آی پی امداد
abtahi

تجربیات: انتخاب دلخواه و افزایش عمر المنت هیتر گرداک و یاکسان و غیره

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098

درود

اندازه مناسب از هر المنتی که دم دست داری قیچی کن و جایگزین و نصب کن و با کلک ساده زیر با عمر بسیار بالاتری استفاده کن. (فقط المنت نو باشه و قبلا سرخ نشده باشه)

قطعا تجربه کرده اید که پس از تعویض المنت اصلی هیتر ،
اولا : المنت های متفرقه عمر چندانی نداره.
ثانیا : تهیه المنت با ولتاژ خاص مورد نیاز دشواره و ازآنجاکه طول المنت ۲۲۰ ولتی بلندتر از طول محل هیتر گرداک است لذا بخشی از المنت را قیچی کرده و المنتی عرضه میشه که نه ۲۲۰ ولته و نه ۱۱۰ ولت
به این ترتیب باوجودیکه المنت و ترایاک تحت فشار هستند اما با توجه به سیستم کنترل دما که المنت بصورت ممتد روشن نیست لذا اگرچه گند کار ، بسیار زودتر از المنت استاندارد در میاد اما فورا گندش در نمیاد و متقاضی به زودی متوجه نواقص و سودجویی مربوطه نمیشه بویژه که برای چندین بار به نقص سیستم نسبت میده و تصور میکنه اشکالی در سیستم کنترل حادث شده که موجب صدمه المنت میشه.

لذا با راهکار بسیار ساده ای که تقدیم میکنم.

۱- میتونی از هر المنتی با هر ولتاژی استفاده کنی حتی با روش تکمیلی میتونی از المنت ۱۲ ولت هم بجای ۲۲۰ ولت استفاده کنی.
و لذا میتونی تکه ای المنت به اندازه طول مورد نیاز از هر المنتی جدا و نصب کنی.

۲- نظر به اینکه با این شیوه میتونی ایده آلترین ولتاژ را برای المنت تنظیم و تامین کنی لذا طول عمر آن بشدت افزایش می یابد .

راز عمر کوتاه المنت های متفرقه در توانایی تحمل ولتاژ است زیرا در دستگاه هایی که المنت ۱۱۰ ولت نیاز داره ، نیم موج کامل به المنت متصل میشه که علاوه بر ولتاژ ماکزیمم ۳۱۰ ولت ، ولتاژ موثر بیش از ولتاژ مورد نیاز برای تولید حرارت دلخواه است که قاتل المنت خواهد شد و در دستگاه هایی که المنت ۲۲۰ ولت نیاز داره باید از المنت بسیار نازک استفاده بشه که عمر ناچیزی دارند ، بخصوص که طول المنت بلندتر از جایگاه هیتر است و ناگزیر به حذف بخشی از المنت هستند که مزید بر علت موجب کاهش طول عمر المنت میشه.

راه حل​

یک مقاومت ۵ کیلو با پتانسیومتر ۱۵ کیلو سری کنید و بجای دیود D2 نصب کنید. همین

بطوریکه ابتدا پتانسیومتر را در بیشترین مقدار یعنی ۱۵ کیلو قرار دهید و بتدریج مقاومت پتانسیومتر را کم کنید تا حرارت مناسب در المنت تولید شود و دیگه تا تعویض مجدد المنت نیازی به تنظیم این پتانسیومتر ندارید.


برای پیدا کردن دیود D2 فوق الذکر در دستگاه ، دیودی است که با خروجی کوپلر هیتر ( U2) سری شده
اگه بجای D2 مقاومت حدود ۳۳۰ اهم داره بجای ۳۳۰ اهم نصب کن
در هر صورت این دو قطعه سری باید با خروجی کوپلر هیتر و یا با گیت ترایاک هیتر (T2) سری بشه .
اگر از المنت ۱۱۰ ولتی استفاده میکنید D2 را حذف نکنید و دو قطعه فوق را با آن سری کنید.
نظر به اینکه این راهکار را صرفا روی هیتر تعمیرگاهم تجربه کردم و تجربه دیگری ندارم لذا چنانچه احیانا با مشکلی مواجه شدید اعلام فرمایید که رفع کنم.

تذکر : از المنتی که قبلا سرخ شده استفاده نکنید زیرا ابتدا و انتهای آن بدرستی متصل نمیشه و لذا محل اتصال بدلیل مقاومت زیادِ ، بشدت سرخ و بزودی قطع میشه .


سپاس
 
آخرین ویرایش:

NICHICON

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
VIP PLUS
vip
vip افتخاری
کاربر
2012-03-01
1,502
12,121
پاسخ : انتخاب دلخواه و فزایش عمر المنت هیتر گرداک و یاکسان و غیره

به نام خدا
واقعا احسنت آدم لذت میبره از اطلاعات شما و تجربه های ارزشمند شما
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : انتخاب دلخواه و فزایش عمر المنت هیتر گرداک و یاکسان و غیره

به نام خدا
واقعا احسنت آدم لذت میبره از اطلاعات شما و تجربه های ارزشمند شما

درود

استاد اسدی بسیار عزیز
از نگاه بزرگوارانه و محبت مستمر شما بینهایت سپاسگزارم.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
به نام خدا
واقعا احسنت آدم لذت میبره از اطلاعات شما و تجربه های ارزشمند شما

درود

استاد اسدی بسیار عزیز
از نگاه بزرگوارانه و محبت مستمر شما بینهایت سپاسگزارم.
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,254
11,798
سلام
با تشکر از استاد عزیز
روی هیتر lucky 850 که المنت تعویضی خیلی سرخ می شد امتحان کردم و نتیجه به شرح زیر شد:
ولتاژ اعمال شده به المنت 110 ولت متناوب بود .
با جایگزینی مقاومت 5 و پتانسیومتر 15 کیلو به جای دیود سری شده با اپتوکوپلر و گیت ولتاز اعمال شده به 220 ولت افزایش پیدا کرد
دیود را سر جای خودش قرار دادم و با مقاومت های مختلف به صورت سری بین اپتوکوپلر و گیت در نهایت با مقاومت 68 کیلو اهم و پتانسیومتر 20 کیلو اهم به نتیجه مطلوب رسیدم که ولتاژ اعمال شده به المنت به 80 ولت کاهش پیدا کرده و سرخ شدن عادی داشت
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام
با تشکر از استاد عزیز
روی هیتر lucky 850 که المنت تعویضی خیلی سرخ می شد امتحان کردم و نتیجه به شرح زیر شد:
ولتاژ اعمال شده به المنت 110 ولت متناوب بود .
با جایگزینی مقاومت 5 و پتانسیومتر 15 کیلو به جای دیود سری شده با اپتوکوپلر و گیت ولتاز اعمال شده به 220 ولت افزایش پیدا کرد
دیود را سر جای خودش قرار دادم و با مقاومت های مختلف به صورت سری بین اپتوکوپلر و گیت در نهایت با مقاومت 68 کیلو اهم و پتانسیومتر 20 کیلو اهم به نتیجه مطلوب رسیدم که ولتاژ اعمال شده به المنت به 80 ولت کاهش پیدا کرده و سرخ شدن عادی داشت

درود

آفرین

بابت تست روی مدل lucky 850 و انعکاس تجربه و مقاومت های مناسب این مدل بینهایت سپاسگزارم

اما دلیل نیاز به مقاومت بالاتر در مدل lucky 850 یقینا استفاده از کوپلر متفاوت است.
درصورتیکه هنوز هیتر را نبستید و قادر به مشاهده شماره چند قطعه بین کوپلر و ترایاک باشید و فقط نقشه قطعات بین کوپلر و ترایاک را ارسال فرمایید قابل بررسی دقیق خواهد شد.
و اگر بسته اید نیاز به تقبل زحمت نیست بویژه که مقصود حاصل شده

قابل ذکر است که ایده آلترین ولتاژ ، ولتاژی است که حرارت دلخواه با کمترین زمان قطع و وصل المنت حاصل بشه .
یعنی اگر ولتاژ المنت بیشتر از نرمال باشه مجبوره المنت را تند تند قطع و وصل کنه که عمر المنت و سیستم اتوماتیک نیز بشدت کم میشه .
ولی اگه ولتاژ المنت مناسب باشه با تاخیر طولانی قطع و وصل میکنه و عمر المنت و دستگاه زیاد میشه

و اساسا این کلک را برای رفع همین نقطه ضعف هیترها پیش بینی کردم که قادر به تنظیم ایده آل ولتاژ المنت باشیم تا
اولا ولتاژ بیشتر از تحمل المنت اعمال نشه و موجب صدمه زودرس آن نشه
ثانیا کاهش فعالیت سیستم موجب افزایش عمر سیستم میشه
بخصوص که با جریان کمتر و پایداری بیشتری مقصود حاصل میشه .

وگرنه هیتر شما قبل از این کلک هم بدرستی کار میکرد اما ازآنجاکه ولتاژ المنت قابل کنترل و تنظیم نبود و عموما بیشتر از تحمل المنت هست تا زودتر صدمه ببینه و سود بیشتری نصیب سازنده کنه بطوریکه بمحض روشن شدن بشدت سرخ میشه و بسرعت به دمای مورد نظر میرسه و لذا فورا قطع میکنه و لذا ضمن فشار زیادی که به المنت وارد میشه خطای حرارت نیز بیشتر میشه که با این کلک رفع میشه.

ضمنا حتی المقدور از پتانسیومتر با مقاومت کمتر استفاده کنید و مقاومت سری را بزرگتر انتخاب کنید تا احیانا پتانسیومتر صدمه نبینه ( ۲۰ کیلو که انتخاب کردی خوبه )
یعنی با مقاومت سری ولتاژ المنت باید کمی بالاتر از نرمال بشه و با اضافه کردن پتانسیومتر قادر به تنظیم و کاهش ولتاژ شوید .
مثلا اگر المنت ۱۱۰ ولتی داره باید با مقاومت سری ولتاژ را بمقدار حدود ۱۲۰ ولت برسانید و با پتانسیومتر سری که اضافه میکنید بتوانید از ۱۲۰ تا حدود ۵۰ ولت انتخاب کنید.

اگه بجای مقاومت و پتانسیومتر فقط از یک پتانسیومتر ۱ مگا اهم استفاده کنید ولتاژ برای هر دستگاهی از صفر تا ۲۲۰ ولت قابل کنترل میشه اما دود پتانسیومتر درمیاد لذا مقاومت سری را برای کاهش مقاومت پتانسیومتر منظور کردم که پتانسیومتر تحت فشار نباشه .

بابت تست راهکار و انعکاس نتیجه روی مدل تازه بینهایت سپاسگزارم.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام
با تشکر از استاد عزیز
روی هیتر lucky 850 که المنت تعویضی خیلی سرخ می شد امتحان کردم و نتیجه به شرح زیر شد:
ولتاژ اعمال شده به المنت 110 ولت متناوب بود .
با جایگزینی مقاومت 5 و پتانسیومتر 15 کیلو به جای دیود سری شده با اپتوکوپلر و گیت ولتاز اعمال شده به 220 ولت افزایش پیدا کرد
دیود را سر جای خودش قرار دادم و با مقاومت های مختلف به صورت سری بین اپتوکوپلر و گیت در نهایت با مقاومت 68 کیلو اهم و پتانسیومتر 20 کیلو اهم به نتیجه مطلوب رسیدم که ولتاژ اعمال شده به المنت به 80 ولت کاهش پیدا کرده و سرخ شدن عادی داشت

درود



ضمن تحسین مجدد توفیقی که حاصل فرمودید
الان متوجه این جمله شما شدم که فرمودید دیود را سر جای خودش قرار دادم .

اما باید دیود را حذف کنید زیرا با دیود فقط نیم سیکل به المنت میرسه و ناگزیره حرارت را با ماکزیمم ولتاژ بیشتری جبران کنه که المنت و ترایاک را تحت فشار قرار میده.

البته ممکنه در همین حالتی که تنظیم کردید هم المنت و ترایاک تحت فشار نباشه اما ازآنجاکه المنت بدون دیود با هر دو نیم سیکل کار میکنه و حرارت مورد نیاز با ولتاژ موثر کمتری حاصل میشه و ترایاک و المنت در شرایط بسیار ساده تر و با جریان کمتری کار میکنه لذا بسیار بیشتر از حالتی که تنظیم فرمودید ، موجب افزایش عمر المنت و ترایاک میشه.

اولا تصور نکنید ۸۰ ولتی که ولتمتر میخونه واقعا ۸۰ ولته چون ولتاژ حاصله از ترایاک ، ولتاژ سینوسی نیست و ولتمتر متناوب قادر به اندازه گیری صحیح ولتاژ غیرسینوسی نیست .
ثانیا فرض کنیم واقعا ۸۰ ولت تنظیم کرده باشی
در اینصورت نیز اگه المنت با ۵۰ ولت تمام موج همون حرارت را تولید کنه هم المنت و هم ترایاک با آرامش و طول عمر بیشتری کار میکنن و بمراتب بهتر از نیم سیکل است.

لذا دیود را حذف یا شورت کن و ولتاژ را کمتر از ۸۰ ولت و کمترین مقدار ممکن تنظیم کن
البته مقدار ولتاژ را با توجه به عددی که ولتمتر نشون داده عرض کردم زیرا ولتمتر متناوب قادر به اندازه گیری صحیح ولتاژ غیر سینوسی نیست.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

رحمت رجایی

کاربر
2014-06-06
363
1,258
سلام استاد سوالی برایم پیش امده در جریان هستین برق شهر مقدار موثر 220 ولت دارد و پیک 310 ولت در هر نیم سیکل دارد منظور شما این بوده با گذاشتن دیود 310 ولت پیک نیم موج به المنت 110 ولتی میرسد و باعث کم شدن عمر المنت میشود و با نزاشتن دیود مقدار موثر 220 ولته کنترل شده در نیم سیکل مثبت و منفی میرسد ؟ایا 310 نیم موج از 220 ولته نیم سیکل مکمل کنترل شده برای المنت زیانبار تر اشت؟
بعضی هویه های که با برق 220 کار میکنن از یک دیود سری با المنت استفاده شده که برای گرمای بیشتر دو سر دیود توسط کلید اتصال کوتاه میشود ولی در عمل دیود واقعا تاثیر دارد در گرمای المنت و حتی عمر بیشتر المنت مرسی
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
با سلام خدمت استاد غزال عزیز
استاد در مدارات المنتی مانند اتوی مو، آیا مجاز به استفاده از ترایاک به جای تریستور هستیم. البته میدونم که در صورت تحریک گیت، تریستور فقط از یک سمت هدایت میکنه و ترایاک از هر دو سمت، با توجه به همین نکته، آیا استفاده از یک ترایاک سری با یک دیود(سری با یکی از ترمینالهای ترایاک) به جای یک تریستور کار صحیحی هست؟
البته در لینک زیر هم پرسیدم که گویا مشاهده نفرمودین. اگه اونجا پاسخ بدین ممنون میشم

[h=2]استفاده از ترایاک به جای تریستور [/h]
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد سوالی برایم پیش امده در جریان هستین برق شهر مقدار موثر 220 ولت دارد و پیک 310 ولت در هر نیم سیکل دارد منظور شما این بوده با گذاشتن دیود 310 ولت پیک نیم موج به المنت 110 ولتی میرسد و باعث کم شدن عمر المنت میشود و با نزاشتن دیود مقدار موثر 220 ولته کنترل شده در نیم سیکل مثبت و منفی میرسد ؟ایا 310 نیم موج از 220 ولته نیم سیکل مکمل کنترل شده برای المنت زیانبار تر اشت؟
بعضی هویه های که با برق 220 کار میکنن از یک دیود سری با المنت استفاده شده که برای گرمای بیشتر دو سر دیود توسط کلید اتصال کوتاه میشود ولی در عمل دیود واقعا تاثیر دارد در گرمای المنت و حتی عمر بیشتر المنت مرسی

درود

این سوال را نفهمیدم
ایا 310 نیم موج از 220 ولته نیم سیکل مکمل کنترل شده برای المنت زیانبار تر اشت؟

اما شما میتوانید المنت ۱۲ ولتی را با ولتاژ ماکزیمم ۱۰۰۰ ولت هم بگونه ای استفاده کنید که حرارت آن دقیقا برابر ۱۲ ولت باشه که دراینصورت باید از پالس تقریبا سوزنی ۱۰۰۰ ولتی استفاده کنید

و لذا درسته که حرارت در هر دو نوع ولتاژ یکسان است ولی با ۱۰۰۰ ولتی دوامی نداره.
بنابرین اگه قراره با نیم موج حرارتی تولید کنید باید از ولتاژ بالاتر در زمان بیشتری استفاده کنی
ولی در ولتاژ تمام موج ازآنجاکه زمان خاموشی کمتره بنابرین میتونی از ولتاژ کمتری استفاده کنی تا همون حرارت تولید بشه .

البته من ساده ترین راهکار را پیشنهاد کردم زیرا راهکار ایده آل با توجه به تعداد قطعاتی که نیاز داره و خطای مونتاژ را تقویت میکنه و مزیت بزرگ و چشمگیری نسبت به این روش ساده ، نداره حتی برای هیتر تعمیرگاهم نیز در همین حد کافی دونستم .

اما اگه داوطلبی برای تست روش ایده آل اعلام آمادگی کنه حاضر به بررسی و ارائه پیشنهاد مطلوب هستم که تست کنند و نقائص اولیه و احتمالی را رفع کنم.

اما یک راهکار ایده آل بدون دردسر اینه که یک دیمر آماده از الکتریکی تهیه بشه و با المنت سری بشه و دراینصورت قادریم پالس آتش را در هر نقطه صعودی یا نزولی از هر نیم سیکل صادر کنیم و لذا تامین ولتاژهای بسیار پایین هم مقدور میشه .
اما تا آنجاکه اطلاع دارم المنت های هیتر کمتر از ۱۱۰ ولت نیست و لذا نیازی به زاویه فاز بیشتر از ۹۰ درجه نیست بویژه که المنت های متفرقه و بسیار ارزان که در الکتریکی ها عرضه میشه همگی ۲۲۰ ولتند که اگه از آن به طول مورد نیاز هیتر جدا بشه به ولتاژ بیش از ۱۵۰ ولت نیاز داره که همین مدار بسیار ساده براش ایده آل هست .

درخصوص سوال آخر و تاثیر دیود
درصورتیکه سیستم کنترل مانند سیستم گرداک فقط قطع و وصل کنه و المنت با وجود دیود هم قادر به تولید حرارت دلخواه باشه وجود دیود بشدت موجب افزایش عمر المنت میشه زیرا ولتاژ موثر کمتری به المنت اعمال میکنه و میزان خطا و جریان موثر و تعداد قطع و وصل کمتر میشه

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا