درود
۱- ازآنجاکه ملاک اجرت تعمیرکار بر پایه عرف و تامین مخارج معمولی زندگی است و از طرفی میزان تخصص تعمیرکار که با تلاش و زحمات و تحمل خساراتی حاصل میشه باید در اینده از سوی متقاضی جبران بشه و بهمین علت اجرت یکساعت کار متخصص قلب بسیار بالاتر از یکساعت کار پرستار است و دیگر موارد بیشماری که در تعین اجرت موثره ، معمولا شما نمیتونی اجرت مناسب را از بی بضاعت بگیری و اگه هر مبلغی از ثروتمند بگیری اجرت غیر واقعی و اجحاف نیست زیرا دراینصورت اغلب تعمیرکاران باید سرمایه دار بزرگی باشن درحالیکه چنین اتفاقی در بین تعمیرکاران اتفاق نمیافته .
و لذا قطعا هر مبلغی بتونی از ثروتمند بگیری هنوز حقتو نگرفتی
و اگه از بی بضاعت کمتر میگیری با توجه به شرایط خودت و شرایط اجتماعی فقرا ، در اراده شماست و جزء سیاست شغلی است و به کسی ارتباط نداره.
زیرا در شرایطی بدلیل ناتوانی مشتری و جامعه ناگزیر هستی اجرت میلیونی را باهزار تومن صلح کنی و دلیل چشم پوشی از اجرت واقعی برای ثروتمند نیست.
۲- اولا اجناس و قطعات قدیمی غالبا با ارزش طلا برابری میکنند و بسیار ارزشمندتر از قطعات نو هستند و اگر به هر صورتی دراختیار داری باید با ارزش واقعی محاسبه بشه و اگه مثلا پدربزرگم مجانا دراختیارم گذاشته درواقع گنجی است که براحتی حاصل شده و کسی گنج را بقیمت نازل نمیفروشه
خصوصا که بین لوازم کهنه و در سمساری و با صرف وقت و جستجو و با تقبل خساراتی بدست امده باشه .
۳- به متقاضی براورد اولیه را اعلام کن که اگه اجازه دارم تا x تومن تعمیر کنم حاضرم اقدام کنم در غیراینصورت کار من نیست
و اگه پس از بررسی مشخص شد این مبلغ کافی نیست با شما هماهنگ میکنم چون هزینه تعمیر موتور سیکلت هم قبل از مشخص نمیشه چه رسد به الکترونیک.
ازآنجاکه مشتری تصور میکنه با اجرت واقعی ، سرمایه دار بزرگی میشی حاضر به تمکین نیست و براحتی نمی پردازه لذا تدابیری لازمه که به طریقی حق خودتو بگیری .
مثلا اگه از ابتکارات فنی استفاده میکنی دلیل محکمه پسندی هست که نمیتونی اسرار فنی رو به اطلاع مشتری برسونی ولی قبل از تعمیر بنحوی که اشاره کردم توافق نسبی داشته باش .
۴- در مورد قطعاتی که برداشته شده حتی المقدور بشکلی که علیه همکارت استنباط نشه واقعیت موجود را به اطلاع متقاضی برسان و در حضور خودش ، دستگاه را باز کن و بگو این قطعات وجود نداره
درغیراینصورت اگه قابل تعمیر نباشه و عودت کنی ، خودت در معرض اتهام مشابه خواهی بود
سپاس
با تشکر از استاد گرامی وممنون از وقتی که گذاشتین و بطور مبسوط نظر خودتون را مطرح کردین.فقط یکسوال را بی پاسخ گذاشتین.استفاده از لوازم و قطعات استوک که از بردهای اوراقی برداشتیم.مثل خازن ها،انواع ای سی ها و ترانزیستورها و ... در تعمیر لوازم مشتری آیا از لحاظ فنی و اخلاقی صحیح هست؟