آی پی امداد
abtahi

تجربیات: مطالبی درباره الکتروموتور

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
با سلام خدمت شما استاد بزرگوار:
باز کردن 4 سیمی که از داخل سیم پیچ موتور به بیرون آمده برایم امکان پذیر نیست چون واقعا بد جوری، درست از لابلای داخل کلاف آورده است..
سیم برق دور کند را به پلاتین 2 وصل می کنم.
سیم برق دور تند را به پلاتین 4 وصل می کنم. ( پلاتین 4 و 3 توسط یک سیم فیش دار زرد رنگ بهم وصل می باشند)
سیم نول هم به نقطه مشترک.
استاد گرامی سیم پلاتین 1 را از داخل موتور به توصیه شما قطع کردم ، سپس برق را به دور کند یا پلاتین 2 دادم موتور هیچ گونه حرکتی نداشت. قطع برق ( صدای وز وز نداشت و با حرکت دادن شفت موتور کار نمی کرد. فقط با برق دادن به دور تند یا پلاتین 4 موتور شروع به گردش می کرد.
این هم دو تصور جدید با مشخص کردن سیم وپلاتین موتور از دو طرف بورد.

مشاهده فایل‌پیوست 128496

مشاهده فایل‌پیوست 128495

درود


اگر سیم ها را مطابق گزارش خودت در پست 95 بسته باشی دراینصورت
سیم 1 و 5 را جابجا کن دور تند درست میشه
یعنی سیمی که به 1 متصل کردی ( فرمودی آبی است) به 5 متصل کن و سیمی که به 5 متصل کردی (قرمز) به 1 متصل کن

اما اشکال دور کند اینه که اشتباها فکر میکنی 3 و 2 در حالت خاموش شورت است که باید همینطور باشد ولی نیست لذا باید زمانیکه روتور و این برد نصب است تست کنی که 3و2 متصل باشن برای اطمینان از کنتاکت فوق

پس از اصلاح محل اتصال دو سیم قرمز و آبی ( 1و5 ) که در صدر عرایضم عرض کردم
1- برق کند را متصل کن
2- یکلحظه با تکه سیمی 2 و 3 را شورت کن می بینی راه می افته که دراینصورت باید بحالت نرمال فقط این دو کنتاکت تنظیم بشه

من حیث المجموع و مطابق گزارشات شما
باید قرمز به 1
زرد به 3 یا 4 فرقی نداره
آبی به 5 متصل بشوند

وضعیت غیرعادی 2 و 3 هم اصلاح بشه که درحالت خاموش شورت باشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
با سلام مجدد خدمت شما استاد گرامی:
با تشکر از راهنمایی های شما. من فقط در تنها موردی که پلاتین 2 و 3 در حالت نصب در موتور و حالت خاموش بودن آن باید شورت باشند دچار ابهام شده ام. چون پلاتین 2 در وسط پلاتین های 1 و 3 واقع شده است و در زمانی که روی موتور به حالت خاموش وصل شود، سویچ گریز از مرکز به آن فشار وارد آورده و بصورت خودکار آنرا به پلاتین 1 می چسباند و پس از روشن شدن موتور و دور نامی 75 درصد پلاتین 2 بصورت خودکار به 3 متصل می شود. فرمایش جنابعالی این سوال را برایم پیش آورد که آیا همه بورد های پلاتین باید این جور باشند یا این بورد پلاتین مربوط به این موتور نبوده است.؟ لذا یک بار دیگر و با عرض معذرت از جنابعالی صحت درست وصل بودن شماره های این بورد پلاتین را خدمت جنابعالی عرض می کنم تا یک بار دیگر از راهنمایی های شما استفاده استاد بزرگوار استفاده کنم.
در حالت عادی که این بورد پلاتین به موتور وصل نیست و در بیرون موتور قرار دارد اتصال کنتاکت ها بقرار زیر است.
1- پلاتین 2 با 1 وصل نمی باشد.
2- پلاتین 2 با 3 وصل می باشد.
3- پلاتین 4 با 5 وصل نمی باشد
اما با وصل این بورد پلاتین به موتور در حال خاموش :
1- پلاتین 2 با 1 وصل می باشد.
2- پلاتین 2 با 3 وصل نمی باشد.
3- پلاتین 4 به 5 وصل می باشد.
اما با وصل بودن بورد پلاتین به موتور در حالت روشن :
1- پلاتین 2 و 3 وصل می باشد.
2- پلاتین 2 به 1 وصل نمی باشد.
3- پلاتین 4 به 5 وصل نمی باشد.
چون اگر جز این باشد احتمالا این بورد پلاتین مربوط به این موتور نمی باشد. بار دیگر از صبر و حوصله جنابعالی از وقت گذاشتن برای جواب سوال هایم از شما تشکر می کنم. لذا پس از تائید مواد مطروحه من مدار سیم ها را مطابق فرمایش شما ببندم.
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,148
کرج
با سلام خرمت شما استاد بزرگوار:
در این موتور یک سیم زرد با دو فیش متصل به هم از کلاف سیم پیچ ها بیرون آمده که یکی از فیش ها به پلاتین 4 از داخل و سر دیگر آن به بیرون به پلاتین 3 وصل می شود. سیم رنگ قرمز به پلاتین 5 از داخل وصل می شود. سیم آبی از داخل به پلاتین 1 و سیم سبز از داخل به نقطه مشترک یا COM وصل می شود. برق دور تند به پلاتین 4 و برق دور کند به پلاتین 2 وصل می شود.

مشاهده فایل‌پیوست 128498
مشاهده فایل‌پیوست 128497

آفرین در مواردی که هر دو دور یکی باشند جای شماره 3 و 5 جابجا کنید و سپس امتحان کنید جواب را اطلاع دهید
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,148
کرج
PELATIN 2.jpg
این درسته اگر کمی بهم ریخته است ببخشید
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
با سلام مجدد خدمت شما استاد گرامی:
با تشکر از راهنمایی های شما. من فقط در تنها موردی که پلاتین 2 و 3 در حالت نصب در موتور و حالت خاموش بودن آن باید شورت باشند دچار ابهام شده ام. چون پلاتین 2 در وسط پلاتین های 1 و 3 واقع شده است و در زمانی که روی موتور به حالت خاموش وصل شود، سویچ گریز از مرکز به آن فشار وارد آورده و بصورت خودکار آنرا به پلاتین 1 می چسباند و پس از روشن شدن موتور و دور نامی 75 درصد پلاتین 2 بصورت خودکار به 3 متصل می شود. فرمایش جنابعالی این سوال را برایم پیش آورد که آیا همه بورد های پلاتین باید این جور باشند یا این بورد پلاتین مربوط به این موتور نبوده است.؟ لذا یک بار دیگر و با عرض معذرت از جنابعالی صحت درست وصل بودن شماره های این بورد پلاتین را خدمت جنابعالی عرض می کنم تا یک بار دیگر از راهنمایی های شما استفاده استاد بزرگوار استفاده کنم.
در حالت عادی که این بورد پلاتین به موتور وصل نیست و در بیرون موتور قرار دارد اتصال کنتاکت ها بقرار زیر است.
1- پلاتین 2 با 1 وصل نمی باشد.
2- پلاتین 2 با 3 وصل می باشد.
3- پلاتین 4 با 5 وصل نمی باشد
اما با وصل این بورد پلاتین به موتور در حال خاموش :
1- پلاتین 2 با 1 وصل می باشد.
2- پلاتین 2 با 3 وصل نمی باشد.
3- پلاتین 4 به 5 وصل می باشد.
اما با وصل بودن بورد پلاتین به موتور در حالت روشن :
1- پلاتین 2 و 3 وصل می باشد.
2- پلاتین 2 به 1 وصل نمی باشد.
3- پلاتین 4 به 5 وصل نمی باشد.
چون اگر جز این باشد احتمالا این بورد پلاتین مربوط به این موتور نمی باشد. بار دیگر از صبر و حوصله جنابعالی از وقت گذاشتن برای جواب سوال هایم از شما تشکر می کنم. لذا پس از تائید مواد مطروحه من مدار سیم ها را مطابق فرمایش شما ببندم.

درود

عزیزم کل گزارش و اطلاعات اولیه خود را وارونه کردی
باوجودیکه همواره تاکید کردم که حالت عادی کنتاکت ها حالتی است که کلیه لوازم موتور نصب است و در اینحالت هر کنتاکتی متصل است حالت عادی محسوب میشه ولی شما وضعیت کنتاکتها را خارج از موتور و قبل از نصب بعنوان وضعیت داخل موتور و بعد از نصب اعلام کردی و در پست 81 فرمودی

در حالت عادی، در زمانی که این قطعه به موتور وصل ، و موتور خاموش باشد، کنتاکت های 2 و 3 و 4 و 5 به هم وصل می باشند، اما با حرکت موتور در دور بالاتر از 75 درصد اسمی فقط کنتاکت 1 و 2 وصل و بقیه وصل نیستند.


اما اکنون طی گزلرش اخیر دقیقا همه موارد را وارونه اعلام کردی لذا با این شرایط جدیدی که گزارش کردی نحوه اتصالاتی که جناب محمد عزیز فرمودند کاملا درسته

بعبارتی 1 و 4 بهم متصل بشه و به زرد ( سیم پیچ تند) و همچنین به برق تند متصل بشه
2 به برق کند
3 به قرمز ( سیم پیچ کند)
5 به آبی ( سیم پیچ کمکی )

سپاس
 
آخرین ویرایش:

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
درود

عزیزم کل گزارش و اطلاعات اولیه خود را وارونه کردی
باوجودیکه همواره تاکید کردم که حالت عادی کنتاکت ها حالتی است که کلیه لوازم موتور نصب است و در اینحالت هر کنتاکتی متصل است حالت عادی محسوب میشه ولی شما وضعیت کنتاکتها را خارج از موتور و قبل از نصب بعنوان وضعیت داخل موتور و بعد از نصب اعلام کردی و در پست 81 فرمودی




اما اکنون طی گزلرش اخیر دقیقا همه موارد را وارونه اعلام کردی لذا با این شرایط جدیدی که گزارش کردی نحوه اتصالاتی که جناب محمد عزیز فرمودند کاملا درسته

بعبارتی 1 و 4 بهم متصل بشه و به زرد ( سیم پیچ تند) و همچنین به برق تند متصل بشه
2 به برق کند
3 به قرمز ( سیم پیچ کند)
5 به آبی ( سیم پیچ کمکی )

سپاس
با سلام خدمت شما استاد بزرگوار:
طبق راهنمایی هایی که جنابعالی و استاد محمد گفتید انجام دادم موتور خوشبختانه بدون کوچک ترین مشکلی با دور کند و تند راه اندازی شد.
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
مشاهده فایل‌پیوست 128503
این درسته اگر کمی بهم ریخته است ببخشید
با سلام خدمت شما استاد عزیز:
من سیم های رنگی را که از کلاف سیم پیچ بیرون آمده بود مطابق این شکل وصل کردم، موتور بدون هیچ مشکلی با دور تند و کند راه انداری شد. ضمن عرض تشکر از شما استاد عزیز و استاد غزال از بابت وقتی که در حل این مشکل برایم گذاشتید.
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
سلام
نیاز به راهننایی دارم
موتور(خورد کن سبزی) با برق شهری روتور سیم پیچ دو لایه از هر شیار ۲ کلاف یگی به چپ یکی یه راست و زغال دار
سیم استاتور مسی ولی روتور 0.05 آلومینیوم که در عرض ۵ ثانیه سوخت
در اتصال کلافهای روتور ملنده ام
کلاف از یک قلاب شروع میشود و با تکمیل کلاف ادامه اش به قلاب بعدی وصل و کلافها با هم سری میشوند؟
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
سلام
نیاز به راهننایی دارم
موتور(خورد کن سبزی) با برق شهری روتور سیم پیچ دو لایه از هر شیار ۲ کلاف یگی به چپ یکی یه راست و زغال دار
سیم استاتور مسی ولی روتور 0.05 آلومینیوم که در عرض ۵ ثانیه سوخت
در اتصال کلافهای روتور ملنده ام
کلاف از یک قلاب شروع میشود و با تکمیل کلاف ادامه اش به قلاب بعدی وصل و کلافها با هم سری میشوند؟

درود

اگه گام ها درست باشه دیگه نیاز به راهنمایی نداری .
البته تجربیات و اطلاعاتم مربوط به قبل از انقلاب و شاهنشاهی هست و لذا درسته که خیلی درسته ولی بدلیل مرور زمانِ طولانی متاسفانه فوت و فن سیم پیچی روتور را فراموش کردم ولی تا جایی که بخاطر دارم و تقریبا مطمئنم سیم پیچ های روتور بصورتی که فرمودید از یک کلکتور شروع و بصورت سری آنقدر ادامه پیدا میکنه که به همون کلکتور ختم میشه و کلیه شیارها دارای تعداد سیم مساوی میشن.

ضمنا سوال خود را مطرح نکردی که چه ابهامی داری ، فقط فرمودید راهنمایی کنید اما بابت چه ابهامی راهنمایی میخوای؟

با توجه به زحمات ارزنده و استادانه‌ای که بابت رفع عیوب پیچیده موتورسیکلتم تحمل و تقبل فرمودید و هر بار میبینمش به یاد زحمات بزرگوارانه شما می افتم و فراموش نمیکنم لذا دوست دارم مشکل شما حتما رفع بشه و امیدوارم بتونم بخشی از زحمات شما رو جبران کنم.
و از امیر سجاد عزیز که اطلاعات و تجربیات ارزشمندی در این خصوص دارند ، تقاضا دارم یاری فرمایند.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
سلام
نیاز به راهننایی دارم
موتور(خورد کن سبزی) با برق شهری روتور سیم پیچ دو لایه از هر شیار ۲ کلاف یگی به چپ یکی یه راست و زغال دار
سیم استاتور مسی ولی روتور 0.05 آلومینیوم که در عرض ۵ ثانیه سوخت
در اتصال کلافهای روتور ملنده ام
کلاف از یک قلاب شروع میشود و با تکمیل کلاف ادامه اش به قلاب بعدی وصل و کلافها با هم سری میشوند؟
سلام .به استاد عزیزم غزال و دوست خوبم .
در مورد سیم پیچی روتور . روتور ها آماده سبزی خورد کن در بازار موجود است . فقط روتور را تهیه کنید . در روی موتور نصب کنید . اگر سیم پیچی روتور را میخواهی خودت انجام دهی . سیم پیچی روتور ساده است . . بهتر که از روی روتور نقشه قبلی را ترسیم کنی . و قطر و تعداد سیم و تک لا . دو لا را در نظر بگیر و سیم پیچی را انجام بده . در آخر باید بالانس روتور باید در بیاری که به صورت دستی خیلی کار سخت است . یا به همکاران که در سیم پیچی روتور فعالیت دارند . و دستگاه بالانس دارن بده بالانس روتور را انجام بده .
اما دوست خوبم . هزینه سیم پیچی و بالانس سیم پیچی را در نظر بگیر . در صورت صلاح . یک الکترو موتور القای سبزی خورد کن تهیه کن . عمرش زیاده . قدرتش هم زیاد است . دفعه بعدی هم سوخت خیلی راحتر از موتور های اینورسال تعمیر میشه .
در هر صورت اگر خواستی تعمیر کنی من در خدمتون هستم .
متشکرم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال
بالا