- 2012-03-18
- 10,107
- 80,098
سلام
با تشکر از این تاپیک پر بار و دوستان. من از صنعتکاران شنیده ام که در بردهای صنعتی گران قیمت و هم در یک application شزکت st دیده ام که برای تحریک بهتره از ترانس پالس با خروجی نمایی استفاده بشه.یک دلیل آنه که موج نمایی بخاطر پیک سوزنی لحظه اولیه جریان بالایی تزریق میکنه و دلیل دوم اینه که در بارهای جریان بالا و متناسبا scr , triac جریان بالا نباید جریان گیت کاملا صفر بشه چون زودتر خاموش میشه و موج نمایی این دو را تامین میکنه.البته میگن در GTO ها این مشکل برطرف شده.البته خیلی خوشحال میشم کسی فراتر و از تجاربش در اینمورد صحبت کنه و یاد بده.
درود
ضمن تشکر و تقدیر بابت مشارکت شایسته و پاسخ قابل تامل حضرت عالی
بله این درسته که بهترین و ایده آلترین تحریک ترایاک تزریق پالس سوزنی به گیت است و حتی بسیاری از انواع ترایاک بدون پالس سوزنی یا ضربه اساسا روشن نمیشوند و بهمین دلیل وجود دیاک را اجتناب ناپذیر میکنه زیرا دیاک ضربه لازم را تولید میکنه چه با خازن و چه بدون خازن
بطوریکه مرز روشن و خاموش دیاک متفاوت با دیگر قطعات و تداعیگر اشمیت تریگر است و لذا اگر با ولتاژ حدود ۳۰ ولت ناگهان هدایت کنه دیگه با کاهش اپسیلنی خاموش نمیشه و لذا ضربه لازم در هر شرایطی تامین میشه چه با خازن و چه بی خازن
بنحویکه انواع بدون خازن هم کاربرد فراوانی داره و در این موارد هیچگونه ضرورتی به استفاده از خازن وجود نداره و سالهاست هویه های ولر تعمیرگاهم نه تنها بدون خازن بلکه بدون دیاک و هر کدام فقط با یک ترایاک و یک مقاومت حدود ۴۷ کیلو وظیفه کلیدزنی را بعهده داره و تابحال هیچ مشکلی هم مشاهده نشده .
بنابرین اگرچه هرگز نقشه بدون دیاک ندیدم اما نقشه بدون خازن به وفور دیدم و خودم سالهاست بدون خازن و حتی بدون دیاک استفاده میکنم
بنابمراتب ضمن تشکر از حضرت عالی بابت نکات مطروحه ،
وجود خازن دلیل دیگری داره ، شبیه باک ۱۰ لیتری که در مسافرت صد کیلومتری کارآمده و هرچند موجب اختلال یا ضعف قدرت موتور نمیشه اما در مسیرهای دویست کیلومتری که هیچ پمپ بنزینی بین جاده وجود نداره باک ۱۰ لیتری ناکارآمده و ناگزیر به استفاده از تمهیدات اضافی هستی و لذا خازن هم اضافه میکنیم تا قادر به استفاده از اتومبیل در تمام مسیر دویست کیلومتری باشیم.
سپاس
آخرین ویرایش: