آی پی امداد
abtahi

تحلیل و عیب یابی گرداک 952 و یاکسان 701,702 بخش هیتر

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد همون طور که قبلاً هم نوشتم(پست 60) و شما هم با نتیجه بیان شده در پایین تأیید فرمودین،

تفاوت عمده دیاک و زنر همینه که ولتاژ دو سر دیاک بعد از روشن شدن کاهش پیدا میکنه ولی ولتاژ دو سر زنر ثابت میمونه. این تفاوت اینجا خودشو نشون میده که وقتی ولتاژ خازن
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098

درود
نمیدونم چرا بخشی از پست اخیر من حذف شده
اما من حیث المجموع تفاوت دیاک و زینر ( دو زینر پشت به پشت یا بالعکس) اینه که اگه دیاک سری با مقاوت را به منبع ولتاژی متصل کنیم و متشابها زینری سری با مقاومت را نیز به منبعی متصل کنیم و ولتاژ منبع را از صفر ولت بتدریج زیاد کنیم که ولتاژ منبع از ولتاژ زینر بیشتر بشه ولتاژ دو سر زینر ایده ال ثابت میمونه
اما در دیاک اگه ولتاژ منبع بزرگتر از حدود ۳۰ ولت بشه ولتاژ دو سر دیاک بصورت ناگهانی کم میشه البته مقدار ناچیزی کم میشه
همین کاهش ناگهانی و ناچیز ولتاژ موجب تولید پالس ضربه یا آتش میشه

چرا به چنین پالس آتشی نیازمندیم
زیرا ساختار ترایاک ایده آل بگونه ای است که با تزریق ولتاژ تدریجی یا پیوسته تحریک نمیشه .
لذا هر چند برخی از ترایاک ها با ولتاژ پیوسته وتدریجی هم روشن میشن اما روش علمی و صحیحی نیست و باید با ضربه یا فرمان آتش روشنش کنیم.
بهمین علت درمسیر گیت ترایاک از دیاک استفاده میشه.

سپاس
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
سلام استاد عزیزم.
از اینکه دوباره وقت گذاشتین و پستها رو مطالعه کردین ممنونم.
همواره من رو شرمنده عنایات خودتون کرده اید.
باز هم ممنونم
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
در همین حالت که کلید دوبل در حالت خاموشه دو کنتاکت بسته کلید ب ، فاز را از طریق مقاومت 51 کیلو (خط قرمز نقشه ) به بخش فرمان پمپ میرسونه تا...

در حالت روشن دو کنتاکت باز کلید ب بسته میشه و دو سر ترایاک T1 را اتصال کوتاه میکنه و...
سلام استاد. در مطالعه چندباره این تاپیک سؤالاتی برام پیش اومده که اگه اجازه بدین کم کم مطرح میکنم.
در نقل قول بالا که از پست شماره 2 انتخاب شده به نظر تناقضی در فرمایش شما وجود داره که به رنگ قرمز برجسته کردم. منظورم اینه که متوجه نشدم در حالت خاموش، کنتاکتهای کلید ب بازه یا بسته؟ اگه بسته هست پس جمله قرمز رنگ دوم صحیح نیست و اگه باز هست و در حالت روشن بسته میشه(معنی جمله دوم) پس جمله قرمز رنگ اول صحیح نخواهد بود. ممنون میشم اگه شفافش کنین.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام استاد. در مطالعه چندباره این تاپیک سؤالاتی برام پیش اومده که اگه اجازه بدین کم کم مطرح میکنم.
در نقل قول بالا که از پست شماره 2 انتخاب شده به نظر تناقضی در فرمایش شما وجود داره که به رنگ قرمز برجسته کردم. منظورم اینه که متوجه نشدم در حالت خاموش، کنتاکتهای کلید ب بازه یا بسته؟ اگه بسته هست پس جمله قرمز رنگ دوم صحیح نیست و اگه باز هست و در حالت روشن بسته میشه(معنی جمله دوم) پس جمله قرمز رنگ اول صحیح نخواهد بود. ممنون میشم اگه شفافش کنین.

درود

هیچگونه تناقضی در تحلیل مورد نظر ندیدم
یکبار دیگه پس از توضیحات زیر بررسی کت و اگه ابهامی بود مطرح کن

اصولا کنتاکت های رله ها و کلیدها در نقشه های فنی در حالت خاموش رسم میشه
مثلا دو کنتاکتی که مطابق نقشه در کلید ب بهم متصل شده اند گویای وضعیت کلید در حالت خاموشه که یکی از این دو کنتاکت بسته به ۵۱ کیلو متصله و موجب تسریع فشار باد میشه البته در شرایطی که کلید را خاموش کردیم ولی هیتر هنوز داغه و لذا فشار باد با سرعت بیشتری موجب سرد شدن هیتر میشه و وقتی خنک شد پمپ از طریق ترایاک T1 ناشی از فرمان ترمو کوپل خاموش میشه

اما در حالتی که کلید را روشن کنیم دو کنتاکتی که مطابق نقشه بصورت کنتاکت باز است و درواقع به دو سر ترایاک T1 متصله در حالت روشن ای دو کنتاکت بسته میشه یعنی بهم متصل میشه و لذا دو سر ترایاک فوق را اتصال کوتاه میکنه و بی اثر میشه و لذا فاز که به یک پایه ترایاک متصله به پایه دیگر ترایاک نیز متصل میشه و لذا فاز مستقیما به پمپ میرسه و دیگه این ترایاک تاثیری در عملکرد پمپ نداره ولی فشار پمپ از طریق نول و در واقع توسط T8 کنترل و انتخاب میشه.
و لذا تناقضی وجود نداره

سپاس
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
هیچگونه تناقضی در تحلیل مورد نظر ندیدم
یکبار دیگه پس از توضیحات زیر بررسی کت و اگه ابهامی بود مطرح کن
فرمایشتون کاملاً درسته. فکر میکنم جمله زیر کلید رفع ابهام بوده که البته باید بهش دقت میکردم
البته در شرایطی که کلید را خاموش کردیم ولی هیتر هنوز داغه
من خیلی دنبال خط فاز میگشتم که چطور به مقاومت 51 کیلو وصل میشه. حالا برام روشن شد که وقتی هیتر هنوز داغه، T1 روشنه و فاز رو به کنتاکت دیگه کلید ب میرسونه و از اون طریق به 51 کیلو و ...
درباره تناقض ظاهری مربوط به باز یا بسته بودن کلید ب در دو جمله موصوف، برداشتم این بود که کلید ب یک کنتاکت داره که یا بازه و یا بسته اما خَب دو تا کنتاکت داره که وقتی یکیش بازه اون یکی بسته است :nevreness:
سؤال دیگه
نقش مقاومتهای 39 و 40 که با پمپ موازی شدن چیه؟
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
فرمایشتون کاملاً درسته. فکر میکنم جمله زیر کلید رفع ابهام بوده که البته باید بهش دقت میکردم
من خیلی دنبال خط فاز میگشتم که چطور به مقاومت 51 کیلو وصل میشه. حالا برام روشن شد که وقتی هیتر هنوز داغه، T1 روشنه و فاز رو به کنتاکت دیگه کلید ب میرسونه و از اون طریق به 51 کیلو و ...
درباره تناقض ظاهری مربوط به باز یا بسته بودن کلید ب در دو جمله موصوف، برداشتم این بود که کلید ب یک کنتاکت داره که یا بازه و یا بسته اما خَب دو تا کنتاکت داره که وقتی یکیش بازه اون یکی بسته است :nevreness:
سؤال دیگه
نقش مقاومتهای 39 و 40 که با پمپ موازی شدن چیه؟


درود

هرچند این سوال نیاز به تحلیل کامل و عمقی بخش کنترل سرعت پمپ داره و مدت زیادی از زمان تحلیل این دستگاه گذشته و عمده تحلیل فراموشم شده و فعلا فرصت مناسبی برای مطالعه و تحلیل عمقی مجدد را ندارم . بنابرین ممکنه پاسخم ناصحیح باشه اما با احتمال بسیار زیاد نقش مقاومت 39 و 40 بشرح ژیر است.

ازآنجاکه استفاده از خازن در محل موصوف موجب اختلال سیستم کنترل سرعت میشه و در سرعت های مختلف تاثیر متفاوتی ناشی از ولتاژهای متفاوت پمپ ، روی سیستم داره و حذف آثار غیرخطی و مخرب آن مقرون بصرفه نیست و موجب پیچیدگی سیستم میشه لذا در این سیستم قادر به استفاده از خازن بعنوان خقه کننده ولتاژهای خطرناک القایی پمپ نیستیم فلذا فقط از مقاومت بمنظور کاهش ولتاژ های ناخواسته بسیار بالا استفاده شده .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
درود

هرچند این سوال نیاز به تحلیل کامل و عمقی بخش کنترل سرعت پمپ داره و مدت زیادی از زمان تحلیل این دستگاه گذشته و عمده تحلیل فراموشم شده و فعلا فرصت مناسبی برای مطالعه و تحلیل عمقی مجدد را ندارم . بنابرین ممکنه پاسخم ناصحیح باشه اما با احتمال بسیار زیاد نقش مقاومت 39 و 40 بشرح ژیر است.

ازآنجاکه استفاده از خازن در محل موصوف موجب اختلال سیستم کنترل سرعت میشه و در سرعت های مختلف تاثیر متفاوتی ناشی از ولتاژهای متفاوت پمپ ، روی سیستم داره و حذف آثار غیرخطی و مخرب آن مقرون بصرفه نیست و موجب پیچیدگی سیستم میشه لذا در این سیستم قادر به استفاده از خازن بعنوان خقه کننده ولتاژهای خطرناک القایی پمپ نیستیم فلذا فقط از مقاومت بمنظور کاهش ولتاژ های ناخواسته بسیار بالا استفاده شده .

سپاس
همین قدر هم که وقت میذارین برامون غنیمت و البته مایه شرمندگیمونه.
منتظر تحلیل عمقی مطلب هستم. چون همین چند جمله کوتاه شما درباره نقش مقاومتها، چندین سؤال دیگه رو به ذهن متبادر کرده که فعلاً ازشون میگذرم.

استاد در نقشه برای نمایش شکل مقاومتها از نمادهای مختلفی استفاده کرده. آیا مفهوم خاصی داره؟ بخصوص مقاومت R42 .
نقش D1 که با رله سری شده چیه؟ آیا میخواسته ولتاژی که به رله میرسه رو نصف کنه؟

Untitled.png
 
بالا