آی پی امداد
abtahi

روشن نشدن پاور GP330A گرین با وجود ولتاژ 5 ولت سیم سبز و بنفش

hamedesmayly

کاربر vip
vip
کاربر
2022-08-06
194
182
24
اصفهان
درود. پیشنهاد می کنم هیت سینک اول را به همراه سه ترانزیستور آن جدا کنید. همچنین هیت سینک دوم که دیودهای شاتکی دوبل بر روی آن نصب هست را هم جدا کنید. بعد با کمک تستر T4 قطعات متصل به هیت سینک ها را خارج بورد دقیق تست کنید. با مولتی متر نشتی کم ترانزیستورها و دیودها را نمی توان متوجه شد. دیودهای دوبل چون به ثانویه ترانس اصلی متصل هستند روی بورد، اتصال کوتاه نشان می دهند و درست نمی توان تستشان کرد.
خاصیت دیگر جدا کردن هیت سینک ها و قطعات متصل به آنها این است که به زیر آنها دسترسی و دید مناسبی پیدا می کنید که برای پیدا کردن قطعات خراب زیرشان که برخی حتی به چشم دیده نمی شوند، بسیار مفیده. تمیز کاری خاک و جرم روی بورد و قطعات هم فراموش نکنید. رفع قلع سردی پایه ها هم مهمه.

ممنون هیت سینک رو باز کردم و متوجه شدم که یکی از ترانزیستور های سوئیچینگ شرت شده و اون رو تعویض کردم

IMG_۲۰۲۳۱۲۱۸_۲۳۲۰۳۱.jpg


و حالا وقتی پایه شماره 2 و 3 آیسی wt7150 رو اتصال کوتاه میدم پاور روشن میشه و همه ی ولتاژ ها رو به غیر از پاور گود داره اما همچنان با اتصال سیم سبز و مشکی روشن نمیشه!
 

Samooel1980

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
سلام
اینجاها که تو عکس علامت زدم ببین بخاطر گرد و خاک و کثیفی من مقاومت سوخته حس میکنم هست یا واقعا تغییر رنگ دادن و سوختن ؟
 

پیوست‌ها

  • 365.9 کیلوبایت بازدیدها: 77
  • 297.9 کیلوبایت بازدیدها: 77

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
438
938
خوشحالم که یک ایراد مهم رو پیدا کردین. خازنهای الکترولیت کنار آی سی کنترلر PWM یعنی TL494 و همچنین آی سی 8 پایه سوپروایزر رو هم که در تصویر مشخص کردم، عوض کنید خوبه. همچنین قطعی یا اتصالی دیودهای مختلف روی بورد رو در دو حالت تست بازر و تست دیود مولتی متر انجام بدین. تست ترانزیستورهای کوچک هم فراموش نشود. مقاومت های کم اهم احتمال خرابی زیادی دارند و حتما تستشون کنید.

باد گرفتن و شستشوی بورد با تینر 10000 رو حتما انجام بدین تا وضعیت ظاهری قطعات کاملا مشخص بشه.

در دو تاپیک زیر هم قبلا درباره این پاور صحبت شده که فکر کنم کمک کننده باشه(شاید با نسخه پاور شما فرق بکنه ولی باز هم مفیده).


 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

hamedesmayly

کاربر vip
vip
کاربر
2022-08-06
194
182
24
اصفهان
خوشحالم که یک ایراد مهم رو پیدا کردین. خازنهای الکترولیت کنار آی سی کنترلر PWM یعنی TL494 و همچنین آی سی 8 پایه سوپروایزر رو هم که در تصویر مشخص کردم، عوض کنید خوبه. همچنین قطعی یا اتصالی دیودهای مختلف روی بورد رو در دو حالت تست بازر و تست دیود مولتی متر انجام بدین. تست ترانزیستورهای کوچک هم فراموش نشود. مقاومت های کم اهم احتمال خرابی زیادی دارند و حتما تستشون کنید.

باد گرفتن و شستشوی بورد با تینر 10000 رو حتما انجام بدین تا وضعیت ظاهری قطعات کاملا مشخص بشه.

در دو تاپیک زیر هم قبلا درباره این پاور صحبت شده که فکر کنم کمک کننده باشه(شاید با نسخه پاور شما فرق بکنه ولی باز هم مفیده).


آیسی عوض و خازن ها هم عوض شدند ولتاژی هم که روی پایه 12 آیسی TL494 دارم دقیقا 9 ولت هست که باید 12 ولت می بود
 

hanirayan

VIP+ افتخاری
کاربر
2013-05-15
1,372
7,819
دوست عزیز
دوتا مقاومت روی این مدل تغییر رنگ میده ولی مقدارشون تغییری نمیکنه چک کنید مقاومت کنار ترانس بزرگ به شماره R21 و یک مقاومت بین خازن 2200 میکرو و دیود D8 از روی برد بامولتیمتر چک کنید باید 1کیلو اهم باشه اگر بود نیازی نیست فعلا عوض کنید چون روشن نشدن مربوط به این دو مقاومت نیست

مسیز پایه 12 ای سی به یک خازن و یک دیود متصل میشه و بین پایه 12 و یک پایه دیگر مقاومت هست حتما مسیر رو چک کنید
البته تاکید میکنم خازن های خروجی 12 ولت رو چک کنید چون نشتی یا تغییر ظرفیت باعث روشن نشدن پاور میشه
 

hamedesmayly

کاربر vip
vip
کاربر
2022-08-06
194
182
24
اصفهان
دوست عزیز
دوتا مقاومت روی این مدل تغییر رنگ میده ولی مقدارشون تغییری نمیکنه چک کنید مقاومت کنار ترانس بزرگ به شماره R21 و یک مقاومت بین خازن 2200 میکرو و دیود D8 از روی برد بامولتیمتر چک کنید باید 1کیلو اهم باشه اگر بود نیازی نیست فعلا عوض کنید چون روشن نشدن مربوط به این دو مقاومت نیست

مسیز پایه 12 ای سی به یک خازن و یک دیود متصل میشه و بین پایه 12 و یک پایه دیگر مقاومت هست حتما مسیر رو چک کنید
البته تاکید میکنم خازن های خروجی 12 ولت رو چک کنید چون نشتی یا تغییر ظرفیت باعث روشن نشدن پاور میشه

ممنون مقاومت تست شد که حدود 1 کیلو اهم بود و مقدارش صحیح بود، یک خازن 1 میکرو 50 ولت هم کنار دوتا دیود خروجی چوک استندبای بود که با تعویضش الان ولتاژ آیسی TL494 که 9 ولت بود قبلا با تعویضش شد الان 14.6 ولت ولی همچنان با اتصال سیم سبز و بفش پاور روشن نمیشه و فقط با اتصال پایه 2 و 3 آیسی WT7510 پاور روشن میشه و همه ولتاژ ها به درستی میاد.
البته هنوز خازن های خروجی 12 ولت رو تست نکردم. میتونه با اینکه ولتاژ صحیح هست ، مسیر خازن خرابی داشته باشه؟
 

hamedesmayly

کاربر vip
vip
کاربر
2022-08-06
194
182
24
اصفهان
البته یه مورد دیگه رو هم متوجه شدم اینکه توی حالت استندبای سیم زرد 4.3 ولت داخلش ولتاژ هست و سیم نارنجی هم 0.200 ولت
مشکل 4.3 ولت سیم زرد با تعویض این دیود زنر که شرت شده بود برطرف شد.
IMG_۲۰۲۳۱۲۲۱_۱۱۳۷۴۸.jpg
 

Samooel1980

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
ممنون مقاومت تست شد که حدود 1 کیلو اهم بود و مقدارش صحیح بود، یک خازن 1 میکرو 50 ولت هم کنار دوتا دیود خروجی چوک استندبای بود که با تعویضش الان ولتاژ آیسی TL494 که 9 ولت بود قبلا با تعویضش شد الان 14.6 ولت ولی همچنان با اتصال سیم سبز و بفش پاور روشن نمیشه و فقط با اتصال پایه 2 و 3 آیسی WT7510 پاور روشن میشه و همه ولتاژ ها به درستی میاد.
البته هنوز خازن های خروجی 12 ولت رو تست نکردم. میتونه با اینکه ولتاژ صحیح هست ، مسیر خازن خرابی داشته باشه؟
سلام چرا با اتصال سیم سبز و بنفش پاور رو میخواهید روشن کنید؟
 
بالا