آی پی امداد
abtahi

آموزشی: محل طرح سوال در خصوص ترانس

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,231
3,291
32
درود

جریان مورد نیاز نقطه جوش باید متناسب با ضخامت صفحه باشه اما حتی خودت هم نمیدونی برای چه ضخامتی قراره نقطه جوش بشه.
در هر صورت باید ضخیم ترین صفحه مورد نیاز خود را مشخص کنی و بصورت آزمایشی با ترانسی که آماده کردی تست کنی تا معیار اولیه مشخص بشه و با سعی و خطا ، ولتاژ و جریان کافی را با تغییر سیم پیچ ثانویه تامین کنی و به همین علت پیشنهاد پست قبل را مطرح کردم تا بدون باز کردن هسته تغییرات احتمالی و محدود میسر بشه ، اما اگه کافی نبود ناگزیر به باز کردن مجدد هسته هستی..

نمیدونم ضخیم ترین سیم موجود در بازار چه قطری داره اما احتمالا حدود 2 یا کمتر از 2 هست و البته بصورت خاص و سفارشی با هر قطری و با هر سطح مقطعی مانند مربع یا مستطیل نیز قابل تهیه است و قطعا امیر سجاد عزیز اطلاعات دقیقی داره و در هر صورت ساخت سفارشی سیم دلخواه برای شما مقرون بصرفه نیست اما قطعا تک رشته موجود بازار برای نقطه جوش کافی نیست.

ضمنا بدیهی است که باید ترانس را بعد از نصب کامل هسته ، تست و آزمایش کنی.

سپاس

سلام به شما فرمانده تعمیرات الکترونیک
پدر تعمیرات الکترونیک ایران در حال حاضر شمایی...
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام به شما فرمانده تعمیرات الکترونیک
پدر تعمیرات الکترونیک ایران در حال حاضر شمایی...

درود

اگرچه این روزها واژه فرمانده چندش آور و آزاردهنده شده اما
بابت ابراز لطف ستودنی شما بینهایت سپاسگزار و ممنونم .

در مراحل تست ترانس لازم نیست کلیه اوراق هسته را نصب کنی بلکه بنحوی حتی المقدور ، هسته را کامل کن که اگر احیانا ، باز کردن هسته ضروری شد ، به زحمت نیافتی و بتونی بسادگی بازش کنی.

یعنی حدود ۴ یا ۵ ورق از هسته بیرون باشه اشکال نداره ولی پس از تعیین تکلیف ، باید در پایان کار ، تا جایی که مقدوره کلیه اوراق هسته را نصب کنی تا ضمن افزایش توانایی و قدرت ترانس ، ضمنا هسته هم محکم بشه و صدای ویز ویز کمتری تولید کنه .
البته نصب یکی دو ورق نهایی بسیار دشواره و جا نمیشه که اشکالی نداره.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

notgood

کاربر
2022-06-25
35
36
با سلام و پوزش به خاطر بالا اوردن این پست قدیمی، اما چون برای من هم سوال بوده مجبور شدم بپرسم...


ولتاژ ماکزیمم جون نداره چون لحظه کوتاهی وجود داره
بهمیین علت هر یکسوساز فرکانس پایین به هر باری متصل بشه فورا افت میکنه

سپاس

این موضوع ربطی به مقاومت درونی منبع یا ثابت زمانی خازنی این مدار ها داره؟
یعنی هرچی ظرفیت خازن مون رو بیشتر انتخاب کنیم شدت این افت ولتاژ هم کمتر میشه؟

با اندازه گیری ولتاژ بارداری چیزی نمی فهمیم زیرا متناسب با بار تغییر میکنه

پس اینکه گفته میشه یک ترانس ۲۲۰ به ۹ ولت هست منظورشون چیه؟ مگه اون ۹ ولت ولتاژ بارداری نیست؟


- اینم بگم که من تازه با این انجمن و مخصوصا راهنمایی های راهگشای شما آشنا شدم و از این بابت خوشحالم.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام و پوزش به خاطر بالا اوردن این پست قدیمی، اما چون برای من هم سوال بوده مجبور شدم بپرسم...




