آی پی امداد
abtahi

سوال: درخواست راهنمایی جهت نصب دینام شارژ خودرو بر روی دیزل ژنراتور

arash_hj23

کاربر vip
کاربر
2008-10-13
155
417
مشاهده فایل‌پیوست 174835
اینم از پشت دینام
سیم کشیش چطوریه؟

احنمالا پولی تسمه پروانه معمولی مد نظر شما هست که باید بگردین سایز شفت دینامتون پولی معمولی پیدا کنین که به این دینام بخوره . با ثابت نگهداشتن شفت دینام و بازکردن اون مهره پولی خارج میشه . اون قطعه سفید رنگ که ذغال داره و با دو مهره بسته شده همون اصطلاحا افتامات هست که ذغال هم روش نصبه . توی عکس زیاد مشخص نیست پایه ها ولی عموما پشت دینام یک پیچ بزرگ هست سایر 8 یا 10 میلیمتر که کنارش با B+ مشخض شده که به سر مثبت باطری باید وصل بشه و منفی هم عمدتا بدنه دینام هست ولی دینام شما کاور پشتش که روش مشخصات داشته باز شده از روش نیست . یک پایه دیگر هم مربوط به چراغ دینام یا تحریک هست که شما بهش احتیاجی ندارین فکر می کنم .
 
آخرین ویرایش:

bahramikhah

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-09-15
481
1,176
55
کبودراهنگ همدان
سلام همکاران و دوستان عزیزم . ببخشید سوالم را اینجا مطرح میکنم.
مگر این دینام یک ژنراتور است که با چرخش موتور به وسیله فولی . دینام را به چرخش در میاورد. و تولید برق برای مصرف قسمت های ماشین.
خروجی این زنراتور سه فاز است که به وسیله دیود ها یکسو میشه و به بعد به رگلاتور ( افتامات) داده میشه. تا ولتاژ یکسان داشته باشیم.
اکثر خرابی ها و تعویض قطعه این دیود ها و رگلاتور است . چرا این قطعات را بیرون از دینام وصل نمیکنند تا راحتتر تعمیر بشه؟
و اگر یکی این کار روی ماشین خودش انجام بده مشکلی پیش میاد؟
در ضمن افتامات یا رگلاتور هم از نوع الکترونیکی باشه.
متشکرم

با سلام
در تکمیل و نتیجه گیری از فرمایشات اساتید فن
علم الکترونیک و علم کامپیوتر در تمامی شاخه ها نفوذ کرده ، شما هیچ وسیله کاربردی را پیدا نمی کنید که در آن قطعه الکترونیک بکار نرفته باشه!
و برای کارکرد این قطعه یک فرایند یا برنامه تعریف شده که در واقع براش الگوریتم و برنامه نویسی کردن!
و در اینجا دانشمندان و متخصصین و اساتید فن اون رشته ، استاندارد های را براش در نظر گرفتن تا از نظر آموزش پرسنل، خدمات پشتیبانی ، تعمیرات و ...
بتوانند محصول خود را در بازار به فروش رسانده و تجارت کنند . بالطبع رعایت یک سری استانداردها باعث محبوبیت و جذب مشتری می گردد.
مگر اینکه که ابزار یا قطعه مورد نظر محرمانه باشد که کارخانه سازنده وسیله را جوری طراحی می کند که حتی تعمیرکار بلد نباشد چه جوری دستگاه را باز کند.
aftamat.png
مثلا در مورد همین آفتامات در ژنراتورهای سری قدیم از رله و مقاومت آجری برای تثبیت ولتاژ استفاده می کردن ، ولی با پیشرفت الکترونیک
برای خودروهای پیکان دیود و آفتامات لوکاس نصب کردن که در زمان خودش، خیلی برند معروف و مشهوری بود و هیچ وقت باطری را نمی ترکوند یا خالی نمی کردdiode_paykan.png
و باطری سازهای حرفه ای به شدت از این استاندارد اقبال نمودن
 
آخرین ویرایش:

bahramikhah

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-09-15
481
1,176
55
کبودراهنگ همدان
با سلام
در تکمیل و نتیجه گیری از فرمایشات اساتید فن
من چند وقتی در این زمینه وقت گذاشتم ، طرز کار آن دقیقا عین ژنراتور سه فازه
الف- سویچ را روشن کنیم ، جریان از + سرباطری به لامپ سیگنال رفته و پس از آن وارد آفتامات شده و پس از عبور از آفتامات وارد آرمیچر می شود.
فعلا موتور استارت نخورده و خاموش است ! پس چراغ سیگنال روشن شده و بیانگر سلامتی آفتامت و ذغالهای آرمیچر است.
آفتامات یک کلید الکترونیکی است که اگر ولتاژ دو سر آن کمتر از 14 ولت باشد وصل و اگر بیشتر از 14 شود قطع می شود

ب- سویچ استارت را چرخانده و موتور روشن می شود و با گاز دادن دور موتور به 1000 الی 1500 دور در دقیقه می رسد.
چون در حالت الف جریان از طریق لامپ به آرمیچر رسیده و میدان مغناطیس ایجاد شده بود ، با چرخیدن آرمیچر توسط تسمه دینام
.در سیم پیچ ها جریان و ولتاژ 3 فاز ایجاد می گردد

مشاهده فایل‌پیوست 174904
* توسط دیود های قرمز رنگ بخش مثبت موج ولتاژ جریان جدا شده و به سر + باطری می رود
* توسط دیود های مشکی رنگ بخش منفی موج ولتاژ و جریان جدا شده و به سر - منفی باطری می رود
*توسط دیود های کمکی سبز رنگ ولتاژ و جریان مورد نیاز برای آفتامات و آرمیچر تولید شده
و به همین دلیل لامپ سیگنال خاموش می شود و این دلیل بر کارکردن دینام و سلامتی آفتامات می باشد

#آمپرمتر که در مسیر + تغذیه قرار گرفته جریان شارژ باطری را نشان می دهد

# اگردر حین کار موتور باطری را از روی ماشین بردارید روند تولید جریان برق ادامه دارد ! چون به اصطلاح آفتام سر خود است

#بهمین دلیل اگه در جاده ماندید و نتوستید ماشینو روشن کنید ،
با هل دادن ماشین روشن کنید بقیه کارو به آفتامات و تحریک سرخود دینام بذارید


# اگر در موتور های دیزلی که در مزرعه یا باغ دارید و می تونید جلو ریختن آب به دینام را بگیرید(بدلیل نزدیکی به رادیاتور)
با تغییر سیم پیچی استاتور یا بالشتک، برق 3 فاز 220 ولت با توان 500 وات تولید کنید!!!
منظور از کلمه "دینام " همان ژنراتور 12ولت است که بین باطری سازها رایج است
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

2aagh

کاربر vip
کاربر
2019-11-13
91
185
39
ahwaz
من چند وقتی در این زمینه وقت گذاشتم ، طرز کار آن دقیقا عین ژنراتور سه فازه
الف- سویچ را روشن کنیم ، جریان از + سرباطری به لامپ سیگنال رفته و پس از آن وارد آفتامات شده و پس از عبور از آفتامات وارد آرمیچر می شود.
فعلا موتور استارت نخورده و خاموش است ! پس چراغ سیگنال روشن شده و بیانگر سلامتی آفتامت و ذغالهای آرمیچر است.
آفتامات یک کلید الکترونیکی است که اگر ولتاژ دو سر آن کمتر از 14 ولت باشد وصل و اگر بیشتر از 14 شود قطع می شود

ب- سویچ استارت را چرخانده و موتور روشن می شود و با گاز دادن دور موتور به 1000 الی 1500 دور در دقیقه می رسد.
چون در حالت الف جریان از طریق لامپ به آرمیچر رسیده و میدان مغناطیس ایجاد شده بود ، با چرخیدن آرمیچر توسط تسمه دینام
.در سیم پیچ ها جریان و ولتاژ 3 فاز ایجاد می گردد

مشاهده فایل‌پیوست 174904
* توسط دیود های قرمز رنگ بخش مثبت موج ولتاژ جریان جدا شده و به سر + باطری می رود
* توسط دیود های مشکی رنگ بخش منفی موج ولتاژ و جریان جدا شده و به سر - منفی باطری می رود
*توسط دیود های کمکی سبز رنگ ولتاژ و جریان مورد نیاز برای آفتامات و آرمیچر تولید شده
و به همین دلیل لامپ سیگنال خاموش می شود و این دلیل بر کارکردن دینام و سلامتی آفتامات می باشد

#آمپرمتر که در مسیر + تغذیه قرار گرفته جریان شارژ باطری را نشان می دهد

# اگردر حین کار موتور باطری را از روی ماشین بردارید روند تولید جریان برق ادامه دارد ! چون به اصطلاح آفتام سر خود است

#بهمین دلیل اگه در جاده ماندید و نتوستید ماشینو روشن کنید ،
با هل دادن ماشین روشن کنید بقیه کارو به آفتامات و تحریک سرخود دینام بذارید


# اگر در موتور های دیزلی که در مزرعه یا باغ دارید و می تونید جلو ریختن آب به دینام را بگیرید(بدلیل نزدیکی به رادیاتور)
با تغییر سیم پیچی استاتور یا بالشتک، برق 3 فاز 220 ولت با توان 500 وات تولید کنید!!!
منظور از کلمه "دینام " همان ژنراتور 12ولت است که بین باطری سازها رایج است
موفق باشید


با سلام دینام به ژنراتورهای قدیمی گفته میشد که قبلا روی خودروها نصب میشد وتولید کننده برق dcبود ولی به علت داشتن عیوبی همچون حجیم بودن وپایین بودن خروجی دردورموتور پایین با ژنراتورهای جدید جایگزین شد این مدل ژنراتور تولید کننده برق سه فاز میباشد وبا نام آلترناتور شناخته میشود
،یکی دیگر از عیوب دینامها عبور تمام جریان تولیدی از ذغالها بود که باعث میشد هم اندازه ذغال بزرگ باشد وهم مصرف ذغال زیاد ولی بعضی از تولیدکننده ها زرنگی کرده وبا نصب یک دینام خود را از نصب استارتر بی نیاز مینمودن بی این صورت که درلحظه شروع به کار خودرو نقش استارتر راایفا میکرد وبعداز روشن شدن نقش دینام را مخلص کلام تمام ژنراتور های نصب سده روی خودروهای جدید آلترناتور هستن ونه دینام
 

2aagh

کاربر vip
کاربر
2019-11-13
91
185
39
ahwaz
با سلام
در پست ارسالی فرمودین " دیزل ژنراتور"
آیا موتور دیزلی قدیمی شما یه موتور دیزل تنهاست که از طریق میل گاردان ، به پمپ آب متصله یا اینکه یه ژنراتور بهش متصله؟
اگه امکانش باشه چند تا عکس از چند جهت موتور تو پستتان قرار بدید تا یه دید کلی از پروژه داشته باشیم
برای پاسخ به چند سوال
1- موتور دیزل شما آیا دینام فابریک روش نصب شده یا نه؟
2- وضعیت استارتش چطوره ؟ منظورم اینه که چه جوری روشنش می کنید؟
3- چند تا باطری 12 ولت کنارشه؟
4- ژنراتور بهش وصله مثلا ژنراتور تولید برق تکفاز یا سه فاز ؟ یا زنراتور جوشکاری
5- اگه ژنراتور داره چرا از برق اون برای سیستم روشنایی استفاده نمی کنید ، تا اینکه به مبدل 12 به 220 ولت نیاز پیدا نکنید؟
و سوالاتی زیادی دارم که میخوام به مرور در تکمیل پروژه از شما بپرسم
و انشالله راهگشایی پروژه شما باشم

احسنت واقعا که نکته سنج هستید
 

bahramikhah

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-09-15
481
1,176
55
کبودراهنگ همدان
احسنت واقعا که نکته سنج هستید
دوست پدری داشتم مهندس تاسیسات بیمارستان اکباتان همدان بود
اگه زنده هستش انشالله عمر با برکت و عزت و اگه به رحمت ایزدی پیوسته روحش شاد
خاطره تجربه مربوط به سال 1363 هستش ، اون موقع علم الکترونیک پیشرفت عصر حاضر را نداشت یا لااقل به کشور ما نرسیده بود
اگه اینورتر می خواستی درست کنید بهترین ترانزیستور 2N3055 بود
بهرحال !!! هنرجوی سال چهارم رشته برق هنرستان دیباج بودم
یه سر با پدرم به سراغ دوستش در بیمارستان رفتیم
همکاراش گفتن رفته سر ژنراتور برق، رفتیم قسمت ژنراتور
موتور دیزل عظیم الجثه ای بود که اندازه 3 در 3 متری جا گرفته بود و ژنراتورش به اندازه یه بشکه 220 لیتری بود
بعلاوه یه تابلو برق کنارش که از اتاق کنترل هم می شد به کارکرد ژنراتور نظارت داشت
خلاصه امر نکاتی را که جناب مهندس اشاره داشتن جهت تجربه دوستانی که صحرا یا مزرعه دارن و میخوان به نوعی خلاقیت به خرج بدهند
1- کارتر یا همان مخزن روغن موتور دارای یه هیتر بود که 24 ساعت دمای موتور را گرم نگه می داشت
2- یک پمپ روغن در جعبه کارتر با سرعت آهسته و 24 ساعت ، روغن را به سر میل سوپاپ ها و بادامک ها پمپاژ می کرد
3- به محض قطعی برق شهر یا شبکه ، به کمک تیغه های کنتاکتور ، موتور دیزل بلافاصله استارت می خورد و برق مصرفی بیمارستان را تولید می کرد
4- به محض اومدن برق شهری ، موتور 5 الی 10 دقیقه به کار خود ادامه می داد از اینکه نکنه مجددا برق بره (این زمان قابل تنظیم بود)

و . . .


موفق باشید
 

lamerd

کاربر
2007-02-13
42
43
سپاس از شما
دیزل بنده یه موتور لیستر تک سیلندر آب هست که فقط یه پیستون برای قطع سوخت داره.لازمه که یه این موتور بعد از پر شدن استخر و یا کم شدن آب چاه یا با تایم خاص خاموش بشه.
نیاز به روشن کردن نیست چون با هندل دستی روشن میشه.بنابراین چون خشکسالی هست و آب چاه کم هست باید با دور پایین یه استخر پرکنه.لذا توی بیایان دیگه کسی وقت نداره کنار دیزل بایسته تا استهر پر کنه یا اگه چاه خالی شد موتور خاموش کنه.
با ای توضیحات نیازه یه باطری و دینام شارژ با تسمه به دیزل اضافه بشه که با فلوتر الکترونیک یه سلونوئید برای قطع کن سوخت فعال بشه و موتور خاموش بشه.یا فلو سوییچ سر راه آب برگردان دیزل قرار داده بشه که هنگام قطع جریان آب به سلونوئید فرمان قطع بده.
و در صورت سوم با یک تایم خاص با تایمر الکترونیک سلونوئید سوخت فعال بشه و موتور خاموش بشه.
در مواقع ضروری هم از باطری برای اینورتر۲۲۰ فقط روشنایی شب تامین کنه
لذا برق۲۲۰ دردسر خاص خودش داره و از نظر هزینه گرانتر میشه وباز مبدل و شارژر و باطری ذخیره نیرو لازمه
حالا ایده شما و بقیه دوستان در این مورد چیست؟
سپاسگذارم
 

