آی پی امداد
abtahi

آموزشی: محل طرح سوال در خصوص ترانس

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
درود

سجاد عزیز و همیشه همراه :

آیا تابحال از تاکیدم برای استفاده از سیم ضخیم تر در موتور یا ترانس استفاده و تجربه کردی که نتیجه را برای علاقمندان گزارش کنی ؟
اگر تابحال تست نکردی ، هر زمانی تست کردی یا دیگر علاقمندان تست کردند ، لطفا نتیجه را گزارش کنید تا تردید احتمالی علاقمندان رفع بشه .

سپاس
سلام
استاد عزیزم
در مورد الکترو موتورها کارخانه ای مثل موتوژن . و... بخصوص الکترموتورهای زیمنس یا لاوارا ایتالیای و.... نمیشه جای کافی برای افزایش قطر سیم در داخل شیارالکترو موتور نیست . با افزایش قطر سیم جا دادن سیم در شیارها خیلی سخت است.مثلا فرض کنیم . نمره سیم کارخانه ای 0/30 است با تغییر قطر سیم 0/35 در 75 دور جا دادن کلاف در شیار سخت است.واسه همین زیاد علاقه ای برای افزایش قطر سیم فکر نکردم.
الکتروموتور تکفاز سیم پیچی شده بعد از نصب به مدت یک هفته کار کرد ن سوخت. دقیقا یادم نیست نمره سیم 0/60 من نمره سیم 0/70 یا 0/75 سیم پیچی کردم .با همان تعداد دور. استاد تا حالا به خوبی کار کرده.حدتا حرارت بدنه الکترموتور سیم پیچی شده خیلی خیلی کم شده.این الکترو موتور سیم پیچی بود شایدم سیم پیچ قبلی تعداد دور یا قطر سیم را کم کرده.
در مورد موتور های یونیورسال در بالشتک ها قطر سیم را افزایش دادم . هیچ گونه موردی نداشته. به خوبی کار کرده.
در ترانس ها تست نکردم .
صد در صد این بار تست میکنم . با توضیحات کامل گزارش میکنم استاد مهربانم
متشکرم
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام
یک تجربه دارم در مورد بعضی از سیم پیچ ها .
در موقع سیم پیچ تعداد دور را کم وزیاد نمیکنند . چون اگر کم وزیاد کنند . موتور جریان میکشه .و بدنه بشدت داغ میشه. در عرض سه چهار ساعته میسوزه.
اما تا دلت بخواد به جای افزایش قطر سیم. قطر سیم را کمتر میکنند . اما با همان تعداد دور. تا راحتتر در شیار جا بگیرد . این کار درسته که اندکی جریان میکشه .اما بدنه بشدت گرم نمیشه . فقط گرمای جریان سیم لاکی است . توسط بدنه سرد میشه . این الکترو موتور ها که به این شکل سیم پیچی میشه اگر تابلو برق با محافظ داشت باشه . بی متال و ........ الکترو موتور نمیسوزه . و کار هم میکنه.و مشتری پسنده. در نتیجه
صد در صد با افزایش قطر سیم . حرارت کمتر میشه . و طول عمر سیم پیچ هم بیشتر میشه . وبه این سادگی ها هم نمیسوزه.
متشکرم
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
یک تجربه دارم در مورد بعضی از سیم پیچ ها .
در موقع سیم پیچ تعداد دور را کم وزیاد نمیکنند . چون اگر کم وزیاد کنند . موتور جریان میکشه .و بدنه بشدت داغ میشه. در عرض سه چهار ساعته میسوزه.
اما تا دلت بخواد به جای افزایش قطر سیم. قطر سیم را کمتر میکنند . اما با همان تعداد دور. تا راحتتر در شیار جا بگیرد . این کار درسته که اندکی جریان میکشه .اما بدنه بشدت گرم نمیشه . فقط گرمای جریان سیم لاکی است . توسط بدنه سرد میشه . این الکترو موتور ها که به این شکل سیم پیچی میشه اگر تابلو برق با محافظ داشت باشه . بی متال و ........ الکترو موتور نمیسوزه . و کار هم میکنه.و مشتری پسنده. در نتیجه
صد در صد با افزایش قطر سیم . حرارت کمتر میشه . و طول عمر سیم پیچ هم بیشتر میشه . وبه این سادگی ها هم نمیسوزه.
متشکرم

درود

کاهش ضخامت سیم عامل افزایش مقاومت سیم و افزایش حرارت سیم میشه و برداشتم از گزارش شما اینه که فرمودید حرارت اضافی با بدنه خنک میشه و اشکالی نداره و مشتری پسنده.
و نهایتا نتیجه معکوسی گرفتید که افزایش قطر سیم بهتره.

فرمودید
قطر سیم را کمتر میکنند . اما با همان تعداد دور. تا راحتتر در شیار جا بگیرد . این کار درسته که اندکی جریان میکشه .اما بدنه بشدت گرم نمیشه

اما کاهش قطر سیم بدون کمترین تردید و بدلایل محرز علمی موجب افزایش مقاومت و افزایش حرارت میشه و هرگونه افزایش حرارت ، موجب کاهش عمر موتور میشه.

البته افزایش قطر سیم از دو جهت به زیان سیم پیچ است

۱- هزینه بیشتری نیاز داره.
۲- سیم پیچی دشوارتر میشه.
اما در مواردی که فضای کافی و خالی موجوده و قصد دارید بصورت سفارشی و یا برای امور شخصی خود سیم پیچی کنید تا جایی که فضای خالی اجازه میده قطر سیم را بیشتر کنید.

ضمنا در پست قبل فرمودید برخی از موتورها فضای خالی برای افزایش قطر سیم نداره.
اما بدیهی است که در این موتورها خود سازنده بنحو ایده آلی قطر سیم را تا حد امکان افزایش داده و این موتورها نیازی به افزایش قطر سیم ندارند مضافا که مقدور هم نیست و توصیه من برای مواردی است که فضای کافی برای افزایش قطر سیم وجود داره .
و در ترانس هم همین قاعده صادق هست زیرا موتورها درواقع ترانسی هستند که ثانویه حول محوری آزاد است و زمانیکه روتور ساکن هست درواقع ترانس اتصال کوتاه محسوب میشه.

مضافا که کلیه موارد را بمقدار کافی تست و آزمایش و تجربه کردم

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
درود

کاهش ضخامت سیم عامل افزایش مقاومت سیم و افزایش حرارت سیم میشه و برداشتم از گزارش شما اینه که فرمودید حرارت اضافی با بدنه خنک میشه و اشکالی نداره و مشتری پسنده.
و نهایتا نتیجه معکوسی گرفتید که افزایش قطر سیم بهتره.

اما هرگونه افزایش حرارت ، موجب کاهش عمر موتور میشه.
لذا اگر بابت افزایش قطر سیم تردید دارید ، علاوه بر دلایل علمی ، به وفور هم تجربه کردم که افزایش قطر سیم بشدت موجب افزایش طول عمر میشه.

البته افزایش قطر سیم از دو جهت به زیان سیم پیچ است

۱- هزینه بیشتری نیاز داره.
۲- سیم پیچی دشوارتر میشه.
اما در مواردی که فضای کافی و خالی موجوده و قصد دارید بصورت سفارشی و یا برای امور شخصی خود سیم پیچی کنید تا جایی که فضای خالی اجازه میده قطر سیم را بیشتر کنید.

ضمنا در پست قبل فرمودید برخی از موتورها فضای خالی برای افزایش قطر سیم نداره.
اما بدیهی است که در این موتورها خود سازنده بنحو ایده آلی قطر سیم را تا حد امکان افزایش داده و این موتورها نیازی به افزایش قطر سیم ندارند مضافا که مقدور هم نیست و توصیه من برای مواردی است که فضای کافی برای افزایش قطر سیم وجود داره .

سپاس
بله استاد . در موقع سیم پیچی مثلا قطر سیم 0/35 است . تا حدودی با کاهش قطر سیم پیچ 0/32 یا 0/30 تا راحتتر در داخل سیم پیچ جا بگیره . ( نه خیلی زیاد ضخامت را کم کنیم که باعث حرارت زیاد بشه ) . اما این حرارت کم با بدنه الکترموتور رفع میشه .وبه سیم پیچ موتور آسیبی نمیزنه . و با افزایش قطر سیم پیچ صد در صد حرارت هم کمتر میشه . به سیم پیچ موتور هم آسیبی نمیرسه حتی در زمان طولانی مدت .(و این مطلب را بخاطر این گفتم بعضی از سیم پیچ ها خیلی قطر سیم را کاهش میدم و افزایش حرارت . )
البته من اینکارو نمیکنم با قطر سیم کارخانه سیم پیچی میکنم .

متشکرم
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
اگر دو تا سیم 2 میلیمتری را موازی با هم در ثانویه بپیچم که دو سر اول و دو سر آخر به هم وصل باشند و اینطوری جمعا یک سیم 4 میلیمتر بشود آیا میشه بجای یک سیم 4 میلیمتری جایگزین نمود
سلام
استاد غزال جواب و گفت
دلیلش و هم اشاره کرد
این یه جور خطای درک مطلبه
سیم گرد رو بیا مربع درنظر بگیر
سیج 2 میل یعنی سیمی که هم طولش و هم عرضش 2 میل باشه
سیم 4 میل هم همینطور هر دو ضلعش 4 میلهِ
وقتی 2 رشته سیم 2 بزاری یه ضلع میشه 4 ولی صلع دیگه 2 میله
باید 2 رشته هم روش بزاری تا هر دو ضلع بشه 4
©© ©© ©
©©
 

یاشکین

کاربر
2020-10-24
34
38
ایران
درود

کاهش ضخامت سیم عامل افزایش مقاومت سیم و افزایش حرارت سیم میشه
سلام استادعزیز
ضمن قبولی طاعات وعبادات
غرض از مزاحمت، ترانسِ چهارسر با ولتاژهای ۲۵ولت و ۱۰ولت دارم، ک سیم پیچ ۲۵ولتی با ضخامت "۱/۵ میلیمتر" و تعداد دورِ بیشتر،از ابتدای قرقره پیچیده شده و سیمپیچ ۱۰ولتی با ضخامت "۰/۷۵ میلی متر" با تعداد دور کمتر، روی ۲۵ ولتی پیچیده شده- بنا دارم ازسیم پیچ ۲۵ ولت، یک سر ۱۸ ولتی بگیرم، برای استفاده از منبع تغذیه ای ک طراحی جنابعالی است و بکمک جنابعالی مونتاژ و با یک ترانس۱۳/۵ولتی ۲/۵ آمپر بسته شد و همچنان باهاش در حال کارکردن هستم،اما میخوام ترانس ۱۳ولتی ک موقت بسته شده بود رو ب ۱۸ولت و آمپربالاتر تغییر بدم، اکنون بنده چسبهای زردرنگِ پلاستیکی رویِ سیم پیچ را باز کردم ک زیرچسب، روی سیم پیچ ، موادی شیشه ای پولکی مانندی ریخته شده ، سوالم اینه ک آیا این مواد پولکی مانند حلالی دارد ک بتونم از دستش خلاص شوم تا سیمپیچِ نازکِ ۱۰ ولت رو باز کنم و راحت تر ب ۲۵ ولتی دسترسی داشته باشم؟؟؟ لطفا در صورت امکان پاسخ بفرمایید---
ضمنا تصویر ترانس و ابعاد آن هم در آخرین پستهایِ تاپیکِ منبع تغذیه ای ک طراحی جنابعالیست قرار دارد
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Poomm

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
درود

سجاد عزیز و همیشه همراه :

آیا تابحال از تاکیدم برای استفاده از سیم ضخیم تر در موتور یا ترانس استفاده و تجربه کردی که نتیجه را برای علاقمندان گزارش کنی ؟
اگر تابحال تست نکردی ، هر زمانی تست کردی یا دیگر علاقمندان تست کردند ، لطفا نتیجه را گزارش کنید تا تردید احتمالی علاقمندان رفع بشه .

سپاس
سلام
حدودا دو سال پیش الکتروموتور ( Lowara ) ( الکترو موتور ساخت کشور ایتالیا هست . به نظرم این Lowara در ایران تولید شده. غیر قانونی) تک فاز با خازن راه اندازه دائم سیم پیچی شد .
و از سیم های ضخیم تر در سیم پیچ اصلی و راه انداز استفاده شد.بعد از حدودا دو سال خرابی الکتروموتور اطلاع داد شد.پروانه الکتروموتور از جای خود در آمده بود .باعث قفل شدن روتور شده بود . طبق گفته صاحب الکتروموتور از شب به برق وصل بوده. حالا من میگن یک ساعت . هیچ گونه سوختگی در سیم پیچهای الکترو موتور مشاهده نشد. بعد از رفع ایراد دوباره راه اندازی شد .
متشکرم
...........................................................................................................................................................................
یک خاطره از دوران هنرستان . یک معلم تاریخ داشتیم . میگفت بعضی از مسئله ها با گذشت زمان .به حقیقت موضوع پی خواهیم برد.
متشکرم
 

پیوست‌ها

  • 592.5 کیلوبایت بازدیدها: 42

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
حدودا دو سال پیش الکتروموتور ( Lowara ) ( الکترو موتور ساخت کشور ایتالیا هست . به نظرم این Lowara در ایران تولید شده. غیر قانونی) تک فاز با خازن راه اندازه دائم سیم پیچی شد .
و از سیم های ضخیم تر در سیم پیچ اصلی و راه انداز استفاده شد.بعد از حدودا دو سال خرابی الکتروموتور اطلاع داد شد.پروانه الکتروموتور از جای خود در آمده بود .باعث قفل شدن روتور شده بود . طبق گفته صاحب الکتروموتور از شب به برق وصل بوده. حالا من میگن یک ساعت . هیچ گونه سوختگی در سیم پیچهای الکترو موتور مشاهده نشد. بعد از رفع ایراد دوباره راه اندازی شد .
متشکرم
...........................................................................................................................................................................
یک خاطره از دوران هنرستان . یک معلم تاریخ داشتیم . میگفت بعضی از مسئله ها با گذشت زمان .به حقیقت موضوع پی خواهیم برد.
متشکرم

درود

از لطف بیدریغ و تجربیات ارسالی شما سپاسگزارم.
علاوه بر دلایل علمی بارها این حقیقت را تست کرده بودم و اطمینان کامل داشتم ، اعلام کردم که استفاده از سیم ضخیم‌تر موجب افزایش طول عمر میشه.

و از یافته‌ها و رازهای قیمتی است که انتشارش ساده نیست و منم بدلیل کهولت سنی اعلام کردم ، تا قبل از آنکه شتره دم خونه من بیاد اعلام کرده باشم که همراه با خودم خاک نشه و بیادگار بمونه و استفاده بشه.

مثلا چنانچه در پمپ آب کولر آبی که فضای خوبی برای افزایش ضخامت سیم داره اگر از ضخامت دو برابر استفاده کنید ، هرگز تحت هیچ شرایطی نمیسوزه و اگه بتونی بسوزونی جایزه داری یعنی حتی اگه بمدت یکسال گریپاژ باشه نمیسوزه. چرا ؟

چون بدلیل ضخامت سیم که دو برابر شده مقاومت اهمی و بتبع آن حرارت تولیدی در بدترین شرایط هم بقدری کم میشه که حرارت لازم برای سوختن سیم‌پیچ تولید نمیکنه .

من یک نمونه در جوانی پیچیدم و هنوز دارم که سالمه و بارها بدلیل خرابی بوش گریپاژ بوده ولی هرگز نسوخته.

البته در هر ترانس یا موتوری که اصولی و علمی سیم‌پیچی شده باشه این قاعده رعایت شده و فضای کافی وجود نداره .
با این وجود این محصولات ممکنه بسوزه که دلیل علمی و منطقی داره اما طول عمر بالایی دارن.


اما در تولیدات تولیدکنندگان سودجوئی که قصد دارن محصولاتی با طول عمر پایین تولید کنن ، ناخواسته فضای خالی زیادی باقی میمونه که میتونیم اصلاح کنیم و تا حد ممکن باید از سیم ضخیم تری استفاده کنیم.

سپاس
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
با درود خدمت استاد غزال

اگر بخواهیم به جهت استفاده از جریان بیشتر دو ترانس آهنی را بصورت موازی به همدیگه متصل کنیم در چه شرایطی مجاز به اینکار میباشیم ؟
اگر ولتاژها مقداری اختلاف داشته باشند آیا میتونیم موازی کنیم؟
آیا دیودهای سه پایه برای این کار مناسب میباشند ؟
ممنون میشم اگر در این رابطه توضیحاتی پیوست بفرمایید
سپاسگزارم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با درود خدمت استاد غزال

اگر بخواهیم به جهت استفاده از جریان بیشتر دو ترانس آهنی را بصورت موازی به همدیگه متصل کنیم در چه شرایطی مجاز به اینکار میباشیم ؟
اگر ولتاژها مقداری اختلاف داشته باشند آیا میتونیم موازی کنیم؟
آیا دیودهای سه پایه برای این کار مناسب میباشند ؟
ممنون میشم اگر در این رابطه توضیحاتی پیوست بفرمایید
سپاسگزارم


درود

موازی کردن ورودی دو یا چند ترانس اشکال نداره .
البته بدیهی است که ورودی هر ترانس باید قادر به تحمل ولتاژ مورد نظر باشه .
مثلا اولیه ترانس ۱۱۰ ولت را نمیتوانید به ۲۲۰ ولت متصل کنید .

و لذا اگر ورودی ترانس ۱۱۰ و ۲۲۰ را موازی کنید و به ۲۲۰ ولت متصل کنید ترانس ۱۱۰ ولتی میسوزه.
و اگر هر دو را به ۱۱۰ ولت متصل کنید هیچکدام نمیسوزه ولی بازدهی ترانس ۲۲۰ ولتی کم میشه

و اگر ورودی یا اولیه ترانس ۲۲۰ ولتی و ۲۴۰ ولتی را موازی کنید و به ۲۲۰ یا ۲۴۰ ولت متصل کنید اشکالی نداره.

اما مجاز به موازی کردن ثانویه دو یا چند ترانس نیستیم .
سوال : چرا نمیتونیم ثانویه دو یا چند ترانس را موازی کنیم؟

اما چرا میتونیم با اطمینان کامل ، خروجی یکسوسازهای دو یا چند ترانس را موازی کنیم ؟


یعنی اگر ثانویه ۱۲ ولتی یک ترانس را یکسو کنیم
و ثانویه ۱۰ ولتی ترانس دیگر را هم یکسو کنیم.
دراینصورت میتونیم خروجی یکسوساز ۱۰ ولتی را با خروجی یکسوساز ۱۲ ولتی موازی کنیم.

ولی نمیتونیم ثانویه این دو ترانس را قبل از یکسوسازی موازی کنیم.

یکسوسازی چه نیم موج و چه تمام‌موج باشه یعنی هر نوع یکسوسازی باشه مانعی نداره.

منتظر پاسخ سوال‌ها هستم ببینم چکار میکنین؟.

سپاس
 
بالا