این موضوع ربطی به مقاومت درونی منبع یا ثابت زمانی خازنی این مدار ها داره؟
یعنی هرچی ظرفیت خازن مون رو بیشتر انتخاب کنیم شدت این افت ولتاژ هم کمتر میشه؟



پس اینکه گفته میشه یک ترانس ۲۲۰ به ۹ ولت هست منظورشون چیه؟ مگه اون ۹ ولت ولتاژ بارداری نیست؟


- اینم بگم که من تازه با این انجمن و مخصوصا راهنمایی های راهگشای شما آشنا شدم و از این بابت خوشحالم.

درود

هرچند پست مورد نظر را معرفی نکردی تا موضوع و سوال را بخوبی درک کنم ، اما


در خصوص سوال اول
ازآنجاکه برق شهر بشکل سینوسی تغییر میکنه لذا در ثانویه ترانس مثلا 9 ولتی هم سینوسی تغییر میکنه که ولتاژ موثر آن 9 ولت است و لذا ماکزیمم ولتاژ این ترانس ۱۲،۶ ولت هست .

بطوریکه در نیم سیکل اول ، ولتاژ از صفر ولت شروع میشه و بتدریج بالا و بالاتر میره تا مقدار ماکزیمم یعنی ۱۲،۶ ولت میشه و از این به بعد سقوط میکنه و کم میشه و بتدریج بسمت صفر ولت میره و سپس در نیم سیکل دوم جای سیم مثبت و منفی عوض میشه ولی ولتاژ شبیه نیم سیکل اول تغییر میکنه.

حالا اگه این ولتاژ را یکسو کنیم یعنی دیگه جای منفی و مثبت عوض نمیشه و فقط نیم سیکل های مثبت ( یا نیم سیکل های منفی ) داریم .
و لذا در هر نیم سیکل ، فقط یک لحظه ولتاژ ماکزیمم یعنی ۱۲،۶ ولت داریم .
بنابرین اگه بتونیم در این لحظه انرژی بیشتری ذخیره کنیم میتونیم مدت بیشتری از ولتاژ حدود ۱۰ الی ۱۲،۶ ولت استفاده کنیم .

و همانطور که حدس زدی با خازن بزرگتر به این هدف میرسیم و با افت ولتاژ کمتری مواجه میشیم ، بطوریکه انرژی خازن باید تا نیم سیکل بعدی طاقت بیاره.
فرض کن با خازن ۱۰۰۰ میکرو ، با ولتاژ ماکزیمم ۱۲،۶ ولت شارژ میشه و انرژی را ذخیره میکنه ، سپس از این انرژی مصرف میکنیم تا به نقطه ۱۲،۶ ولت بعدی برسه ، اما هر چقدر بیشتر مصرف کنیم زمانی که به ولتاژ ماکزیمم بعدی میرسه ، ولتاژ خازن خیلی کمتر از ماکزیمم ولتاژ ( کمتر از ۱۲,۶ ولت) مثلا 8 ولت شده.

اما اگه از دو تا خازن یا از خازن بزرگتری استفاده کنیم ، انرژی ذخیره بیشتری داریم و لذا بیشتر میتونه طاقت بیاره و وقتی به ماکزیمم ولتاژ نیم سیکل بعدی برسه کمتر افت کرده و مثلا بجائ 8 ولت مقدار 10 ولت داره.
بنابرین ولتاژ بهتری داریم .
و اگه بار ضعیف تری داشته باشیم ازآنجاکه انرژی کمتری از خازن مصرف میکنه لذا خازن میتونه بیشتر و بهتر طاقت بیاره و بجای 10 ولت ولتاژ 11 ولت میشه و لذا با این بار و این خازن هیچوقت ولتاژ کمتر از 11 ولت نمیشه ، بطوریکه تغییر ولتاژ خروجی از ۱۲،۶ تا ۱۱ ولت خواهد بود که از بقیه شرایطی که ذکر شده بهتر خواهد بود.
اما اگه قدرت یا حجم ترانس کمتر و لذا ضعیف باشه دراینصورت مقاومت داخلی ترانس بیشتره و لذا خازن صافی نمیتونه در زمان کوتاه بمقدار ۱۲،۶ ولت برسه و مثلا ۱۲ ولت میشه و لذا در هر نیم سیکل ، ولتاژ تغذیه تقریبا از ۱۲ تا ۱۰.۵ ولت تغییر میکنه .
بنابرین مرغوبیت ولتاژ خروجی یکسوسازها به ۳ عامل بستگی داره که ولتاژ مطلوب تری داشته باشیم ، یعنی تغییرات ولتاژ ، کمتر باشه.
۱- ظرفیت خازن صافی یکسوساز که هر چقدر بزرگتر باشه بهتره.
۲- حجم یا قدرت یا مقاومت داخلی ترانس که هرچقدر حجم یا قدرت ترآنس بزرگتر باشه مقاومت داخلی کمتری داره و بهتره.
۳- مقدار بار که هرچقدر مقاومتش بزرگتر باشه جریان کمتری نیاز داره و لذا ولتاژ خروجی یکسوساز هم بهتر میشه


و بابت سوال دوم:

وقتی میگیم ترانس 9 ولتی داریم یعنی ثانویه این ترانس دارای ولتاژ موثر 9 ولته.
یعنی چی ؟
یعنی اگه ولتاژ این ترانس را به المنت متصل کنیم دقیقا برابر با ولتاژ dc که 9 ولت باشه حرارت تولید میکنه.

زیرا درسته که ولتاژ ترانس یکلحظه ماکزیمم یعنی ۱۲،۶ ولت میشه اما همیشه این مقدار نیست و لذا در مجموع شبیه باطری 9 ولتی عمل میکنه .
به همین علت میگیم ولتاژ موثر این ترانس 9 ولته یعنی شبیه 9 ولت
dc و ثابت اثر میکنه و لذا میگیم ولتاژ موثرش 9 ولته.

مثلا برق شهر دارای ولتاژ موثر ۲۲۰ ولت است درحالیکه ولتاژ ماکزیممش ۳۱۰ ولته و شبیه باطری ۲۲۰ ولتی اثر داره.


و اما ولتاژ بارداری یعنی اگه مثلا بار زیادی به پشت یک اسب ببندیم سرعتش ۲۰ کیلومتر در ساعت میشه اما اگه باری نداشته باشه یعنی در بی باری میتونه به سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت برسه.

در الکترونیک هم همینه .
اگه یکسوسازی همراه با خازن صافی ۱۰۰۰ میکروفاراد باشه .
دراینصورت اگه بار سنگینی مثلا مقاومت 1 اهمی بهش متصل کنی فورا خازن تخلیه و خسته میشه و کم میاره و ولتاژش کم میشه.

اما اگه هیچ باری متصل نکنی دراینصورت وقتی خازن با ماکزیمم ولتاژ شارژ میشه دیگه هیچوقت تخلیه نمیشه و همیشه ۱۲،۶ ولت است که ولتاژ بی باری است.

اما اگه بار ضعیفی مثلا مقاومت 1 کیلو اهم بهش متصل کنی ولتاژش اندکی کم میشه و مثلا ۱۲ ولت میشه و کم نمیاره.

ضمنا هر چقدر ترانس هم ضعیف تر یا کوچکتر باشه مبتلا به این عیب هست که نمیتونه انرژی زیادی در خارن ذخیره کنه چون شبیه اینه که مقاومت ۱۰۰ اهمی با ولتاژ ترانس سری شده که دراینصورت جریان یکسوساز پایین میاد و لذا خازن صافی به آهستگی شارژ میشه و قبل از اینکه خازن پر بشه از ۱۲،۶ ولت دور شده و ولتاژ سینوسی به لحظه مثلا 7 ولت رسیده و اینجا خازن شارژ کامل شده و لذا ولتاژ خازن کمتر از ۱۲،۶ ولت یعنی 7 ولت میشه.

درحالیکه اگر ترانس بزرگی باشه یعنی مقاومت داخلی ترانس نزدیک به صفر است و لذا موجب آهستگی شارژ نمیشه و در زمان ماکزیمم ولتاژ ، یکلحظه بسیار کوتاه ولتاژ خازن را با ماکزیمم ولتاژ شارژ میکنه و اینجوری درجا ولتاژ خازن ۱۲،۶ ولت میشه. چرا؟
چون مقاومت داخلی ترانس نزدیک به صفر است یعنی مقاومت داخلی مانع سرعت شارژ نمیشه و لذا با حداکثر جریان ، خازن را درجا شارژ میکنه و درحالیکه ولتاژ متصل به خازن هنوز ۱۲،۶ ولته و از این ولتاژ دور نشده ، خازن شارژ کامل شده و البته بابای خازن و ترانس هم درمیاد و باید اندکی مقاومت داخلی مفید داشته باشیم تا جریان بسیار شدید صدمه ای به ترانس و بویژه به خازن نزنه. و لذا اگه یه ذره آهسته تر شارژ کنه از این حیث بهتره که نه سیخ بسوزه و نه کباب .

هرچند از نفس افتادم ولی مطلبی هم باقی نمونده.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

notgood

کاربر
2022-06-25
35
36
از توضیحات بسیار روشن و پربارتون ممنونم حقیقتا... لطف دارین که به این سوال های پیش پا افتاده هم نگاهی می اندازین

همونطور که گفتین خازن بزرگ از این نظر که انرژی بیشتری ذخیره میکنه ثبات و صافی بیشتری به ولتاژ میده
خازن بزرگتر به این هدف میرسیم و با افت ولتاژ کمتری مواجه میشیم ، بطوریکه انرژی خازن باید تا نیم سیکل بعدی طاقت بیاره.

اما اگه سرعت هم مدنظرمون باشه چی؟
چون برداشت من اینه که ظرفیت خازن بزرگ تر >> ثابت زمانی بیشتر >> زمان شارژ بیشتر که یعنی شارژ کند تر


با این وصف اگه هم سرعت و هم ثبات و صافبی ولتاژ برامون مهم باشه ، چاره چیه؟ ترکیب خازن بزرگ و کوچیک؟

--
سپاس
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
از توضیحات بسیار روشن و پربارتون ممنونم حقیقتا... لطف دارین که به این سوال های پیش پا افتاده هم نگاهی می اندازین

همونطور که گفتین خازن بزرگ از این نظر که انرژی بیشتری ذخیره میکنه ثبات و صافی بیشتری به ولتاژ میده


اما اگه سرعت هم مدنظرمون باشه چی؟
چون برداشت من اینه که ظرفیت خازن بزرگ تر >> ثابت زمانی بیشتر >> زمان شارژ بیشتر که یعنی شارژ کند تر


با این وصف اگه هم سرعت و هم ثبات و صافبی ولتاژ برامون مهم باشه ، چاره چیه؟ ترکیب خازن بزرگ و کوچیک؟

--
سپاس

درود

سوال خوبیه:
اما ثابت زمانی در خازن صافی متفاوته زیرا با مقاومت داخلی ترانس شارژ میشه و با مقاومت بار دشارژ میشه و همانطورکه در پست قبل تاکید کردم افزایش مقاومت داخلی ترانس عامل آهستگی سرعت شارژ میشه و خازن نمیتونه در هر نیم سیکل در لحظه ماکزیمم ولتاژ شارژ کامل بشه و لذا همیشه کمتر از ماکزیمم ولتاژ شارژ میشه.

اما اگه مقاومت داخلی ترانس کوچک باشه که دراینصورت حجم و قدرت ترانس بیشتره دراینصورت خازن میتونه با جریان بسیار زیادی در لحظه کوتاه ماکزیمم ولتاژ , شارژ کامل بشه ، بطوریکه نباید از منبع یا ترانسی با مقاومت داخلی حدود صفر اهم استفاده کنیم چرا ؟

چون جریان شارژ بینهایت میشه و از حیث جریان و سرعت شارژ خیلی خوب و عالیه اما بدلیل جریان بسیار زیاد بابای خازن درمیاد و نمیتونه تحمل کنه و بزودی خازن و یکسوسازها میسوزند.

به همین علت درسته که عملا ترانسی با مقاومت بسیار کوچک وجود نداره یا در دسترس مردم نیست اما برق شهر دارای مقاومت بسیار ناچیز در دسترس همگان است و اگه خودمون مقاومت داخلی این منبع ولتاژ را بشکل مصنوعی بالا نبریم و یک مقاومت حدود 10 اهم با برق شهر سری نکنیم بزودی شاهد صدمه یکسوساز و خازن صافی خواهیم بود.

به همین علت در یکسوسازها چنانچه از منبع ترانس استفاده بشه نیاز به مقاومت سری نداره چون مقاومت داخلی ترانس کافیه .
اما اگه یکسوسازها بدون ترانس و مستقیما به برق شهر متصل بشه حتما باید از مقاومت سری استفاده کنیم.

البته همین که مقاومت سری قبل از خازن صافی باشه کافی و درسته ، یعنی اگه با برق شهر سری بشه یا بین خازن صافی و یکسوسازها باشه هیچ تفاوتی نداره و در هر صورت به یک اندازه جریان شارژ خازن را محدود و کم میکنه ، اما اگه با برق شهر سری بشه بهتره . چرا ؟

بنابرین تا جایی که پول و سرمایه شما اجازه میده ظرفیت خازن صافی رو بالاتر ببرید چون هیچ اشکالی نداره ولی اگه ظرفیت خازن بیش از حد هم بزرگ بشه ، تاثیر زیادی نداره هرچند بهتره و بمقدار ناچیزی ایده آلتر میشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود

سوال خوبیه:
اما ثابت زمانی در خازن صافی متفاوته زیرا با مقاومت داخلی ترانس شارژ میشه و با مقاومت بار دشارژ میشه و همانطورکه در پست قبل تاکید کردم افزایش مقاومت داخلی ترانس عامل آهستگی سرعت شارژ میشه و خازن نمیتونه در هر نیم سیکل در لحظه ماکزیمم ولتاژ شارژ کامل بشه و لذا همیشه کمتر از ماکزیمم ولتاژ شارژ میشه.

اما اگه مقاومت داخلی ترانس کوچک باشه که دراینصورت حجم و قدرت ترانس بیشتره دراینصورت خازن میتونه با جریان بسیار زیادی در لحظه کوتاه ماکزیمم ولتاژ , شارژ کامل بشه ، بطوریکه نباید از منبع یا ترانسی با مقاومت داخلی حدود صفر اهم استفاده کنیم چرا ؟

چون جریان شارژ بینهایت میشه و از حیث جریان و سرعت شارژ خیلی خوب و عالیه اما بدلیل جریان بسیار زیاد بابای خازن درمیاد و نمیتونه تحمل کنه و بزودی خازن و یکسوسازها میسوزند.

به همین علت درسته که عملا ترانسی با مقاومت بسیار کوچک وجود نداره یا در دسترس مردم نیست اما برق شهر دارای مقاومت بسیار ناچیز در دسترس همگان است و اگه خودمون مقاومت داخلی این منبع ولتاژ را بشکل مصنوعی بالا نبریم و یک مقاومت حدود 10 اهم با برق شهر سری نکنیم بزودی شاهد صدمه یکسوساز و خازن صافی خواهیم بود.

به همین علت در یکسوسازها چنانچه از منبع ترانس استفاده بشه نیاز به مقاومت سری نداره چون مقاومت داخلی ترانس کافیه .
اما اگه یکسوسازها بدون ترانس و مستقیما به برق شهر متصل بشه حتما باید از مقاومت سری استفاده کنیم.

البته همین که مقاومت سری قبل از خازن صافی باشه کافی و درسته ، یعنی اگه با برق شهر سری بشه یا بین خازن صافی و یکسوسازها باشه هیچ تفاوتی نداره و در هر صورت به یک اندازه جریان شارژ خازن را محدود و کم میکنه ، اما اگه با برق شهر سری بشه بهتره . چرا ؟

بنابرین تا جایی که پول و سرمایه شما اجازه میده ظرفیت خازن صافی رو بالاتر ببرید چون هیچ اشکالی نداره ولی اگه ظرفیت خازن بیش از حد هم بزرگ بشه ، تاثیر زیادی نداره هرچند بهتره و بمقدار ناچیزی ایده آلتر میشه.

سپاس

درود

سوال

در پست قبل تاکید کردم در منابع ولتاژ متناوب که دارای مقاومت داخلی کوچکی هستند مانند برق شهر .
چنانچه بخواهیم با یکسوسازها و خازن صافی ، ولتاژ مستقیم (dc) بسازیم حتما باید از مقاومت سری جهت افزایش مصنوعی مقاومت داخلی منبع ولتاژ استفاده کنیم .

یعنی شما یکسوسازی که مستقیما و بدون ترانس ، انرژی را از برق شهر تامین میکنه حتما مقاومت سری حدود ۱۰ اهم یا کوچکتر را می بینید که ممکنه قبل از یکسوساز و یا بعد از یکسوساز باشه.
و هر دو حالت در دستگاه ها استفاده میشه.

اما همانطور که در پست قبل تاکید کردم که اگه مقاومت سری قبل از یکسوساز یعنی متصل به برق شهر باشه مفید تره ،

لذا درحالیکه مقاومت سری قبل از یکسوساز و یا بعد از یکسوساز ، دقیقا به یک میزان موجب محدودیت و کاهش جریان مخرب میشه و در هر یک از دو حالت فوق ، ماکزیمم جریان لحظه ای خازن و دیودها مثلا ۲۰ آمپر میشه و عالیه .


سوال​

اما با این وجود که مقاومت سری قبل یا بعد از یکسوساز دقیقا به یک اندازه موجب محدودیت و کاهش جریان شارژ میشه ، معذالک مقاومت سری قبل از یکسوساز مفیدتره ، چرا ؟

یعنی یک طراح مجرب و حاذق ، هرگز از مقاومت سری بعد از یکسوساز استفاده نمیکنه و مقاومت سری را قبل از یکسوساز یعنی متصل به برق شهر منظور میکنه. چرا؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
راحتترین دلیلش . مقاومت قبل از پل دیود باشه از پل دیود هم محافظت میکنه .
متشکرم.

درود

آفرین

مهمترین هدفِ بهترین طراحان ، استفاده چند منظوره از قطعات است.

و درسته که وجود مقاومت سری با منابع پرقدرت و دارای مقاومت داخلی کوچک ، قبل یا بعد از یکسوسازها به یک اندازه موجب کاهش ماکزیمم جریان شارژ میشوند ، اما ازآنجاکه این مقاومت ، نقش حفاظتی هم داره و در زمان بروز عیب ، خود را قربانی میکنه تا از گسترش عیوب و صدمه قطعات بعدی محافظت کنه.

بنابرین اگر مقاومت سری بعد از یکسوسازه‍ا منظور بشه ، فقط از گسترش عیوب و صدمه قطعات بعد از یکسوسازها محافظت میکنه و قادر به محافظت از یکسوسازها نیست و دراینصورت تا زمانیکه هنوز فیوز نسوخته ، جیگر یکسوسازها درمیاد و لااقل دو دیود میسوزه و با احتمال زیاد حتی مسیر مسی جریان یکسوساز هم داغون میشه .

به همین علت اگه مقاومت سری قبل از یکسوسازها یعنی متصل به برق شهر باشه دراینصورت بموجب افزایش جریان ناشی از بروز عیب ، غالبا فقط یک دیود میسوزه و از صدمات مسیر جریان هم جلوگیری میکنه.

به این ترتیب در زمان بروز عیب ، از گسترش عیب یکسوسازها هم جلوگیری میشه و لذا شاهد کمترین خسارت هستیم.
فلذا زیرکی طراح یعنی فقط انتخاب محل ایده آل مقاومت ، عامل حفاظت کاملتر خواهد شد.

سپاس
 
بالا