آی پی امداد
abtahi

آموزشی: تحلیل دیمر مورد نظر علاقمندان

Newman1

VIP+ افتخاری
کاربر
2018-04-12
354
912
نه من که منظورم و خوب نمیتونم برسونم شرمنده منظور من هم همون رسیدن ولتاژ در نقطه تلاقی مقاومت بود که 30 ولت میشه در 150 ولت ورودی اما با جریان بسیار کم که ممکنه در پایینترین ولتاژ ها کمتر بشه و گیت هم نامنظم یا اصلا تحریک نشه و کنترل پتانسیومتر بسیار سخت باشه اما خازن تقریبا جریان ثابتی تحویل دیاک میده
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
نه من که منظورم و خوب نمیتونم برسونم شرمنده منظور من هم همون رسیدن ولتاژ در نقطه تلاقی مقاومت بود که 30 ولت میشه در 150 ولت ورودی اما با جریان بسیار کم که ممکنه در پایینترین ولتاژ ها کمتر بشه و گیت هم نامنظم یا اصلا تحریک نشه و کنترل پتانسیومتر بسیار سخت باشه اما خازن تقریبا جریان ثابتی تحویل دیاک میده

درود

من که گفتم بدون خازن هم نه تنها کار میکنه بلکه در جاهایی قابل استفاده و مفید هم هست
و اتفاقا یکی از روش های کنترل انرژی همین نقشه بدون خازنه که عملا استفاده هم میشه
و اگه برای کاری مناسب باشه دقیقا مانند دیمری که با خازن تحریک میشه کار میکنه و هیچ فرقی با یکدیگر ندارن
اینگونه موارد چه با خازن چه بی خازن استفاده کنی کمترین تفاوتی ندارن و هر دو روش بخوبی کار میکنن
ولی بدون خازن ضعفی داره که هر جایی قابل استفاده نیست

راهنمایی هم کردم که اگه روی نیم سیکل نقطه به نقطه انتخاب کنی و جلو بری و پاسخ این دیمر به این نقطه از نیم سیکل و سپس اون نقطه و کلیه نقاط نیم سیکل را بررسی کنی متوجه میشی چه ضعفی داره.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
درود
این نقشه مختص بارهای اهمی است و برای بارهای سلفی مانند دریل نیاز به تمهیدات اضافی ساده داره چون
دیمر برای بارهای سلفی تولید نویزهای وحشتناکی میکنه که ممکنه کار ترایاک را مختل کنه
و راه حلش افزودن خازن و مقاومت بویژه موازی با ترایاکه تا نویزها رو برای ترایاک حذف کنه.

البته این نقشه شما اشتباهه و محل بار ناصحیحه و موجب صدمه فوری پتانسیومتر و مقاومت و خازن میشه

سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 152993
درود بر استاد عزیزم
فرمودید نقشه برای بارهای اهمی طراحی شده و برای بارهای سلفی مناسب نیست.
همچنین فرمودید جهت جلوگیری از نویز وارد شده به ترایاک نیازه تا خازن و مقاومت با ترایاک موازی بشه.
به نظرتون طرح زیر برای یک دریل تک سرعته مناسبه؟
سپاس
73951963b237d84b31d1daa52e76110e.jpg
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
درود بر استاد عزیزم
فرمودید نقشه برای بارهای اهمی طراحی شده و برای بارهای سلفی مناسب نیست.
همچنین فرمودید جهت جلوگیری از نویز وارد شده به ترایاک نیازه تا خازن و مقاومت با ترایاک موازی بشه.
به نظرتون طرح زیر برای یک دریل تک سرعته مناسبه؟
سپاس
مشاهده فایل‌پیوست 153058

درود

بله حالا درست شد
البته مقادیر خازن و مقاومت باید متناسب با سلف باشه و به ظرفیت سلفی بار بستگی داره
برای دریل معمولی سبک مقدار Rs حدود ۱۰ اهم و حذف L و یا سلف بسیار کوچکتر و جابجایی خازن ۱۰۰ نانو به محل بعد از L (موازی با ترایاک ) را جهت تست اولیه پیشنهاد میکنم

سپاس
 
آخرین ویرایش:

nishgon64

کاربر
2013-08-08
481
942
تهران
www.funpatogh.com
استاد با توجه به راهنمایی شما من در ولتاژهای مختلف سر وسط رو بررسی کردم که چقدر ولتاژ به دیاک میرسه تا هدایت کنه که با عکس نمایش میدهم
یعنی زمانی که پتانسیومتر را از 0 تا 300 کیلو در حال زیاد کردن هستیم و همانطور هم ولتاژ داره افزایش پیدا میکنه



8j4_photo_2019-01-03_23-31-24.jpg


به این نتیجه رسیدم که زمانی خروجی 30 ولت به بالا را داریم که ولتاژ ورودی 100 ولت به بالا هست و پتانسیومتر سر پایینش 90 کیلو به بالا باشه
حالا اگر پتانسیومتر همین حالت باقی بمونه یعنی موقعی که لامپ روشن میشه (پتانسیومتر حالت 210 به 90 رو داشته باشه) و ولتاژ در حال افزایش هست تا 310 ولت و بعدش که ولتاژ دوباره پایین میاد و به 0 میرسه که با عکس نمایش میدهم

gi0o_44.jpg


با توجه به این عکس متوجه شدم که لامپ فقط از ولتاژ 100 تا 100 روشن هست و بعد خاموش میشه و این چرخه توی سیکل بعدی هم تکرار میشه
یعنی عین فلاشر لامپ خاموش روشن و بعد خاموش و بعد روشن و بعد خاموش و ....

فکر میکنم 1.5 میلی ثانیه لامپ خاموش بعد 7 میلی ثانیه روشن و بعد دوباره 1.5 میلی ثانیه خاموش هست (توی سیکل اول)
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد با توجه به راهنمایی شما من در ولتاژهای مختلف سر وسط رو بررسی کردم که چقدر ولتاژ به دیاک میرسه تا هدایت کنه که با عکس نمایش میدهم
یعنی زمانی که پتانسیومتر را از 0 تا 300 کیلو در حال زیاد کردن هستیم و همانطور هم ولتاژ داره افزایش پیدا میکنه



8j4_photo_2019-01-03_23-31-24.jpg


به این نتیجه رسیدم که زمانی خروجی 30 ولت به بالا را داریم که ولتاژ ورودی 100 ولت به بالا هست و پتانسیومتر سر پایینش 90 کیلو به بالا باشه
حالا اگر پتانسیومتر همین حالت باقی بمونه یعنی موقعی که لامپ روشن میشه (پتانسیومتر حالت 210 به 90 رو داشته باشه) و ولتاژ در حال افزایش هست تا 310 ولت و بعدش که ولتاژ دوباره پایین میاد و به 0 میرسه که با عکس نمایش میدهم

m18o_photo_2019-01-03_23-31-13.jpg


با توجه به این عکس متوجه شدم که لامپ فقط از ولتاژ 100 تا 100 روشن هست و بعد خاموش میشه و این چرخه توی سیکل بعدی هم تکرار میشه
یعنی عین فلاشر لامپ خاموش روشن و بعد خاموش و بعد روشن و بعد خاموش و ....


درود

پس هنوز طرز کار ترایاک و دیمر را متوجه نشدی
اولا بارها تاکید کردم بمحضی که ترایاک روشن بشه دیگه خاموش نمیشه تا ولتاژ صفر بشه لذا تا پایان اون سیکل روشن میمونه

مثلا اگه مقاومت بالایی پتانسیومتر صفر اهم و مقاومت پایینی ۳۰۰ کبلو باشه بمحضی که برق شهر ۳۰ ولت بشه این ۳۰ وات به ترایاک منتقل میشه و روشنش میکنه و تا پایان نیم سیکل روشن میمونه

حالا اگه پتانسیومتر را کمی بچرخانی که مقاومت بالا ۷۵ کیلو بشه دراینصورت بمحضی که برق شهر ۴۰ ولت بشه ۳۰ ولت به ترایاک میرسه و روشن میشه و تا پایان نیم سیکل روشن میمونه

نمیدونم دیگه با چه زبونی و چند بار دیگه باید بگم تا این تاکید مکرر را ببینی که ترایاکی که روشن بشه تا پایان نیم سیکل روشن میمونه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد تورو خدا خودتون بگید من مغزم دیگه درد گرفت تو این دیمر:uncomfortableness:

درود

فقط میتونم راهنمایی کنم اونم بنحوی که اگه توجه کنی بسادگی پاسخ مشخص میشه
ولی کوچکترین توجهی نمیکنی و راه خودتو میری
من اطمینان دارم حتی یکبار هم عملکرد دیمر را عمقی مطالعه نکردی هرچند ممکنه صد بار روخونی و مطالعه سطحی کرده باشی
مطالعه زمانی موثره که تک تک جملات را درک کرده باشی
بارها و بارها تاکید کردم ترایاکی که روشن بشه تا پایان نیم سیکل خاموش نمیشه
ولی پاسخ هایی میدین که گویا در طول عمرتون هرگز نشنیدین و نخوندین که ترایاک روشن تا پایان نیم سیکل خاموش نمیشه و حتی دوستمون با رسم شکل ثابت کرده اشتباه میکنم و ترایاک وسطای سیکل هم خاموش میشه چرا ؟ چون نمیخواین عمقی بخونین و به رفتار واقعی قطعات که بارها تکرار کردم توجه کنین و لذا با اطلاعات تخیلی ذهنتون پاسخ میدین.

بارها تاکید کردم و نمیدونم با چه زبونی بگم اگه میخوای به پاسخ برسی باید در طول یک نیم سیکل تمام نقطه ها را بررسی کنی ببینی در این نقطه مثلا ۵۰ ولت دیمر چکار میکنه سپس نقطه بعدی را روی ۱۰۰ ولت بررسی کن و تا پایان نیم سیکل ۵۰ ولت ۵۰ ولت جلو برو و ادامه بده اگه اینکارو انجام میدادی پاسخ مشخص میشد.
آیا اینکارو کردی ؟ قطعا نه

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد تورو خدا خودتون بگید من مغزم دیگه درد گرفت تو این دیمر:uncomfortableness:

درود
اگه در محاسبات زیر از مهمترین نکته غافل نمیشدی به پاسخ رسیده بودی
فقط توجه نکردی که در طول نیم سیکل بمحضی که ترایاک روشن بشه تا پایان نیم سیکل روشن میمونه
لذا چون به این نکته اساسی توجه نکردی در ناحیه نزولی نیم سیکل که ولتاژ در حال کاهش است پاسخ عجیبی دادی.
اساسا هیچوقت بیشتر از ۳۰ ولت به دیاک نمیرسه چون وقتی ۳۰ ولت بشه ترایاک روشن و دو سر پتانسیومتر شورت میشه و دیگه تا پایان نیم سیکل دو سر پتانسیومتر صفر ولته لذا چطور ۶۰ ولت و ۹۳ ولت و بالاتر از ۳۰ ولت به دیاک میرسه.
عزیزم اولین باری که ۳۰ ولت به دیاک برسه و ترایاک روشن بشه دیگه ولتاژ دیاک صفر میشه و تا پایان نیم سیکل نیازی هم به ولتاژ نداره چون ترایاک تا پایان نیم سیکل روشن میمومه

دیگه راهنمایی بیشتر یعنی پاسخ

سپاس

سgi0o_44.jpg
 
آخرین ویرایش:

mehran101

کاربر
2017-02-25
75
107
سلام
با تشکر از این تاپیک پر بار و دوستان. من از صنعتکاران شنیده ام که در بردهای صنعتی گران قیمت و هم در یک application شزکت st دیده ام که برای تحریک بهتره از ترانس پالس با خروجی نمایی استفاده بشه.یک دلیل آنه که موج نمایی بخاطر پیک سوزنی لحظه اولیه جریان بالایی تزریق میکنه و دلیل دوم اینه که در بارهای جریان بالا و متناسبا scr , triac جریان بالا نباید جریان گیت کاملا صفر بشه چون زودتر خاموش میشه و موج نمایی این دو را تامین میکنه.البته میگن در GTO ها این مشکل برطرف شده.البته خیلی خوشحال میشم کسی فراتر و از تجاربش در اینمورد صحبت کنه و یاد بده.
 
بالا