من چند وقتی در این زمینه وقت گذاشتم ، طرز کار آن دقیقا عین ژنراتور سه فازه
الف- سویچ را روشن کنیم ، جریان از + سرباطری به لامپ سیگنال رفته و پس از آن وارد آفتامات شده و پس از عبور از آفتامات وارد آرمیچر می شود.
فعلا موتور استارت نخورده و خاموش است ! پس چراغ سیگنال روشن شده و بیانگر سلامتی آفتامت و ذغالهای آرمیچر است.
آفتامات یک کلید الکترونیکی است که
اگر ولتاژ دو سر آن کمتر از 14 ولت باشد وصل و
اگر بیشتر از 14 شود قطع می شود
ب- سویچ استارت را چرخانده و موتور روشن می شود و با گاز دادن دور موتور به 1000 الی 1500 دور در دقیقه می رسد.
چون در حالت الف جریان از طریق لامپ به آرمیچر رسیده و میدان مغناطیس ایجاد شده بود ، با چرخیدن آرمیچر توسط تسمه دینام
.در سیم پیچ ها جریان و ولتاژ 3 فاز ایجاد می گردد
مشاهده فایلپیوست 174904
* توسط دیود های قرمز رنگ بخش مثبت موج ولتاژ جریان جدا شده و به سر + باطری می رود
* توسط دیود های مشکی رنگ بخش منفی موج ولتاژ و جریان جدا شده و به سر - منفی باطری می رود
*توسط دیود های کمکی سبز رنگ ولتاژ و جریان مورد نیاز برای آفتامات و آرمیچر تولید شده
و به همین دلیل لامپ سیگنال خاموش می شود و این دلیل بر کارکردن دینام و سلامتی آفتامات می باشد
#آمپرمتر که در مسیر + تغذیه قرار گرفته جریان شارژ باطری را نشان می دهد
# اگردر حین کار موتور باطری را از روی ماشین بردارید روند تولید جریان برق ادامه دارد ! چون به اصطلاح آفتام سر خود است
#بهمین دلیل اگه در جاده ماندید و نتوستید ماشینو روشن کنید ،
با هل دادن ماشین روشن کنید بقیه کارو به آفتامات و تحریک سرخود دینام بذارید
# اگر در موتور های دیزلی که در مزرعه یا باغ دارید و می تونید جلو ریختن آب به دینام را بگیرید(بدلیل نزدیکی به رادیاتور)
با تغییر سیم پیچی استاتور یا بالشتک، برق 3 فاز 220 ولت با توان 500 وات تولید کنید!!!
منظور از کلمه "دینام " همان ژنراتور 12ولت است که بین باطری سازها رایج است
موفق باشید