آی پی امداد
abtahi

از موتورسيكلت خود بيشتر بدانيد

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
از موتور سيكلت خود بيشتربدانيد

با سلام :
كاربران عزيز در اين تاپيك با اساس كار و سيم كشي و مشخصات فني الكتريكي موتورها بيشتر اشنا مي شويد .

ابتدا يك سيم كشي استاندارد موتور سيكلت را در شكل زير مطالعه كنيد .
همونطور كه ميدانيد در موتور سيكلت ها از يك قطعه اي براي توليد برق مورد نياز موتور استفاده شده كه در اصطلاح به ماگنت معروف است اين ماگنت از رويهم گذاشتن تعدادي ورقه اهن سيليس دار به عنوان هسته اهني و دو نوع سيم پيچ كه يكي براي تامين برق سيستم جرقه زني و دومي براي تامين برق مورد نياز انواع لامپ ها و شارژ باتري و غيره كه رويهم و به دور همين هسته اهني و بطور منظم پيچيده شده مورد استفاده دارد .
ماگنت در انواع موتور ها تقريبا مشابه و هم شكل هستند (در بعضي از موتورها استثناعا از دو سيم پيچ مجزا از هم نيز ديده شده است كه تقريبا منسوخ مي باشند ) و تنها فرق بين انها در ولتاژ خروجي هست كه در دو نوع 6 ولتي و 12 ولتي متداول مي باشد .
چنانكه به شكل ظاهري ماگنت دقيق نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه سر سيم ابتداي هر دو سيم پيچ به اتصال بدنه وصل شده و سر نهايي هر سيم پيچ بطور مجزا و عايق بندي شده در دسترس ميباشد معمولا جريان خروجي سيم پيچ تامين برق مصرفي نوع 6 ولتي و 12 ولتي حدود 4 امپر ميباشند (تحت شرايط متوسط ) و سيم پيچ دوم هر كدام كه مشابه هم هستند (12 ولتي و 6 ولتي ) جرياني در محدوده يك امپر را براي اتش و جرقه زدن شمع تامين ميكنند .
نحوه توليد جريان برق مانند شكل نمونه زير ميباشد و ان بدين طريق است كه با عبور يك مغناطيس دايم از مقابل هسته كه انهم توسط انتهاي ميل لنگ در رابطه مي باشد نسبت به دور موتور معمولا در دور موتور كمتر فركانس ان كم و با افزايش دور موتور فركانس ان هم زيادتر خواهد شد لذا نتيجه ميگيريم كه اولا برق توليد شده در چنين سيستمي متناوب (ac ) و فركانس ان وابسته به دور موتور مي باشد . حداقل ان در حالت ( ماله گازو كار درجا ) حدود 30 هرتز و در بيشترين دور موتور از فركانس 100 هرتز تجاوز نميكند .
در فايل زيپ انيمشين و نحوه كار و توليد برق را (بعد از انزيپ در يك پوشه اي با مرورگر خود باز كنيد ) مشاهده ميكنيد .
ادامه دارد .
با تشكر .
موفق باشيد .
 

پیوست‌ها

  • 60.8 کیلوبایت بازدیدها: 2,535
  • 10.4 کیلوبایت بازدیدها: 2,366
  • 3.4 کیلوبایت بازدیدها: 2,317
  • 36.1 کیلوبایت بازدیدها: 2,291
آخرین ویرایش:

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام :
نقشه سیم کشی موتورسیکلت bmw .....
دوست عزیز بدون شرح احتما لا عده ای از دوستان به مشگل برخورند با این وجود اگر کاربران مشگلی داشتند پیام بزارند این هم نقشه کامل با کیفیت عالی :
ادامه دارد :
با تشکر .
مو فق باشید .
 

پیوست‌ها

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام خدمت آقای رجبی نمی دانم مشکل از سیستم من است یا فایل از موتور سیکلت خود بیشتر بدانید مشکل داره اگه فایل اشکال داره درست کنید ممنون

با سلام :
دوست عزيز الان چك كردم همه پست ها سالم باز ميشه و ضميمه ها هم دانلود ميشه من مشگلي نديدم اگر مورد خاصي هست بفرماييد تا اصلاح كنم .
با تشكر .
موفق باشيد .
 

abza

کاربر
2008-09-28
67
165
با سلام ایا گسی نقشه cdi که با برق dc کار کند را دارد یا نه
اخه cdi هایی که در بیشتر موتورها استفاده می شود ولتاژ خود رااز سیم پیچ می ******ند یعنی با ac کار مکنند
اگر دارید مداری که با dc کار کند ممنون می شوم
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام ایا گسی نقشه cdi که با برق dc کار کند را دارد یا نه
اخه cdi هایی که در بیشتر موتورها استفاده می شود ولتاژ خود رااز سیم پیچ می ******ند یعنی با ac کار مکنند
اگر دارید مداری که با dc کار کند ممنون می شوم
با سلام :
دوست عزيز cdi ها با ولتاژ dc كارميكنند و انكه در موتور مي بينيد كه از سيم پيچ {به اصطلاح تعميركاران ماگنت } موتور استفاده ميكنند ... در ورودي مدار انها توسط ديودهاي يكسوكننده همين ولتاژ ac را به dc تبديل كرده و با توجه به فرمانيكه از سيم پيچ دوم ماگنت { مسير سويچ on/off} به مدار ميرسد تريستور را در زاويه بخصوصي از ولتاژ dc { حدود 250 ولت } فعال كرده و به همراه خازن مدار فوق اين ولتاژ در كويل سيستم تبديل به حدود 6 كيلو ولت مي كند كه براي جرقه زني شمع كافي خ.اهد بود . به محض رفع مشگل اپلود در سايت مداراتي در رابطه با موضوع تقديم ميكنم .

با تشكر .
موفق باشيد .
 
بالا