mehrdad540

کاربر
2020-02-27
453
645
شیراز
سپاس از شما
دیزل بنده یه موتور لیستر تک سیلندر آب هست که فقط یه پیستون برای قطع سوخت داره.لازمه که یه این موتور بعد از پر شدن استخر و یا کم شدن آب چاه یا با تایم خاص خاموش بشه.
نیاز به روشن کردن نیست چون با هندل دستی روشن میشه.بنابراین چون خشکسالی هست و آب چاه کم هست باید با دور پایین یه استخر پرکنه.لذا توی بیایان دیگه کسی وقت نداره کنار دیزل بایسته تا استهر پر کنه یا اگه چاه خالی شد موتور خاموش کنه.
با ای توضیحات نیازه یه باطری و دینام شارژ با تسمه به دیزل اضافه بشه که با فلوتر الکترونیک یه سلونوئید برای قطع کن سوخت فعال بشه و موتور خاموش بشه.یا فلو سوییچ سر راه آب برگردان دیزل قرار داده بشه که هنگام قطع جریان آب به سلونوئید فرمان قطع بده.
و در صورت سوم با یک تایم خاص با تایمر الکترونیک سلونوئید سوخت فعال بشه و موتور خاموش بشه.
در مواقع ضروری هم از باطری برای اینورتر۲۲۰ فقط روشنایی شب تامین کنه
لذا برق۲۲۰ دردسر خاص خودش داره و از نظر هزینه گرانتر میشه وباز مبدل و شارژر و باطری ذخیره نیرو لازمه
حالا ایده شما و بقیه دوستان در این مورد چیست؟
سپاسگذارم
سلام دوست عزیز برای این مسایلی که فرمودین صرفا نیاز به خرید و نصب دینام خودرو روی موتور پمپ نیست
مخصوصا که در این وضعیت خیلی گرون در میاد و باطری هم دوباره باید بخری و نصب کنی
شما برای این کارایی که گفتین میتونین از یه پاور بانک موبایلی هم استفاده کنین که بجز روشنایی که فرمودین بقیه کاراتونو انجام میده و هر وقت شارژش تموم شد ببرید منزل شارژ کنید و سری بعدی با خودتون بیارین و دوباره ازش استفاده کنید.
 

lamerd

کاربر
2007-02-13
42
43
سلام دوست عزیز برای این مسایلی که فرمودین صرفا نیاز به خرید و نصب دینام خودرو روی موتور پمپ نیست
مخصوصا که در این وضعیت خیلی گرون در میاد و باطری هم دوباره باید بخری و نصب کنی
شما برای این کارایی که گفتین میتونین از یه پاور بانک موبایلی هم استفاده کنین که بجز روشنایی که فرمودین بقیه کاراتونو انجام میده و هر وقت شارژش تموم شد ببرید منزل شارژ کنید و سری بعدی با خودتون بیارین و دوباره ازش استفاده کنید.

درست فرمودید
اما من یه استفاده دیگه که نصب سیستم دوربین مداربسته بود هم نگفتم که با پاور بانک نمیشه اینکار انجام داد و همچنین پمپ برقی ۱۲ ولت گازوئیل کش برای شارژ سوخت
واینکه فکر نمیکنم پاور بانک بتونه یه سلونوئید۱۲ولت رو فعال کنه
 

mehrdad540

کاربر
2020-02-27
453
645
شیراز
درست فرمودید
اما من یه استفاده دیگه که نصب سیستم دوربین مداربسته بود هم نگفتم که با پاور بانک نمیشه اینکار انجام داد و همچنین پمپ برقی ۱۲ ولت گازوئیل کش برای شارژ سوخت
واینکه فکر نمیکنم پاور بانک بتونه یه سلونوئید۱۲ولت رو فعال کنه
بله اگه این مصارف رو دارین که قطعا دینام و باطری براتون لازمه
مهندس فکر کنم استان فارس تشریف دارید خودمون سیستم امنیتی کار میکنیم هر مدلم خواستین داریم شیراز هستیم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: lamerd
بالا