آی پی امداد
abtahi

آموزشی: پرسش و پاسخ‌های کاربردی و مفید استاد غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
استاد چرا باباش در میاد؟؟!!؟؟روش اصلاح این نقشه چیه ؟
چکار کنم که هم عمر طولانی داشته باشه هم موتور رو راحت راه اندازی کنه؟
من قرار از این مدل تغذیه سه بار و هر بار یه دسته ۱۰۰۰ تایی مونتاژ کنم. 

درود

در این تغذیه از خازن سرامیکی بعنوان مقاومت خازنی استفاده میشه و لذا هرچقدر ظرفیت بیشتر باشه مقاومت کمتری داره و ولتاژ با دامنه بیشتر که قدرت بیشتری داره به مدار میده و لذا کاهش دامنه ولتاژ بسیار دشوارتر میشه و بهمین علت قطعات تحت فشار شدیدی هستن و در اولین فرصت که جریان بخشی از مدار کم بشه به جریان بقیه قطعات اضافه میشه و دامنه بالا مجال ظهور پیدا کنه و قطعات و بویژه زینر در محدوده غیرمجاز واقع و قطعات یکی پس از دیگری داغون میشه.

در این خصوص تجربه زیادی دارم که خازن بالای یک میکرو ، بشدت موجب کاهش عمر قطعات میشه .

لذا تاکید کردم با کمتر از ۲ میکرو هم اگه موتور دائما به مدار متصل نباشه صدمه می بینه .
و بالای ۲ میکرو که بسیار بدیهی است که عمر بسیار کوتاهی داره.
یکی از احتمالات اینه که یکلحظه به هر دلیلی جریان عبوری از خازن موصوف کم بشه مثلا ضعف خازن صافی ناشی از مدت استفاده و یا صدمه و گشاد شدن بوش و بدیهی موتور که پس از افزایش جریان نهایتا منجر به صدمه قطعات موتور و کاهش جریان بشه بسرعت قطعات دود میشن .

میتونی برای لحظاتی موتور را آزاد کنی و حرارت زینر را تست کنی که منجر به صدمه زینر و سپس فشار شدید قطعات میشه.

در هر صورت برای جریان های ناچیز و با خازن ظرفیت پایین مناسبه و بهیچ عنوان با خازن بزرگتر از ۲ میکرو به درد نمیخوره بنحوی که تابحال تغذیه ای با خازن نزدیک به ۲ میکرو که صدمه ندیده باشه در عمرم ندیدم و لذا بهترین راهکار ، لااقل استفاده از دو نمونه موازی است که قطعا برای شما مقرون بصرفه نیست .
ضمنا نقشه کامل واقعی و قطعات نهایی رو ارسال نکردی و حتی در بدو طرح موضوع هم ، نقشه شَبَهی از مدار واقعی ارسال میکردی و هرگز مشخص نشد بجز خازن مورد اشاره ، چه قطعاتی استفاده کردی.
لذا نقشه واقعی و کلیه قطعات رو با دقت اعلام کن شاید قطعات نامناسبی موجب افزایش جبری ظرفیت خازن شده باشه و لذا شاید با قطعات مناسب ، بتونی از خازنی با ظرفیت معقول استفاده کنی.

استفاده از زینر پرقدرت هم راهگشاست که بازم مقرون بصرفه نیست و بسادگی هم پیدا نمیشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

حالا که خودم پاسخ یکی از سوالاتم را پیدا کردم بله فهمیدم Q2همون 8550 هست.
صرفنظر از پایه های ترانزیستورها ، هرچی گفتم نقشه اشتباهه ولی قسم خوردی درسته و بناگزیر وقتی خطای نقشه رو با تعقیب قطعات تصویر پیدا کردم ، خودم فهمیدم Q2 تیپ مثبته و قابل تحلیل شده.

ولی عملکرد رله رو بترتیبی که گفتم تست کن .
و پاسخ سوالات اخیر را بده.
فقط وضعیت باورنکردنی پایه ۱۳ مونده که با پاسخ بقیه سوالاتم روشن میشه که واقعا حفاظتی میکنه یا فقط بوق میزنه .
خصوصا که ببین وقتی تغذیه خاموشه دو پایه سفید رله ( داخل مدار ) صفر اهمه یا نه ؟
و وقتی تغذیه روشنه ولتاژ کلکتور Q1 چند ولته؟
یعنی آیا رله هم روشن میشه یا نه؟

و ببین وقتی با ولوم ولتاژ ، ولتاژ خروجی را کم و زیاد میکنی ولتاژ پایه ۱۳ چه تغییری میکنه ؟
در ضمن سوکت دو پین متصل به بیزر به چی متصل میشه.

امیدوارم حس کرده باشی بابت این تغذیه بسیار بسیار ساده ، با توجه به خصوصیات شخصی که داری با چه دردسری مواجه شدم که اگه رها کنم زحمات قبلی بی ثمر میشه و اگه پیگیری کنم بی دقتی شما رو چجوری تحمل کنم ؟ بطوریکه نهایتا خودم با استفاده از تصویر ، برخی از خطاهای نقشه رو اصلاح کردم که وقت کلانی را تلف کرد .
با این وضعیت انتظار داشتی خطاهای نقشه تغذیه بسیار پیچیده تر را رفع و تحلیل کنم.

کف کردم اینقدر تکراری پرسیدم و پاسخ ندادی .
البته برای مشکلات بعدی ، تردیدها رو برطرف و تکلیف را روشن کرد و از این جهت مفید شد .

سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 174999

درود استاد عزیز
پایه های رله که با نقطه سفید مشخص کرده بودید وقتی تغذیه خاموشه قطع هستن و وقتی تغذیه رو روشن میکنم رله فعال و پایه های مذکور بهم متصل میشن
ولتاژ بوبین رله وقتی ولتاژ خروجی رو حداکثر تنظیم میکنم ۱۹ ولت
و وقتی ولتاژ خروجی رو صفر ولت تنظیم میکنم ولتاژ روی بوبین ۲۲ ولته
پایه ۱۳ ای سی وقتی ولوم در پایین ترین حد گذاشتم ولتاژ 3.7 ولت و با چرخاندن ولوم حداکثر تا 9.5 ولت بالا می‌ره

ولتاژ کلکتور Q1 وقتی ولتاژ خروجی روی صفر تنظیمه 28 ولته و وقتی ولتاژ خروجی روی حداکثر (24v) تنظیم میکنم کلکتور 19 ولته
ضمن استاد از وقتی رله رو که از مدار خارج کردم و دوباره نصب کردم تا تست هایی که فرمودید انجام بدم تغذیه به مشکل خورده
وقتی ولوم در پایین‌ترین حد تنظیمه مشکلی نداره ولی تا ولتاژ از ۲ ولت بالا می‌ره بیزر بطور ممتد بوق میزنه البته صدای بوق ضعیفه هر کاری کردم قطع نمیشه ناگزیر با همین وضعیت تست ها رو انجام دادم وقفه ای که در پاسخ به وجود آمد به همین علت بود

ضمنا متوجه دردسر و زحمت هایی که برای این تغذیه همچنین آموزش های که تو این مدت به بنده دادید هستم و هیچ کاری بجز دعاگوی برای شما و خانواده محترم از دستم نمیاد بخدا وقتی میبینم چطور و با چه دقتی ساعتها وقت میزارید و از روی عکس خطاها رو متوجه میشید احساس شرمندگی میکنم هر چی بگید حق دارید همه دقدقه ها و زحمات شما رو متوجه هستم واقعا ببخشید
سپاس
۲۰۲۱۰۴۰۹_۰۳۳۱۱۷.png
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
پایه های رله که با نقطه سفید مشخص کرده بودید وقتی تغذیه خاموشه قطع هستن و وقتی تغذیه رو روشن میکنم رله فعال و پایه های مذکور بهم متصل میشن
ولتاژ بوبین رله وقتی ولتاژ خروجی رو حداکثر تنظیم میکنم ۱۹ ولت
و وقتی ولتاژ خروجی رو صفر ولت تنظیم میکنم ولتاژ روی بوبین ۲۲ ولته
پایه ۱۳ ای سی وقتی ولوم در پایین ترین حد گذاشتم ولتاژ 3.7 ولت و با چرخاندن ولوم حداکثر تا 9.5 ولت بالا می‌ره

ولتاژ کلکتور Q1 وقتی ولتاژ خروجی روی صفر تنظیمه 28 ولته و وقتی ولتاژ خروجی روی حداکثر (24v) تنظیم میکنم کلکتور 19 ولته
ضمن استاد از وقتی رله رو که از مدار خارج کردم و دوباره نصب کردم تا تست هایی که فرمودید انجام بدم تغذیه به مشکل خورده
وقتی ولوم در پایین‌ترین حد تنظیمه مشکلی نداره ولی تا ولتاژ از ۲ ولت بالا می‌ره بیزر بطور ممتد بوق میزنه البته صدای بوق ضعیفه هر کاری کردم قطع نمیشه ناگزیر با همین وضعیت تست ها رو انجام دادم وقفه ای که در پاسخ به وجود آمد به همین علت بود

ضمنا متوجه دردسر و زحمت هایی که برای این تغذیه همچنین آموزش های که تو این مدت به بنده دادید هستم و هیچ کمکی بجز دعاگوی برای شما و خانواده محترم از دستم نمیاد بخدا وقتی میبینم چطور و با چه دقتی ساعتها وقت میزارید و از روی عکس خطاها رو متوجه میشید احساس شرمندگی میکنم هر چی بگید حق دارید همه دقدقه ها و زحمات شما رو متوجه هستم واقعا ببخشید
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 175052

درود

بجز d8 , d9 بقیه ابهامات نقشه رفع شده
۱- احتمالا بدلیل افزایش ولتاژ تغذیه به ۲۴ ولت ، دائما بوق ضعیفی از بیزر شنیده میشه.
لذا اگه با زینر ۵ ولتی d6 یک زینر ۱۰ الی ۱۲ ولتی سری کنی و یا بجای زینر ۵ ولتی d6 زینر ۱۵ الی ۱۷ ولتی نصب کنی ، بوقش اصلاح و درست میشه.

۲- پس از اصلاح زینر d6
دو پایه سفید رله را بهم متصل کن ببین آیا بوق میزنه و ولتاژ خروجی تغذیه هم کم میشه ؟ بنظر میرسه فقط بوق میزنه ولی ولتاژ خروجی کم نمیشه و لذا محافظت نمیکنه.

۳- اگه اتصال دو نقطه سفید را رها کنی آیا صدای بوق قطع میشه یا همچنان بوق میزنه ؟

جهت مشخص شدن نقش حفاظت احتمالی​

با توجه به برخی ابهامات نقشه که رفع شد قطعا این تغذیه جریان بیش از ۱،۱ آمپر نمیده و جهت اطمینان از صحت این موضوع ، انجام آزمایش زیر لازم است.

ولتاژ خروجی را حدود ۱۵ ولت انتخاب کن و حالا این ولتاژ خروجی را به مقاومت آجری ۱۰ اهم یا کوچکتر از ۱۰ اهم متصل کن.

الف ) ببین با مقاومت و ولتاژ فوق بوق میزنه یا نه ؟

ب) همزمان با بوق ، آیا ولتاژ خروجی تغییر میکنه و پایین میاد ؟ ( اگه حفاظت داشته باشه ولتاژ خروجی با ۱۰ اهمی ، باید کم بشه و حدود ۱۰ ولت بشه که بعید بنظر میرسه)

ج) حالا درحالیکه مقاومت فوق به خروجی متصله ، ولوم ولتاژ را بسمت مینیمم و ماکزیمم بچرخون و ببین تا چه ولتاژی صدای بوق قطع است و پس از آن ولتاژ بوق داری ؟

ضمنا با گزارش اخیر ، شکل رله روی برد اشتباهه و لذا باید کنتاکت باز رله در نقشه استفاده بشه ( یعنی حالتی که ابتدا کشیده بودی درسته )
البته باوجودیکه با جملات مختلف کاملا توضیح دادم که کدام پایه های رله را تست کنی معذالک بجای انکه دو پایه سفید را تست کنی پایه آزاد رله که در مدار به جایی متصل نیست را تست کردی و ازآنجاکه برای تست صحیح بعدی باید چند بار سوال میکردم و وقت قابل توجهی معطل میشدم لذا از تصویر روی برد استفاده کردم که پس از اتلاف وقت فراوان مشخص شد که اشتباهه و عامل گمراهی شده ) .
بنابرین هر دو کنتاکت این رله کنتاکت باز است که فقط از یکی استفاده کرده و دیگری آزاده.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

