- 2012-03-18
- 10,107
- 80,099
درود بر استاد عزیزم و جملگی همراهان
بنده نیز ولت متر دیجیتالی اوتورنج دارم
از همان ابتدای شروع به کار نیز با همین شروع کردم حدود 9 سال پیش به قیمت 70 هزار تومان خریدم
خوشبختانه با تمامی ناشیگریها و بی احتیاطی که در شروع کار داشتم مانند روز اول همچنان سالم میباشد
در اوایل کار بر اثر بی احتیاطی و ناشیگری ضربه شدیدی بهش وارد نمودم ( سلکتور تنظیمات و پرابها روی آمپر تنظیم بود در همان حال وارد پیرز 220 ولت شهری نمودم و با صدای پلپ شدیدی دو متر پریدم هوا )
خوشبختانه جز بخش آمپرمتر که یک فیوز و مقاومت فیوزی سر راهش بود بخش دیگری آسیب ندید و خودم تعمیر نمودم و تا به الان نیز صحیح و سالم میباشد
لذا حتی نحوه استفاده و کارنمودن با مولتیمتر عقربه ای رو هم فرا نگرفته ام و هیچی ازش نمیدونم
علی ایحال امروز که بازار بودم یک ولت متر عقربه ای چشمم رو گرفت و با یاد شما تهیه نمودم
فروشنده میگفت خرید قدیم میباشد به قیمت 108 هزار تومان تهیه نمودم
ولی متاسفانه هیچی ازش سردرنمیارم احتمالا باید چند جلسه اول رو به آموزش کار با ولت متر عقربه ای بیردازیم
:207:
این هم جمالش میباشدمشاهده فایلپیوست 166688
سپاس از جملگی بزرگواران
درود
کسانی که از من آموزش میگیرن باید خودشونو برای لذت های تحقیق آماده کنن
دیگران خلق کردن یعنی ما نمیتونیم بفهمیم چجوری استفاده کنیم ؟
از الان باید روش تحقیق را یاد بگیرید و تمرین کنید مخصوصا شما جناب اصغری عزیز.
فقط یک باطری یا شارژر ۶ ولتی و دو تا مقاومت مثلا ۱ کیلو و ۵۶ کیلو داشته باشی میتونی بفهمی چجوری نشون میده
سمت چپ بالا نیم دایره ای که با dc v مشخص کرده یعنی برای اندازه گیری ولتاژ مستقیم مانند شارژر یا آداپتور یا باطری باید از این محدوده متناسب با ولتاژ استفاده کنی.
مثلا میخوای باطری یا آداپتور ۶ ولتی را تست کنی باید از رنج ۱۰ استفاده کنی
دراینصورت انتهای عقربه ۱۰ ولته و باید از کمان های مدرج زیر عقربه استفاده کنی که آخرش ۱۰vdc نوشته و حالا باطری را به پروب ها متصل کن و روی همون کمان ببین عقربه چه عددی نشون میده
ضمنا پروب ها همین جا که در عکس دیده میشه باشه و از محل سوم فعلا استفاده نکن و شاید هیچوقت استفاده نکن.
حالا میخوای منبع ولتاژ حدود ۵۰۰ ولت را تست کنی که ابتدا رنج سلکتور را روی ۱۰۰۰ انتخاب میکنی که صدمه نبینه
بعد میخوای ببینی عقربه چه ولتاژی نشون میده ؟
ولی کمان ۱۰۰۰ ولتی زیر عقربه نیست اما میدونی انتهای حرکت عقربه باید ۱۰۰۰ ولت باشه لذا میتونی توی ذهنت عدد ۱۰ را بعنوان ۱۰۰۰ فرض کنی پس عدد ۸ معرف ۸۰۰ ولته و
عدد ۲ معرف ۲۰۰ ولته و قس علیهذا
و لذا عقربه روی عدد حدود ۵ ایستاده یعنی ولتاژش ۵۰۰ ولته
سمت راست بالا برای اندازه گیری ولتاژهای متناوبه که با نیم دایره ACv مشخص کرده و اندازه گیری هم بصورت فوق است
مثلا برای برق شهر میتونی روی رنج ۱۰۰۰ یا رنج ۲۵۰ ولت انتخاب کنی و دو پروب را در پریز برق متصل کنی و ببینی برق شهر چند ولته
نیم دایره راست پایین اهم هست برای اندازه گیری مقاومت
حالا مقاومت ۱ کیلو را به دو پروب متصل کن و رنج ضربدر یک را انتخاب کن یعنی ابتدای عقربه ۱ کیلو ولی همیشه انتهای حرکت عقربه صفر اهمه
باید برای مقاومت ها از بالاترین کمان زیر عقربه استفاده کنی که از صفر اهم تا ۱ کیلو مشخص کرده
بنابرین می بینی عقربه حرکت نکرد چون ابتدای عقربه ۱ کیلو هست و نباید حرکت کنه ولی این اندازه گیری بدرد نمیخوره چون شاید مقاومت سوخته که حرکت نمیکنه.
پس یک رنج بالاتر یعنی ضربدر ۱۰ انتخاب میکنیم یعنی همه اعداد بالاترین کمان را باید ضربدر ۱۰ کنی یعنی ابتدای عقربه ۱۰ کیلو هست و می بینی عقربه روی ۱۰۰ ایستاد چون ۱۰۰ ضربدر ۱۰ برابر با ۱۰۰۰ یا ۱ کیلو میشه
حالا اگه رنج ضربدر ۱۰۰ انتخاب کنی باید روی ۱۰ بایسته چون ۱۰ ضربدر ۱۰۰ میشه ۱ کیلو
نیم دایره سمت چپ پایین هم جریانه که از ۱۰۰ میکرو آمپر تا ۲۵۰ میلی آمپر اندازه گیری میکنه و مثلا برای اندازه گیری جریان مقاومتی که با باطری ۶ ولت موازی شده باید مسیر جریان را پاره و باز کنی و دو پروب را بین نقطه قطع شده یا پاره شده ، متصل کنی که هر سه تا با هم سری بشن و همیشه برای اندازه گیری جریان و ولتاژها از بالاترین رنج انتخاب کن و پله پله کم کن که اگه اشتباه حدس زدی مولتیمتر صدمه نبینه
یعنی از ۲۵۰ میلی امپر شروع کن و بعد ۲۵ میلی امپر انتخاب کن و می بینی عقربه حرکت مناسبی میکنه و ۶ میلی آمپر نشون میده
احتمالا محل سوم پروب برای اندازه گیری جریانه چون فقط out put نوشته که باید به دفترچه راهنما مراجعه کنی یا با تست متوجه بشی ولی اندازه گیری جریان در تعمیر دستگاه های الکترونیکی کاربردی نداره .
یک پتانسیومتر هم سمت راست بالای سلکتور هست که برای تنظیم انتهای حرکت عقربه است بطوریکه دو پروب را بهم متصل میکنی باید عقربه روی صفر اهم یعنی انتهای نیم کمان ها بایسته و اگه کمتر یا بیشتر از صفر اهم ایستاد با این پتانسیومتر تنظیم کن .
یک پیچ کوچیک برنگ سیاه هم وسط مولتیمتر زیر عقربه می بینی که برای تنظیم ابتدای عقربه هست که عقربه شما کمی جلوتر از صفر ولته و باید کمی به عقب برگرده و روی صفر قرار بگیره اما این موارد مهم نیست چون اگه روی صفحه لاکی دست بکشی و باردار بشه عقربه کمی جابجا میشه .
مضافا که خودت میدونی مولتیمتر شما صفرش درواقع کمی جلوتره و با این عدد میدونی ولتاژی نششون نداده و هنوز حرکت نکرده
و همچنین در تعمیرات اصولی و اساسی و دقیق ، نیازی به این دقت های زیاد نداریم .
سپاس
آخرین ویرایش: