آی پی امداد
abtahi

تجربیات: مطالبی درباره الکتروموتور

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
درود

جناب تحیری عزیز گزارش شما تناقضاتی داره و پاسخ سوال را هم نمیدی
عرض کردم آیا دور کند و تند را حس میکنی یا به صرف جابجایی برق کند و تند تصور میکنی تند و کند محسوب میشه
بعبارتی آیا تعداد دور پولی در دور تند و کند تغییر میکنه یا نه ؟
بدون تردید تغییر دور برات قابل تشخیص نبوده که گزارش نمیکنی

ضمنا گزارش کن که هر کنتاکت را به چه سیم هایی متصل کردی ( سیم پیچ را بر اساس قطر سیم کلفت و نازک اعلام کن چون بر اساس رنگ سیم اطلاع ندارم)

تردید ندارم در اجرای توصیه من اشتباه کردی ولی متاسفانه پاسخ نمیدی که بتونم خطای شما را کشف کنم

سپاس

با سلام خدمت شما استاد گرامی:
با عرض معذرت، استاد گرامی : من سوال شما را الان دیدیم
1- دور تند و کند از نظر سرعت هر دو یکیست. (4.2 آمپر با وصل برق به HI و LOW تعداد دور در دقیقه اصلا با هم فرقی ندارند)
2-
در حالت خاموش 2 و 3 شورت و همچنین 4 و 5 هم شورت و پس از را اندازی فقط 1 و 2 شورت می باشد و 4 و 5 اوپن و 2 و 3 اوپن می باشند.
3- برای اندازه گیری قطر سیم ها آیا با کولیس اندازه گیری و سیم های متصل به شماره پلاتین های یاد شده را اعلام کنم، یا روش دیگری.؟
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
با عرض معذرت، استاد گرامی : من سوال شما را الان دیدیم
1- دور تند و کند از نظر سرعت هر دو یکیست. (4.2 آمپر با وصل برق به HI و LOW تعداد دور در دقیقه اصلا با هم فرقی ندارند)
2-
در حالت خاموش 2 و 3 شورت و همچنین 4 و 5 هم شورت و پس از را اندازی فقط 1 و 2 شورت می باشد و 4 و 5 اوپن و 2 و 3 اوپن می باشند.
3- برای اندازه گیری قطر سیم ها آیا با کولیس اندازه گیری و سیم های متصل به شماره پلاتین های یاد شده را اعلام کنم، یا روش دیگری.؟

درود

حالا درست شد طبیعیه که وقتی تعداد دور ثابته آمپر هم ثابته چون شما تصور میکنی شرایط راه اندازی دور کند را برقرار کردی ولی عملا این اتفاق نیافتاده
چون تردیدی وجود نداره که سیم ها را طبق توصیه من متصل نکردی

حالا اگه سوال دوم را هم پاسخ بدی خطای شما را مشخص میکنم
نیاز به کولیس نیست عرض کردم کلفت و نازک کفایت میکنه البته قطر کمکی و کند تقریبا یکسا نه و نمیتونی بسادگی کمکی و کند را تشخیص بدی لذا مانند مثال زیر گزارش کن
کنتاکت 1 را فقط به سیم پیچ نازک متصل کردم
کنتاکت 2 را فقط به برق کند متصل میکنم یعنی اگر بخواهم با دور کند روشن کنم فاز را به کنتاکت 2 متصل میکنم
کنتاکت 3 را به ...

لطفا هر کنتاکت به هر سیمی متصل شده گزارش کن تا ببینم اشکالت چیه؟

سپاس
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
درود


فرمودید

ولی حدس میزنم اینطور نیست و محکم می چرخونی تا راه اندازی بشه که دراینصورت

کنتاکت 4 و 5 از حالت استاندارد خارج شده بطوریکه زمانیکه در محلش نصب میشه کنتاکت 4 و5 متصل نمیشه

لذا 5 را کمی بسمت 4 فشار بده که بهش نزدیکتر بشه

بطوریکه در حالت خاموش باید 2 و 3 شورت باشه و همچنین 4 و 5 هم شورت باشه و پس از را اندازی فقط 1 و 2 شورت باشه

نباید 1و2و3 همزمان بهم متصل بشن
ضمنا جریان دور تند و کند مساوی نمیشه مگر اینکه دور کند برقرار نشه و همیشه با دور تند کار کنه

سپاس

با سلام خدمت استاد گرامی:
تمام مواد اشاره شده شما درست است، فقط کنتاکت 4 و 5 هم در حالت عادی موتور خاموش، محکم به هم چسبیده اند و با روشن شدن موتور از هم جدا می شوند
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
درود

حالا درست شد طبیعیه که وقتی تعداد دور ثابته آمپر هم ثابته چون شما تصور میکنی شرایط راه اندازی دور کند را برقرار کردی ولی عملا این اتفاق نیافتاده
چون تردیدی وجود نداره که سیم ها را طبق توصیه من متصل نکردی

حالا اگه سوال دوم را هم پاسخ بدی خطای شما را مشخص میکنم
نیاز به کولیس نیست عرض کردم کلفت و نازک کفایت میکنه البته قطر کمکی و کند تقریبا یکسا نه و نمیتونی بسادگی کمکی و کند را تشخیص بدی لذا مانند مثال زیر گزارش کن
کنتاکت 1 را فقط به سیم پیچ نازک متصل کردم
کنتاکت 2 را فقط به برق کند متصل میکنم یعنی اگر بخواهم با دور کند روشن کنم فاز را به کنتاکت 2 متصل میکنم
کنتاکت 3 را به ...

لطفا هر کنتاکت به هر سیمی متصل شده گزارش کن تا ببینم اشکالت چیه؟

سپاس
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
درب موتور را از ته موتور باز کردم و پس از جدا کردن بورد پلاتین ها، فقط 4 سیم رنگی افشان با قطر های یک اندازه از وسط کلاف های سیم پیچ به بیرون فرستاده شده بود. چون این 4 سیم رنگی دقیقا محل آن در داخل کلاف سیم پیچ بود لذا در حدی نبود که بتوانم سیم های نازک و ضخیم را تشخیص دهم.
تنها کاری که توانستم بکنم این بود که سیم سبز رنگ را که به کنتاکت COM وصل بود با سایر سیم ها اهم چک کردم که شاید زود تر به نتیجه برسم.
سیم سبز به کنتاکت COM. یا مشترک
اهم سیم سبز نسبت به سیم قرمز 15.2 اهم (وصل به کنتاکت 5)
اهم سیم سبز نسبت به سیم آبی 13.4 اهم (وصل به کنتاکت 1)
اهم سیم سبز نسبت به سیم زرد 5.3 اهم (وصل به کنتاکت 3 و 4)
در حال حاضر موتور با این عیب این جوری متصل می باشد.

دمای هوا در هنگام اندازه گیری 24 درجه سانتی گراد.

اندازه گیری سایر سیم ها نسبت به هم:
اهم سیم قرمز نسبت به سیم آبی 28 اهم
اهم سیم قرمز نسبت به سیم زرد 20 اهم
اهم سیم آبی نسبت به سیم زرد 18 اهم
استاد گرامی: با توجه به این که سیم های پیچ های نازک تر اهم بیش تر و سیم پیچ های ضخیم تر اهم کم تری دارند، آیا با این نسبت اهمی می توانیم سیم پیچ های دور کند، کمکی و دور تند را حدس زد.؟ که من طبق فرمایشات شما ببندم.
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,148
کرج
با تشکر استاد گرامی:
موتور را یک بار دیگر باز میکنم اما این بار با دقت بیشتر بررسی ، و نتیجه آن را خدمت جنابعالی عرض می کنم.

ما در پلاتینهای کولرهای آبی دو نوع پلاتین داریم که در مورد اول سیم زرد اصلی یکی از 2 فیش به سمت بیرونی پلاتین می خورد و نوع دوم سیم دور کند که قرمز باشد همجایی که یکی از زردهای که نام بردم جا به جا شوند اگر دور هر دو یک سان باشد این تغییرات کار شما را حل می کنند اگر متوجه نشدین پلاتین را روی درب عقب نصب کنید و از دوطرف تصویر واضح قرار دهید تا کاملا راهنمایی کنم موفق باشید
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
درب موتور را از ته موتور باز کردم و پس از جدا کردن بورد پلاتین ها، فقط 4 سیم رنگی افشان با قطر های یک اندازه از وسط کلاف های سیم پیچ به بیرون فرستاده شده بود. چون این 4 سیم رنگی دقیقا محل آن در داخل کلاف سیم پیچ بود لذا در حدی نبود که بتوانم سیم های نازک و ضخیم را تشخیص دهم.
تنها کاری که توانستم بکنم این بود که سیم سبز رنگ را که به کنتاکت COM وصل بود با سایر سیم ها اهم چک کردم که شاید زود تر به نتیجه برسم.
سیم سبز به کنتاکت COM. یا مشترک
اهم سیم سبز نسبت به سیم قرمز 15.2 اهم (وصل به کنتاکت 5)
اهم سیم سبز نسبت به سیم آبی 13.4 اهم (وصل به کنتاکت 1)
اهم سیم سبز نسبت به سیم زرد 5.3 اهم (وصل به کنتاکت 3 و 4)
در حال حاضر موتور با این عیب این جوری متصل می باشد.

