درود
اگه میخوای ولتاژ خروجی تا ۳۰ ولت بالا بره باید از ۳۳ کیلو بعنوان R9 استفاده کنی.
ایا R11 یک کیلو داغ میشه ؟
یا با یک کیلو تست نکردی؟
درحالیکه گزارش آزمایش دو حالت نیاز بود که R۱۱ یکبار ۱ کیلو باشه
و یکبار موازی با ۱۰۰ اهمی باشه .( البته اگه مینیمم صفر ولت نمیشه ۱۰۰ اهمی را تست کن و اگه با ۱ کیلو ، صفر ولت میشه ازمایش با ۱۰۰ اهمی نیاز نیست)
اما ازآنجاکه منو به این تغذیه آلوده کردی بهتره نقشه رو کامل کنی.
لذا اولا میتونی پایه های هر رله ای را به روش زیر پیدا کنی .
۱- دو پایه سلف یا بوبین رله که معمولا روبروی هم هستن دارای مقاومتی هست که باید پایه ها رو آزاد و پیدا کنی
یعنی تنها دو پایه ای که خارج از مدار ، نه صفر باشه و نه قطع باشه ، بلکه دارای مقاومتی پایین و کم باشه بوبین است و پیداش کن که با احتمال زیاد ، دو پایه ای هست که در تصویر پیوست با دایره قرمز مشخص کردم .
۲- حالا ولتاژ نامی رله که اینجا ۱۲ ولته با مقاومت حدود ۲۰ اهم سری کن و به بوبین رله متصل کن و مطمئن شو با قطع و وصل ولتاژ ، تق تق میکنه که دراینصورت بدون تردید دو پایه بوبین رله است .( باید لااقل یکی از دو پایه از مدار ازاد باشه که مدار صدمه احتمالی نبینه ولی جهت ولتاژ مهم نیست )
۳- در حالتی که رله خاموشه ، در پایه های دیگه ،دو پایه پیدا کن که بهم متصل و صفر اهم باشه که دراینصورت یکی از این دو پایه ، قطعا پایه مشترک و دیگری کنتاکت بسته است که بشرح زیر مشخص میشه ، اما اگه پیدا نکردی به مرحله ۵ برو .
۴_ حالا رله را با ولتاژ نامی که به بوبینش میدی روشن کن و ببین کدوم یک از دو پایه فوق با پایه سوم صفر اهم میشه و وقتی رله خاموشه قطع میشه .
دراینصورت در این دو پایه ، پایه سوم کنتاکت باز هست و دیگری پایه مشترک هست و لذا هر سه پایه کنتاکت باز و بسته مشخص شد.
اگه چند کنتاکت داشته باشه با همین شیوه کل کنتاکت ها مشخص میشه و مانند کنتاکت باز و بسته رله ای که در نقشه کشیدی یک پایه مشترک و یک پایه کنتاکت باز و یک پایه کنتاکت بسته داره که نحوه اتصالات به مدار را اشتباه کشیدی و بوبین رله را هم کنارش نکشیدی و مشخص نکردی .
۵- اگه در مرحله ۳ ، گیر کردی و دو پایه که صفر اهم باشه پیدا نکردی ، دراینصورت این رله کنتاکت بسته نداره و فقط کنتاکت باز داره که در حالت خاموش قطع است و در حالت روشن بهم متصل و صفر اهم میشه و تصور میکنم رله تغذیه شما همینطوره که دو پایه دایره قرمز ، بوبین است و دو پایه طرفین بوبین که استفاده شده و به مدار متصله ، با احتمال زیاد کنتاکت باز است یعنی اگه رله روشن بشه ، صفر اهم میشه. ( در غیراینصورت رله خرابه)
ضمنا یک پایه رله بجهت استحکام استقرار ، و لذا الکی به مدار متصل شده و پایه دیگر که آزاده ، احتمالا کنتاکت بسته این رله است و یا ممکنه اونم کنتاکت باز باشه.( نسبت به پایه ای که الکی لحیم شده )
ثانیا بعد از تکمیل پایه های رله در نقشه و اضافه کردن بوبین رله ، نقش رله را بشرح زیر مشخص کن.
دو پایه کنتاکت باز را یکلحظه با تکه سیمی بهم متصل کن ببین تغذیه چه عکس العملی نشون میده ( احتمالا برای جریان غیر مجازه که همراه با بوق ، هشدار میده ولی مطمئن نیستم و عمقی بررسی نکردم چون تعقیب قطعات در تصویر ارسالی برام دشواره و چشمم اذیت میشه ، ولی نقشه رو کامل کنی مشخص میشه هدف رله چیه؟)
در ضمن قبلا هم تاکید کردم و اهمیت ندادی که پایه های ترانزیستورها را اشتباها در نقشه مشخص کردی زیرا پایه کناری را بیس فرض کردی درحالیکه باید پایه وسط بیس باشه که با قلم مشکی و کلکتور را با دایره آبی مشخص کردم ، لذا لااقل دو پایه ترانزیستورها رو از مدار آزاد و تست کن و پایه بیس را مطمئن شو .
سپاس
مشاهده فایلپیوست 174953