سلام آقای ایرانویج خازن پشت ترانس استندبای دقیقا 4.7 بود ولی ولتاژ استندبای 8ولت بود با تعویض آن مشکل حل شد ممنون از شما یه روز بود داشتم فکر میکردم دیگه خسته شده بودم انشالله زنده باشید
سلام دوستان تجربه من در تعمیر پاور این بود که یه پاور اورده بودند که ترانزیستورهای قدرت اولیه ترکیده بود و فیوز. که تعویض شدند و دوروبرشونم چک کردم مشکلی نداشت. دوباره متاسفانه وقتی برق زدم سوختند. دوباره همه قطعات تعویض و چک شدند. و به نکته جالبی رسیدم. یکی از خازنهای صافی ورودی که ظاهرا سالم سالم بود از زیر یک پایه از تو خود خازن قطع کرده بود که با تعویضش مشکل حل شد
سلام همکاران گرامي
يک پاور گرين GP380A براي تعمير آورده بودن که هم سوت مي کشيد و هم ولتاژ 5 ولت استندباي نداشت
با تعويض خازن هاي 4.7ميکرو فاراد 50 ولت و 10ميکرو فاراد 50 ولت کنار اپتوکوپلر و خازن هاي 1000 ميکرو 16 ولت و 470 ميکر 16 ولت خروجي 5 ولت حل شد ولي پاور روشن نشد.
روي پايه IC TL494 ولتاژ 14 ولت نبود که با بررسي اطراف آن یک مقاومت 22 اهم یک هشتم وات بود که سوخته بود با تعويض آن باز هم مشکل حل نشد!
در آخر روي مسير همين مقاومت يک خازن 10 ميکرو 50 ولت بود که با تعويض ان مشکل پاور حل شد و ولتاژ پايه 12 اي سي به 14 ولت رسيد
سلام مشکل از زمین و ایزوله مداره ببینید مشکل ممکنه از دیود یا حتی از بین رفتن عایق برد پاور یا مادربرد باشه.
و اینکه معمولا با تغیر فاز و نول مشکل برطرف میشه.
درود
این کارهایی که تجربه کردم به درد پاورهایی میخورد که میخواهید عمر بیشتر کنند ، و خرابی و هزینه تعمیرش کمتر شود.
1) به DataSheet هر تراشه یا IC مراجعه کنید و بیشینه ولتاژ تغذیه اش را در آورید ، حالا به دو سر تغذیه تراشه یک زنر که یک محدوده پایینتر از این ولتاژ است قلع کنید (کاتد دیود به سر Vcc+ و سر دیگر به GND) . با این کار زنر فدا میشود و تراشه نمیسوزد و هزینه تعمیر کاهش می یابد. معمولا زنر اتصال کوتاه میکند. برای تمام تراشه ها مفید است.
:bomba:نمونه : فرض ولتاژ بیشینه تغذیه تراشه 40 ولت ( شبیه TL494) باشد یک زنر 33 تا 36 ولت 5%، به دو سر تغذیه تراشه وصل میکنیم (البته خود تراشه نباید در بیش از این ولتاژ 33ولت کار کند مگر اینکه طراح انتحاری باشد). بهتر است که از زنر های 1 تا 3 وات و ۵ % خطا بهره بگیرید.
2) خازن الکترولیتی نو و با دمای بیشینه پیشین که معمولا 105 یا 125 درجه سانتیگراد است، جایگزین کنید و گرنه دستگاه زمان خرابی دوباره اش زود فرا میرسد.
3) در جایگزینی خازن دقت کنید خازنهای با ESR برابر و کمتر جایگزین شود. ESR مقاومت درونی سری خازن است.
4) خازنهای دراز و ایستاده هم ESR کمتر دارند و هم خنکتر کار میکنند چون سطح تماس بیشتری با بیرون دارند. بهتره از آنها بهره بگیری.( در مورد دو خازن هم ظرفیت و هم ولتاژ درست است). از خازنهای فشرده و کوتوله که دارند رایج میشوند بهره نگیرید.
5) به دو سر خازنهای صافی خروجی 5 و 3.3 و 12 ولت (هر خط یک تا دو تا خازن دارد) هم میتوانید یک خازن در محدوده 100 تا 470 نانو پلیستر یا مایلار یا سرامیک با هرکدام بندید تا نویز خروجی کاهش یابد و عمر خازنهای الکترولیتی موازی با خودش را افزایش دهد.
6) در بسیاری آزمایشها که در وب دیدم ، خازن با یک بازه ی بالاتر ولتاژ و همان ظرفیت ، از یک سازنده باعث افزایش ده درصدی عمر خازن میشود. مانند اینکه به جای 1000u/16v از 1000u/25v از هان سری سازنده بهره بگیریم یا به جای 200 ولت نوع 250 ولت بگذاریم.
7) در گرماکِش یا HeatSink اگر عایق از نوع پلیمر یا تفلون که معمولا خاکستری یا صورتی است داشت آنرا محکمتر ببندید چون با گرما و مرور زمان تفلون کمی شُلتر میشود.
8) به کمر خازنهای الکترولیتی بزرگ میتوانید چسبهای تفلون یا چسبهایی که دمای تحملشان بیش از 130 درجه سانتیگراد بزنید تا گرماکِش شود چون بیشترین دما در کمر و میانه ی بلندی خازن درست میشود. برخی شرکتها چسبهای سفید یا بیرنگی روی خازن و سیم پیچها ریخته اند که همین کار را میکنند.
9) در انتهای بستن دستگاه تغذیه، سیمها یک دسته باشند که با بست یا نخ کلفت میتوانید این کار را بکنید تا جریان هوا خوب جابجا شود. سیمها به قطعاتیکه گرما زیادی درست میکنند نچسبند. همچنین محل لحیم کاریها بررسی کنید تا اتصالی نباشد و یا خرده قلعی به بُرد چسبیده باشد که باعث خرابی بیشتر شود.