دمای هوا در هنگام اندازه گیری 24 درجه سانتی گراد.

اندازه گیری سایر سیم ها نسبت به هم:
اهم سیم قرمز نسبت به سیم آبی 28 اهم
اهم سیم قرمز نسبت به سیم زرد 20 اهم
اهم سیم آبی نسبت به سیم زرد 18 اهم
استاد گرامی: با توجه به این که سیم های پیچ های نازک تر اهم بیش تر و سیم پیچ های ضخیم تر اهم کم تری دارند، آیا با این نسبت اهمی می توانیم سیم پیچ های دور کند، کمکی و دور تند را حدس زد.؟ که من طبق فرمایشات شما ببندم.

درود

جناب تحیری عزیز از شما خیلی بیشتر از اینا انتظار داشتم چرا همین اطلاعات ناقص را عمدا ناقص تر میکنی؟
یعنی واقعا خودت نمیدونی برق تند را به کدام کنتاکت و برق کند را به کدام کنتاکت متصل میکنی؟ ! ! !

ضمنا قطر سیم شارلاکدار سیم پیچ ها مهم و قابل استنتاجه نه سیم افشان روکشدار متصل به انتهای سیم پیچ ها
با مقاومت سیم فقط میتونم سیم پیچ تند که طول کمتر و قطر بیشتری داره تشخیص بدم ولی نمیتونم سیم پیچ کند و کمکی را تشخیص بدم
لذا اگه پاسخگویی به این سوال مقدور نیست و برات دشواره اشکالی نداره ولی مخفی کردن و دریغ کردن محل اتصال برق کند و تند قابل توجیه نیست

النهایه بنظر میرسه باید التماس کنم تا گزارش کنی لذا ازآنجاکه سوال کردم تمام تمام تمام سیم هایی که به هر کنتاکت متصل میشه گزارش کن و حتی مثال هم زدم که مثلا برق کند را به 2 متصل کردیم ولی با این وجود هم نگفتی برق کند و برق تند را به کدام کنتاکت متصل میکنی لذا اینبار همراه با التماس یکبار دیگه سوال میکنم
برق کند و تند را به کدام کنتاکت متصل میکنی ؟

ضمنا کنتاکت 1 را موقتا به هیچ و هیچ و هیچ سیمی متصل نکن و تست کن ببین بازم دور تند و کند یکسانه یا نه ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,097
ما در پلاتینهای کولرهای آبی دو نوع پلاتین داریم که در مورد اول سیم زرد اصلی یکی از 2 فیش به سمت بیرونی پلاتین می خورد و نوع دوم سیم دور کند که قرمز باشد همجایی که یکی از زردهای که نام بردم جا به جا شوند اگر دور هر دو یک سان باشد این تغییرات کار شما را حل می کنند اگر متوجه نشدین پلاتین را روی درب عقب نصب کنید و از دوطرف تصویر واضح قرار دهید تا کاملا راهنمایی کنم موفق باشید

درود

با توجه به اینکه من در سیم پیچی تجربه زیادی ندارم و فقط تحصیلات مربوطه من با اندکی تجربه علمی و شخصی همراه بوده لذا قطعا توصیه شما در شرایط نرمال دقیق تر و پاسخگو است ولی تصور نمیکنم رنگ سیم این موتور با قاعده تولید کننده منظور شده باشه مضافا که توصیه شما درمواردی قابل توجیه نیست .

اگه جناب تحیری پاسخ سوالاتم را بده مشخص میشه میتونم ایراد مربوطه را پیدا میکنم یا نه ؟
من مطمئنم به توصیه من عمل نکرده و اساسا گزارش ایشون در مورد دور تند و کند باورنکردنی و حکایت از خطای بزرگ است که اگه پاسخ بده مشخص میشه.

درهرصورت بابت طرح تجارب و مشارکت و توصیه شما بسیار سپاسگزارم .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
درود

جناب تحیری عزیز از شما خیلی بیشتر از اینا انتظار داشتم چرا همین اطلاعات ناقص را عمدا ناقص تر میکنی؟
یعنی واقعا خودت نمیدونی برق تند را به کدام کنتاکت و برق کند را به کدام کنتاکت متصل میکنی؟ ! ! !

ضمنا قطر سیم شارلاکدار سیم پیچ ها مهم و قابل استنتاجه نه سیم افشان روکشدار متصل به انتهای سیم پیچ ها
با مقاومت سیم فقط میتونم سیم پیچ تند که طول کمتر و قطر بیشتری داره تشخیص بدم ولی نمیتونم سیم پیچ کند و کمکی را تشخیص بدم
لذا اگه پاسخگویی به این سوال مقدور نیست و برات دشواره اشکالی نداره ولی مخفی کردن و دریغ کردن محل اتصال برق کند و تند قابل توجیه نیست

النهایه بنظر میرسه باید التماس کنم تا گزارش کنی لذا ازآنجاکه سوال کردم تمام تمام تمام سیم هایی که به هر کنتاکت متصل میشه گزارش کن و حتی مثال هم زدم که مثلا برق کند را به 2 متصل کردیم ولی با این وجود هم نگفتی برق کند و برق تند را به کدام کنتاکت متصل میکنی لذا اینبار همراه با التماس یکبار دیگه سوال میکنم
برق کند و تند را به کدام کنتاکت متصل میکنی ؟

ضمنا کنتاکت 1 را موقتا به هیچ و هیچ و هیچ سیمی متصل نکن و تست کن ببین بازم دور تند و کند یکسانه یا نه ؟

سپاس
با سلام خدمت شما استاد بزرگوار:
باز کردن 4 سیمی که از داخل سیم پیچ موتور به بیرون آمده برایم امکان پذیر نیست چون واقعا بد جوری، درست از لابلای داخل کلاف آورده است..
سیم برق دور کند را به پلاتین 2 وصل می کنم.
سیم برق دور تند را به پلاتین 4 وصل می کنم. ( پلاتین 4 و 3 توسط یک سیم فیش دار زرد رنگ بهم وصل می باشند)
سیم نول هم به نقطه مشترک.
استاد گرامی سیم پلاتین 1 را از داخل موتور به توصیه شما قطع کردم ، سپس برق را به دور کند یا پلاتین 2 دادم موتور هیچ گونه حرکتی نداشت. قطع برق ( صدای وز وز نداشت و با حرکت دادن شفت موتور کار نمی کرد. فقط با برق دادن به دور تند یا پلاتین 4 موتور شروع به گردش می کرد.
این هم دو تصور جدید با مشخص کردن سیم وپلاتین موتور از دو طرف بورد.

PELATIN 2.jpg

motor peletin.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
ما در پلاتینهای کولرهای آبی دو نوع پلاتین داریم که در مورد اول سیم زرد اصلی یکی از 2 فیش به سمت بیرونی پلاتین می خورد و نوع دوم سیم دور کند که قرمز باشد همجایی که یکی از زردهای که نام بردم جا به جا شوند اگر دور هر دو یک سان باشد این تغییرات کار شما را حل می کنند اگر متوجه نشدین پلاتین را روی درب عقب نصب کنید و از دوطرف تصویر واضح قرار دهید تا کاملا راهنمایی کنم موفق باشید
با سلام خرمت شما استاد بزرگوار:
در این موتور یک سیم زرد با دو فیش متصل به هم از کلاف سیم پیچ ها بیرون آمده که یکی از فیش ها به پلاتین 4 از داخل و سر دیگر آن به بیرون به پلاتین 3 وصل می شود. سیم رنگ قرمز به پلاتین 5 از داخل وصل می شود. سیم آبی از داخل به پلاتین 1 و سیم سبز از داخل به نقطه مشترک یا COM وصل می شود. برق دور تند به پلاتین 4 و برق دور کند به پلاتین 2 وصل می شود.

PELATIN 2.jpg
motor peletin.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال
بالا