وزارت ارشاد مسئول مستقیم *****ینگ نیست
رئیس مرکز رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسئولیت *****ینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، گفت: وزارت ارشاد هیچ مسئولیتی به *صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه *****ینگ ندارد.
حسن علیزاده امروز در نشست خبری با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری اظهار داشت: در سطح کشور اقدامات و فعالیت*های گسترده*ای در حوزه*های مدیریت و سیاست*گذاری فضای مجازی در حال انجام بوده که البته تشتت و موازی*کاری*هایی نیز در این فضا وجود داشته و دارد.
وی خاطرنشان کرد:* با تدبیر مقام معظم رهبری که همواره در تمام حوزه*ها به خصوص در حوزه*های فرهنگ طلایه*دار بوده*اند، *طرح تشکیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد که با تشکیل این شورا فعالیت*های حوزه فضای مجازی به صورت منسجم مدیریت و امور تسهیل خواهد شد.
تدوین نظام جامع حمایت از تولید*کنندگان رسانه*های دیجیتال
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فعالیت*های این مرکز از تولید*کنندگان حوزه رسانه*های دیجیتال تصریح کرد: نظام جامعی از حمایت*هایی که این مرکز می*تواند از فعالان حوزه رسانه*های دیجیتال داشته باشد تعریف شده و با تدوین یک نظام*نامه که به صورت رسمی در ابتدای سال آینده منتشر می*شود، حمایت*های این مرکز عملیاتی خواهد شد.
ارائه 2.6 میلیارد تومان تسهیلات به تولید*کنندگان
علیزاده با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی به فعالان و تولید*کنندگان حوزه رسانه*های دیجیتال یادآور شد: در سال ۹۰ به ۴۰ شرکت و موسسه مختلف 2 میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در قالب تفاهم*نامه*ای که با بانک ملی منعقد کرده*ایم، تسهیلات بانکی ارائه شد.
وی افزود:* در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که در سال جاری برگزار شد بیش از ۶۰۰ میلیون بن*کارت در بین بازدیدکنندگان از این نمایشگاه توزیع شد و ۴۵۰ میلیون تومان بن*کارت نیز در بین بازدیدکنندگان از نمایشگاه*های استانی رسانه*های دیجیتال توزیع شده است البته برای نحوه توزیع بن*کارت ها نیز یک نظام*نامه تدوین شده است.
برگزاری 50 نمایشگاه در سال 91
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال آینده، برگزاری ۵۰ نمایشگاه استانی رسانه*های دیجیتال در سطح کشور را در دستور کار داریم، اظهار داشت: خرید حمایتی از محصولات فاخر حوزه دیجیتال نیز از دیگر سیاست*های این مرکز در سال ۹۰ بوده است و بیش از ۳۰۰ عنوان محصولات فاخر با تیراژ ۷۷ هزار نسخه خریداری شده است.
علیزاده با بیان اینکه سقف تسهیلات ارائه شده به شرکت*های فعال در حوزه تولیدات دیجیتال 100 میلیون تومان است، یادآور شد: همچنین مرکز رسانه*های دیجیتال به ۹۰ شرکت فعال در حوزه تولیدات رسانه*های دیجیتال نیز برای بهره**مندی از تسهیلات "صندوق توسعه صنایع الکترونیک" نیز معرفی*نامه ارائه کرده است.
ممانعت از موازی*کاری با تشکیل شورای عالی فضای مجازی
وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نحوه تعامل و همکاری مرکز رسانه*های دیجیتال با شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی یک نهاد تازه متولد شده است و تا تشکیل دبیرخانه این شورا و تدوین آیین*نامه*های آن به زمان نیاز است اما بزرگترین کار شورای عالی فضای مجازی این خواهد بود که این شورا نهادها و دستگاه*های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی را منسجم و ارتباط آنها را بایکدیگر برقرار خواهد کرد و از انجام موازی*کاری ممانعت خواهد شد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عضو حقوقی این شوراست و مرکز رسانه*های دیجیتال نیز به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه در شورای عالی فضای مجازی همکاری*های لازم را خواهد داشت.
مناقشه بر سر آمار محصولات دیجیتال صادر شده
علیزاده درباره آمار دقیق محصولات دیجیتال صادر شده و درآمد ارزی حاصل از این صادرات گفت*: آمار محصولات دیجیتال صادر شده همواره محل مناقشه بوده است اما باید این آمار تدقیق شود و این مرکز نیز با جمع*بندی آمار، میزان دقیق محصولات صادر شده را اعلام خواهد کرد.
وی متذکر شد: *اما بر اساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان، ۸۰ میلیون دلار رقمی است که اعلام شده است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تعریف حوزه نرم*افزار نیز مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: در تلاش هستیم با گمرک هماهنگی*هایی را در راستای تسهیل صادرات محصولات دیجیتال داشته باشیم و با اتحادیه تولید*کنندگان لوح*های فشرده نیز برای این منظور جلسات و هماهنگی*هایی را داشته*ایم.
ارسال 6716 اثر به دبیر*خانه مرکز برای دریافت مجوز
علیزاده در ادامه درباره تعداد مجوز*های صادر شده توسط مرکز رسانه*های دیجیتال در سال ۹۰ اظهار داشت:* در سال 90 به غیر از اسفند ماه در مجموع ۶ هزار و ۷۱۶ اثر به دبیرخانه واحد بسته*های نرم*افزاری این مرکز ارسال شده است که از این تعداد ۴۶۸ اثر موفق به دریافت گواهی ثبت نرم*افزار شدند.
وی یاد*آور شد:* همچنین حدود ۲ هزار و ۶۴۰ اثر نیز مجوز انتشار خود را دریافت کرده*اند و ۲ هزار و ۸۰۳ اثر نیز مجوز تکثیر دریافت کرده*اند.
فرایند طولانی*مدت صدور مجوز توسط مرکز
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ایرادات وارد به این مرکز را فرایند طولانی*مدت صدور مجوز دانست و اظهار داشت:* در حال حاضر فرایند صدور مجوزها طولانی است و برخی از آثار با ارائه درخواست مجوز خود بیش از یک سال در نوبت دریافت مجوز بوده*اند.
وی با بیان اینکه تولید*کنندگان حوزه رسانه*های دیجیتال توقع دارند در کوتاه*ترین زمان ممکن، مجوز درخواستی آنها صادر شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث طولانی شدن فرایند رسیدگی و صدور مجوزها توسط این مرکز می*شود این است که موارد و مصادیقی که باعث رد شدن اثر می*شود در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است.
علیزاده در توضیح این موضوع تصریح کرد:* موارد و مصادیقی که می*تواند باعث رد شدن اثر و یا بروز برخی مشکلات در اعطای مجوزها شود، توسط این مرکز تدوین شده و در ابتدای سال آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا تولید*کنندگان بتوانند براساس آن اثر خود را تولید کنند و این آیین*نامه می*تواند فرایند صدور مجوزها را تسهیل و کوتاه کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد:*با تدوین این آئین*نامه می*توانیم فرایند نظارت بر برخی محصولات حوزه رسانه*های دیجیتال را به بعد از تولید و توزیع اثر موکول کنیم.
وی در بیان سایر مواردی که باعث طولانی شدن فرایند صدور مجوز*ها می*شود، گفت:* این مرکز برای اعطای مجوز مجبور است که از سایر ارگان*های مرتبط استعلام کند که این فرایند نیز زمان*بر است.
لزوم حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان آثار
علیزاده بزرگترین مانع در مسیر تسریع در صدور مجوزها توسط مرکز* رسانه*های دیجیتال را موضوع مالکیت معنوی آثار دانست و تصریح کرد: ممکن است سخنرانی یک خطیب معروف در قالب یک بسته نرم*افزاری تولید و ارائه شود که صدور مجوز برای چنین اثری منوط به حفظ حقوق معنوی صاحب اثر و پدید*آورنده آن است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کپی*رایت و رعایت نشدن این مسئله در داخل کشور یادآور شد: در مورد محصولات خارجی با توجه به اینکه ایران به پروتکل*های جهانی کپی*رایت ملحق نشده این مسئله موضوعیت ندارد اما مسئله مالکیت معنوی یکی از دغدغه*های اصلی این مرکز است تا حقی ازکسی ضایع نشود و البته متولی برخوردهای قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
فرهنگ*سازی در حوزه رسانه*های دیجیتال
به گزارش
سافت گذر؛وی یکی از دغدغه*های مرکز رسانه*های دیجیتال را فرهنگ*سازی در حوزه فضای مجازی و دیجیتال دانست و گفت:* برای این منظور با صدا و سیما یک تفاهم*نامه همکاری به امضا رسیده و تلاش داریم تا در قالب برنامه*های مختلف آموزشی مردم را با نحوه استفاده صحیح از محصولات این حوزه آشنا کنیم و در این راستا سایتی را نیز برای معرفی محصولات و تولیدات مفید در حوزه رسانه*های دیجیتال در دست راه*اندازی داریم.
