آی پی امداد
abtahi

میکروسکوپ دیجیتال dm4

meisamata

کاربر vip
کاربر
2022-03-05
51
75
سلام
دقیقا به همین علت است که وقتی اهمتر در حالت بیزر هست و پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به GND بخش USB می‌زنید؛ بوق رو دارید و وقتی برعکس می‌کنید بوق ندارید.
می‌تونید بگید دلیلش چیه؟

ضمنا
محبت کنید و حتما آیسی DW01 رو هم با آیسی سالم تعویض کنید.
به نظر میاد آی سی dw01 سالم باشه چون همین ولتاژها رو پایه های برد باتری هم وجود داشت.
با برداشتن آی سی شارژ اتصال و صدای بوق هم قطع شد
 

meisamata

کاربر vip
کاربر
2022-03-05
51
75
ولتاژ پایه ۱ آی سی dw01 که همون ولتاژ تخلیه هست برابر با صفر هست. صفر بودن ولتاژ به منزله سالم بودن آی سی خواهد بود. چون با تحریک ولتاژ ماسفت کانال n قطع و ولتاژ برابر با ولتاژ باتری خواهد شد و در صورتی که تحریکی صورت نگیره مدار داخلی ماسفت از پایه ۳ وصل میشه به پایه ۱ و از اونجا هم به گراند، این مدار داخلیه به نظرم از بین رفته و اتصال صورت نمیگیره؛ علت ولتاژ ۱۲ یا اتصال معکوس.

تایید میفرمایید؟
سلام
دقیقا به همین علت است که وقتی اهمتر در حالت بیزر هست و پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به GND بخش USB می‌زنید؛ بوق رو دارید و وقتی برعکس می‌کنید بوق ندارید.
می‌تونید بگید دلیلش چیه؟

ضمنا
محبت کنید و حتما آیسی DW01 رو هم با آیسی سالم تعویض کنید.
ولتاژ پایه ۱ آی سی dw01 که همون ولتاژ تخلیه هست برابر با صفر هست. صفر بودن ولتاژ به منزله سالم بودن آی سی خواهد بود. چون با تحریک ولتاژ ماسفت کانال n قطع و ولتاژ برابر با ولتاژ باتری خواهد شد و در صورتی که تحریکی صورت نگیره مدار داخلی ماسفت از پایه ۳ وصل میشه به پایه ۱ و از اونجا هم به گراند، این مدار داخلیه به نظرم از بین رفته و اتصال صورت نمیگیره؛ علت ولتاژ ۱۲ یا اتصال معکوس.

تایید میفرمایید؟
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
946
1,637
ولتاژ پایه ۱ آی سی dw01 که همون ولتاژ تخلیه هست برابر با صفر هست. صفر بودن ولتاژ به منزله سالم بودن آی سی خواهد بود. چون با تحریک ولتاژ ماسفت کانال n قطع و ولتاژ برابر با ولتاژ باتری خواهد شد و در صورتی که تحریکی صورت نگیره مدار داخلی ماسفت از پایه ۳ وصل میشه به پایه ۱ و از اونجا هم به گراند، این مدار داخلیه به نظرم از بین رفته و اتصال صورت نمیگیره؛ علت ولتاژ ۱۲ یا اتصال معکوس.
سلام
موضوع ربطی به DW01 نداره.
اگر حضور ذهن داشته باشید؛ تو پست ۳۲ عرض کردم:
"در حالت تست بیزر، وقتی ولتاژ در مدار وجود داره؛ پراب‌ها رو به مثبت و منفی وصل نکنید. این حالت علاوه بر به اشتباه انداختن شما، می‌تونه به اهمتر هم آسیب برسونه، خصوصا اگر ولتاژ بالا باشه."
در واقع الان هم همین اتفاق افتاده. وقتی پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به GND بخش USB وصل می‌کنید؛ مثل اینه که پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به مثبت باطری وصل کردید! در این حالت بوق روی اهمتر دارید. ولی برعکس اون نه.
در واقع همانطور که اشاره کردید؛ مثبت باطری از طریق دو مقاومت HR1 و HR2 وارد منفی USB می‌شد و باعث چنین خطایی.

اما دلیل اصلی چیه؟

دلیل اصلی، سوختن مدار حفاظتی باطری شامل: احتمالا آیسی DW01 و یقینا دو ماسفت 8205A هست.
در واقع اگر ارتباط منفی باطری و منفی USB از طریق ماسفت‌ها برقرار می‌شد؛ ولتاژ کاذب مثبت باطری نمی‌تونست از طریق مقاومتهای HR1 و HR2 وارد منفی USB بشه و طبیعتا خطای مذکور اتفاق نمی‌افتاد.
 

meisamata

کاربر vip
کاربر
2022-03-05
51
75
سلام
موضوع ربطی به DW01 نداره.
اگر حضور ذهن داشته باشید؛ تو پست ۳۲ عرض کردم:

در واقع الان هم همین اتفاق افتاده. وقتی پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به GND بخش USB وصل می‌کنید؛ مثل اینه که پراب مثبت رو به منفی باطری و پراب منفی رو به مثبت باطری وصل کردید! در این حالت بوق روی اهمتر دارید. ولی برعکس اون نه.
در واقع همانطور که اشاره کردید؛ مثبت باطری از طریق دو مقاومت HR1 و HR2 وارد منفی USB می‌شد و باعث چنین خطایی.

اما دلیل اصلی چیه؟

دلیل اصلی، سوختن مدار حفاظتی باطری شامل: احتمالا آیسی DW01 و یقینا دو ماسفت 8205A هست.
در واقع اگر ارتباط منفی باطری و منفی USB از طریق ماسفت‌ها برقرار می‌شد؛ ولتاژ کاذب مثبت باطری نمی‌تونست از طریق مقاومتهای HR1 و HR2 وارد منفی USB بشه و طبیعتا خطای مذکور اتفاق نمی‌افتاد.
سلام مهندس
تمروز بالاخره ای سی و ماسفت ها دستم رسید اول ماسفت ها رو جاگذاری کردم دیدم باز همون وضعیت قبلی حاکم هست بعد فهمیدم آی سی dw01 خرابه، با اتصال به منبع و نگهداشتن دکمه پاور ۰.۲۷ آمپر جریان کشی دارم با رها کردن پاور جریان کشی هم قطع میشه
دقیفا همون شرایطی که با اتصال شارژر داشتم.

یه مقدار هم سی پی یو داغ میشه البته نه خیلی زیاد
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
946
1,637
سلام مهندس
تمروز بالاخره ای سی و ماسفت ها دستم رسید اول ماسفت ها رو جاگذاری کردم دیدم باز همون وضعیت قبلی حاکم هست بعد فهمیدم آی سی dw01 خرابه، با اتصال به منبع و نگهداشتن دکمه پاور ۰.۲۷ آمپر جریان کشی دارم با رها کردن پاور جریان کشی هم قطع میشه
دقیفا همون شرایطی که با اتصال شارژر داشتم.

یه مقدار هم سی پی یو داغ میشه البته نه خیلی زیاد
سلام
خوب، الحمدلله.
۱- الان متوجه نشدم DW01 رو با آیسی نو عوض کردید یا نه. اگر عوض نکردید؛ بهتره قبل از هر کاری آیسی DW01 رو هم جایگزین کنید تا ولتاژ برد بعد از گذشت از مدار حفاظتی تامین بشه و ضریب خطا رو کاهش بده.

۲- خاطرتون باشه تو پست ۴۵ خدمت‌تون عرض کردم با حل ایراد مدار حفاظتی:
"مشکل LED آبی پاور که فرمودید با باطری روشن نمیشه؛ حل میشه و شرایطش شبیه حالتی میشه که از طریق پورت USB ولتاژ به برد میدید. اجازه بدید این موضوع حل بشه. بعد ادامه کار رو به امید خدا انجام بدیم."