بجز d8 , d9 بقیه ابهامات نقشه رفع شده
۱- احتمالا بدلیل افزایش ولتاژ تغذیه به ۲۴ ولت ، دائما بوق ضعیفی از بیزر شنیده میشه.
لذا اگه با زینر ۵ ولتی d6 یک زینر ۱۰ الی ۱۲ ولتی سری کنی و یا بجای زینر ۵ ولتی d6 زینر ۱۵ الی ۱۷ ولتی نصب کنی ، بوقش اصلاح و درست میشه.

۲- پس از اصلاح زینر d6
دو پایه سفید رله را بهم متصل کن ببین آیا بوق میزنه و ولتاژ خروجی تغذیه هم کم میشه ؟ بنظر میرسه فقط بوق میزنه ولی ولتاژ خروجی کم نمیشه و لذا محافظت نمیکنه.

۳- اگه اتصال دو نقطه سفید را رها کنی آیا صدای بوق قطع میشه یا همچنان بوق میزنه ؟

جهت مشخص شدن نقش حفاظت احتمالی​

با توجه به برخی ابهامات نقشه که رفع شد قطعا این تغذیه جریان بیش از ۱،۱ آمپر نمیده و جهت اطمینان از صحت این موضوع ، انجام آزمایش زیر لازم است.

ولتاژ خروجی را حدود ۱۵ ولت انتخاب کن و حالا این ولتاژ خروجی را به مقاومت آجری ۱۰ اهم یا کوچکتر از ۱۰ اهم متصل کن.

الف ) ببین با مقاومت و ولتاژ فوق بوق میزنه یا نه ؟

ب) همزمان با بوق ، آیا ولتاژ خروجی تغییر میکنه و پایین میاد ؟ ( اگه حفاظت داشته باشه ولتاژ خروجی با ۱۰ اهمی ، باید کم بشه و حدود ۱۰ ولت بشه که بعید بنظر میرسه)

ج) حالا درحالیکه مقاومت فوق به خروجی متصله ، ولوم ولتاژ را بسمت مینیمم و ماکزیمم بچرخون و ببین تا چه ولتاژی صدای بوق قطع است و پس از آن ولتاژ بوق داری ؟

ضمنا با گزارش اخیر ، شکل رله روی برد اشتباهه و لذا باید کنتاکت باز رله در نقشه استفاده بشه ( یعنی حالتی که ابتدا کشیده بودی درسته )
البته باوجودیکه با جملات مختلف کاملا توضیح دادم که کدام پایه های رله را تست کنی معذالک بجای انکه دو پایه سفید را تست کنی پایه آزاد رله که در مدار به جایی متصل نیست را تست کردی و ازآنجاکه برای تست صحیح بعدی باید چند بار سوال میکردم و وقت قابل توجهی معطل میشدم لذا از تصویر روی برد استفاده کردم که پس از اتلاف وقت فراوان مشخص شد که اشتباهه و عامل گمراهی شده ) .
بنابرین هر دو کنتاکت این رله کنتاکت باز است که فقط از یکی استفاده کرده و دیگری آزاده.

سپاس

درود استاد عزیز
زینر۱۲ ولتی با d6 سری کردم صدای بوق به قیژ تغییر کرد و همچنان قیژ بصورت ممتد صدا میده چون قبل از خارج کردن رله از مدار هیچ مشکلی نداشت ممکنه عیب جای دیگه باشه سیم های سوکت ولوم تکون میدم نمیدونم چون قبل این آزمایش بعضی وقتا بوق قطع و تغذیه نرمال کار میکرد
پس از سری کردن زینر ۱۲ ولتی آزمایش بعدی یعنی اتصال دو پایه سفید رله با اتصال دو پایه بوق و ولتاژ خروجی صفر ولت میشه
۳- اتصال دو پایه رو که قطع میکنم بوق قطع میشه و ولتاژ خروجی به حالت تنظیم شده برمیگرده
ولتاژ خروجی رو روی 15 ولت تنظیم و بار 5.6اهم آجری وصل کردم که بوق و خروجی صفر میشه
مقاومت ۱۰ اهم ۲وات هم به خروجی وصل کردم همون حالت قبل یعنی بوق و خروجی صفر شد
ولتاژ روی ۱۰ ولت تنظیم و مقاومت ۱۰ اهم ۲ وات وصل کردم صدای بوق و به 8.9 ولت تغییر کرد
استاد صدای قیژ ممتد مانع میشه متوجه بشم رو چه ولتاژی صدای بوق قطع میشه
سپاس
۲۰۲۱۰۴۱۰_۲۳۴۹۴۹.png
[
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
زینر۱۲ ولتی با d6 سری کردم صدای بوق به قیژ تغییر کرد و همچنان قیژ بصورت ممتد صدا میده چون قبل از خارج کردن رله از مدار هیچ مشکلی نداشت ممکنه عیب جای دیگه باشه سیم های سوکت ولوم تکون میدم نمیدونم چون قبل این آزمایش بعضی وقتا بوق قطع و تغذیه نرمال کار میکرد
پس از سری کردن زینر ۱۲ ولتی آزمایش بعدی یعنی اتصال دو پایه سفید رله با اتصال دو پایه بوق و ولتاژ خروجی صفر ولت میشه
۳- اتصال دو پایه رو که قطع میکنم بوق قطع میشه و ولتاژ خروجی به حالت تنظیم شده برمیگرده
ولتاژ خروجی رو روی 15 ولت تنظیم و بار 5.6اهم آجری وصل کردم که بوق و خروجی صفر میشه
مقاومت ۱۰ اهم ۲وات هم به خروجی وصل کردم همون حالت قبل یعنی بوق و خروجی صفر شد
ولتاژ روی ۱۰ ولت تنظیم و مقاومت ۱۰ اهم ۲ وات وصل کردم صدای بوق و به 8.9 ولت تغییر کرد
استاد صدای قیژ ممتد مانع میشه متوجه بشم رو چه ولتاژی صدای بوق قطع میشه
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 175101
[

درود

الان بوق را درست میکنم
ولی باید ۱۰ اهمی را به خروجی متصل کنی و ولتاژ را تغییر بدی و مرز قطع و وصل بوق را پیدا کنی و یا جایی که ولتاژ خروجی شروع به کاهش میکنه


ضمنا از آنجاکه حفاظت میکنه لذا هنوز اشکالی در نقشه هست
احتمالا D8 یا D9 ممکنه دیود ساده نباشه و باید همینجا اشکالی باشه

اساسا این دو دیود قابل توجیه نیست
ببین 1n4148 هستند ؟
اگه 1n4148 نبودند ببین شماره اش چیه ؟
و با مقاومت حدود ۴ کیلو سری کن و ولتاژ حدود ۱۵ ولت بصورت معکوس بهش بده یعنی ولتاژ مثبت به کاتد متصل بشه و ولتاژ دو سر دیود را ببین چند ولته ؟
زمان تست رله , چه قطعاتی رو خارج کردی ؟
شاید ترانزیستوری سوزوندی

برای رفع بوق نابجای بیزر
ابتدا کلکتور Q3 (که به R3 متصله) رو آزاد کن ببین صدای ممتد بوق قطع میشه؟
اگه صدا قطع نشد امیتر Q2 را هم (که به R3 متصله) قطع و گزارش کن

اگه d9 را آزاد کنی همه چی درست میشه و صدای بوق ممتد قطع میشه و بموقع بوق میزنه ولی باید نقش d9 رو بفهمم

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
زینر۱۲ ولتی با d6 سری کردم صدای بوق به قیژ تغییر کرد و همچنان قیژ بصورت ممتد صدا میده چون قبل از خارج کردن رله از مدار هیچ مشکلی نداشت ممکنه عیب جای دیگه باشه سیم های سوکت ولوم تکون میدم نمیدونم چون قبل این آزمایش بعضی وقتا بوق قطع و تغذیه نرمال کار میکرد
پس از سری کردن زینر ۱۲ ولتی آزمایش بعدی یعنی اتصال دو پایه سفید رله با اتصال دو پایه بوق و ولتاژ خروجی صفر ولت میشه
۳- اتصال دو پایه رو که قطع میکنم بوق قطع میشه و ولتاژ خروجی به حالت تنظیم شده برمیگرده
ولتاژ خروجی رو روی 15 ولت تنظیم و بار 5.6اهم آجری وصل کردم که بوق و خروجی صفر میشه
مقاومت ۱۰ اهم ۲وات هم به خروجی وصل کردم همون حالت قبل یعنی بوق و خروجی صفر شد
ولتاژ روی ۱۰ ولت تنظیم و مقاومت ۱۰ اهم ۲ وات وصل کردم صدای بوق و به 8.9 ولت تغییر کرد
استاد صدای قیژ ممتد مانع میشه متوجه بشم رو چه ولتاژی صدای بوق قطع میشه
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 175101
[

درود

دیگه نیاز به تست دیودهای d8 و d9 ندارم و قطعا هر دو 1N4148 هستند و وظیفه اونا مشخص شد

ولی بابت بوق ممتد ، با توجه به مشخص شدن وظایف دیودهای فوق ،

بیس امیتر Q3 را شورت کن اگه بوق ممتد قطع نشد ، یک پایه R4 را آزاد کن
الف ) اگه با آزاد کردن R4 (بدون شورت کردن بیس امیتر ) بوق ممتد قطع شد دراینصورت Q2 سوخته.

ب) اما اگه با آزاد کردن R4 بوق ممتد قطع نشد در این حالت که R4 آزاده ، مجددا بیس امیتر را شورت کن اگه بازم بوق ممتد قطع نشد دراینصورت Q3 سوخته و باید عوض کنی و اگه ۸۰۵۰ که در اغلب اوراقی ها هست پیدا نکردی دراینصورت،.

میتونی جهت تست صحت
ترانزیسور Q1 را بجای Q3 نصب کنی تا بتونی تست حفاظت رو انجام بدیم و در فرصت مناسب برای Q1 ترانزیستور سالم تهیه کنی.



سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

دیگه نیاز به تست دیودهای d8 و d9 ندارم و قطعا هر دو 1N4148 هستند و وظیفه اونا مشخص شد

ولی بابت بوق ممتد ، با توجه به مشخص شدن وظایف دیودهای فوق ،

بیس امیتر Q3 را شورت کن اگه بوق ممتد قطع نشد ، یک پایه R4 را آزاد کن
الف ) اگه با آزاد کردن R4 (بدون شورت کردن بیس امیتر ) بوق ممتد قطع شد دراینصورت Q2 سوخته.

ب) اما اگه با آزاد کردن R4 بوق ممتد قطع نشد در این حالت که R4 آزاده ، مجددا بیس امیتر را شورت کن اگه بازم بوق ممتد قطع نشد دراینصورت Q3 سوخته و باید عوض کنی و اگه ۸۰۵۰ که در اغلب اوراقی ها هست پیدا نکردی دراینصورت،.

میتونی جهت تست صحت
ترانزیسور Q1 را بجای Q3 نصب کنی تا بتونی تست حفاظت رو انجام بدیم و در فرصت مناسب برای Q1 ترانزیستور سالم تهیه کنی.



سپاس

درود استاد عزیزم
بیس امیتر Q3 شورت کردم بوق قطع نشد
یک پایهR4 جدا کردم نشد
درصورتیکه یک پایه R4 جدا بود دوباره بیس امیترQ3 شورت کردم بازم بوق قطع نشد استاد
وقتی ولوم روی صفر تنظیم بوق قطع میشه با چرخاندن ولوم وقتی ولتاژ از 3.5ولت بیشتر میشه بوق بصدا در میاد
استاد این ایراد بنظرتون از ولوم می‌تونه باشه چون ولوم فابریک خودش 5 کیلو هست و الان داره گیج میزنه سیم های ولوم که به سوکت روی برد وصله تکون میدم مثلا وقتی رو صفر تنظیمه یهو ۱۴ میشه کلا ولوم داره گیج میزنه
سپاس
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیزم
بیس امیتر Q3 شورت کردم بوق قطع نشد
یک پایهR4 جدا کردم نشد
درصورتیکه یک پایه R4 جدا بود دوباره بیس امیترQ3 شورت کردم بازم بوق قطع نشد استاد
وقتی ولوم روی صفر تنظیم بوق قطع میشه با چرخاندن ولوم وقتی ولتاژ از 3.5ولت بیشتر میشه بوق بصدا در میاد
استاد این ایراد بنظرتون از ولوم می‌تونه باشه چون ولوم فابریک خودش 5 کیلو هست و الان داره گیج میزنه سیم های ولوم که به سوکت روی برد وصله تکون میدم مثلا وقتی رو صفر تنظیمه یهو ۱۴ میشه کلا ولوم داره گیج میزنه
سپاس

