آی پی امداد
abtahi

مشکل: تعمیر اینورتر 12 به 220 ولت 1000 وات

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,554
7,104
IRANTK
درود
عرض ادب و احترام
چون این تاپیک از قبل ایجاد شده بود، من هم مشکلم را در ادامه همین تاپیک مطرح می کنم.
یک دستگاه اینورتر 12V DC به 220V AC با برند Solartech مدل WE-2000w برای تعمیر آوردن.
یکی از ماسفت ها به شماره 40N121P سوخته بود، از مدار خارج کردم، جستجوهای معمول برای شماره ماسفت یا شماتیک مدار نتیجه مشخصی نداشت. همچنین جستجوی لوگوی روی قطعه نیز به نتیجه ختم نشد.
ماسفت مشابه با همان شماره (ماسفت کناری قطعه معیوب) که سالم بود، از مدار خارج و با تستر T7 تست شد. نتیجه تست نشان می دهد که این قطعه یک ماسفت از نوع N-Chanel است.
خلاصه اینکه جستجوی شماره ماسفت با ترکیب های گوناگون در وبسایت های تخصصی مانند AllTransistors و Digipart هم نتیجه مشخصی نداشت.
دو ترانزیستور SMD و دو مقاومت SMD هم سوخته بودند که تعویض شده اند، بنابراین تکمیل تعمیر برد منوط به پیدا شدن ماسفت است.
چند تصویر از برد، و یک تصویر از شماره ماسفت مد نظر پیوست می کنم. بسیار ممنون میشم دوستانی که تجربه دارند راهنمایی بفرمایند.
یک دنیا سپاسگزارم

مشاهده فایل‌پیوست 218833مشاهده فایل‌پیوست 218834مشاهده فایل‌پیوست 218835
با سلام و احترام
مهندس گرامی
اگر منظور شما 2 ترانزیستور Q17 و Q18 هستش به جای 40N121 میتوانید IRF3205 استفاده کنید به شرطی که Q19 و Q20 را هم تعویض کنید.
موفق باشید
 

afshin_new2

کاربر
2013-09-12
132
194
با سلام ، از پشت برد هم تصویر بذارید.
معمولا اینورتر های ۲ ترانسه باید خازن پلی استر سری با ترانس داشته باشن ، که در تصویر دیده نمیشه.
مشکل قطع موقع جریان کشی هم میتونه ناشی از تغییر مقدار مقاومت های کنار ماسفت های خروجی باشه.
درود.
در پشت برد چیزی نیست.خازن پلی استر کنار خازن بزرگ الکترولیتی ورودی که تو تصویر دورش خط کشیدم گذاشته شده ولی خازن رو تست نکردم.
مقاومتهای دو ماسفت اول هم سوخته بودن تغییر رنگ دادن که وقتی تستشون کردم مقاومت 4 اهم نشون دادن
همه ماسفتها رو عوض کردم.برد کنترل برد رو وقتی چک میکردم یک ترانزیستور اس ام دی که به مقاومتهای ماسفتها میرسید سوخته بود.ترانزیستور اس ام دی 8550 به کد Y2 . که دوتا کنار هم قرار داشتن.هر دو رو تعویض کردم.چهارتا ماسفت رو دوباره تعویض کردم و مقاومتهای ماسفتهارو هم تعویض کردم.برای تست برد رو روشن کردم ولی دوباره همه ماسفتها سوختن
 
آخرین ویرایش:

mojtaba.shah

کاربر vip
vip
کاربر
2012-04-07
9
5
اصفهان
درود
عرض ادب و احترام
ی
امروز یه اینورتر چینی دیگه برای تعمیر آوردن، که در اثر اتصال بدنه آلومینیومی دستگاه به بدنه خودرو دچار آسیب شده.
دوتا از ماسفت های ورودی به همراه ترانزیستورهای درایورشان سوخته بودن که تعویض شدند ، همچنین هر چهار ماسفت بزرگ دستگاه، به شماره S21N50 از داخل به صورت خطی دچار اتصال کوتاه شده اند!
در دیتاشیت ماسفت S21N50 ولتاژ 500V و جریان 20A ذکر شده است. یا توجه به اینکه این پارت نامبر در بازار موجود نیست، خواستم خواهش کنم دوستان عزیزی که تجربه در تعمیر این قبیل اینورترها دارند،در صورت امکان نظرشون در خصوص جایگزین کردن این ماسفت با ماسفت شماره IRF20N50 که در بازار موجود هست را بفرمایند.
تصویر ماسفت معیوب ضمیمه پست شده است.
سپاس
2024-11-8 18-56-1.jpg
 
آخرین ویرایش:

afshin_new2

کاربر
2013-09-12
132
194
سلام
یه دستگاه اینورتر ۱۲ به ۲۳۰ برای تعمیر به بنده آوردن.گفتن که زیاد ازش جریان کشی شده و برای همین اینورتر قطع می‌کنه ودیگ مثل سابق کار نمیکنه و موقع وصل کردن بار حتی موقع جریان کشی متوسط قطع می‌کنه.بنده دستگاه رو باز کردم و ماسفتهای هردو قسمت ورودی و خروجی رو چک کردم که سالم بودن.فرکانس پالس مدار هم ۶۰ کیلو هرتز بود.چون ایراد خاصی ندیدم مدار رو تحویل مشتری دادم ولی دوباره برگرداند و اینبار دیدم که دوتا از ماسفتهای قسمت ورودی سوخته بود و دوتا مقاومت گیت ماسفت‌ها هم رنگشون تغییر کرده.اساتید لطفاً راهنمایی بفرمایید که چرا مدار هنگام جریان کشی کم میاره


[URL=https://uupload.ir/] [/URL]

چهار ماسفت ورودی از نوع IRF3205 هستش که دوتاش سوخته و دوتا مقاومت گیت هردو ماسفت که مقاومت 100 اهم هست تغییر رنگ دادن.خازن بزرگ خروجی که 400 ولت 47 میکرو هست تعویض شده.
تعمیر شد
 
بالا