با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همهی دوستان و همکاران عزیز
موضوع آموزشی که براتون درست کردم در مورد تعمیرات یخچال و فریزر از دیدگاه تعمیرکار برد و بخش دومش از دیدگاه سرویسکار هستش و در انتها هم نکات تعمیراتی در محل یعنی وقتی به محل مراجعه میکنیم و اونجا بخواید عیب یابی ها رو انجام بدید خدمتتون ارائه میدم یه پکیج کامل در مورد یخچال و فریزر است.
خب یخچالها و فریزرها رو من به 2 دسته تقسیم میکنم موتور معمولی و موتور اینورتر
موتورهای اینورتر یه مبحث جداگونه ست اون رو بعدا براتون میگم
ولی در مورد موتورهای معمولی کلی نکات آموزشی هست فعلا اونا رو خدمتتون ارائه میدم چون که هم زمان کم دارم هم بالاخره این نگارش و ادیت و اینا زمان میبره از جمله تهیهی عکسها آماده کردن عکسها مثلا یکسری فلش میخوای رو عکس بکشی یه سری اشاره میخوای بکنی این زمان میبره یه کمی ممکنه طول بکشه این مبحث ولی یواش یواش با هم رشد میکنیم.
خب یخچالهای موتور معمولی یعنی موتوری که با برق AC 220 volt کار میکنه به ۳ دسته تقسیم میشوند
ترموستات دار خالی
ترکیب ترموستات و برد دیجیتال
برد دیجیتال
یادمه در مورد مشکل یک یخچال فریزر هیمالیا بود که این قول و به شما دادم که توضیحی کامل و آموزش جامعی براتون بذارم پس بذار یکسره بریم سراغ همین کیس یعنی یخچال فریزر هیمالیا و کیسها و موارد دیگر رو یکی یکی با هم بررسی کنیم.
یخچال فریزر هیمالیا
مدل نوفراست ۵۳۰
برد شرکت شهم الکتریک
برد شرکت متریکس
این مدل هیمالیا دارای موتور معمولی یعنی اینورتر نیست و فن های دی سی هست. تحریک فن ها با ترانزیستورهای سری TIP صورت میگیره و سیم مشکلی فن سیم گراند و سیم سفید سیم فیدبک و کنترل دور فن و سیم قرمز سیم ۱۲ ولت ورودی فن است. پس داشتن ۱۲ ولت دی سی ثابت از ضروریات راه اندازی موتور و فن هاست که در مورد موتور برای وصل شدن رله موتور واجبه. مقدار ولتاژ روی سنسورها وقتی سنسور وصل نیست ۵ ولت دی سی و یکی از پایه های تمام سنسورها گرانده که در تمامی سنسورها گراندشون به هم وصل است.
توجه داشته باشید که همانطور که در شماتیک مشخص است پایه نول هر دو هیتر و موتور مشترک است و این یعنی ولتاژ تحریک قطعات بالا از دیگر سیم AC یعنی فار می آید.
پس برای وصل کردن قطعات بر روی میز کار شما به جای المنت ها و موتور لامپ ۲۲۰ ولت یخچال میزارید ( یا هر مصرف کنند ۲۲۰ ولت ) و یک پایه آنان را که به نول وصل است را به هم متصل میکنید که در این مدار با توجه به تصویر، سوکت های المانها خودشون یک سرشون به نول وصل است.
وقتی مقاومت سنسورها در دمای ۲۵ درجه ۱۰ کیلو اهم باشد لذا شما برای تست روی میز کار نیاز به شبیه سازی گرما خواهید داشت که در یخچالهای با سنسور ۱۰ کیلو وصل کردن مقاومت ۳.۳ یا ۴.۷ دهم و یا ۲.۲ دهم کیلو شرایط هوای گرم را برای سنسور های یخچال و فریزر شبیه سازی میکند و باعث میشه برد دستور اتصال رله موتور رو صادر کند که شما بجای موتور یک لامپ یخچال وصل کردید پس لامپ باید پس از مدتی حدود ۴ الی ۵ دقیقه روشن بشه.
در پست های بعدی یک تصویر ادیت شده که نحوه اتصال به برد و شبیه سازی روی میزکار باشه رو براتون میذارم.
موضوع آموزشی که براتون درست کردم در مورد تعمیرات یخچال و فریزر از دیدگاه تعمیرکار برد و بخش دومش از دیدگاه سرویسکار هستش و در انتها هم نکات تعمیراتی در محل یعنی وقتی به محل مراجعه میکنیم و اونجا بخواید عیب یابی ها رو انجام بدید خدمتتون ارائه میدم یه پکیج کامل در مورد یخچال و فریزر است.
خب یخچالها و فریزرها رو من به 2 دسته تقسیم میکنم موتور معمولی و موتور اینورتر
موتورهای اینورتر یه مبحث جداگونه ست اون رو بعدا براتون میگم
ولی در مورد موتورهای معمولی کلی نکات آموزشی هست فعلا اونا رو خدمتتون ارائه میدم چون که هم زمان کم دارم هم بالاخره این نگارش و ادیت و اینا زمان میبره از جمله تهیهی عکسها آماده کردن عکسها مثلا یکسری فلش میخوای رو عکس بکشی یه سری اشاره میخوای بکنی این زمان میبره یه کمی ممکنه طول بکشه این مبحث ولی یواش یواش با هم رشد میکنیم.
خب یخچالهای موتور معمولی یعنی موتوری که با برق AC 220 volt کار میکنه به ۳ دسته تقسیم میشوند
ترموستات دار خالی
ترکیب ترموستات و برد دیجیتال
برد دیجیتال
- خوب اینها امکاناتی بودند که طراح ها برای کنترل دمای یخچال و فریزر ( در مورد موتورهای معمولی ) از آنها استفاده میکنند.
یادمه در مورد مشکل یک یخچال فریزر هیمالیا بود که این قول و به شما دادم که توضیحی کامل و آموزش جامعی براتون بذارم پس بذار یکسره بریم سراغ همین کیس یعنی یخچال فریزر هیمالیا و کیسها و موارد دیگر رو یکی یکی با هم بررسی کنیم.
یخچال فریزر هیمالیا
مدل نوفراست ۵۳۰
برد شرکت شهم الکتریک
برد شرکت متریکس
این مدل هیمالیا دارای موتور معمولی یعنی اینورتر نیست و فن های دی سی هست. تحریک فن ها با ترانزیستورهای سری TIP صورت میگیره و سیم مشکلی فن سیم گراند و سیم سفید سیم فیدبک و کنترل دور فن و سیم قرمز سیم ۱۲ ولت ورودی فن است. پس داشتن ۱۲ ولت دی سی ثابت از ضروریات راه اندازی موتور و فن هاست که در مورد موتور برای وصل شدن رله موتور واجبه. مقدار ولتاژ روی سنسورها وقتی سنسور وصل نیست ۵ ولت دی سی و یکی از پایه های تمام سنسورها گرانده که در تمامی سنسورها گراندشون به هم وصل است.
توجه داشته باشید که همانطور که در شماتیک مشخص است پایه نول هر دو هیتر و موتور مشترک است و این یعنی ولتاژ تحریک قطعات بالا از دیگر سیم AC یعنی فار می آید.
پس برای وصل کردن قطعات بر روی میز کار شما به جای المنت ها و موتور لامپ ۲۲۰ ولت یخچال میزارید ( یا هر مصرف کنند ۲۲۰ ولت ) و یک پایه آنان را که به نول وصل است را به هم متصل میکنید که در این مدار با توجه به تصویر، سوکت های المانها خودشون یک سرشون به نول وصل است.
وقتی مقاومت سنسورها در دمای ۲۵ درجه ۱۰ کیلو اهم باشد لذا شما برای تست روی میز کار نیاز به شبیه سازی گرما خواهید داشت که در یخچالهای با سنسور ۱۰ کیلو وصل کردن مقاومت ۳.۳ یا ۴.۷ دهم و یا ۲.۲ دهم کیلو شرایط هوای گرم را برای سنسور های یخچال و فریزر شبیه سازی میکند و باعث میشه برد دستور اتصال رله موتور رو صادر کند که شما بجای موتور یک لامپ یخچال وصل کردید پس لامپ باید پس از مدتی حدود ۴ الی ۵ دقیقه روشن بشه.
در پست های بعدی یک تصویر ادیت شده که نحوه اتصال به برد و شبیه سازی روی میزکار باشه رو براتون میذارم.