درود

واقعا که
اصلا پست های منو میخونی ؟
یک خط درمیان میخونی؟
گفتم اگه R4 آزاد باشه و بیس امیتر Q3 را شورت کردی و بوق قطع نشد دراینصورت Q3 سوخته.
یعنی اگه کلکتور Q3 را آزاد کنی بوق قطع میشه .

ضمنا مگه نگفته بودم همه قطعات مال خودش باشه جز موردی که گفتم ؟
چرا ولوم مال خودش نیست مگه گفتم ولوم هم مال خودش نباشه؟
هر چند بوق مربوط به ولوم نیست و Q3 سوخته

حتی گفتم اگه ۸۰۵۰ نداری موقتا Q1 را بجای Q3 جایگزین کن.
هیچکدوم رو نخوندی .

ضمنا در زمان خارج کردن رله چه قطعاتی رو خارج کردی
بررسی صحت ترانزیستورها درصورتی درسته که قطعه ای اشتباها نصب نشده باشه
مثلا اگه c4 را خارج کردی قطعا پایه هاشو اشتباه نصب کردی
و اگه ترانزیستور خارج کردی پایه ها رو اشتباه نصب کردی
اگه R6 هم خراب باشه این اتفاق میافته ( قبل از تعویض ترانزیستور دو سر R6 را یک لحظه شورت کن ببین بوق قطع میشه یا نه )
.


سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

اصلا پست های منو میخونی ؟
یک خط درمیان میخونی؟
گفتم اگه R4 آزاد باشه و بیس امیتر Q3 را شورت کردی و بوق قطع نشد دراینصورت Q3 سوخته.
یعنی اگه کلکتور Q3 را آزاد کنی بوق قطع میشه .

ضمنا مگه نگفته بودم همه قطعات مال خودش باشه جز موردی که گفتم ؟
چرا ولوم مال خودش نیست مگه گفتم ولوم هم مال خودش نباشه؟
اینجوری مشخص میشه توجه نمیکنی.
هر چند بوق مربوط به ولوم نیست و Q3 سوخته

حتی گفتم اگه ۸۰۵۰ نداری موقتا Q1 را بجای Q3 جایگزین کن.
هیچکدوم رو نخوندی .
اینجوریه که پاسخ سوالاتم رو یکی در میان میدی و یا غالبا پاسخ نمیدی .

سپاس

درود استاد عزیز
ببخشید فک کنم بد توضیح دادم همه قطعات بجز موردی که امر کردید (R9) حتی ولوم فابریک خودشه تعویض نکردم
۸۰۵۰ همیشه یدکی دارم
Q3 تعویض کردم مشکل حل نشد استاد
سپاس
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
ببخشید فک کنم بد توضیح دادم همه قطعات بجز موردی که امر کردید (R9) حتی ولوم فابریک خودشه تعویض نکردم
۸۰۵۰ همیشه یدکی دارم
Q3 تعویض کردم مشکل حل نشد استاد
سپاس

درود

پس جایی از مدار ارتباط نادرست و اضافی دادی و یا خطایی در قطعات داری

d9 و سپس d8 رو را آزاد کن ببین با آزاد کردن کدوم دیود ، بوق قطع میشه؟
دو سر R6 را شورت کن ببین بوق قطع میشه؟

چندمین باره میپرسم همزمان با خارج کردن رله چه قطعاتی خارج کردی ؟
اگه بدون اطلاعم کاری کردی حتما بگو

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا