفاده شده
ودر مورد تبدیل به ترانزیستوری :هم بوبینش فرق دارد وهم فلکه برق و هردو باید تعویض شود .در بوبین پلاتینی سیم پیچش کلفتتر با دور کمتر است اما در بوبین مدل ترانزیستوری سیم بسیار نازک با دور زیادتر استاده شده
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود

موتور من این قطعه رو داره که در تصویر پیوست میبینید و کتتاکت های دو سوکت را با شماره مشخص کردم
آیا کسی میدونه هر یک از این کنتاکت های سوکت که با شماره مشخص کردم به کجا متصل میشه و مربوط به چه قسمتی است ؟
ضمنا آیا این موتور که چنین قطعه ای داره پلاتین داره یا نه ؟

سپاس

IMG_20181218_161750_091.jpg
 

StudioBahram

VIP+ افتخاری
کاربر
2015-06-04
1,060
3,798
صومعه سرا
درود

موتور من این قطعه رو داره که در تصویر پیوست میبینید و کتتاکت های دو سوکت را با شماره مشخص کردم
آیا کسی میدونه هر یک از این کنتاکت های سوکت که با شماره مشخص کردم به کجا متصل میشه و مربوط به چه قسمتی است ؟
ضمنا آیا این موتور که چنین قطعه ای داره پلاتین داره یا نه
مشاهده فایل‌پیوست 152672
درود استاد// خیر . این قطعه که به ترانزیستور معروف است کار پلاتین را انجام میدهد یک سیم آن به رنگ سیاه با خط قرمز به بوبینی که سیم پیچ نازک دارد وصل میشود یک سیم هم احتمالا آبی به پیکاب در بالای فلکه برق وصل میشود که در تایم تراکم فرمان جرقه را به ترانسیتور میدهد یک سیم نارنجی هم به کویل ولتاژبالا و خروجی کویل هم به شمع وصل میشود یک سیم مشکی با خط سفید هم جهت خاموش کردن از طریق سویچ به شاسی میرود سیم سبز هم گراند میباشد
اگر توضیحات کافی نیست بررسی و طبق شماره هایی که مشخص کرده اید اعلام میکنم البته مدت 5 سالی است که تعمیرات موتور را سپردم به بچه ها و نقشه پینهای این قطعه دقیقا یادم نیست
 
آخرین ویرایش:
بالا