آی پی امداد
abtahi

آموزشی: پرسش و پاسخ‌های کاربردی و مفید استاد غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
شرح گزارش
R12 کلا حذف
R13 حذف و محل پایه ها اتصال
R10 مقاومت 3.3k
R11 مقاومت یک کیلو
ولوم نقشه اصلاحی حضرت عالی
ولتاژ خروجی ماکزیمم 30.6 ولت
ولتاژخروجی مینیمم 3.2 ولت
ولتاژ پایه 5 ایسی وقتی ولتاژ خروجی روی ۳۰ ولت تنظیم شد 7.15 ولت
ولتاژ پایه ۵ ایسی وقتی ولتاژ خروجی روی مینیمم تنظیم میکنم صفر ولت
ولتاژ پایه ۴ ایسی وقتی ولتاژ خروجی روی ماکزیمم تنظیم کردم 6.9 ولت
وقتی روی مینیمم تنظیم میکنم 0/7 ولت
وقتی R10 مقاومت 10k گذاشتم
ولتاژ خروجی ماکزیمم 15.3 ولت
ولتاژخروجی مینیمم 1.5 ولت
ولتاژهای پایه ۵ ایسی وقتی ولتاژ خروجی روی ماکزیمم تنظیم کردم 7.15 ولت
وقتی روی مینیمم تنظیم میکنم صفر ولت
ولتاژ پایه 4 ایسی وقتی ولتاژ خروجی روی ماکزیمم تنظیم کردم 7.15
وقتی روی مینیمم تنظیم میکنم 0/7 ولت
ضمنا گراند منفی خروجی در نظر گرفتم
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 174938
مشاهده فایل‌پیوست 174939


درود

حالا فقط r11 همین مقداری که الان نصب هست یعنی ۱ کیلو باشه
و r9 حدود ۲۴ کیلو باشه
ولی بقیه کلا بحالت اصلی و اولیه خودش باشه و لذا جز دو مقاومت فوق بقیه قطعات مطابق تولید اولیه باشه و تست کن.
فقط در پایان ازمایش زمانیکه ولتاژ خروجی مینیمم هست مقاومت ۱۰۰ اهمی با r11 بدون لحیمکاری موازی کن ببین ولتاژ خروجی چه تغییری میکنه ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

حالا فقط r11 همین مقداری که الان نصب هست یعنی ۱ کیلو باشه
و r9 حدود ۲۴ کیلو باشه
ولی بقیه کلا بحالت اصلی و اولیه خودش باشه و لذا جز دو مقاومت فوق بقیه قطعات مطابق تولید اولیه باشه و تست کن.
فقط در پایان ازمایش زمانیکه ولتاژ خروجی مینیمم هست مقاومت ۱۰۰ اهمی با r11 بدون لحیمکاری موازی کن ببین ولتاژ خروجی چه تغییری میکنه ؟

سپاس

درود استاد عزیزم
R11 مقاومت یک کیلو
R9 مقاومت 24k
بقیه قطعات فابریک خودش
نحوه اتصال ولوم هم حالت فابریک خودش
ولتاژ خروجی از ۱۵ ولت به ۲۴ ولت رسید
مینیمم ولتاژ صفر
حالت غیر عادی ولوم برطرف شد
از صفر ولت تا ۲۴ ولت در حد یک دهم ولت قابل تنظیم هست
ولی R11 تو ولتاژهای بالا بیش از حد معمول داغ میشه
سپاس
۲۰۲۱۰۳۲۵_۰۴۰۸۱۲.png
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیزم
R11 مقاومت یک کیلو
R9 مقاومت 24k
بقیه قطعات فابریک خودش
نحوه اتصال ولوم هم حالت فابریک خودش
ولتاژ خروجی از ۱۵ ولت به ۲۴ ولت رسید
مینیمم ولتاژ صفر
حالت غیر عادی ولوم برطرف شد
از صفر ولت تا ۲۴ ولت در حد یک دهم ولت قابل تنظیم هست
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 174951

درود

اگه میخوای ولتاژ خروجی تا ۳۰ ولت بالا بره باید از ۳۳ کیلو بعنوان R9 استفاده کنی.
ایا R11 یک کیلو داغ میشه ؟
یا با یک کیلو تست نکردی؟
درحالیکه گزارش آزمایش دو حالت نیاز بود که R۱۱ یکبار ۱ کیلو باشه
و یکبار با ۱۰۰ اهمی موازی بشه .( البته اگه دیدی مینیمم ولتاژ صفر ولت نمیشه ۱۰۰ اهمی را موازی و تست کن و اگه با ۱ کیلو ، صفر ولت میشه ازمایش با ۱۰۰ اهمی نیاز نیست)
اما ازآنجاکه منو به این تغذیه آلوده کردی بهتره نقشه رو کامل کنی.

لذا اولا میتونی پایه های هر رله ای را به روش زیر پیدا کنی .
۱- دو پایه سلف یا بوبین رله که معمولا روبروی هم هستن دارای مقاومتی هست که باید پایه ها رو آزاد و پیدا کنی
یعنی تنها دو پایه ای که خارج از مدار ، نه صفر باشه و نه قطع باشه ، بلکه دارای مقاومتی پایین و کم باشه بوبین است و پیداش کن که با احتمال زیاد ، دو پایه ای هست که در تصویر پیوست با دایره قرمز مشخص کردم .

۲- حالا ولتاژ نامی رله که اینجا ۱۲ ولته با مقاومت حدود ۲۰ اهم سری کن و به بوبین رله متصل کن و مطمئن شو با قطع و وصل ولتاژ ، تق تق میکنه که دراینصورت بدون تردید دو پایه بوبین رله است .( باید لااقل یکی از دو پایه از مدار ازاد باشه که مدار صدمه احتمالی نبینه ولی جهت ولتاژ مهم نیست )

۳- در حالتی که رله خاموشه ، در پایه های دیگه ،دو پایه پیدا کن که بهم متصل و صفر اهم باشه که دراینصورت یکی از این دو پایه ، قطعا پایه مشترک و دیگری کنتاکت بسته است که بشرح زیر مشخص میشه ، اما اگه پیدا نکردی به مرحله ۵ برو .

۴_ حالا رله را با ولتاژ نامی که به بوبینش میدی روشن کن و ببین کدوم یک از دو پایه فوق با پایه سوم صفر اهم میشه و وقتی رله خاموشه قطع میشه .
دراینصورت در این دو پایه ، پایه سوم کنتاکت باز هست و دیگری پایه مشترک هست و لذا هر سه پایه کنتاکت باز و بسته مشخص شد.

اگه چند کنتاکت داشته باشه با همین شیوه کل کنتاکت ها مشخص میشه و مانند کنتاکت باز و بسته رله ای که در نقشه کشیدی یک پایه مشترک و یک پایه کنتاکت باز و یک پایه کنتاکت بسته داره که نحوه اتصالات به مدار را اشتباه کشیدی و بوبین رله را هم کنارش نکشیدی و مشخص نکردی .

۵- اگه در مرحله ۳ ، گیر کردی و دو پایه که صفر اهم باشه پیدا نکردی ، دراینصورت این رله کنتاکت بسته نداره و فقط کنتاکت باز داره که در حالت خاموش قطع است و در حالت روشن بهم متصل و صفر اهم میشه و تصور میکنم رله تغذیه شما همینطوره که دو پایه دایره قرمز ، بوبین است و دو پایه طرفین بوبین که استفاده شده و به مدار متصله ، با احتمال زیاد کنتاکت باز است یعنی اگه رله روشن بشه ، صفر اهم میشه. ( در غیراینصورت رله خرابه)

ضمنا یک پایه رله بجهت استحکام استقرار ، و لذا الکی به مدار متصل شده و پایه دیگر که آزاده ، احتمالا کنتاکت بسته این رله است و یا ممکنه اونم کنتاکت باز باشه.( نسبت به پایه ای که الکی لحیم شده )

ثانیا بعد از تکمیل پایه های رله در نقشه و اضافه کردن بوبین رله ، نقش رله را بشرح زیر مشخص کن.

دو پایه کنتاکت باز را یکلحظه با تکه سیمی بهم متصل کن ببین تغذیه چه عکس العملی نشون میده ( احتمالا برای جریان غیر مجازه که همراه با بوق ، هشدار میده ولی مطمئن نیستم و عمقی بررسی نکردم چون تعقیب قطعات در تصویر ارسالی برام دشواره و چشمم اذیت میشه ، ولی نقشه رو کامل کنی مشخص میشه هدف رله چیه؟)


در ضمن قبلا هم تاکید کردم و اهمیت ندادی که پایه های ترانزیستورها را اشتباها در نقشه مشخص کردی زیرا پایه کناری را بیس فرض کردی درحالیکه باید پایه وسط بیس باشه که در تصویر پیوست با قلم مشکی مشخص کردم و کلکتور را با دایره آبی مشخص کردم ، لذا لااقل دو پایه ترانزیستورها رو از مدار آزاد و تست کن و پایه بیس را مطمئن شو .

سپاس

IMG_20210407_032044_298.jpg
 
آخرین ویرایش:

MOHSEN&A

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-03-25
964
8,910
استان مرکزی-اراک
و اگه دیدی جریان کم میاره ( که با احتمال زیاد کم نمیاره ) دراینصورت ظرفیت ۱ میکروی ۴۰۰ ولتی را کم‌کم بالا ببر تا بمقصود برسی ولی نه تا ۲ میکرو.

سلام مهندس امروز تغییرات شما رو دقیقا انجام دادم ولی موتور وقتی پروانه بهش وصل بود با خازنی به ظرفیت بین 3 الی 3.5 میکرو 400 ولت شروع به کار کرد...
ایا بعدا مشکلی به وجود میاد که شما گفتید ظرفیت تا 2 میکرو بالا نره؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام مهندس امروز تغییرات شما رو دقیقا انجام دادم ولی موتور وقتی پروانه بهش وصل بود با خازنی به ظرفیت بین 3 الی 3.5 میکرو 400 ولت شروع به کار کرد...
ایا بعدا مشکلی به وجود میاد که شما گفتید ظرفیت تا 2 میکرو بالا نره؟

درود

مختصر توضیحی میدادید که بفهمم قضیه چیه و مربوط به چه سالی هست ؟
از اعضاء خوب انجمن هستید و از شما بعیده .
کپی نقشه را ضمیمه فرمایید که نیاز به جستجو نباشه و پس از مدت طولانی ، توضیح مختصری هم بدهید که ماجرا چیه ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

اگه میخوای ولتاژ خروجی تا ۳۰ ولت بالا بره باید از ۳۳ کیلو بعنوان R9 استفاده کنی.
ایا R11 یک کیلو داغ میشه ؟
یا با یک کیلو تست نکردی؟
درحالیکه گزارش آزمایش دو حالت نیاز بود که R۱۱ یکبار ۱ کیلو باشه
و یکبار موازی با ۱۰۰ اهمی باشه .( البته اگه مینیمم صفر ولت نمیشه ۱۰۰ اهمی را تست کن و اگه با ۱ کیلو ، صفر ولت میشه ازمایش با ۱۰۰ اهمی نیاز نیست)
اما ازآنجاکه منو به این تغذیه آلوده کردی بهتره نقشه رو کامل کنی.

لذا اولا میتونی پایه های هر رله ای را به روش زیر پیدا کنی .
۱- دو پایه سلف یا بوبین رله که معمولا روبروی هم هستن دارای مقاومتی هست که باید پایه ها رو آزاد و پیدا کنی
یعنی تنها دو پایه ای که خارج از مدار ، نه صفر باشه و نه قطع باشه ، بلکه دارای مقاومتی پایین و کم باشه بوبین است و پیداش کن که با احتمال زیاد ، دو پایه ای هست که در تصویر پیوست با دایره قرمز مشخص کردم .

۲- حالا ولتاژ نامی رله که اینجا ۱۲ ولته با مقاومت حدود ۲۰ اهم سری کن و به بوبین رله متصل کن و مطمئن شو با قطع و وصل ولتاژ ، تق تق میکنه که دراینصورت بدون تردید دو پایه بوبین رله است .( باید لااقل یکی از دو پایه از مدار ازاد باشه که مدار صدمه احتمالی نبینه ولی جهت ولتاژ مهم نیست )

۳- در حالتی که رله خاموشه ، در پایه های دیگه ،دو پایه پیدا کن که بهم متصل و صفر اهم باشه که دراینصورت یکی از این دو پایه ، قطعا پایه مشترک و دیگری کنتاکت بسته است که بشرح زیر مشخص میشه ، اما اگه پیدا نکردی به مرحله ۵ برو .

۴_ حالا رله را با ولتاژ نامی که به بوبینش میدی روشن کن و ببین کدوم یک از دو پایه فوق با پایه سوم صفر اهم میشه و وقتی رله خاموشه قطع میشه .
دراینصورت در این دو پایه ، پایه سوم کنتاکت باز هست و دیگری پایه مشترک هست و لذا هر سه پایه کنتاکت باز و بسته مشخص شد.

اگه چند کنتاکت داشته باشه با همین شیوه کل کنتاکت ها مشخص میشه و مانند کنتاکت باز و بسته رله ای که در نقشه کشیدی یک پایه مشترک و یک پایه کنتاکت باز و یک پایه کنتاکت بسته داره که نحوه اتصالات به مدار را اشتباه کشیدی و بوبین رله را هم کنارش نکشیدی و مشخص نکردی .

۵- اگه در مرحله ۳ ، گیر کردی و دو پایه که صفر اهم باشه پیدا نکردی ، دراینصورت این رله کنتاکت بسته نداره و فقط کنتاکت باز داره که در حالت خاموش قطع است و در حالت روشن بهم متصل و صفر اهم میشه و تصور میکنم رله تغذیه شما همینطوره که دو پایه دایره قرمز ، بوبین است و دو پایه طرفین بوبین که استفاده شده و به مدار متصله ، با احتمال زیاد کنتاکت باز است یعنی اگه رله روشن بشه ، صفر اهم میشه. ( در غیراینصورت رله خرابه)

ضمنا یک پایه رله بجهت استحکام استقرار ، و لذا الکی به مدار متصل شده و پایه دیگر که آزاده ، احتمالا کنتاکت بسته این رله است و یا ممکنه اونم کنتاکت باز باشه.( نسبت به پایه ای که الکی لحیم شده )

ثانیا بعد از تکمیل پایه های رله در نقشه و اضافه کردن بوبین رله ، نقش رله را بشرح زیر مشخص کن.

دو پایه کنتاکت باز را یکلحظه با تکه سیمی بهم متصل کن ببین تغذیه چه عکس العملی نشون میده ( احتمالا برای جریان غیر مجازه که همراه با بوق ، هشدار میده ولی مطمئن نیستم و عمقی بررسی نکردم چون تعقیب قطعات در تصویر ارسالی برام دشواره و چشمم اذیت میشه ، ولی نقشه رو کامل کنی مشخص میشه هدف رله چیه؟)


در ضمن قبلا هم تاکید کردم و اهمیت ندادی که پایه های ترانزیستورها را اشتباها در نقشه مشخص کردی زیرا پایه کناری را بیس فرض کردی درحالیکه باید پایه وسط بیس باشه که با قلم مشکی و کلکتور را با دایره آبی مشخص کردم ، لذا لااقل دو پایه ترانزیستورها رو از مدار آزاد و تست کن و پایه بیس را مطمئن شو .

سپاس

مشاهده فایل‌پیوست 174953

درود استاد عزیز
رله رو کلا از مدار خارج کردم رو مدار نقشه مشخص است که تصویر ضمیمه شده
دو پایه ای که حضرت عالی با نقطه قرمز و بنده با نقطه سیاه در تصویر زیر مشخص کردم ولتاژ ۱۲ ولت دادم صدای تیک رله بلند شد

بیرون مدار دو پایه رله که با علامت GND با پایه ای که با علامتNC مشخص کردم متصل هستن وقتی ولتاژ ۱۲ ولت رو به پایه هایی که با نقطه سیاه مشخص کردم دادم پایه های GND با پایه ای که مقابل پایه NC هست متصل شد
پس بوبین رله پایه های GND و پایه مقابل NC میشه درسته استاد تا نقشه رو با اصلاح پایه ترانزیستور ی که فرموده بودید کامل کنم
سپاس
۲۰۲۱۰۴۰۸_۰۰۰۵۲۳.jpg
۲۰۲۱۰۴۰۸_۰۰۰۷۴۶.jpg
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
رله رو کلا از مدار خارج کردم رو مدار نقشه مشخص است که تصویر ضمیمه شده
دو پایه ای که حضرت عالی با نقطه قرمز و بنده با نقطه سیاه در تصویر زیر مشخص کردم ولتاژ ۱۲ ولت دادم صدای تیک رله بلند شد

بیرون مدار دو پایه رله که با علامت GND با پایه ای که با علامتNC مشخص کردم متصل هستن وقتی ولتاژ ۱۲ ولت رو به پایه هایی که با نقطه سیاه مشخص کردم دادم پایه های GND با پایه ای که مقابل پایه NC هست متصل شد
پس بوبین رله پایه های GND و پایه مقابل NC میشه درسته استاد تا نقشه رو با اصلاح پایه ترانزیستور ی که فرموده بودید کامل کنم
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 174965
مشاهده فایل‌پیوست 174966

درود


بازم نگفتی R11 با مقدار ۱ کیلو داغ میکنه یا ۱۰۰ اهم؟
چرا جواب نمیدی؟

دو پایه ای که ولتاژ ۱۲ ولت میدی و تق تق میکنه دو پایه بوبین رله است .

پایه ای که با nc مشخص کردی اساسا استفاده نشده که خواستی مشخص کنی چیه ؟ ( ولی کنتاکت باز هست )
به این پایه که استفاده نشده کاری نداشته باش و این پایه کنتاکت باز رو در نقشه هم نمیکشی.

پس همانطور که قبلا هم مشخص کردم و خودت هم ازمایش کردی دو پایه ای که با سیاه مشخص کردی و ۱۲ ولت بهش متصل میکنی تق تق میکنه یعنی این دو پایه بوبین رله است و تمام.
دیگه برای دو پایه بوبین جستجو نکن

ضمنا زیر رله کل مشخصات رله رو کشیده.
لذا دو پایه طرفین که به مدار متصل شده و استفاده شده یعنی دو پایه ای که در تصویر پیوست با سفید مشخص کردم کنتاکت بسته هست ، یعنی وقتی رله خاموشه دو پایه سفید وصل است و وقتی ولتاژ ۱۲ ولت به دو پایه (سیاه) بوبین رله میدی دو پایه کنتاکت (سفید) قطع میشه.

پس فقط دو پایه بوبین در نقشه مشخص بشه و دو پایه مانند کلید که بسته باشه یعنی بهم متصل باشه .همین
البته پایه ای که با nc مشخص کردی کنتاکت باز هست که استفاده نشده و در نقشه هم مشخص نکن

یک پایه بوبین به کلکتور Q1 و دیگری به مثبت ورودی تغذیه (مثبت خازن بزرگ) متصل شده


سپاس
IMG_20210408_015228_477.jpg
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
رله رو کلا از مدار خارج کردم رو مدار نقشه مشخص است که تصویر ضمیمه شده
دو پایه ای که حضرت عالی با نقطه قرمز و بنده با نقطه سیاه در تصویر زیر مشخص کردم ولتاژ ۱۲ ولت دادم صدای تیک رله بلند شد

بیرون مدار دو پایه رله که با علامت GND با پایه ای که با علامتNC مشخص کردم متصل هستن وقتی ولتاژ ۱۲ ولت رو به پایه هایی که با نقطه سیاه مشخص کردم دادم پایه های GND با پایه ای که مقابل پایه NC هست متصل شد
پس بوبین رله پایه های GND و پایه مقابل NC میشه درسته استاد تا نقشه رو با اصلاح پایه ترانزیستور ی که فرموده بودید کامل کنم
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 174965
مشاهده فایل‌پیوست 174966

درود

نقشه رله هم باید اینجوری کشیده بشه که کنتاکت باز به جایی متصل نشده.

سپاس
البته بنظر میرسه جهت D9 را در نقشه اشتباه کشیدی و نباید کاتد D9 , D8بهم متصل باشن ولی در نقشه ای که اشتباها کشیدی اینطوره
IMG_20210408_025439_097.jpg
 
آخرین ویرایش:

محیاجان

کاربر
2019-12-11
441
1,004
زاهدان
درود

نقشه رله هم باید اینجوری کشیده بشه که کنتاکت باز به جایی متصل نشده.

سپاس
البته بنظر میرسه جهت D9 را در نقشه اشتباه کشیدی و نباید کاتد D9 , D8بهم متصل باشن ولی در نقشه ای که اشتباها کشیدی اینطوره
مشاهده فایل‌پیوست 174969

درود استاد عزیز
واقعا ببخشید که شما رو به زحمت انداختم نقشه رله رو ملاحظه بفرمایید درسته
۲۰۲۱۰۴۰۸_۰۴۲۲۳۳.png
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود استاد عزیز
واقعا ببخشید که شما رو به زحمت انداختم نقشه رله رو ملاحظه بفرمایید درسته
مشاهده فایل‌پیوست 174971

درود

چرا پاسخ سوالات ساده رو هم نمیدی
۱- چند بار سوال کردم R11 با یک کیلو داغ میکنه یا وقتی ۱۰۰ اهمی موازیش میکنی داغ میکنه؟ پاسخش نیاز به آزمایش مجدد هم نداره فقط باید یک کلمه پاسخ بدی که چی دیدی ولی نمیدونم چرا پاسخ نمیدی و ناگزیزم میکنی مدام سوال کنم.


۲- من نقشه رله رو کشیدم که کنتاکت بسته استفاده شده ولی کنتاکت باز در نقشه کشیدی
اگه رله خاموش باشه و دو پایه سفید ، وصل باشه یعنی کنتاکت بسته استفاده شده و باید کنتاکت بسته باشه نه باز .

۳- ترانزیستور Q2 قابل توجیه نیست و اشتباهی وجود داره
آیا مطمئنی Q2 که 8550 هست ؟ آیا جابجا نشده و تابحال هرگز خارج نشده که محل ترانزیستورها جابجا بشه ؟

سپاس
 
بالا