۳- البته این فقط حدس هست؛ اما تصور می‌کنم ۲۷۰ میلی آمپر فقط برای بردی که هیچی بهش وصل نیست زیاد باشه. مگر دوربین و یا LCD رو به برد وصل کردید؟

۴- حالا که مشکل بخش باطری حل شده، با خیال راحت می‌تونید از آیسی ها تست بیزر بگیرید. ولتاژ مدار رو بطور کامل قطع کنید تا اهمتر به اشتباه نیفته.
الف- از پایه ۴ و ۸ آیسی فلش از هر دو جهت تست بیزر بگیرید؛ ببینید اتصالی داره یا نه.
ب- الان با تست بیزر به راحتی می‌تونید پایه های زمین آیسی مرکزی رو پیدا کنید. تا جایی که حضور ذهن دارم؛ مثلا پایه ۴۵ زمین هست، ببینید با مثبت مدار اتصالی نداشته باشه.
متاسفانه الان مسافرت هستم و دسترسی به رایانه دستکتاپ خودم که نقشه برد ناقص دو طرفه رو با تصاویر شما تهیه کرده بودم ندارم. اما تصور میکنم این آیسی از چند ولتاژ مختلف استفاده میکنه. اگر اینجور هست باید شورتی بین همه‌ی پایه های مثبت و منفی رو چک کنید.

۵- خروجی همه‌ی آیسی‌های LDO (رگولاتور) رو چک کنید و اعلام بفرمایید. {احتمال داره برخی از این قطعات LDO نباشه. چون شماره اونها رو ندارم نمیتونم دقیق بگم} هرچند ولتاژ برد نمونه نداریم که بشه با اون چک کرد. اما مجموعا میشه برآورد داشت.
الف- آیسی که با رنگ نارنجی در روی برد مشخص کردم. خروجی مثبت اون روی پایه‌ی C2 هست که با فلش قرمز نشون دادم

۲۰۲۳۰۷۰۲_۱۸۱۳۰۳.jpg


ب- آیسی که با رنگ نارنجی مشخص کردم و خروجی اون قاعدتا باید پشت سلف (آنطرف برد) و روی پایه کاتد دیود SS14 باشه.

۲۰۲۳۰۷۰۲_۱۸۰۸۵۴ (1).jpg


ج- آیسی که با رنگ نارنجی مشخص کردم و البته پایه خروجی اون برام مشخص نیست.

۲۰۲۳۰۷۰۲_۱۸۱۲۰۶.jpg


۶- متاسفانه هنوز شماره هیچ یک از آیسی ها برام مشخص نیست و از دو راهکاری هم که در پست ۴۶ خدمت شما عرض کردم هنوز بازخوردی بهم ندادید. منتظرم تا تصویر واضح طبق مطالب پست ۴۶ بهم بدید.

لطفا کلیه سوالات رو بصورت شفاف پاسخ بدید تا ان‌شاءالله بشه بقیه کار رو هم جلو برد.
 
آخرین ویرایش:

meisamata

کاربر vip
کاربر
2022-03-05
51
75
سلام
خوب، الحمدلله.
۱- الان متوجه نشدم DW01 رو با آیسی نو عوض کردید یا نه. اگر عوض نکردید؛ بهتره قبل از هر کاری آیسی DW01 رو هم جایگزین کنید تا ولتاژ برد بعد از گذشت از مدار حفاظتی تامین بشه و ضریب خطا رو کاهش بده.

۲- خاطرتون باشه تو پست ۴۵ خدمت‌تون عرض کردم با حل ایراد مدار حفاظتی:


۳- البته این فقط حدس هست؛ اما تصور می‌کنم ۲۷۰ میلی آمپر فقط برای بردی که هیچی بهش وصل نیست زیاد باشه. مگر دوربین و یا LCD رو به برد وصل کردید؟

۴- حالا که مشکل بخش باطری حل شده، با خیال راحت می‌تونید از آیسی ها تست بیزر بگیرید. ولتاژ مدار رو بطور کامل قطع کنید تا اهمتر به اشتباه نیفته.
الف- از پایه ۴ و ۸ آیسی فلش از هر دو جهت تست بیزر بگیرید؛ ببینید اتصالی داره یا نه.
ب- الان با تست بیزر به راحتی می‌تونید پایه های زمین آیسی مرکزی رو پیدا کنید. تا جایی که حضور ذهن دارم؛ مثلا پایه ۴۵ زمین هست، ببینید با مثبت مدار اتصالی نداشته باشه.
متاسفانه الان مسافرت هستم و دسترسی به رایانه دستکتاپ خودم که نقشه برد ناقص دو طرفه رو با تصاویر شما تهیه کرده بودم ندارم. اما تصور میکنم این آیسی از چند ولتاژ مختلف استفاده میکنه. اگر اینجور هست باید شورتی بین همه‌ی پایه های مثبت و منفی رو چک کنید.

۵- خروجی همه‌ی آیسی‌های LDO (رگولاتور) رو چک کنید و اعلام بفرمایید. {احتمال داره برخی از این قطعات LDO نباشه. چون شماره اونها رو ندارم نمیتونم دقیق بگم} هرچند ولتاژ برد نمونه نداریم که بشه با اون چک کرد. اما مجموعا میشه برآورد داشت.
الف- آیسی که با رنگ نارنجی در روی برد مشخص کردم. خروجی مثبت اون روی پایه‌ی C2 هست که با فلش قرمز نشون دادم

مشاهده فایل‌پیوست 203155

ب- آیسی که با رنگ نارنجی مشخص کردم و خروجی اون قاعدتا باید پشت سلف (آنطرف برد) و روی پایه کاتد دیود SS14 باشه.

مشاهده فایل‌پیوست 203159

ج- آیسی که با رنگ نارنجی مشخص کردم و البته پایه خروجی اون برام مشخص نیست.

مشاهده فایل‌پیوست 203160

۶- متاسفانه هنوز شماره هیچ یک از آیسی ها برام مشخص نیست و از دو راهکاری هم که در پست ۴۶ خدمت شما عرض کردم هنوز بازخوردی بهم ندادید. منتظرم تا تصویر واضح طبق مطالب پست ۴۶ بهم بدید.

لطفا کلیه سوالات رو بصورت شفاف پاسخ بدید تا ان‌شاءالله بشه بقیه کار رو هم جلو برد.
سلام دوباره
تونستم دستگاه رو روشن کنم.
فقط دونکته
اول اینکه بدون اتصال به شارژ روشن نمیشه، حتی با اتصال به منبع نمیدونم چرا؟
دوم اینکه موارد شما رو هنوز انجام ندادم و خیلی ممنونم از توضیحاتتون و حتما انجامشون میدم کامل
lcd تو همین وضعیت باقی میمونه نمیدونم چرا؟
 

پیوست‌ها

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
946
1,637
تونستم دستگاه رو روشن کنم.
سلام
۱- خوب، خدا رو شکر.
وقتی تا اینجا اومدید؛ خبر خوبی هست و احتمال اینکه قطعات اصلی برد از لحاظ فیزیکی سالم باشه وجود داره.
بدون اتصال به شارژ روشن نمیشه، حتی با اتصال به منبع نمیدونم چرا؟
۲- زحمت بکشید علاوه بر انجام مطالب پست ۵۶، روی بخشی که علامت میزنم حساس باشید و ظرفیت خازن‌ها و اهم مقاومت‌ها رو چک کنید ببینید درست باشه.
احتمال میدم ظرفیت خازنها، خصوصا اهم مقاومتهایی که ولتاژ باطری رو سنس میکنه بهم خورده باشه. یا در حالت بدبینانه پایه ۴۶ آیسی مرکزی بخاطر ورود ولتاژ ۱۲ ولت سوخته و یا آسیب دیده و نمی‌تونه ولتاژ حقیقی باطری رو تشخیص بده و به نظرش میرسه ولتاژ کمتر از حد مجاز هست. لذا اگر این پایه نسوخته باشه؛ باید فکری به حال این مشکل کرد.

۲۰۲۳۰۷۰۲_۱۸۱۳۱۱.jpg


lcd تو همین وضعیت باقی میمونه نمیدونم چرا؟
۳- بهتره قبل از نجام تستهایی که در پست ۵۶ گفته شد و ارایه گزارش؛ اقدام به روشن کردن دستگاه نکنید‌. احتمال اینکه مشکلات افزایش پیدا کنه وجود داره.
دوربین رو وصل کردم یک لحظه میاد بالا و خاموش میشه
۴- یادم میاد بر اساس تحلیل مسیر، به این نتیجه رسیدم که به احتمال قوی، ۱۲ ولت وارد دوربین شده. لذا امکان آسیب دیدن دوربین رو هم میدادم.
اما همانطور که قبلا عرض کردم؛ در حال حاضر امکان دسترسی به رایانه دسکتاپم رو ندارم و تا زمان برگشت از مسافرت نمی تونم مسیر ولتاژ دوربین رو چک کنم و مطمئن حرف بزنم.

آی سی 3amc که احتمالا مربوط به بک لایت بوده ترکیده.
۵- وضعیت آیسی 3AMC ، سلف و مخلفاتش که در ابتدای تاپیک فرمودید ترکیده، به کجا رسید؟ آیا کاری برای جایگزینی انجام دادید؟
چون عکس‌هایی که از پشت برد ارسال کردید ناقص بود و همه‌ی برد توش مشخص نیست؛ نتونستم تصویر اتصالات تمام برد رو در رایانه دسکتاپ کامل کنم و تصویر واضحی از این بخش ندارم. لذا یه تصویر کامل از پشت برد هم برام بفرستید. (هرچند تا زمان برگشت از مسافرت امکان تکمیل این تصویر رو ندارم.)
منظورم از عکس کامل، دقیقا شبیه به عکس زیر هست؛ اما از پشت برد.

۲۰۲۳۰۷۰۲_۱۸۱۳۰۳.jpg


۶- آیا وقتی باطری رو به دستگاه وصل می‌کنید؛ و بعد شارژر رو، باطری شارژ میشه؟
برای این کار نباید تنها به روشن شدن چراغ شارژ اکتفا کنید.
بعد از اتصال باطری به برد، پراب‌های اهمتر رو به سر باطری وصل کنید؛ قاعدتا اگر باطری شارژ باشه باید ولتاژ ۳.۷ تا ۳.۹ رو نشون بده.
بعد شارژر رو به برد وصل کنید؛ ببینید همزمان با روشن شدن چراغ شارژ، آیا ولتاژ دو سر باطری به ۴.۲ ولت افزایش پیدا میکنه یا نه؟

۷- یه نکته خیلی، خیلی مهم هم که باید رعایت کنید؛ اینه هرگز وقتی ولتاژ تو مدار هست؛ LCD و یا دوربین رو به برد وصل و یا قطع نکنید.
 
آخرین ویرایش:

meisamata

کاربر vip
کاربر
2022-03-05
51
75
سلام
۱- خوب، خدا رو شکر.
وقتی تا اینجا اومدید؛ خبر خوبی هست و احتمال اینکه قطعات اصلی برد از لحاظ فیزیکی سالم باشه وجود داره.

۲- زحمت بکشید علاوه بر انجام مطالب پست ۵۶، روی بخشی که علامت میزنم حساس باشید و ظرفیت خازن‌ها و اهم مقاومت‌ها رو چک کنید ببینید درست باشه.
احتمال میدم ظرفیت خازنها، خصوصا اهم مقاومتهایی که ولتاژ باطری رو سنس میکنه بهم خورده باشه. یا در حالت بدبینانه پایه ۴۶ آیسی مرکزی بخاطر ورود ولتاژ ۱۲ ولت سوخته و یا آسیب دیده و نمی‌تونه ولتاژ حقیقی باطری رو تشخیص بده و به نظرش میرسه ولتاژ کمتر از حد مجاز هست. لذا اگر این پایه نسوخته باشه؛ باید فکری به حال این مشکل کرد.

مشاهده فایل‌پیوست 203169


۳- بهتره قبل از نجام تستهایی که در پست ۵۶ گفته شد و ارایه گزارش؛ اقدام به روشن کردن دستگاه نکنید‌. احتمال اینکه مشکلات افزایش پیدا کنه وجود داره.

۴- یادم میاد بر اساس تحلیل مسیر، به این نتیجه رسیدم که به احتمال قوی، ۱۲ ولت وارد دوربین شده. لذا امکان آسیب دیدن دوربین رو هم میدادم.
اما همانطور که قبلا عرض کردم؛ در حال حاضر امکان دسترسی به رایانه دسکتاپم رو ندارم و تا زمان برگشت از مسافرت نمی تونم مسیر ولتاژ دوربین رو چک کنم و مطمئن حرف بزنم.


۵- وضعیت آیسی 3AMC ، سلف و مخلفاتش که در ابتدای تاپیک فرمودید ترکیده، به کجا رسید؟ آیا کاری برای جایگزینی انجام دادید؟
چون عکس‌هایی که از پشت برد ارسال کردید ناقص بود و همه‌ی برد توش مشخص نیست؛ نتونستم تصویر اتصالات تمام برد رو در رایانه دسکتاپ کامل کنم و تصویر واضحی از این بخش ندارم. لذا یه تصویر کامل از پشت برد هم برام بفرستید. (هرچند تا زمان برگشت از مسافرت امکان تکمیل این تصویر رو ندارم.)
منظورم از عکس کامل، دقیقا شبیه به عکس زیر هست؛ اما از پشت برد.

مشاهده فایل‌پیوست 203171

۶- آیا وقتی باطری رو به دستگاه وصل می‌کنید؛ و بعد شارژر رو، باطری شارژ میشه؟
برای این کار نباید تنها به روشن شدن چراغ شارژ اکتفا کنید.
بعد از اتصال باطری به برد، پراب‌های اهمتر رو به سر باطری وصل کنید؛ قاعدتا اگر باطری شارژ باشه باید ولتاژ ۳.۷ تا ۳.۹ رو نشون بده.
بعد شارژر رو به برد وصل کنید؛ ببینید همزمان با روشن شدن چراغ شارژ، آیا ولتاژ دو سر باطری به ۴.۲ ولت افزایش پیدا میکنه یا نه؟

۷- یه نکته خیلی، خیلی مهم هم که باید رعایت کنید؛ اینه هرگز وقتی ولتاژ تو مدار هست؛ LCD و یا دوربین رو به برد وصل و یا قطع نکنید.
بدون باتری هم روشن میشه با اتصال به شارژر، بعبارتی اصلا وجود باتری هیچ تاثیری نداره. ضمن اینکه اول که آی سی ها رو تعویض کردم، با اتصال به باتری چراغ چشمک زن آبی با زدن دکمه پاور روشن میشد اما یه لحظه به دلیل اتصال کوتاه ناخواسته که بین سیمای باتری رو پشت برد اتفاق افتاد بعد از اون دیگه چراغه روشن نمیشه.
اما با اتصال به شارژر هم که قبلا همین اتفاق میافتاد الان هم نمیفته اما حداقل روشن میشه در این حالت
 
بالا