دیود پایه هاش پلاریته است
در مسیر سیم شمع که از بوبین خارج شده، مشکی خط قرمز قرار میگیرد
مشکی خط قرمز را از فیش متصل جدا میکنیم یک سیم خازن به مشکی بوبین و سیم دیگر خازن به فیشی که مشکی به ان وصل بود متصل میکنیم، با هندل لامپ led روشن شد که هیچ وگرنه سیمها را جابجا میکنیم
،
از تو قابش در آوردم و یه عکس دقیقتر انداخنم ارسال تلگرام کردم اونم منتقل کنید اینجا
درود
تا اینجا نقشه ای که ارسال کردی جالب بود
و کلیه تصاویری که ارسال فرمودی و خواستی اینجا بنام شما آپلود بشه پیوست کردم
اما سوال کردی
چرا بوبین های همجوار برخلاف جهت یکدیگر پیچیده میشوند؟
اول اینکه بواسطه دقت نظری که داشتی سوال خوبی مطرح کردی
اما دلیل این ضرورت که چرا باید سیم پیچ های همجوار در جهت خلاف یکدیگر باشند ، در هیچ کتاب و کلاسی نمی بینی و ازآنجاکه در رشته های مختلف تحصیل کردم و با نگاه دیگری ، پدیده ها را مورد بررسی قرار میدم و سعی میکنم قاعده و قانون کلی و ساده ای پیدا کنم که برای علوم مختلف ، کاربردی و مشترک باشه پاسخ را بزبان ساده خودم بشرح زیر تقدیم میکنم .
همیشه یادت باشه در هر الکتروموتور و ژنراتور و هر دستگاه دارای سیم پیچ یک قاعده کلی وجود داره که شیار بین دو بوبین یا دو سیم پیچ همجوار مهمه و لاغیر
یعنی بقیه سیم پیچ کاری انجام نمیده ولی چاره ای نداریم و برای پیچیدن سیم پیچ مجبوریم قسمت های زائد را هم بپیچیم
بنابرین چون شیارهای این الکتروموتور ها مهمند که بازوهای سیم پیچ را نگهمیدارند و اگر این بازوها در یک جهت نباشند یعنی اگر جهت بازوی یک بوبین که در شیار ۱ قرار گرفته بسمت بالا باشه و بازوی بوبین کناری که در همین شیار ۱ قرار میگیره بسمت پایین باشه در اینصورت جهت ها مخالفند و همدیگر را خنثی میکنند و دیگه اثری ندارند و گویی سیمی نپیچیدی.
دقیقا شبیه این مثال که میخوان ماشینی را هل بدن که روشن بشه و یکنفر بسمت جلو هل میده و یکنفر بسمت عقب که دراینصورت زور الکی میزنن چون ماشین تکون نمیخوره و گویی کسی هل نمیده بنابرین در تمام پدیده های عالم اگه جهت نیرو ها در یک کانال یا یک شیار همجهت نباشه همدیگر را خنثی میکنن و اثر اونا از همدیگر کم میشه
بنابرین برای اینکه تمام سیم های داخل هر شیار در یک جهت باشند هیچ چاره ای نداریم جز اینکه سیم پیچ های مجاور را خلاف جهت یکدیگر بپیچیم .( مطابق آخرین تصویرپیوست زیر که شیارها و بوبین ها و جهت ها را مشخص کردم.)
یعنی اگه بوبین شماره ۱ در جهت عقربه ساعته باید بوبین کناریش یعنی بوبین شماره ۲ در جهت خلاف عقربه ساعت باشه تا جهت تمام سیم های داخل شیار در یک جهت باشه و راه دیگری نداریم.
درواقع یک قاعده و قانون کلی یادت دادم که در الکتروموتور کولر آبی و کمپروسور یخچال و کولر گازی و هر ژنراتور و هر موتور سیکلتی هم به دردت میخوره.
ولی به کرات دیدم برخی از سیم پیچ ها که الکتروتور جدیدی را سیم پیچی میکنن که تابحال تجربه نکردن ، ازآنجاکه غالبا از سیم پیچ قبلی تقلید و کپی می کنن و گاها اشتباه میکنن و این قانون را رعایت نمیکنن لذا هم قدرت الکتروموتور کم میشه و هم بهش فشار میاد و بزودی میسوزه و خطاهای سیم پیچ بعدی و بعدی هم بدیهی میشه و نهایتا دستگاه اوراق میشه
ضمنا در مورد ابزاری که برای تسریع روشن شدن موتور ، تصویرشو فرستادی توی کت من نرفت که موثر باشه
مضافا که جهتش هیچ تاثیری نداره و اگه برعکس نصب کنی فقط ممکنه لامپ led روشن نشه
یعنی اگه در جهتی نصب کنی که اگه لامپ هم روشن نشه بازم همون کار قبلی رو انجام میده و اگه قبلا با نیش هندل روشن میکرده الان هم روشن میکنه ، میتونی تست کنی.
بابت مشارکت و ارسال تصاویر بویژه نقشه بسیار ممنون و سپاسگزارم.
سپاس