درود
استاد یه ترانس 12 ولتی دارم ( 2 تا 12 ولتی مستقل با جریان بالا داره به علاوه یه 5ولتی و یه 7 ولتی و یدونه 30 ولتی که جریانشون پایینه ) ترانس مربوط به یه ظبط صوت سه دیسکه .
ترانس رو واسه کارای متفرقه استفاده میکردم و سالم بود . حدود یه ماه پیش از ترانس تغریبا یک ساعت جران بالا گرفتم و خاموشش کردم امروز که مجدد خواستم استفاده کنم ترانس هیچ خروجی نداشت
قاب ترانس هم سریع گرم شد .
ترانس رو باز کردم . ولی هیچ سوختگی مشاهده نمیشه . طبق تصویر (توضیحات کامل رو تو تصویر دادم ) سیم پیچ اولیه ترانس به هم راه نمیدن ولی فلشهای سبز به هم دیگه راه میدن .
آیا ممکنه سیم پیچ سالم باشه و فقط اون قطعه (شماره رو رو تصویر تایپ کردم) سوخته باشه؟
تصویر قطعه رو هم جداگونه میزارم لطفعا راهنمایی کنید
http://uupload.ir/files/doy6_img_20150807_201047.jpg
http://uupload.ir/files/obgh_img_20150807_200318.jpg
تشکر
درود
همانطورکه استاد رضا فرمودند قطعه مورد نظر فیوز حرارتی است
ولی با توجه به نتیجه تستی انجام دادی یعنی اگه دو سر این قطعه اتصال کوتاه است دراینصورت سالمه اما بعید می بینم اتصال کوتاه باشه و احتمالا اشتباه میکنی
درهرصورت اگه اتصال کوتاه نباشه یعنی سوخته باشه دراینصورت میتونی موقتا برای تست ترانس بجای این فیوز از سیم استفاده کنی و ببینی درست میشه یا نه
اگه فیوز سالم باشه و دو سر اولیه اهمی نداشته باشه دراینصورت اولیه سوخته
ضمنا فرمودی خروجی نداره و داغ میشه ولی اگر داغ میشه حتما خروجی داره هرچند کمتر از نرمال
حدس میزنم آمپر بالایی کشیدی و یا سیم ترانس در محلی اتصال کوتاه کرده و ترانس داغ شده و چون عجول هستی ترانس را قبل از خنک شدن فیوز و تست مجدد باز کردی
درهرصورت چون سیم اولیه ضخیمه پیچیدنش ساده است و جهت اولیه هم مهم نیست
قطع شدن سیم پیچ اولیه با توجه به ضخامت اولیه خیلی بعیده و در تصویر هم بنظر میرسه اولیه خیلی داغ شده و احتمالا چند سیم بهم متصل شده
دو پایه فیوز را اتصال کوتاه کن و ببین اگه دو سر اولیه اهمی داره تست زیر را انجام بده
اگه قرقره اولیه و ثانویه مجزا هستند دراینصورت قرقره ثانویه را حذف و هسته را فقط با قرقره اولیه ببند ( نیاز نیست تمام هسته ها را جا بزنی یعنی اگه 3 یا 4 تا E نداشته باشه اشکالی نداره چون میخوای تست کنی و جا زدن کل هسته ها سخته )
حالا دو سر اولیه را به برق متصل کن و انگشتت را روی سیم پیچ اولیه بگذار ببین اگه داغ میکنه دراینصورت اولیه شورتی داره
دراینصورت میتونی اولیه را باز کنی و محل شورتی را پیدا و ترمیم کنی و اگه خیلی خراب بود و قابل ترمیم نبود بسادگی اولیه را بدون رعایت جهت بپیچ (تعداد دور و قطر سیم مهمه )
اگه درست فهمیده باشم و دو قرقره اولیه و ثانویه داشته باشه دراینصورت ترانسش حرف نداره و مزایای زیادی داره ازجمله اینکه هر کسی بسادگی نمیتونه این ترانس را بسوزونه (
بجز حضرتعالی )
سپاس