با سلام خدمت استاد گرامی:
در این نقشه مدار محافظ 310 ولت 1 آمپری با رله تقدیم می گردد. ( لازم به ذکر است در هر دستگاه ساخته شده حتما از فیوز مناسب در وردی مدار استفاده گردد.
تشریح مدار:
برق 220 ولت متناوب پس از عبور از پل دیود، یکسو و توسط خازن موازی با پل صاف و به حدود 311 ولت تبدیل می شود. (311=220×1.414). برق +310 ولت، پس از عبور از آمپر متر و یک مقاومت 1.2 اهم 2 وات که با دیود اوپتو کوپلر و ولت متر موازی می باشد، به سر پل رله 220 ولتی و از طریق کنتاکت N.C (یا در حالت عادی بسته) به مقاومت 330 اهمی 10 وات بعنوان بار کم تر از 1آمپر وصل می شود. و چون مقدار جریان آن کم تر از یک آمپر است ( حدود 0.9 آمپر) کار عادی خود را انجام می دهد. وقتی که جریان مصرفی به بیش از یک آمپر برسد، افت ولتازی بیش تر از 1.2 ولت روی مقاومت مواری با دیود اپتو کوپلر افت و سبب وصل شذن پایه های 3 و 4 شده و با عبور برق 220 ولت A.C از داخل آن سبب جذب رله 220 ولتی و وصل پل دوم آن به پایه N.O ( در حالت عادی باز) شده و چون این پایه مستقیم به برق 220 ولت وصل و سر سیم دیگر کویل رله که با یک کلید فشاری N.C (در حالت عادی بسته) و به خط نول وصل است، به همین حالت بسته تا زمان رفع اضافه بار یا اتصالی باقی می ماند. پس از برداشتن اضافه بار یا اتصالی کلید فشاری را فشار داده، برق رله قطع و کار عادی مدار شروع می شود. رنگ قرمز نشان دهنده +310 ولت مشکی منفی، آبی فاز 220 ولت و سبز نول برق را نشان می دهد. این نقشه حالت کاری عادی یا بدون اتصالی و با جریانی کم تر از یک آمپر را نشان می دهد.
مشاهده فایلپیوست 109008
سلام
ضمن تشکر بابت زحمات قابل توجه شما
اگرچه کوپلر تریستوری یا ترایاکی و یا ترانزیستوری که بتونه جریان رله را تامین کنه تابحال ندیدم و قطعا نیاز به ترانزیستور هم داره اما با فرض صحت که چنین کوپلری وجود داشته باشه ضعف های زیر قابل طرح است.
برای اینکه عملا ضعف مدار خود را مشاهده کنی آزمایش زیر را انجام بده و نتیجه را اعلام کن (نه با نرم افزار بلکه عملا )
هرچند فیوز ها با تاخیر قابل توجه و نیمه هادیها در زمان بسیار ناچیزتری صدمه می بینند و لذا تست لازم باید با ترانزیستور انجام بشه که بسیار سریعتر از فیوز میسوزه اما با این وجود با تست فیوز هم قبول میکنم لذا
الف ) بجای مقاومت بار ( 330 اهم ) یک فیوز 2 آمپر بگذار که مثلا بارمون اتصال کوتاه شده که در اینصورت
1- ازآنجاکه مدار محافظ 1 آمپری شما باید مانع از عبور بیش از 1 آمپر بشه
2- و ازآنجاکه فیوز 2 آمپری با جریان 1 آمپر نمیسوزه
لذا مدار شما باید براحتی مانع سوختن فیوز 2 آمپری بشه
اما اگه عملا تست کنی می بینی
برخلاف انتظار ، حتی فیوز 2 آمپری هم دود میشه چه رسد به نیمه هادیها که در زمان بسیار بسیار کمتری صدمه می بینن .
برای آزمایش اصلی باید کلکتور امیتر ترانزیستور اشباع را بجای 330 اهمی بگذاری که اگر مدار شما از عبور بیش از 1 آمپر جلوگیری کنه نباید ترانزیستور 2 یا 5 آمپری را بسوزونه ولی عملا مبینی که ترانزیستور منفجر میشه.
ب ) ضمنا زمانیکه قطعات بار بگونه ای بیش از 1 آمپر بکشه که مسیر بار بعد از رله قطع نشه دراینصورت بمحض فعال شدن رله ، جریان بار قطع میشه
سپس کوپلر بواسطه قطع جریان ، خاموش شده و لذا مجددا ارتباط رله برقرار میشه و این عمل مدام تکرار و
رله شبیه مسلسل تق تق میکنه تا بالاخره قطعات بار بسوزه و جریان بکلی قطع بشه.
کاربردی برای کنتاکت سمت چپ هم به ذهنم نرسید و تصور میکنم خطایی در خصوص این کنتاکت اتفاق افتاده
بخاطر داشته باش که نرم افزار ها بسیار مفید و موثرند ولی قابل اعتماد نیستند زیرا ممکنه پاسخ مثبتی برای مدار شما قائل باشه اما پاسخ عملی مهمه که متاسفانه مدار شما در عمل پاسخ مثبتی نمیده
و لذا اگرچه زحمات شما قابل تقدیر و در مواردی قابل استفاده است و حاکی از خلاقیت و ابتکار شماست اما همانطور که عرض کردم دارای ضعف های مورد اشاره است .
