- 2007-05-09
- 5,028
- 106,692
از موتور سيكلت خود بيشتربدانيد
با سلام :
كاربران عزيز در اين تاپيك با اساس كار و سيم كشي و مشخصات فني الكتريكي موتورها بيشتر اشنا مي شويد .
ابتدا يك سيم كشي استاندارد موتور سيكلت را در شكل زير مطالعه كنيد .
همونطور كه ميدانيد در موتور سيكلت ها از يك قطعه اي براي توليد برق مورد نياز موتور استفاده شده كه در اصطلاح به ماگنت معروف است اين ماگنت از رويهم گذاشتن تعدادي ورقه اهن سيليس دار به عنوان هسته اهني و دو نوع سيم پيچ كه يكي براي تامين برق سيستم جرقه زني و دومي براي تامين برق مورد نياز انواع لامپ ها و شارژ باتري و غيره كه رويهم و به دور همين هسته اهني و بطور منظم پيچيده شده مورد استفاده دارد .
ماگنت در انواع موتور ها تقريبا مشابه و هم شكل هستند (در بعضي از موتورها استثناعا از دو سيم پيچ مجزا از هم نيز ديده شده است كه تقريبا منسوخ مي باشند ) و تنها فرق بين انها در ولتاژ خروجي هست كه در دو نوع 6 ولتي و 12 ولتي متداول مي باشد .
چنانكه به شكل ظاهري ماگنت دقيق نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه سر سيم ابتداي هر دو سيم پيچ به اتصال بدنه وصل شده و سر نهايي هر سيم پيچ بطور مجزا و عايق بندي شده در دسترس ميباشد معمولا جريان خروجي سيم پيچ تامين برق مصرفي نوع 6 ولتي و 12 ولتي حدود 4 امپر ميباشند (تحت شرايط متوسط ) و سيم پيچ دوم هر كدام كه مشابه هم هستند (12 ولتي و 6 ولتي ) جرياني در محدوده يك امپر را براي اتش و جرقه زدن شمع تامين ميكنند .
نحوه توليد جريان برق مانند شكل نمونه زير ميباشد و ان بدين طريق است كه با عبور يك مغناطيس دايم از مقابل هسته كه انهم توسط انتهاي ميل لنگ در رابطه مي باشد نسبت به دور موتور معمولا در دور موتور كمتر فركانس ان كم و با افزايش دور موتور فركانس ان هم زيادتر خواهد شد لذا نتيجه ميگيريم كه اولا برق توليد شده در چنين سيستمي متناوب (ac ) و فركانس ان وابسته به دور موتور مي باشد . حداقل ان در حالت ( ماله گازو كار درجا ) حدود 30 هرتز و در بيشترين دور موتور از فركانس 100 هرتز تجاوز نميكند .
در فايل زيپ انيمشين و نحوه كار و توليد برق را (بعد از انزيپ در يك پوشه اي با مرورگر خود باز كنيد ) مشاهده ميكنيد .
ادامه دارد .
با تشكر .
موفق باشيد .
با سلام :
كاربران عزيز در اين تاپيك با اساس كار و سيم كشي و مشخصات فني الكتريكي موتورها بيشتر اشنا مي شويد .
ابتدا يك سيم كشي استاندارد موتور سيكلت را در شكل زير مطالعه كنيد .
همونطور كه ميدانيد در موتور سيكلت ها از يك قطعه اي براي توليد برق مورد نياز موتور استفاده شده كه در اصطلاح به ماگنت معروف است اين ماگنت از رويهم گذاشتن تعدادي ورقه اهن سيليس دار به عنوان هسته اهني و دو نوع سيم پيچ كه يكي براي تامين برق سيستم جرقه زني و دومي براي تامين برق مورد نياز انواع لامپ ها و شارژ باتري و غيره كه رويهم و به دور همين هسته اهني و بطور منظم پيچيده شده مورد استفاده دارد .
ماگنت در انواع موتور ها تقريبا مشابه و هم شكل هستند (در بعضي از موتورها استثناعا از دو سيم پيچ مجزا از هم نيز ديده شده است كه تقريبا منسوخ مي باشند ) و تنها فرق بين انها در ولتاژ خروجي هست كه در دو نوع 6 ولتي و 12 ولتي متداول مي باشد .
چنانكه به شكل ظاهري ماگنت دقيق نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه سر سيم ابتداي هر دو سيم پيچ به اتصال بدنه وصل شده و سر نهايي هر سيم پيچ بطور مجزا و عايق بندي شده در دسترس ميباشد معمولا جريان خروجي سيم پيچ تامين برق مصرفي نوع 6 ولتي و 12 ولتي حدود 4 امپر ميباشند (تحت شرايط متوسط ) و سيم پيچ دوم هر كدام كه مشابه هم هستند (12 ولتي و 6 ولتي ) جرياني در محدوده يك امپر را براي اتش و جرقه زدن شمع تامين ميكنند .
نحوه توليد جريان برق مانند شكل نمونه زير ميباشد و ان بدين طريق است كه با عبور يك مغناطيس دايم از مقابل هسته كه انهم توسط انتهاي ميل لنگ در رابطه مي باشد نسبت به دور موتور معمولا در دور موتور كمتر فركانس ان كم و با افزايش دور موتور فركانس ان هم زيادتر خواهد شد لذا نتيجه ميگيريم كه اولا برق توليد شده در چنين سيستمي متناوب (ac ) و فركانس ان وابسته به دور موتور مي باشد . حداقل ان در حالت ( ماله گازو كار درجا ) حدود 30 هرتز و در بيشترين دور موتور از فركانس 100 هرتز تجاوز نميكند .
در فايل زيپ انيمشين و نحوه كار و توليد برق را (بعد از انزيپ در يك پوشه اي با مرورگر خود باز كنيد ) مشاهده ميكنيد .
ادامه دارد .
با تشكر .
موفق باشيد .
پیوستها
-
60.8 کیلوبایت بازدیدها: 2,535
-
10.4 کیلوبایت بازدیدها: 2,366
-
3.4 کیلوبایت بازدیدها: 2,317
-
36.1 کیلوبایت بازدیدها: 2,291
-
22 کیلوبایت بازدیدها: 1,104
آخرین ویرایش: