درود
تغذیه پس از تعمیر هنوز عیب داشته
ابتدا باید با شرایط قبلی ( بدون اتصال سیم پیچ جدید و آداپتور) کاملا تست بشه چون نباید متغیرها و تعداد احتمالات زیاد بشه و بررسی و کشف عیب را مشکل کنیم.
وقتی جریان کمه در حدی که اعلام کردی هست ، یعنی با احتمال زیاد تغذیه راه نیافتاده و با راه اندازش کار میکنه که پس از رفع عیب اصلی درستش میکنیم.
چه زمانی و در چه شرایطی فیوز سوخت ، همیشه وقتی اتفاقی میافته فورا شرایط حادثه را یادداشت کن چون حاوی بهترین راهنما و با ارزشترین سر نخ هاست
البته نباید فقط شرایطی که بنظر ثبت کننده مهم است یادداشت بشه بلکه هر موقعیتی که می بینه باید یادداشت بشه زیرا ممکنه چیزی که بنظر او مهم نیست مهمترین عنصر حادثه باشه.
در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
آیا هر دو ترانزیستور سوخته بود ؟
آیا هر دو عوض شده ؟
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
آیا با آداپتور هم در ولتاژ کمتر از ۶ ولت ، جریان کم بود؟
ترانزیستور قدرت این تغذیه در موقعیتی است که بسختی میسوزه یعنی بسیاری از عوامل که در دیگر تغذیه ها موجب صدمه ترانزیستور قدرت میشه اینجا کارساز نیست و صرفنظر از خرابی قطعات جانبی که شرایط ترانزیستور را تغییر میده و لذا پیش بینی ها رو زایل و ممکنه موجب صدمه بشه فقط حرارت ناشی از بار زیاد میتونه به این ترانزیستورها صدمه بزنه .
البته یک خبر خوب که در مورد خطاهای خودت هست اینه که از هر کاری بواسطه حوادث ناشی از خطا و پیگیری مصرانه موضوع ، تجربیات زیادی کسب میکنی یعنی گند کارو در میاری و منم همین ویژگی رو دارم ولی تو با خسارت و من بدون خسارت گند کارو در میارم .
بهمین علت بیشتر از بقیه در مورد ترانس مطلب گرفتی و تجربه کردی و اطلاعاتی داری که هر کسی نداره. به برکت خطاها
من عاشق کارهایی هستم که بسادگی حل نشه و معمای بزرگتری داشته باشه البته توفیق نهایی برام لذت داره ولی قبل از توفیق خیلی خیلی بیشتر از توفیق لذت میبرم چون احساس میکنم قراره اطلاعات و تجربیاتی نصیبم بشه که در هیچ منبعی پیدا نمیشه.
مثلا در همین حادثه موقعیتی نصیبت شد که موضوع مهمی را عملا تجربه کنی که فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه توسط ولتمتر قابل اندازه گیری است ولی کلیه ولتاژهای مستقیم با ولتمتر قابل اندازه گیری است و دقت در چنین تجربیاتی ممکنه منجر به ابتکار و حتی اختراع بشه .
مثلا من اولین بار که با چنین تجربه ای مواجه شدم روش اندازه گیری هر متناوبی را بدست آوردم که در هیچ منبع و کتابی نبوده و یا لااقل من ندیدم که احتمالا تو هم میتونی پاسخ این سوالو پیدا کنی که :
باوجودیکه ولتمترها فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه اندازه گیری میکنند معذالک با یک ابتکار ساده
چگونه ولتاژ متناوب را در هر فرکانسی اندازه گیری کنیم?
هرچند پاسخ این سوالو در یکی از تاپیک ها دادم ولی اگه پاسخ را ندیدی ببین میتونی روشی پیدا کنی که با ولتمتر ، بفهمی ولتاژ هر متناوبی چند ولته ؟
سپاس
درود برشما...
وقتی جریان کمه در حدی که اعلام کردی هست ، یعنی با احتمال زیاد تغذیه راه نیافتاده و با راه اندازش کار میکنه که پس از رفع عیب اصلی درستش میکنیم.
جریان فقط زیر ۶ ولت کم میشد البته قبل از سوختن ترانزیستورها هم به همین منوال بود
ولی اگر چند صدم هم از ۶ ولت بیشتر میشد لامپ ۱۲ ولت کن وات و حتی پر وات رو روشن میکرد (هم قبل از سوختن ترانزیستور و هم بعد از تعویض ترانزیستورها)
چه زمانی و در چه شرایطی فیوز سوخت ، همیشه وقتی اتفاقی میافته فورا شرایط حادثه را یادداشت کن چون حاوی بهترین راهنما و با ارزشترین سر نخ هاست
بعد از تعویض ترانزیستورها و مقاومت با لامپ تست تغذیه روشن شد البته تغییرات اخیر هم اعمال شده بود تغزیه به درستی کار میکرد ولتاژها رو با ولوم با بار(لامپ موتور ۱۲ ولت ۶۰ وات و ۱۲ ولت ۱۰ وات دارم وهمچنین بدون بار تست شد همه چی مرتب بود یکی از ترانزیستورها کمی گرمتر بود داغ نبود
قبلا ولتاژ تا ۲۷ ولت میرفت ولی بعد از تعویض ترانزیستورها تا ۲۲ ولت بیشتر نمیشد ( احتمالا بخاطر تغییر در مقاومت r39 که در خروجی موازی خازنها قرار گرفته میباشد که به دلیل داغ شدن زیاد از ۲۲۰ اهم به ۴۶۰ اهم تغییر داده بودیم ) حدث میزنم این تغییر بابت همین باشه و زیاد جدی نگرفتم
در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
آیا هر دو ترانزیستور سوخته بود ؟
آیا هر دو عوض شده ؟
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
حقیقتا خجالت کشیدم و روم نشد بگم :disturbed: بعد از باز کردن لامپ تست و روشن کردن تغذیه با برق شهر همزمان با سوختن فیوز که بد جور سیاه شده هر جفت ترانزیستورها هم سوخته بود باورم نمیشد
با وجودیکه خیلی خسته بودم و دیر وقت بود هر دو ترانزیستور را از مدار خارج و تست کردم متاسفانه هر دو سوخته
در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
با برق شهرتغذیه روشن شد لامپ ۱۲ ولتی رو تست کردم و همه چی اوکی بود زیر ۶ ولت همچنان لامپ ۱۲ روشن نمیشد
بعد بدون بار فقط ولتاژ رو توسط ولوم زیاد کردم ولتاژ از ۱۲ که بالاتر رفت (شاید هم بالاتر ) ولی بدون بار بود فقط ولوم رو زیاد کردم که یهم فیوز سوخت
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
آیا با آداپتور هم در ولتاژ کمتر از ۶ ولت ، جریان کم بود؟
حرارت ترانزیستورهای تعویضی نسبت به قبل بیشتر بود و یکی از اونها حرارتش بیشتره
با آداپتور هم زیر ۶ ولت جریان کم بود
ولی هم با آداپتور و هم با سیمپیچ جدید ولتاژ تا زیر ۳ ولت هم تنظیم میشد بدون پروتکت کردن
در صورتیکه بدون اعمال ولتاژ خارجی به تغذیه زیر ۶ ولت تغذیه پروتکت میکرد و باید ابتدا ولوم رو بیشتر کنیم و مجدد خاموش و روشن میکردیم تا راه اندازی شود
ولی توسط اعمال ولتاژ خارجی زیر ۶ ولت پروتکت نمیشه و نیاز به خاموش و روشن مجدد نیست .
آیسی سری قبل نسوخته بود ولی اگر سوخته باشه
آیسی از قبل ذخیره دارم
ترانزیستور ۱۳۰۰۹ که سوخت
و دیگه ندارم ولی d2498 دو عدد تهیه کردم
توان d2498 کمتره و ۵۰ وات میباشد یعنی کمتر از ۱۳۰۰۹ که ۱۰۰ وات
ولی در عوض تحمل ولتاژش خیلی بالاتر از ۱۳۰۰۹ میباشد و فکر کنم برای من که خوراکم سوزوندن ترانزیستوره بهتر باشه
فقط این سری خیلی با احتیاط تر جلو میرم و مو به مو سوال میکنم و طبق معمول مزاحمت بیشتر برای شما .
لطفا و در صورت امکان بفرمایید از کجا شروع کنم
ترانزیستورهای سوخته از مدار خارج شده مقاومتهای کم اهم سالمه ۱۵۰ ولت و ۳۶۰ ولت روی پایه های خازن برقراره
بدون ترانزیستور با لامپ تست لامپ طبیعی روشن و سریع خاموش میشه
هر موقع بفرمایید ترانزیستورها رو نصب و عیب یابی رو شروع میکنم
سپاس فراوان