علیزاده با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولیدی توسط بخش*های فعال در حوزه رسانه*های دیجیتال در سطح کشورمان اظهار داشت:* این مرکز در فرایند صدور مجوزها به تولید*کنندگان توصیه اکید دارد که در تولیدات خود به جز زبان فارسی زبان انگلیسی و عربی را نیز داشته باشند که البته این مسئله اجباری نیست اما رویکردهای حمایتی ما با لحاظ کردن چنین مواردی انجام می*شود.
چرایی حضور در نمایشگاه*های بین*المللی مانند سبیت
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه حضور شرکت*ها و فعالان حوزه* رسانه*های دیجیتال نمایشگاه*های بین*المللی این حوزه مانند "سبیت" خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ گزارشی از نحوه حضور و فعالیت*های انجام شده در نمایشگاه*های بین*المللی مانند سبیت در دست نیست و اگر قصد داریم در نمایشگاهی مانند سبیت در سال آینده حضور داشته باشیم باید این حضور تعریف شد و مشخص شود که آیا چنین نمایشگاهی برای بازار تولیدات ما عرصه مناسبی است یا خیر.
به گزارش فارس علیزاده سطح برگزاری نمایشگاه بین*المللی رسانه*های دیجیتال کشورمان را در مقایسه با بسیاری از نمایشگا*ه*های بین*المللی مانند جی*تکس بالاتر دانست و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر از پنجمین نمایشگاه رسانه*های دیجیتال در تهران بازدید کردند و این در حالی است که مجموع بازدیدکنندگان از نمایشگاهی مانند سبیت ۳۰۰ هزار نفر بوده است البته رویکرد برگزاری نمایشگاه رسانه*های دیجیتال کشورمان بیشتر در حوزه فرهنگ*سازی متمرکز بوده است.
مانعی برای شرکت پایگاه**های خبری در نمایشگاه رسانه*های دیجیتال وجود ندارد
علیزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره امکان حضور و شرکت پایگاه*های خبری و اطلاع*رسانی در نمایشگاه سال آینده رسانه*های دیجیتال گفت:* در نشستی که با معاون مطبوعاتی داشتم این موضوع مطرح شد و محمدزاده گفت که هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد اما با توجه به اینکه نمایشگاه رسانه*های دیجیتال یک ماه زودتر از نمایشگاه مطبوعات برگزار می*شود ممکن است که این امر برگزاری نمایشگاه مطبوعات را به نوعی تحت*الشعاع قرار دهد.
وی افزود: اما با تعامل با معاونت مطبوعاتی، هیچ مشکلی برای حضور و شرکت پایگاه*های خبری و اطلاع*رسانی در نمایشگاه رسانه*های دیجیتال سال آینده وجود نخواهد داشت.
علیزاده در ادامه با اشاره به ابلاغ آیین*نامه ساماندهی پایگاه*های اینترتی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: پیش از این، ساماندهی پایگاه*های اینترنتی در معاونت مطبوعاتی مستقر بود اما با ابلاغ این آیین*نامه، پایگاه*های خبری و اطلاع*رسانی در معاونت مطبوعایت رسیدگی *و ساماندهی خواهند شد و مابقی پایگاه*های غیر*خبری در مرکز رسانه*های دیجیتال ساماندهی خواهند شد.
وزارت ارشاد مسئولیت مستقم در *****یگ ندارد
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا *****ینگ به صورت مستقیم توسط مرکز رسانه*های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می*شود یا خیر اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مسئولیتی به*صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه *****ینگ ندارد.
وی در خاتمه متذکر شد:* مسئولیت *****ینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که این کارگروه ۱۴ عضو از نهادها و دستگاه*های مختلف دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صرفا یک نماینده در این کارگروه دارد وکارگروه تعیین مصادیق مجرمانه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می*کند.