آی پی امداد
abtahi

آموزشی: تحلیل و عیب یابی تغذیه سوئیچینگ تابلوهای روان

arash_hj23

کاربر vip
کاربر
2008-10-13
155
417
با سلام
یه پاور ۵ ولت ۴۰ امپر دارم که خروجی نداشت
خازنهای متصل به ۱۳۰۰۹ و خازن ۴۷ میکرو مقاومت داخلیشون بالا رفته بود که با تعویض خازنها مشکل برطرف شد و ولتاژ۵ ولت درخروجی دارم
فقط موقعی که پاور رو خاموش میکنم هنگام خاموش شدن از ترانس بزرگه یه صدای جیر بلند میاد
خازنهای صافی خروجی هم چک کردم مشکلی نداشتن
مشکل از کجاست؟؟


سلام

در مورد سوت کشیدن ترانس چه در لحظه خاموش شدن چه زیر بار امپر زیاد خروجی به دلیل به هم ریختن شکل موج یا دامنه نوسان فرکانس pwm روی ترانزیستور هاست که وقتی از رنج استانداردش خارج میشه به صورت ناله یا سوت در فرکانس شنوایی ما میرسه که نشان از ضعف پاور داره . شما علاوه بر 47 میکروی تغذیه ای سی حتما دو خازن 4.7 یا 1 میکروی مسیر بیس 13009 هارو هم تعویض کنین و دو ترانزستور 13009 ها و 1815 های کوچک و دیود زنر کنارشون هم بیرون مدار اهم تست کنین تغیر اهم جزیی پیدا نکرده باشن . خازن های خروجی هم اگر باد کردن یا ضعیف بشن باز زیر بار صدای سوت میده ترانس همچنین اندازه گیری ظرفیت دو خازن بزرگ ولتاژ ورودی اصلی . لحیم کاری قطعات هم با دقت ببینید جایی قطع مردگی نباشه که گاها چنین ایرادی ظاهر میشه . در آخر اگر همه این موارد سالم بودن به خود ای سی 494 شک باید کرد که با تعویض رفع میشه .

ای کاش عکس میزاشتین تا مشخص بشه کدوم مدل هست مدارتون . حتما پتانسیومتر تنظیم خروجی رو تغیر بدین ببینید آیا ولتاژ رو درست تغیر میده ؟ و حتما از 5 ولت خروجی توسط یک تکه المنت تست جریان بگیرین آیا آمپر خروجیتون کامل هست و پاور کم نباید بیاره و المنت مثل سشوار رو در طول 2 سانت کاملا سرخ کنه . البته در حضور استاد غزال جسارت می کنیم درس پس می دیم . زنده باشید
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام

در مورد سوت کشیدن ترانس چه در لحظه خاموش شدن چه زیر بار امپر زیاد خروجی به دلیل به هم ریختن شکل موج یا دامنه نوسان فرکانس pwm روی ترانزیستور هاست که وقتی از رنج استانداردش خارج میشه به صورت ناله یا سوت در فرکانس شنوایی ما میرسه که نشان از ضعف پاور داره . شما علاوه بر 47 میکروی تغذیه ای سی حتما دو خازن 4.7 یا 1 میکروی مسیر بیس 13009 هارو هم تعویض کنین و دو ترانزستور 13009 ها و 1815 های کوچک و دیود زنر کنارشون هم بیرون مدار اهم تست کنین تغیر اهم جزیی پیدا نکرده باشن . خازن های خروجی هم اگر باد کردن یا ضعیف بشن باز زیر بار صدای سوت میده ترانس همچنین اندازه گیری ظرفیت دو خازن بزرگ ولتاژ ورودی اصلی . لحیم کاری قطعات هم با دقت ببینید جایی قطع مردگی نباشه که گاها چنین ایرادی ظاهر میشه . در آخر اگر همه این موارد سالم بودن به خود ای سی 494 شک باید کرد که با تعویض رفع میشه .

ای کاش عکس میزاشتین تا مشخص بشه کدوم مدل هست مدارتون . حتما پتانسیومتر تنظیم خروجی رو تغیر بدین ببینید آیا ولتاژ رو درست تغیر میده ؟ و حتما از 5 ولت خروجی توسط یک تکه المنت تست جریان بگیرین آیا آمپر خروجیتون کامل هست و پاور کم نباید بیاره و المنت مثل سشوار رو در طول 2 سانت کاملا سرخ کنه . البته در حضور استاد غزال جسارت می کنیم درس پس می دیم . زنده باشید

درود

ضمن تشکر و تقدیر بابت مشارکت و همراهی و همکاری شما

طبق گزارش جناب رسول عزیز ، این ایراد فقط زمان خاموشی ظاهر میشه بنابرین مرتبط با قطعاتی نیست که در حالت عادی هم فعاله و بدرستی کار میکنه .

بعنوان مثال اگه اتومبیلی در حالت عادی بدرستی کار میکنه و زمان توقف و همزمان با ترمز تلق تلق میکنه مطمئنا ارباطی به موتور نداره اگر ایرادی در موتور اتومبیل بود باید در حالت عادی هم تلق تلق میکرد.
در تغذیه هم همینطوره و چون فرمودند فقط در زمان خاموشی صدای ترانس ظاهر میشه لذا ایراد در قطعاتی هست که در لحظه خاموشی باید فعال بشه از جمله محافظ اتصال کوتاه که باید لحظه کوتاهی پس از خاموشی عمل کنه چون ولتاژ ذخیره شده خازن ها تخلیه میشه و محافظ را فعال میکنه .

از طرفی بهتره ابتدا قطعه معیوب پیدا بشه و قطعات بصورت شانسی عوض نشه چون تعویض شانسی قطعات صدمات زیادی به دستگاه وارد میکنه و از فعالیت و پرورش ذهن جلوگیری میکنه و ده ها زیان دیگه داره.

اگر محافظ تغذیه بدرستی عمل کنه مربوط به لق شدن هسته ترانسه.
ولی باید ابتدا نتیجه آزمایش ها مشخص بشه ببینیم بخش محافظ بدرستی عمل میکنه یا نه؟

از همفکری و ارائه خالصانه تجربیات ارزشمند خود سپاسگزارم.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

رسول21

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2009-09-04
200
414
مهندس در هر دو حالت زیر بار و بدون بار تست کردم
ولت متر به خروجی پاور متصل کردم
در حالت بدون بار وقتی بیس و امیتر q5رو شورت میکنم تا وقتی شورت هست ولتاژ خروجی ۳ ولت میشه وقتی اتصال بیس و امیتر رو برطرف میکنم ولتاژ به حالت عادی یعنی۵ ولت برمیگرده
و با قطع برق ورودی پاور همان صدای بلند از ترانس میاد


در حالت زیر بار ۷ امپری هست به محض شورت کردن بیس و امیتر وQ5 ولتاژ خروجی 0.1 ولت میشه و پاور رو خاموش میکنم صدای ترانس شنیده میشه ولی خیلی کوتاه تر شده ولی بازم صدا رو داره
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
مهندس در هر دو حالت زیر بار و بدون بار تست کردم
ولت متر به خروجی پاور متصل کردم
در حالت بدون بار وقتی بیس و امیتر q5رو شورت میکنم تا وقتی شورت هست ولتاژ خروجی ۳ ولت میشه وقتی اتصال بیس و امیتر رو برطرف میکنم ولتاژ به حالت عادی یعنی۵ ولت برمیگرده
و با قطع برق ورودی پاور همان صدای بلند از ترانس میاد


در حالت زیر بار ۷ امپری هست به محض شورت کردن بیس و امیتر وQ5 ولتاژ خروجی 0.1 ولت میشه و پاور رو خاموش میکنم صدای ترانس شنیده میشه ولی خیلی کوتاه تر شده ولی بازم صدا رو داره

درود

فرکانس بخش راه انداز مناسب نیست و یا هسته ترانس لق هست
با توجه به نتیجه آزمایش باید زمان روشن کردن پاور هم یکلحظه کوتاه تر از زمان خاموشی صدای ترانس را بشنوید

قطعات متصل به بیس ترانزیستور قدرت بخصوص خازن های الکترولیت کوچک و مقاومت های بزرگتر از ۱۰۰ کیلو را تست کن اگه سالم بود زمانیکه صدا میشنوی به هسته ترانس در جهت های مختلف فشار وارد کن ببین صدا کم میشه ؟

این ایراد خسارت و زیانی نداره و اگر مربوط به هسته ترانس نباشه فرکانس راه اندازی تغییر کرده که اهمیت و زیانی نداره .

سپاس
 

رسول21

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2009-09-04
200
414
مهندس یه ترانس داشتم که با تعویض ترانس صدا کلا از بین رفت قبلا کلیه خازنهای ۴.۷ و ۱ و۲۲ و ۴۷ میکرو رو تعویض کرده بودم
البته مقاومتهایی فرمودین تست نکرده بودم

حالا سوال اینه
۱ با تعویض تراتس و از بین رفتن صدا میشه نتیجه گرفت مشکل تراتس بوده و دیگه مشکل دار نمیشه؟

۲ یه پاور دیگه هم واسه تعمیر اومده همین مشکلو داره که دیگه ترانس یدک ندارم همینجوری بدم بره مشکل دار میشه؟
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
مهندس یه ترانس داشتم که با تعویض ترانس صدا کلا از بین رفت قبلا کلیه خازنهای ۴.۷ و ۱ و۲۲ و ۴۷ میکرو رو تعویض کرده بودم
البته مقاومتهایی فرمودین تست نکرده بودم

حالا سوال اینه
۱ با تعویض تراتس و از بین رفتن صدا میشه نتیجه گرفت مشکل تراتس بوده و دیگه مشکل دار نمیشه؟

۲ یه پاور دیگه هم واسه تعمیر اومده همین مشکلو داره که دیگه ترانس یدک ندارم همینجوری بدم بره مشکل دار میشه؟

جناب رسول همانطور که استاد غزال فرمودند این صدای جیر مشکلی نداره و اکثرا مرتبط با لقی هسته ترانس میباشد
من هم خیلی زیاد با این مشکل روبرو شدم
هسته ترانس رو به یکطرف فشار بده و درزهای خالی احتمالی رو توسط خلال دندون با فشار پُر کن
در انتها نیز کمی چسب قطره ای به داخل هسته سرازیر کن
کمتر از 10 ثانیه بعد دیگه اثری از صدا نمی ماند

اگر باز هم کمی صدا داشت
مجدد چسب قطره ای رو تکرار کن

با تشکر از استاد غزال
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
مهندس یه ترانس داشتم که با تعویض ترانس صدا کلا از بین رفت قبلا کلیه خازنهای ۴.۷ و ۱ و۲۲ و ۴۷ میکرو رو تعویض کرده بودم
البته مقاومتهایی فرمودین تست نکرده بودم

حالا سوال اینه
۱ با تعویض تراتس و از بین رفتن صدا میشه نتیجه گرفت مشکل تراتس بوده و دیگه مشکل دار نمیشه؟

۲ یه پاور دیگه هم واسه تعمیر اومده همین مشکلو داره که دیگه ترانس یدک ندارم همینجوری بدم بره مشکل دار میشه؟

درود

ضمن تشکر از همراهی جناب اصغری عزیز
کار تعمیرکار همینه که عامل ایراد را پیدا کنه .
اگر عامل عیب بی خطر باشه برطرف کردن آن ضرورتی نداره.
اما اگه مثلا با آزمایشاتی که انجام دادی عامل صدا ، خرابی محافظ می بود حتما باید رفع میشد..

و چنانچه مانند تغذیه ای که با آزمایش مشخص و بررسی کردیم عامل صدا ، لقی هسته ترانس یا عیب راه انداز بود که هیچگونه خطری نداره و فعلا قادر به انجام وظیفه هست دراینصورت رفع عیب ضرورت و اهمیت نداره.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

arash_hj23

کاربر vip
کاربر
2008-10-13
155
417
درود

ضمن تشکر و تقدیر بابت مشارکت و همراهی و همکاری شما

طبق گزارش جناب رسول عزیز ، این ایراد فقط زمان خاموشی ظاهر میشه بنابرین مرتبط با قطعاتی نیست که در حالت عادی هم فعاله و بدرستی کار میکنه .

بعنوان مثال اگه اتومبیلی در حالت عادی بدرستی کار میکنه و زمان توقف و همزمان با ترمز تلق تلق میکنه مطمئنا ارباطی به موتور نداره اگر ایرادی در موتور اتومبیل بود باید در حالت عادی هم تلق تلق میکرد.
در تغذیه هم همینطوره و چون فرمودند فقط در زمان خاموشی صدای ترانس ظاهر میشه لذا ایراد در قطعاتی هست که در لحظه خاموشی باید فعال بشه از جمله محافظ اتصال کوتاه که باید لحظه کوتاهی پس از خاموشی عمل کنه چون ولتاژ ذخیره شده خازن ها تخلیه میشه و محافظ را فعال میکنه .

از طرفی بهتره ابتدا قطعه معیوب پیدا بشه و قطعات بصورت شانسی عوض نشه چون تعویض شانسی قطعات صدمات زیادی به دستگاه وارد میکنه و از فعالیت و پرورش ذهن جلوگیری میکنه و ده ها زیان دیگه داره.

اگر محافظ تغذیه بدرستی عمل کنه مربوط به لق شدن هسته ترانسه.
ولی باید ابتدا نتیجه آزمایش ها مشخص بشه ببینیم بخش محافظ بدرستی عمل میکنه یا نه؟

از همفکری و ارائه خالصانه تجربیات ارزشمند خود سپاسگزارم.

سپاس



نظر لطف شماست ، زنده باشین

بنده فقط تجربه شخصیم رو عرض کردم که شاید چیزی قریب به 1000 تا پاور سویچینگ با مدارات مختلف تابحال تعمیر کردم و انواع ایرادات مختلف رو توشون مواجه شدم . معمولا این ایراد سوت در زمان خاموشی اگر به تنهایی باشه و پاور افت جریان و توان در خروجی نداشته باشه مشکلی نیست شاید موارد ساده ای مثل لقی هسته باشه ولی معمولا تجربه کردم که با رفع ایراد مدار این صدای سوت هم خیلی کم یا قطع میشه و در زمانی که پاور نو هست این صدا به هیچ وجه وجود نداره پس نشانگر ایراد در مدار هست .

خازن هایی که عرض کردم از جمله مسیر بیس 13009 و 47 میکرو تغذیه ای سی توی پاور های کارکرده این چنین حتما باید تعویض بشه و از روی آزمون و خطا نگفتم چون در فرکانس بالا و تحت فرکانس سویچینگ دایما زیر فشار هستن و به مرور دچار مقاومت داخلی و تغیر ظرفیت میشن که به جرات میگم 80 درصد خرابی اینگونه پاور ها و حتی علت سوختن 13009 ها دلیلش همین خازن ها هستن که اگر به موقع تعویض بشن کار به سوختن پاور نمی کشه .

در مورد تست مدار محافظ اتصال خروجی حق با شماست و برای تستش میشه براحتی دو پایه ترانزیستور محافظ رو بهم اتصال داد و یکسره میشه که اگر ایراد ازین بخش باشه با این کار باید صدا رفع بشه . البته زیاد تجربه کردم که به دلیل خرابی طولانی مدت خازن تغذیه ای سی 494 و ریپل داشتن تغذیه یا خیس شدن پاور و ورود ولتاژ بالا به پایه های ای سی ، ای سی به مرور داغ کرده و نیمسوز شده که باعث ایجاد صدای سوت در زمان خاموشی و افت توان پاور میشده .

در هر صورت همه ما اینجا وظیفه داریم تا با تجربیات کوچک خودمون یک مجموعه کامل و جامع برای رفع عیوب پیدا کنیم همانطور که خودمون از تجربیات دیگران هم استفاده می کنیم .
 

arash_hj23

کاربر vip
کاربر
2008-10-13
155
417
سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی

مورد جالبی بر خوردم که گفتم بد نیست نظر شما رو هم بدونم ، پاور سویچینگ 5 ولتی 40 امپری هست که موقع روشن بودن بدون بار صدای سوت ازترانسش میاد و ولتاژ خروجی در حدود 3 ولت در خروجی داره . تغذیه ای سی 494 هم روی خازن صافیش حدود 10 ولت هست و یکی از ترانزیستور های 13009 بیشتر اون یکی گرم میشه بدون بار . ترانزیستور های 13009 و خازن های بزرگ 450 میکرو و دیود های شاتکی و خازن های مدار اولیه قدرت و سویچینگ چک شدن و سالم هستن ، ترانزیستور های 1815 قبل چوک کوچک و زنر هاش هم سالمه . ای سی 494 هم با نو تعویض شده . خازن های خروجی هم سالم هستن . خود چوک اصلی هم باز و چک کردم موردی در سیم پیچ هاش دیده نشد . متاسفانه اسیلاسکوپ مناسب هم ندارم که شکل موج ورودی بیس ترانزیستور هارو چک کنم . نظرتون راجب این ایراد چی هست ؟؟

1 (1).jpg
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی

مورد جالبی بر خوردم که گفتم بد نیست نظر شما رو هم بدونم ، پاور سویچینگ 5 ولتی 40 امپری هست که موقع روشن بودن بدون بار صدای سوت ازترانسش میاد و ولتاژ خروجی در حدود 3 ولت در خروجی داره . تغذیه ای سی 494 هم روی خازن صافیش حدود 10 ولت هست و یکی از ترانزیستور های 13009 بیشتر اون یکی گرم میشه بدون بار . ترانزیستور های 13009 و خازن های بزرگ 450 میکرو و دیود های شاتکی و خازن های مدار اولیه قدرت و سویچینگ چک شدن و سالم هستن ، ترانزیستور های 1815 قبل چوک کوچک و زنر هاش هم سالمه . ای سی 494 هم با نو تعویض شده . خازن های خروجی هم سالم هستن . خود چوک اصلی هم باز و چک کردم موردی در سیم پیچ هاش دیده نشد . متاسفانه اسیلاسکوپ مناسب هم ندارم که شکل موج ورودی بیس ترانزیستور هارو چک کنم . نظرتون راجب این ایراد چی هست ؟؟

مشاهده فایل‌پیوست 170671

درود

آیا بدون بار ۳ ولته ؟
آیا ولتاژ خازن های بزرگ مساویند؟
ابتدا ایراد ولتاژ تغذیه آی سی را برطرف کن که ممکنه خازن های صافی تغذیه آی سی که الکترولیت هست معیوب باشه.
اما اگه یک ترانزیستور قدرت داغ میکنه صحت ترانزیستور قدرت و قطعات متصل به بیس را بررسی کن.
کلکتور امیتر q5 را شورت و تست کن.

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا