آی پی امداد
abtahi

آموزشی: تحلیل و عیب یابی تغذیه سوئیچینگ تابلوهای روان

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,099
درود بر شما
دیوار چینی واقعا زیبا شده ابتدا که تصویر رو دیدم احساس کردم اشتباهی تاپیک رو باز کردم بعد باخودم گفتم چقدر زیباست یعنی همچین جایی هم وجود داره؟ انگار با فتوشاپ رنگ آمیزی و تزیین شده
فوق العاده عالیه استاد . واقعا استاد خبره در همه چی هستید به هر حال شما جزو نوابق و افتخارات میهن هستید و با امثال ماها فرق دارید لایک.


در مورد تغذیه
ترانزیستور 13009 درشت با همون پسوند که فرمودید رو تهیه و نصب نمودم مقاومت سوخته هم تعویض شد
مقاومت موازی با خازنهای خروجی لوکیشن R39 اهم270 که در ولتاژ ۲۴ به شدت داغ میشد با ۵۰۰ اهمی وات بالا تعویض شد
سیم پیچ ، رگلاتور، دیود و خازن هم بر طبق مدار و توضیحاتی که مرحمت فرمودید متصل نمودم( از ابتدای سیمپیچ و سر ۱۰ دور متصل نمودم
توسط لامپ سری متصل تغذیه رو روشن کردم و بدون مشکل روشن شد
ولتاژ از حدود صفر تا ۲۲ ولت پایین میاد و از حدود ۶ ولت به پایین جریان خیلی کمه و چاپر صدا میکنه

لامپ سری رو باز کردم و مستقیم به برق متصل کردم
تا حدود صفر ولت پایین میاد با چرخوندن ولوم فیوز تغذیه سوخت
بجای فیوز لامپ ۶۰ وات متصل کردم و دیگه تستی انجام ندادم

سپاس

درود

آفرین

باید ابتدا تغذیه را در حاات قبلی آماده کنی بعد با سیم پیچ جدید تست کنی.
جایی که جریان کمه یعنی چقدره
سپاس
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
درود
جریان کمه یعنی از همون ۶ ولت به پایین یک لامپ ضعیف رو نمیتونه روشن کنه
در صورتیکه از ۶ ولت به بالا لامپ ۱۲ ولت کم وات و وات بالا هردو رو روشن میکنه
حالا فیوز چرا سوخت استاد؟
بعد از برداشتن لامپ سری چشمم یکسره روی ولت متر بود ولتاژ از ۱۲ که ردشد ترانس صدای ویز کرد و فیوز سوخت
این سری میترسم مجدد ترانزیستور رو بسوزونه
باید ابتدا تغذیه را در حاات قبلی آماده کنی بعد با سیم پیچ جدید تست کنی.
صرف نظر از سیمپیچ جدید از کجا باید متوجه بشم تغذیه به درستی کار میکنه و بدون لامپ سری آسیبی نمیرسونه (سوختن فیوز خیلی فکرم رو مشغول کرد)
سپاس.


رگلاتور ۱۶ ولتی پیدا نکردم و ۱۵ ولتی نصب کردم
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
استاد متاسفانه بنده فقط شب به تغذیه دسترسی دارم و میتونم روش کار کنم
در طی روز سرکار هستم و دسترسی ندارم

از کوتاهی در پاسخ زود هنگام پوزش میخوام
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,099
درود
جریان کمه یعنی از همون ۶ ولت به پایین یک لامپ ضعیف رو نمیتونه روشن کنه
در صورتیکه از ۶ ولت به بالا لامپ ۱۲ ولت کم وات و وات بالا هردو رو روشن میکنه
حالا فیوز چرا سوخت استاد؟
بعد از برداشتن لامپ سری چشمم یکسره روی ولت متر بود ولتاژ از ۱۲ که ردشد ترانس صدای ویز کرد و فیوز سوخت
این سری میترسم مجدد ترانزیستور رو بسوزونه

صرف نظر از سیمپیچ جدید از کجا باید متوجه بشم تغذیه به درستی کار میکنه و بدون لامپ سری آسیبی نمیرسونه (سوختن فیوز خیلی فکرم رو مشغول کرد)
سپاس.


رگلاتور ۱۶ ولتی پیدا نکردم و ۱۵ ولتی نصب کردم

درود

اولا تاجایی که مقدوره باید با لامپ سری همه تست ها رو انجام بدی و ببینی شرایط غیرعادی پیش میاد یا نه ؟
ثانیا اگه مشکلی نبود باید همه حواس به حرارت دو ترانزیستور باشه و اگه یکی یا هر دو بشکل غیرعادی داغ شد فورا برق را قطع کنی تا مشکل کشف و رفع بشه.

آیا زمان سوختن فیوز ، ترانزیستوری داغ کرد ؟
بار چی بود که فیوز سوخت؟
ا لامپ چند ولتی بعنوان بار استفاده میکنی
چرا تغییر ولتاژ خروجی را گزارش نمیکنی یعنی میگی در کمتر از ۶ ولت جریان کمه یعنی مثلا ۵ ولت را به لامپ متصل میکنی ولتاژ افت میکنه و ۱ ولت میشه یا همون ۵ ولت هست
احتمالا جریان مشکلی نداشته و اشتباها تصور میکنی جریان نمیده زیرا :
اینکه در کمتر از ۶ ولت ، نور لامپ ضعیفه دلیل ناتوانی تغذیه نیست که نمیتونه جریان بده چون لامپ مثلا ۶ ولتی با ولتاژ ۲ ولت نور عادی نداره و معلومه تقریبا خاموش میشه
اگه میخوای بدون آمپرمتر تست کنی باید برای هر ولتاژی از لامپ متناسب استفاده کنی مثلا لامپ ۱۲ ولتی را به ۶ ولت متصل کنی تقریبا خاموش هست و نوری نداره و خاموشی لامپ دلیل ناتوانی تغذیه نیست
لذا برای ۶ ولت باید از لامپ ۶ ولت استفاده کنی و برای ۳ ولت از لامپ ۳ ولت و یا جریان خروجی را با آمپرمتر تست کنی.
لذا آیا زمانیکه میگی جریان کمه ولتاژ بصورت اتوماتیک خودش افت میکنه یا نه تغییری نمیکنه ؟

یک صفحه تایپ کردم و کاری پیش اومد اشتباها بکلی پاک شد.
مضمونش این بود که خبر خوب اینه که اگرچه حوادث بد موجب تاخیر توفیق میشه اما حاوی اطلاعات و تجربیات ارزشمندی است که نصیب هر کسی نمیشه
بهمین دلیل اطلاعات و تجربیات شما در خصوص ترانس بیشتر از لیسانس برق شده اما توجیه گر خطا نیست و باید بیشتر دقت کنی.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,099
درود

تغذیه پس از تعمیر هنوز عیب داشته
ابتدا باید با شرایط قبلی ( بدون اتصال سیم پیچ جدید و آداپتور) کاملا تست بشه چون نباید متغیرها و تعداد احتمالات زیاد بشه و بررسی و کشف عیب را مشکل کنیم.

وقتی جریان کمه در حدی که اعلام کردی هست ، یعنی با احتمال زیاد تغذیه راه نیافتاده و با راه اندازش کار میکنه که پس از رفع عیب اصلی درستش میکنیم.
چه زمانی و در چه شرایطی فیوز سوخت ، همیشه وقتی اتفاقی میافته فورا شرایط حادثه را یادداشت کن چون حاوی بهترین راهنما و با ارزشترین سر نخ هاست
البته نباید فقط شرایطی که بنظر ثبت کننده مهم است یادداشت بشه بلکه هر موقعیتی که می بینه باید یادداشت بشه زیرا ممکنه چیزی که بنظر او مهم نیست مهمترین عنصر حادثه باشه.

در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
آیا هر دو ترانزیستور سوخته بود ؟
آیا هر دو عوض شده ؟
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
آیا با آداپتور هم در ولتاژ کمتر از ۶ ولت ، جریان کم بود؟
ترانزیستور قدرت این تغذیه در موقعیتی است که بسختی میسوزه یعنی بسیاری از عوامل که در دیگر تغذیه ها موجب صدمه ترانزیستور قدرت میشه اینجا کارساز نیست و صرفنظر از خرابی قطعات جانبی که شرایط ترانزیستور را تغییر میده و لذا پیش بینی ها رو زایل و ممکنه موجب صدمه بشه فقط حرارت ناشی از بار زیاد میتونه به این ترانزیستورها صدمه بزنه .

البته یک خبر خوب که در مورد خطاهای خودت هست اینه که از هر کاری بواسطه حوادث ناشی از خطا و پیگیری مصرانه موضوع ، تجربیات زیادی کسب میکنی یعنی گند کارو در میاری و منم همین ویژگی رو دارم ولی تو با خسارت و من بدون خسارت گند کارو در میارم .
بهمین علت بیشتر از بقیه در مورد ترانس مطلب گرفتی و تجربه کردی و اطلاعاتی داری که هر کسی نداره. به برکت خطاها

من عاشق کارهایی هستم که بسادگی حل نشه و معمای بزرگتری داشته باشه البته توفیق نهایی برام لذت داره ولی قبل از توفیق خیلی خیلی بیشتر از توفیق لذت میبرم چون احساس میکنم قراره اطلاعات و تجربیاتی نصیبم بشه که در هیچ منبعی پیدا نمیشه.
مثلا در همین حادثه موقعیتی نصیبت شد که موضوع مهمی را عملا تجربه کنی که فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه توسط ولتمتر قابل اندازه گیری است ولی کلیه ولتاژهای مستقیم با ولتمتر قابل اندازه گیری است و دقت در چنین تجربیاتی ممکنه منجر به ابتکار و حتی اختراع بشه .
مثلا من اولین بار که با چنین تجربه ای مواجه شدم روش اندازه گیری هر متناوبی را بدست آوردم که در هیچ منبع و کتابی نبوده و یا لااقل من ندیدم که احتمالا تو هم میتونی پاسخ این سوالو پیدا کنی که :
باوجودیکه ولتمترها فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه اندازه گیری میکنند معذالک با یک ابتکار ساده
چگونه ولتاژ متناوب را در هر فرکانسی اندازه گیری کنیم?
هرچند پاسخ این سوالو در یکی از تاپیک ها دادم ولی اگه پاسخ را ندیدی ببین میتونی روشی پیدا کنی که با ولتمتر ، بفهمی ولتاژ هر متناوبی چند ولته ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
درود

تغذیه پس از تعمیر هنوز عیب داشته
ابتدا باید با شرایط قبلی ( بدون اتصال سیم پیچ جدید و آداپتور) کاملا تست بشه چون نباید متغیرها و تعداد احتمالات زیاد بشه و بررسی و کشف عیب را مشکل کنیم.

وقتی جریان کمه در حدی که اعلام کردی هست ، یعنی با احتمال زیاد تغذیه راه نیافتاده و با راه اندازش کار میکنه که پس از رفع عیب اصلی درستش میکنیم.
چه زمانی و در چه شرایطی فیوز سوخت ، همیشه وقتی اتفاقی میافته فورا شرایط حادثه را یادداشت کن چون حاوی بهترین راهنما و با ارزشترین سر نخ هاست
البته نباید فقط شرایطی که بنظر ثبت کننده مهم است یادداشت بشه بلکه هر موقعیتی که می بینه باید یادداشت بشه زیرا ممکنه چیزی که بنظر او مهم نیست مهمترین عنصر حادثه باشه.

در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
آیا هر دو ترانزیستور سوخته بود ؟
آیا هر دو عوض شده ؟
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
آیا با آداپتور هم در ولتاژ کمتر از ۶ ولت ، جریان کم بود؟
ترانزیستور قدرت این تغذیه در موقعیتی است که بسختی میسوزه یعنی بسیاری از عوامل که در دیگر تغذیه ها موجب صدمه ترانزیستور قدرت میشه اینجا کارساز نیست و صرفنظر از خرابی قطعات جانبی که شرایط ترانزیستور را تغییر میده و لذا پیش بینی ها رو زایل و ممکنه موجب صدمه بشه فقط حرارت ناشی از بار زیاد میتونه به این ترانزیستورها صدمه بزنه .

البته یک خبر خوب که در مورد خطاهای خودت هست اینه که از هر کاری بواسطه حوادث ناشی از خطا و پیگیری مصرانه موضوع ، تجربیات زیادی کسب میکنی یعنی گند کارو در میاری و منم همین ویژگی رو دارم ولی تو با خسارت و من بدون خسارت گند کارو در میارم .
بهمین علت بیشتر از بقیه در مورد ترانس مطلب گرفتی و تجربه کردی و اطلاعاتی داری که هر کسی نداره. به برکت خطاها

من عاشق کارهایی هستم که بسادگی حل نشه و معمای بزرگتری داشته باشه البته توفیق نهایی برام لذت داره ولی قبل از توفیق خیلی خیلی بیشتر از توفیق لذت میبرم چون احساس میکنم قراره اطلاعات و تجربیاتی نصیبم بشه که در هیچ منبعی پیدا نمیشه.
مثلا در همین حادثه موقعیتی نصیبت شد که موضوع مهمی را عملا تجربه کنی که فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه توسط ولتمتر قابل اندازه گیری است ولی کلیه ولتاژهای مستقیم با ولتمتر قابل اندازه گیری است و دقت در چنین تجربیاتی ممکنه منجر به ابتکار و حتی اختراع بشه .
مثلا من اولین بار که با چنین تجربه ای مواجه شدم روش اندازه گیری هر متناوبی را بدست آوردم که در هیچ منبع و کتابی نبوده و یا لااقل من ندیدم که احتمالا تو هم میتونی پاسخ این سوالو پیدا کنی که :
باوجودیکه ولتمترها فقط ولتاژ متناوبی که دارای فرکانس برق شهر باشه اندازه گیری میکنند معذالک با یک ابتکار ساده
چگونه ولتاژ متناوب را در هر فرکانسی اندازه گیری کنیم?
هرچند پاسخ این سوالو در یکی از تاپیک ها دادم ولی اگه پاسخ را ندیدی ببین میتونی روشی پیدا کنی که با ولتمتر ، بفهمی ولتاژ هر متناوبی چند ولته ؟

سپاس
درود برشما...
وقتی جریان کمه در حدی که اعلام کردی هست ، یعنی با احتمال زیاد تغذیه راه نیافتاده و با راه اندازش کار میکنه که پس از رفع عیب اصلی درستش میکنیم.
جریان فقط زیر ۶ ولت کم میشد البته قبل از سوختن ترانزیستورها هم به همین منوال بود
ولی اگر چند صدم هم از ۶ ولت بیشتر میشد لامپ ۱۲ ولت کن وات و حتی پر وات رو روشن میکرد (هم قبل از سوختن ترانزیستور و هم بعد از تعویض ترانزیستورها)
چه زمانی و در چه شرایطی فیوز سوخت ، همیشه وقتی اتفاقی میافته فورا شرایط حادثه را یادداشت کن چون حاوی بهترین راهنما و با ارزشترین سر نخ هاست
بعد از تعویض ترانزیستورها و مقاومت با لامپ تست تغذیه روشن شد البته تغییرات اخیر هم اعمال شده بود تغزیه به درستی کار میکرد ولتاژها رو با ولوم با بار(لامپ موتور ۱۲ ولت ۶۰ وات و ۱۲ ولت ۱۰ وات دارم وهمچنین بدون بار تست شد همه چی مرتب بود یکی از ترانزیستورها کمی گرمتر بود داغ نبود
قبلا ولتاژ تا ۲۷ ولت میرفت ولی بعد از تعویض ترانزیستورها تا ۲۲ ولت بیشتر نمیشد ( احتمالا بخاطر تغییر در مقاومت r39 که در خروجی موازی خازنها قرار گرفته میباشد که به دلیل داغ شدن زیاد از ۲۲۰ اهم به ۴۶۰ اهم تغییر داده بودیم ) حدث میزنم این تغییر بابت همین باشه و زیاد جدی نگرفتم
در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
آیا هر دو ترانزیستور سوخته بود ؟
آیا هر دو عوض شده ؟
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
حقیقتا خجالت کشیدم و روم نشد بگم :disturbed: بعد از باز کردن لامپ تست و روشن کردن تغذیه با برق شهر همزمان با سوختن فیوز که بد جور سیاه شده هر جفت ترانزیستورها هم سوخته بود باورم نمیشد
با وجودیکه خیلی خسته بودم و دیر وقت بود هر دو ترانزیستور را از مدار خارج و تست کردم متاسفانه هر دو سوخته

در چه جریان و چه ولتاژی فیوز سوخت ؟
با برق شهرتغذیه روشن شد لامپ ۱۲ ولتی رو تست کردم و همه چی اوکی بود زیر ۶ ولت همچنان لامپ ۱۲ روشن نمیشد
بعد بدون بار فقط ولتاژ رو توسط ولوم زیاد کردم ولتاژ از ۱۲ که بالاتر رفت (شاید هم بالاتر ) ولی بدون بار بود فقط ولوم رو زیاد کردم که یهم فیوز سوخت
آیا پس از راه اندازی ، حرارت هر دو مساوی بود ؟
آیا با آداپتور هم در ولتاژ کمتر از ۶ ولت ، جریان کم بود؟
حرارت ترانزیستورهای تعویضی نسبت به قبل بیشتر بود و یکی از اونها حرارتش بیشتره
با آداپتور هم زیر ۶ ولت جریان کم بود
ولی هم با آداپتور و هم با سیمپیچ جدید ولتاژ تا زیر ۳ ولت هم تنظیم میشد بدون پروتکت کردن
در صورتیکه بدون اعمال ولتاژ خارجی به تغذیه زیر ۶ ولت تغذیه پروتکت میکرد و باید ابتدا ولوم رو بیشتر کنیم و مجدد خاموش و روشن میکردیم تا راه اندازی شود
ولی توسط اعمال ولتاژ خارجی زیر ۶ ولت پروتکت نمیشه و نیاز به خاموش و روشن مجدد نیست .
آیسی سری قبل نسوخته بود ولی اگر سوخته باشه
آیسی از قبل ذخیره دارم
ترانزیستور ۱۳۰۰۹ که سوخت
و دیگه ندارم ولی d2498 دو عدد تهیه کردم
توان d2498 کمتره و ۵۰ وات میباشد یعنی کمتر از ۱۳۰۰۹ که ۱۰۰ وات
ولی در عوض تحمل ولتاژش خیلی بالاتر از ۱۳۰۰۹ میباشد و فکر کنم برای من که خوراکم سوزوندن ترانزیستوره بهتر باشه
فقط این سری خیلی با احتیاط تر جلو میرم و مو به مو سوال میکنم و طبق معمول مزاحمت بیشتر برای شما .
لطفا و در صورت امکان بفرمایید از کجا شروع کنم

ترانزیستورهای سوخته از مدار خارج شده مقاومتهای کم اهم سالمه ۱۵۰ ولت و ۳۶۰ ولت روی پایه های خازن برقراره
بدون ترانزیستور با لامپ تست لامپ طبیعی روشن و سریع خاموش میشه
هر موقع بفرمایید ترانزیستورها رو نصب و عیب یابی رو شروع میکنم
سپاس فراوان
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
درود
ترانزیستور ۱۳۰۰۹ و ۱۳۰۰۷ و ۱۳۰۰۵ معمولی که مربوط به لامپهای کم مصرف میباشد هم موجود دارم
بابت تعطیلات عید فطر ( همین جا ، جا دارد به شما استاد گرامی و دیگر دوستان حاضر این عید سعید رو تبریک و تهنیت بگم و آرزوی کامیابی و بهروزی و پایداری در جوار خوانواده محترم برای شما آرزومندم )
تو شهر من همه جا ۳ روز تعطیله و دسترسی به قطعه فروش میسر نیست
اگر صلاح بدونید و همچنین امکان پذیر باشد ابتدا اونها رو روی تغذیه نصب و تست نماییم و بعد از جواب گرفتن ترانزیستورهای اصلی رو منتقل نماییم

سپاس.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,099
درود
ترانزیستور ۱۳۰۰۹ و ۱۳۰۰۷ و ۱۳۰۰۵ معمولی که مربوط به لامپهای کم مصرف میباشد هم موجود دارم
بابت تعطیلات عید فطر ( همین جا ، جا دارد به شما استاد گرامی و دیگر دوستان حاضر این عید سعید رو تبریک و تهنیت بگم و آرزوی کامیابی و بهروزی و پایداری در جوار خوانواده محترم برای شما آرزومندم )
تو شهر من همه جا ۳ روز تعطیله و دسترسی به قطعه فروش میسر نیست
اگر صلاح بدونید و همچنین امکان پذیر باشد ابتدا اونها رو روی تغذیه نصب و تست نماییم و بعد از جواب گرفتن ترانزیستورهای اصلی رو منتقل نماییم

سپاس.

درود

باوجودیکه مهمترین سوال را بارها بویژه در دو پست اخیرم تاکید و تکرار کردم و اعتراض هم کردم که چرا تغییر ولتاژ را گزارش نمیکنی معذالک باز هم کمترین توجه و اشاره ای هم نکردی که دوباره و درواقع ۱۰ باره میپرسم:
میگی زیر ۶ ولت جریان کمه آیا با اتصال لامپ به خروجی که مثلا ۵ ولته ، خودبخود ولتاژ افت میکنه و مثلا ۲ ولت میشه یا تغییری نمیکنه؟
چطور میفهمی جریان کم میده آیا ملاک شما نور لامپه ؟
سوالات را بی پاسخ نذار
تمام مشاهدات خود را گزارش کن
الان میگی یکی بیشتر گرم میشد؟ یعنی اساسی ترین موضوع را مخفی کردی ، دراینصورت همانطور که حدس زدم هنوز عیب باقی بوده ، اگه حرارت ها مساوی نباشه باید حتما درست بشه وگرنه خیلی زود میسوزه.
۱۳۰۰۹ کوچیک ثمری نداره ولی ترانزیستور خروجی هوریزانتال اشکالی نداره.

سپاس
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
درود

باوجودیکه مهمترین سوال را بارها بویژه در دو پست اخیرم تاکید و تکرار کردم و اعتراض هم کردم که چرا تغییر ولتاژ را گزارش نمیکنی معذالک باز هم کمترین توجه و اشاره ای هم نکردی که دوباره و درواقع ۱۰ باره میپرسم:
میگی زیر ۶ ولت جریان کمه آیا با اتصال لامپ به خروجی که مثلا ۵ ولته ، خودبخود ولتاژ افت میکنه و مثلا ۲ ولت میشه یا تغییری نمیکنه؟
چطور میفهمی جریان کم میده آیا ملاک شما نور لامپه ؟
سوالات را بی پاسخ نذار
تمام مشاهدات خود را گزارش کن
الان میگی یکی بیشتر گرم میشد؟ یعنی اساسی ترین موضوع را مخفی کردی ، دراینصورت همانطور که حدس زدم هنوز عیب باقی بوده ، اگه حرارت ها مساوی نباشه باید حتما درست بشه وگرنه خیلی زود میسوزه.
۱۳۰۰۹ کوچیک ثمری نداره ولی ترانزیستور خروجی هوریزانتال اشکالی نداره.

سپاس
درود
بله ملاکم نور لامپ میباشد
بنده آمپرمتر ندارم ودر این تغذیه توسط ۲ عدد لامپ موتور هوندا ۱۲ ولت یکی ۶۰وات و دیگری ۱۰ وات تست میکنم
البته مقاومت آجری ۱۰ وات ۱۰ اهم هم دوتا دارم
با اونها هم نیاز شد تست میکنم
لامپ ال ای دی هم موجود میباشد

زمانیکه ولتاژ زیر ۶ ولت و کمی پایین تر میباشد لامپ ۱۲ولت ۱۰ وات رو متصل میکنم ولتاژ پایین میکشه تا ۲ ولت

و اگر ولتاژ رو از ۶ ولت حتی یک یا دو صدم هم بیشتر کنم به راحتی لامپ ۱۲ ولت ۱۰ وات و حتی ۶۰ وات روشن میشد بدون کوچکترین افت ولتاژ

ولی زیر ۶ ولت افت ولتاژ شدید تا ۲ ولت رو داشتم

الان تغذیه رو به حالت اول برگردوندم تا ابتدا بدون مشکل برطرف و راه اندازی شود
بعد مجدد متصل میکنم
البته سیم پیچیده شده اخیر دور هسته سرجای خودش هست فقط اتصالاتش از روی مدار قطع نمودم
سپاس.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,099
درود
بله ملاکم نور لامپ میباشد
بنده آمپرمتر ندارم ودر این تغذیه توسط ۲ عدد لامپ موتور هوندا ۱۲ ولت یکی ۶۰وات و دیگری ۱۰ وات تست میکنم
البته مقاومت آجری ۱۰ وات ۱۰ اهم هم دوتا دارم
با اونها هم نیاز شد تست میکنم
لامپ ال ای دی هم موجود میباشد

زمانیکه ولتاژ زیر ۶ ولت و کمی پایین تر میباشد لامپ ۱۲ولت ۱۰ وات رو متصل میکنم ولتاژ پایین میکشه تا ۲ ولت

و اگر ولتاژ رو از ۶ ولت حتی یک یا دو صدم هم بیشتر کنم به راحتی لامپ ۱۲ ولت ۱۰ وات و حتی ۶۰ وات روشن میشد بدون کوچکترین افت ولتاژ

ولی زیر ۶ ولت افت ولتاژ شدید تا ۲ ولت رو داشتم

الان تغذیه رو به حالت اول برگردوندم تا ابتدا بدون مشکل برطرف و راه اندازی شود
بعد مجدد متصل میکنم
البته سیم پیچیده شده اخیر دور هسته سرجای خودش هست فقط اتصالاتش از روی مدار قطع نمودم
سپاس.

درود

دراینصورت باید تحلیل نقشه را مطالعه کنم تا راه حلی پیدا کنم ، هرچند با بررسی سطحی متوجه شدم چه تغییری نیاز داره
بنظر میرسه زیر ۶ ولت اساسا راه اندازی نمشه و بعبارتی تغذیه در مرحله راه اندازی میمونه و از این مرحله عبور نمیکنه

که اگه تعمیرش کنی و بحالت اولیه دربیاد با چند تست راه حل دریافت زیر ۶ ولت هم مشخص میشه
اما قبل از هر چیز باید قطعه معیوب را پیدا کنی تا مشکل حرارت نامساوی رفع بشه (بدون آداپتور و سیم پیچ)
سپس راه حلی برای دریافت زیر ۶ ولت پیدا میکنیم که اینجاش برام جالب و لذتبخش شده.

دو سیم آداپتور را کجا نصب کردی؟
ضمنا برای متغییر شدن ولتاژ چکار کردی و پتانسیومتر ولتاژ را کجا نصب کردی؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا