آفرین
همانطور که بدرستی تحلیل کردی
زمانیکه با ولتاژی موجب تغییر جریان یک سلف میشی وجود منبع ولتاژ مانند ترمز عمل میکنه و شبیه اتومبیلی که در دنده یک در سرازیری است که هرچقدر گاز بدی اصطکاک موتور و پیستون ها اجازه سرعت بالاتر از مثلا ۴۰ کیلومتر را نمیده اما اگه در اینحالت خلاص کنی ناگهان سرعتش زیاد میشه و ممکنه به ۷۰ کیلومتر هم برسه .
مضافا که جهت نیرو هم عوض میشه و دیگه موتور به چرخ ها انرژی نمیده بلکه چرخ ها میتونه به موتور نیرو وارد کنه و اگه توی دنده یک بذاری دنده ها رو خرد میکنه .
لذا وجود منبع مانع رفتار دلخواه سلف میشه و وقتی یک سلف را به باطری ۲ ولتی متصل میکنه اجازه نمیده ولتاژ سلف بیشتر از ۲ ولت بشه اما وقتی قطع میکنی یعنی آزادش کردی و کل انرژی که ذخیره شده مانند انرژی اتومبیلی در سرازیری به سرغت ۴۰ کیلومتر رسیده ، صرف تولید ولتاژ میشه و ازآنجا که جریان تقریبا صفر آمپره لذا ولتاژ بینهایت ظاهر میشه که البته هر چه به بینهایت نزدیکتر میشه بی بخارتر میشه اما مقدار مفید و موثرش بقدری بالاست که موجب صدمه نیمه هادی ها میشه
بهمین علت دیود معگوسی با سلف های رله و ترانس و غیره که قطع و وصل میشن موازی میکنن .وگرنه موجب صدمه ترانزیستورها و آی سی ها میشن.
و بهمین علت وقتی یک باطری ۶ ولتی به یک ترانس بزرگ متصل کنی و هر دست شما روی یکی از سیم ها باشه زمان اتصال باطری به ترانس ولتاژی که به دو دست شما میرسه ۶ ولته
اما اگه همچنان دست شما روی سیم ها باشه و فقط باطری را جدا کنی دچار برق گرفتگی بی خطری خواهی شد که البته بدون بِریک هم نیست.
سپاس
درود . همکار گرامی .
استاد غزال عزیز .
فقط زدن دکمه تشکر را کافی ندیدم و می بایست که با این پست از شما استاد بزرگ با آن کلام شیوا و مثالهای زیباتر تشکر کنم .
بسیار ساده و روان و البته شیرین دروس را مطرح می فرمایید .
متشکرم استاد
آخرین ویرایش: