آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

امنیت شغلی در تعمیرات! (مطرح تجربیات)

م ر پارس

کاربر vip
vip
کاربر
2015-08-15
88
48
کوهبنان کرمان
یه مطلب دیگه هم عرض کنم خدمت همکاران گرامی اینکه ..هیچ وقت واسه اینکه مشتری را توجیه کنید که از اون دستمزد بیشتری بگیرید همکار دیگه خودتون را خراب نکنید حتی اگر با اون همکار دشمن باشید .البته خیلی عذر میخوام که این حرف را میزنم ولی این کار مثل ضرب المثل تف سربالا میمونه یعنی اگر کسی رو به هوا تف کنه برمیگره توی صورت خودش ..خیلی مواقع شده یک تلویزیون یا وسیله دیگه از تعمیرگاه یکی از همکارا تعمیر نمیشه به هر دلیل و مشتری مجبور میشه اون وسیله را پیش کس دیگه ای ببره با این حال خیلی از همکارا را من دیدم که شروع به جو سازی پشت سر همکار قبلی میکنن که این تعمیرکاری که قبلا دستگاه را باز کرده تخصص نداشته و یا خراب کاری کرده و....این کار خیلی مضمون و غیر اخلاقی هستش واسه اینکه بخواهید پول بیشتری از مشتری بگیرید همکار خودتون را خراب کنید همیشه فکرتون این باشه شاید یک روز یک کار برگشتی از شما پیش اون همکار برده بشه و ایشان هم همین کار را با شما انجام بده و....مطلب دیگه اینکه اگر مشتری وسیله ای واسه شما اورد که تعمیر کنه و. منصرف شد و یا به هر دلیل ترجیح داد وسیله را پیش شما تعمیر نکنه و به همکار دیگه بسپاره تا تعمیر کنه اصلا ناراحت نشید و...قبلا من مواردی را مشاهده میکردم که کار را از همکار دیگه پیش من میاوردن و متاسفانه ان همکار واسه اینکه دستگاه پیش اون تعمیر نشده بود مثلا خازن را پیچ میداد که یک عیب گنگ ایجاد کنه ولی من هیچ وقت به مشتری این موضوع را نمیگفتم و همکار خودم را خراب نمیکردم .در دهه های قبل هم یه چیزی توی دهن مشتری ها افتاده بود که اگر مثلا رادیو ضبط را بردم تعمیر لوازم اصلی را تعمیرکارا تعویض میکنن و...و این موضوع فقط چیزی بود که باعث ان فقط همکارا بودن که به این موضوع دامن میزدن ....این مطالب که خدمت دوستان عرض کردم همشون اگر رعایت کنیم باعث امنیت شغلی میشه و رعایت نکردنش باعث بد بینی مشتری نسبت به صنف تعمیرات صوتی تصویر میشه
احسنت. بعضی وقتها یک وسیله رو باز کردم اما بعلت گیر نیاوردن قطعه بدون کوچکترین کاری چون مشتری عجله داشته تحویل دادم. بعداز چندروز اومده و شاکی که توکه بلدنبودی چرا دست زدی. فلان تعمیرکار کلی وقت صرف کرده خرابکاری تورو جمع کنه. حالا نگو فقط اون بی انصاف قطعه رو داشته و حتی از روی عیب یابی من که مثلا شماره قطعه رو نوشته بودم دادم دست مشتری که خودش پیداکنه. همونو عوض کرده حالا اون بی مروت اگر میخواد مشتری رو بچاپه چرا همکارشو خراب میکنه من سردرنمیارم. متاسفانه این بنظرم فقط در شغل ما وجود داره
 

morteza khod

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-08-01
2,269
4,291
سلام یک موضوعی هم هست که (منظورم مخاطب خاصی نیست) هرگز کاریکه من نتونستم انجام بدم حتی اگر واقعا باطل باشه و درست نشه نمیگم باطله میگم یا قطعشو ندارم یا از دست من خارجه درست کردنش چون امکان داره یک دوست دیگه قطعه یا برد یا اصلا کامل اون دستگاهو داشته باشه بعد بیاد جایگزین کنه و دستگاهو راه بندازه اونوقت مشتری نمیاد بگه که کامل تعویض کرده میگه فلانی گفت درست نمیشه ولی یکی دیگه درستش کرد، بحث خراب کردن همکار توی هر حرفه ای هست چه فنی چه کارمندی اون دیگه بستگی به درون اشخاص داره که چطوری رفتار کنه . درکل به نظرم باید یاد بگیریم که برای توجیح کارمون یکی دیگرو وسط نکشیم و روی کار همکار قیمت نزاریم وقتی نمیدونیم واقعا چه کارهایی برای مشتری انجام داده.روز خوب و خوش و پررونقی را برایتان آرزومندم.
 

javamobira

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-22
391
997
همدان کوی ولیعصر
عزیز با وجود مثال هایی که زدی چند تا بیسواد مگه مراجعه داشته باشند ...
سلام اتفا قا بخاطر این که همه چیز اینترنتی شده هم تعدادشون زیاد شده هم کارشون بنده چون باهاشون مستقیم در ارتباط هستم میگم
 

rezakalate

کاربر vip
کاربر
2014-08-14
16
46
دوستان یه چیزی بگم موقیت مکان وزمان هم خیلی مهمه من خودم یه زمانی گیم نت داشتم البته یه دبیرستان نزدیک مغازم بود درامدم اون زمان دو سه برابر یه کارمند بود نمیدونم چی شد دبیرستان و کلا برا چند سال تعطیل کردن کاسبی ما هم خوابید یا در مورد کافی نت بعد گیم نت اومدم کافی نت زدم درامدم خوب بود تا زمانی که منطقه ما اینترنت همراه وADSL نبود ومن هم اینترنت رو با انتن وایرلس از یه شهر دیگه اورده بودم خدایی میکردم تا اینکه اینترنت اومد وگوشی هوشمند اومد دیگه باز خوابید مجبور شدیم بزنیم تا کار سیستم ماشین فعلا که خدا رو شکر ولی معلوم نیست کی این شغل رو هم عوض کنیم
 

Celine82

کاربر vip
کاربر
2022-04-09
84
122
من شهرستان هستم ، دوستان و آشنا ها برا تعمیر چیزی داشته باشن در حد توان براشون انجام میدم ، ولی اگه گذرشون به تعمیرکار های مغازه دار بخوره فرق نمیکنه چقدر کار کرده باشن ، ۳۰ درصد یا بیشتر قیمت اصل جنس دستمزد میگیرن ، جالبتر که قطعات هم دو سه برابر می‌فروشند خلاصه کسی شکایتی نداره، مشتری هم راضیه
 

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,079
2,902
32
مجموعه ای از این تاپیک و تاپیک های مشابه مرتبط با کسب کار رو میشه یک کتاب نوشت بنام (الفبای کسب وکار(ویژه تعمیرات)) و دست تازه کار جماعت داد و بخونه و شیفهم بشه یک من ماست چقدر کره داره
 

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,079
2,902
32
سلام
احساسات نکته ایه که ما به خاطر شغل منطقی و بدون احساسمون بهش توجه نداریم
تمامی رفتارهای انسان از احساس سرچشمه می گیره و با عقل کنترل میشه.وقتی کسی برای آن چه علاقه داره هزینه می کنه خوشحاله وبرای هزینه هایی که اونها را زوری می دونه ناراحت میشه.یکی میره دکتر تا بینی اش را عمل کنه کلی پول میده و خوشحاله همون شخص برای گرفتگی بینی میره همون دکتر ولی با اعصاب خورد هزینه می کنه.
در مورد شغل ما تعمیر را هزینه اضافه و اجباری می دونند و با ناراحتی پول می دهند .در چنین موردی همدلی با مشتری خیلی به کار میاد .وقتی ما را مقابل خودش بدونه مسلما شروع به بحث می کنه ولی وقتی حرفاشو تایید کنی و ناراحتیش را کم کنی بهتر کنار میاد.مثلا طرف میگه خودش نمی ارزه جوابش میشه آره نمی ارزه قیمت تعمیرش گاها بیشتر از خودش میشه .
کلا یک جواب احساسی بدون دلیل و منطق خیلی بهتر از یک جواب منطقی جواب میده
علاقه رو مهندس فکر کنم ما می تونیم برای مشتری برای این دفعه و دفعات بعد ایجاد کنیم به شرطی که لاف نزنیم واقعاً کار مورد نظر جهت بهبودی و ارتقا شرایط انجام شده باشه مثلاً:
مثلا بک لایتش رو برات تنظیم کردم بیشتر از دفعه قبل عمر کنه
یک قطعه اصلی برات انداختم با توان بیشتر از فابریکش
یک جوری برات درستش کردم که حالا حالا ها آخ نگه
خمیر خنک کننده براش زدم گرما رو بیشتر به محیط انتقال بده تو خود قطعه و آیسی نگه نداره بهش فشاد نیاد
خازن جنس خوب براش زدم
چون دستگاه واسه چندین ساله قبله برای اطمینان خازن ها شو برای اینکه خیال بنده و شمای مشتری جم بشه با تستر مخصوص تستش کردم
آنتن دهی شو تقویت کردم
کاری کردم که بلندگو بهش کمتر فشار بیاد
موتورشو هم وقت داشتم برات روغن کاری کردم روان تر بچرخه...
و غیره...و غیره...
مواردی از این قبیل فکر کنم باعث بشه حس بدی که مشتری نسبت به تعمیر و روند تعمیر و تعمیرکار داره تا حدودی جبران کنه
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,929
10,687
علاقه رو مهندس فکر کنم ما می تونیم برای مشتری برای این دفعه و دفعات بعد ایجاد کنیم به شرطی که لاف نزنیم واقعاً کار مورد نظر جهت بهبودی و ارتقا شرایط انجام شده باشه مثلاً:
مثلا بک لایتش رو برات تنظیم کردم بیشتر از دفعه قبل عمر کنه
یک قطعه اصلی برات انداختم با توان بیشتر از فابریکش
یک جوری برات درستش کردم که حالا حالا ها آخ نگه
خمیر خنک کننده براش زدم گرما رو بیشتر به محیط انتقال بده تو خود قطعه و آیسی نگه نداره بهش فشاد نیاد
خازن جنس خوب براش زدم
چون دستگاه واسه چندین ساله قبله برای اطمینان خازن ها شو برای اینکه خیال بنده و شمای مشتری جم بشه با تستر مخصوص تستش کردم
آنتن دهی شو تقویت کردم
کاری کردم که بلندگو بهش کمتر فشار بیاد
موتورشو هم وقت داشتم برات روغن کاری کردم روان تر بچرخه...
و غیره...و غیره...
مواردی از این قبیل فکر کنم باعث بشه حس بدی که مشتری نسبت به تعمیر و روند تعمیر و تعمیرکار داره تا حدودی جبران کنه
سلام
با این مواردی که گفتید میشه حس منفی را کم کرد ولی علاقه ایجاد نمیشه.
اینها جملات عقلانیه و نمیشه باهاش حس را انتقال بدی.ضمن اینکه با تجربه قبلی مشتری از تعمیر منافات داره و چنین چیزی را دیر قبول می کنه

شرط این که مشتری حرفتون را قبول کنه اینه که حس منفی بهتون نداشته باشه که بازم شرط اون میشه گرم گرفتن.منظورم از گرم گرفتن این نیست که احوال جد اندر جدش رابپرسی .حداقلش اینه که حرفش را تایید کنی یا اگه قبول هم نداری بگی اینم میتونه باشه
این ها مثال های دیروزه:
مشتری اومده میگه میدونم رادیو تعمیر نمی کنی .جعفر گفت بگم باباشم قبول می کنی( جعفر اسپرتی داره) گفتم حاج آقا جعفر را ما به نام شما می شناسیم اون باید بیاد بگه پسر فلانی ام تا کارش را راه بندازیم .بررسی کردم هدفون خراب بود گفتم یه هدفون براش بگیر خودش سالمه . به خانواده هم سلام برسون

مشتری اومده میگه باتری به باتری کردیم پخش سوخت. گفتم ای بابا یه باتری به باتری هم نمیشه کرد از بس بیخود ساخته اند. بعد تعمیر گفت اگه جا داره کمش کن.گفتم چون خسارتی بوده تا شده کمش کردم ولی بازم چشم کمتر می کشم.با ده تومن تخفیف راضی رفت ( اینجا اگه کم نکنی و مقاومت کنی میشه حس منفی شدید.میگه من خسارت دیدم طرف دنبال سود خودشه)
 

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,079
2,902
32
سلام
با این مواردی که گفتید میشه حس منفی را کم کرد ولی علاقه ایجاد نمیشه.
اینها جملات عقلانیه و نمیشه باهاش حس را انتقال بدی.ضمن اینکه با تجربه قبلی مشتری از تعمیر منافات داره و چنین چیزی را دیر قبول می کنه

شرط این که مشتری حرفتون را قبول کنه اینه که حس منفی بهتون نداشته باشه که بازم شرط اون میشه گرم گرفتن.منظورم از گرم گرفتن این نیست که احوال جد اندر جدش رابپرسی .حداقلش اینه که حرفش را تایید کنی یا اگه قبول هم نداری بگی اینم میتونه باشه
این ها مثال های دیروزه:
مشتری اومده میگه میدونم رادیو تعمیر نمی کنی .جعفر گفت بگم باباشم قبول می کنی( جعفر اسپرتی داره) گفتم حاج آقا جعفر را ما به نام شما می شناسیم اون باید بیاد بگه پسر فلانی ام تا کارش را راه بندازیم .بررسی کردم هدفون خراب بود گفتم یه هدفون براش بگیر خودش سالمه . به خانواده هم سلام برسون

مشتری اومده میگه باتری به باتری کردیم پخش سوخت. گفتم ای بابا یه باتری به باتری هم نمیشه کرد از بس بیخود ساخته اند. بعد تعمیر گفت اگه جا داره کمش کن.گفتم چون خسارتی بوده تا شده کمش کردم ولی بازم چشم کمتر می کشم.با ده تومن تخفیف راضی رفت ( اینجا اگه کم نکنی و مقاومت کنی میشه حس منفی شدید.میگه من خسارت دیدم طرف دنبال سود خودشه)
سلام مهندس ..وقت شما بخیر..
حالا به نظرت چطور میشه علاقه در مشتری ایجاد کرد آیا میشه یا کاملاً غیر ممکنه؟
همینایی که در بالا عرض کردم اثر موقتی داره ؟ یا دائمیه یادش میمونه ؟
گرم گرفتن رو قبول ندارم ولی تا حدودی خشک نبودن رو پذیرا هستم
چیکار کنیم که مشتری رو مجذوب کنیم ؟ آیا شدنیه ؟ یا زهی خیال باطل؟
جالب اینکه همه شون یک حس رو منتقل میکنن...رفیق...آشنا...فامیل و هفت پشت غریبه موقعی که پا تو مغازه میزارن یک حس متفاوتی و برابری را در بنده ایجاد میکنند ولی از مغازه که اومدم بیرون حس عادی که قبلاً داشتم باهشون ندارم خیلی عجیبه
 
آخرین ویرایش:

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,929
10,687
سلام مهندس ..وقت شما بخیر..
حالا به نظرت چطور میشه علاقه در مشتری ایجاد کرد آیا میشه یا کاملاً غیر ممکنه؟
همینایی که در بالا عرض کردم اثر موقتی داره ؟ یا دائمیه یادش میمونه ؟
گرم گرفتن رو قبول ندارم ولی تا حدودی خشک نبودن رو پذیرا هستم
چیکار کنیم که مشتری رو مجذوب کنیم ؟ آیا شدنیه ؟ یا زهی خیال باطل؟
جالب اینکه همه شون یک حس رو منتقل میکنن...رفیق...آشنا...فامیل و هفت پشت غریبه موقعی که پا تو مغازه میزارن یک حس متفاوتی و برابری را در بنده ایجاد میکنند ولی از مغازه که اومدم بیرون حس عادی که قبلاً داشتم باهشون ندارم خیلی عجیبه
سلام
شما هی زور بزن با هویه پیچ و مهره باز کن
حس با جملات احساسی تغییر می کنه .اون هم غیر مستقیم.شما حس خوب به مشتری بده اون هم پول خوب بهت میده ولی حسش نسبت به تعمیر خوب نمیشه بلکه حس منفی کم میشه.
زیگ زیگلر جمله معروفی داره: مردم به دلایل عقلانی خرید نمی کنند.آن ها با دلایل احساسی خرید می کنند و با دلایل عقلانی توجیه می کنند
 
آخرین ویرایش:
بالا