آی پی امداد
abtahi

تجربیات: بوق موتورسیکلت بدون باطری

ratler

کاربر
2013-05-26
3
3
بله با گاز دادن صدا یکم بیشتر میشه
یک خازن 25ولت 2200میکرو فاراد
پیچ پشت بوق رو هم تنظیم کردم
ایا اگه مستقیم از خود سیم زرد که از بوبین میاد یه سیم بهش وصل کنم بیارم برای بوق صداش بیشتر نمیشه ؟
بجای اینکه از سیم قبلی خود بوق وصل کنم ؟
درود

کی ادعا کرده قدرت بوق بیشتر میشه ؟
آیا درجا یعنی با گاز کم صدا ضعیفه یا با گاز زیاد هم صدای بوق ضعیفه ؟
چه خازنی استفاده کردی؟
ضمنا پشت بوق یک پیچ تنظیم صدا داره باید تنظیم کنی.

سپاس
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
بله با گاز دادن صدا یکم بیشتر میشه
یک خازن 25ولت 2200میکرو فاراد
پیچ پشت بوق رو هم تنظیم کردم
ایا اگه مستقیم از خود سیم زرد که از بوبین میاد یه سیم بهش وصل کنم بیارم برای بوق صداش بیشتر نمیشه ؟
بجای اینکه از سیم قبلی خود بوق وصل کنم ؟

درود

کجا گفتم از سیم بوق استفاده کن؟
باید در کاسه چراغ جلو سیم حامل ولتاژ مثبت که به کلید چراغ ها متصل شده و از دینام تامین میشه پیدا کنی و استفاده کنی که مفصلا توضیح دادم
ولتمتر را به دو سر خازن متصل کن حالا هر سیمی که استفاده کنی و ولتمتر ولتاژ بیشتری نشون بده همون خوبه.
ولی با توضیحات مفصلی که دادم نیاز به تست نداری و باید بسرعت درستش کنی.

ضمنا ۲۲۰۰ میکرو کمه و دو تا خازن ۲۲۰۰ میکرو ۵۰ ولت دیگه باهاش موازی کن و هرچه تعداد خازن موازی بیشتر باشه بهتره.

اگه بخوای درجا بوق قوی بزنه باید بی جهت هزینه بیشتری تحمل کنی چون درجا و بدون گاز ، نیازی به بوق قوی نداری.
با یکدونه خازن ، بخوای بوق ممتد بزنی ، یک بوق قوی میزنه و ضعیف میشه و باید تک تک بوق بزنی ولی با افزایش تعداد یا ظرفیت خازن درست میشه.

در ضمن احتمال صدمه خازن ۲۵ ولتی زیاده و باید ۵۰ ولتی باشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ratler

ratler

کاربر
2013-05-26
3
3
درود
ممنون متوجه شدم
با سپاس فراوان از شما
درود

کجا گفتم از سیم بوق استفاده کن؟
باید در کاسه چراغ جلو سیم حامل ولتاژ مثبت که به کلید چراغ ها متصل شده و از دینام تامین میشه پیدا کنی و استفاده کنی که مفصلا توضیح دادم
ولتمتر را به دو سر خازن متصل کن حالا هر سیمی که استفاده کنی و ولتمتر ولتاژ بیشتری نشون بده همون خوبه.
ولی با توضیحات مفصلی که دادم نیاز به تست نداری و باید بسرعت درستش کنی.

ضمنا ۲۲۰۰ میکرو کمه و دو تا خازن ۲۲۰۰ میکرو ۵۰ ولت دیگه باهاش موازی کن و هرچه تعداد خازن موازی بیشتر باشه بهتره.

اگه بخوای درجا بوق قوی بزنه باید بی جهت هزینه بیشتری تحمل کنی چون درجا و بدون گاز ، نیازی به بوق قوی نداری.
با یکدونه خازن ، بخوای بوق ممتد بزنی ، یک بوق قوی میزنه و ضعیف میشه و باید تک تک بوق بزنی ولی با افزایش تعداد یا ظرفیت خازن درست میشه.

در ضمن احتمال صدمه خازن ۲۵ ولتی زیاده و باید ۵۰ ولتی باشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

bardian

کاربر vip
کاربر
2009-01-25
14
24
درود
ممنون متوجه شدم
با سپاس فراوان از شما

سلام یک قطعه که نمی دانم خازن یا ... به قیمت ۲۰ هزار تومان از لوازم موتوری گرفتم و بجای باطری استفاده کردم موقع روشن بودن موتور چراغ راهنما کار می کنه بوق هم با صدای معمولی کارمی دهد ولی اثری روی چراغ جلو ندارد
 

badboy33

کاربر vip
کاربر
2018-03-16
36
20
سلام یک قطعه که نمی دانم خازن یا ... به قیمت ۲۰ هزار تومان از لوازم موتوری گرفتم و بجای باطری استفاده کردم موقع روشن بودن موتور چراغ راهنما کار می کنه بوق هم با صدای معمولی کارمی دهد ولی اثری روی چراغ جلو ندارد

دوست عزیز اون قطعه احتمالا جایگزین باتری هست که توش دوتا خازنه و چیز خاصی نیست
و این موضوع که میگید چراغ جلو فرقی نمیکنه
بوبین موتور سیکلت جریان متناوب(ac) تولید میکنه (ولتاژ بالای ۵۰ ولت در دورهای بالا)
و از طرفی برای استفاده اکثر ادوات برقی جریان مستقیم مورد نیاز هست(dc) و اینکه ولتاژ ثابت نیست در دور های متفاوت قطعه ای در موتور سیکلت ها وجود داره بنام شارژ کن باتری(رکتیفایر) که متشکل از رگلاتور و یکسو کننده جریان هست(زیر باک قرار داره با بدنه ی هیت سینک مانند)
حالا نمیدونم دلیل چیه ولی چراغ جلو رو مستقیم از بوبین میگیرن بعضا، که خب میشه جریان متناوب، ولی برای بوق و راهنما و اینا احتمالا موتور شما از خروجی های شارژ کن استفاده شده که توی مدار جریان مستقیم هستش
خازن شما بعد از شارژ کن قرار داره(در اصل موازی با شارژ کن) و فقط برای ادواتی که از اون قسمت جریان گرفته باشن کاربرد داره
حالا نمیتونم زیاد راهنمایی دقیق کنم ولی بصورت کلی
سیم زرد خروجی بویین و حامل جریان متناوبه
سیم مشکی(یا قرمز بعد از سوییچ) حامل جریان مستقیم
تو باید سیم های ماهیچه چراغ رو پیدا کنی و ببینی اگه از روی سیم زرد گرفته شده سیم زرد رو ازش قطع کنی و بجاش به سیم مشکی(یا قرمز) وصل کنی که مشکلت حل میشه
البته من که دارم اینطوری میگم یکبار سیم کشی موتور رو به اتیش کشوندم و بعدشم کم کم تونستم یاد بگیرم برای همین میگم زیاد به راهنمایی اکتفا نکن و اگه زیاد سر رشته نداری ببر پیش مکانیک

راستی برای اینکه خازن چراغ جلوت هم ساپورت کنه به خازن با ظرفیت بالاتری نیاز داری
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
74
133
منزل
با این اوصاف اگه بخوایم اصول رو هم رعاید کنیم وقتی سیم سفید در دور پایین موتور ۱۷ ولت رو میدع که با دی سی کردن نزدیک به ۲۴ میرسه پس میشه تعداد دور رو کم کرد و ولتاژ رو اورد حدود ۱۰ ولت که امپر بیشتری بهمون بده که با دی سی کردن مثلا بشه ۱۲ و جریان بیشتر و قضیه رگولاتور خب مشکلی نیست نهایت استفاده لامپ ۳ امپره که میشه اوکی کرد بیشتر حرفم این بود بتونم جریان بیشتری بگیرم
ازون طرف از بوبین یه سیم زرد میاد ولتاژش یکم کمتر از سیم سفید هست ایا میشه با دوتا دیود اینارو بهم وصل کنیم و جریان بیشتری بگیریم؟ ؟ و اسیبی به بوبین نزنه؟
دقیقا هم مشکل همینجاست در این زمینه برق موتور سیکلت مخصوصا بوبین ، کسی اطلاعات کامل و دقیق نداره

سلام
احتمالآ پست ها رو از اول و کامل نخوندی یا دقت نکردی
چون بوبین موتور سیستم cdi رو توضیح دادم
بوبین موتور هندا ۶تا سیم داره
سبز خط قرمز از فشنگی خلاصی برای لامپ سبز خلاصی صفحه کیلومتره
آبی خط سفید مال پیکاپ بالای فلایول کاسه بوبین هست که درواقع یجور سنسوره هربار زائده کاسه بوبین از زیرش رد میشه یه پالس میفرسته به ترانزیستور و تایم جرقه شمع تنظیم میشه
مشکی خط قرمز مال سیم پیچ بزرگه بوبینه که برق جرقه شمع و تامین میکنه
بوبین موتور ۷ تا سیم پیچ داره
یکیش از همه بزرگتره سیم خیلی نازک 0.10 mm حدود ۲۰۰۰ دوره که برق ۳۵۰ تا ۴۰۰ ولت تولید میکنه برای جرقه شمع که تو کویل به ۸ الی ۹ هزار ولت تبدیل میشه
میمونه ۳تا سیم سبز زرد سفید
سبز اتصال بدنه و سیم منفیه
۱۹ متر سیم لاکی حرارتی سایز 0.55 الی 0.70 mm
از شاخه اول که همون سیم سبزهست یچیده میشه هر شاخه ۶۴ دور ادامه اش شاخه بعدی ولی خلاف جهت قبلی پیچیده میشه الی اخر که اخرش وصله به سیم سفید
از اخر شاخه ۵ که میره به شاخه ۶ یه انشعاب گرفته میشه که سیم زرده
خروجی سفید و زرد از هم جدا نیستن و دو نا سیم پیچ جداگانه نیستن که بتونی جریانها شو بهم وصل کنی بیشتر بشه
سفید همون زرده +۱ سیمپیچ بیشتر
برای شارزر که باید بیشتر باشه برای شارز باتری
هرچی سیم ضخیمتر باشه جریان و تولن بالاتر میره
هر چی تعداد دور بیشتر بشه ولناژ میره بالا

اما فضای قابل سیم پیچی کردن فری سایز نیست و محدوده
اگر ضخیمتر کنی تعداد دور سیم کم میشه و ولتاز میاد پایین
البته حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد جای خالی هست و میشه همون تعداد دور با سیم 0.9 الی ۱ میلی پیچید ولی بیشتر از این نمیشه و جریان ۱۵ الی۲۰ درصد بیشتر میشه که کاملا کافیه
در ضمن اگر چراغ جلو ضعیفهاحتمالا اتصالی داری تو سیم کشی وگرنه چزاع حلو باید خوب روشن بشه فقط بوق به کمک باتری نیاز داره
 

daniyal18

کاربر vip
کاربر
2022-11-26
430
252
29
Yazd
درود

بابت اظهار لطف شما بینهایت ممنون و سپاسگزارم
و بابت طرح موضوع که موجب شفافیت ابهامات احتمالی میشه بیشتر ممنون و مدیونم
اما اینکه تلویحا فرمودید عمده ترین ثمره شرح ماجراهای مورد اشاره ، تشویق خلاف و بی قانونی است به 3 دلیل صحیح نیست

1- همانطور که خودتون فرمودین ازآنجاکه ممکنه دوستانی به استناد نحوه نگارش و اطلاعاتم تصور کنن قلب پاکی دارم و بخوان ارزش خاصی برای حرفهای من قائل بشن و بدون تحقیق قبول کنن که مسئولیت بسیار سنگینی به دوشم میذاره لذا حقایقی را مطرح میکنم که مشخص بشه کسی نیستم که عرایضم بدون تحقیق قابل استفاده باشه تا بلکه مسئولیت کمتری متوجه من بشه

2- ماجراهای واقعی را آمیخته با طنز و غلو مطرح میکنم تا مطلب علمی بکمک جاذبه مطالب حاشیه ای به ذهن بشینه
اگه در پدیده های علمی و طبیعی دقت کنید قاعده و قانونی که در یک علم و رشته حاکمه در بقیه علوم و رشته ها هم حاکمه فقط باید شبیه سازی مناسبی بشه

مثلا این پدیده که فرکانس صوتی بسختی در فضا منتشر میشه و اگه با قدرت زیادی فریاد بزنید یا از قویترین بلندگو استفاده کنید نمیتونی صدا را به 200 کیلومتر اونطرف تر برسونی
اما فرکانس بالا براحتی در فضا مسافرت میکنه و بزودی مستهلک نمیشه و لذا میتونیم فرکانس صدا را روی فرکانس بالا سوار کنیم و نه تنها به مسافت 200 کیلومتری بلکه به کرات دیگه هم بفرستیم

حالا با استفاده از این پدیده ، مطالب خسته کننده علمی که موجب کسالت و خمیازه انسان میشه و دافعه داره اگه سوار موضوع جذابی بشه براحنی در ذهن نفوذ میکنه و موندگار میشه و بسرعت در تمام دنیا مطرح میشه
لذا هدف دوم من اینه که باید جاذبه ای در دستم باشه تا بتونم مطالب ناچسب را به ذهن مخاطب ارسال کنم و بچسبونم
فلذا اگه اتو کشیده باشم و از خلاف و خطا و شیطنت های جوانی صرفنظر کنم دیگه مطلب جذابی توی دستم نمی مونه که به مقصودم برسم

3- همانطور که عرض کردم هدف از اجرای قوانین ، استیفای حقوق افراد و پیشگیری از بی نظمی است بنابرین اگر من برخلاف قوانین مصوبه عمل کنم و حقی را ضایع نکنم و موجب بی نظمی هم نشم هیچگونه اشکالی از نظر شرعی و حتی از نظر قانونی نداره هرچند ظاهر ماجرا حاکی از جرم و خلاف و مخالفت با قانون باشه .
چنانکه اتفاقا حقیقت فوق در بسیاری از مواد قانونی هم منظور شده
یعنی کسی که طبق تعریف جعل مرتکب جعل شده ولی قصد و نیت انسانی داشته چنین جعلی نه تنها مستحق مجازات نیست بلکه غالبا سزاوار پاداش هم میشه

روزی در حضور یکی از قضات محترم همین موضوع را مطرح کردم و به قاضی مربوطه گفتم بزرگترین و بیشترین جرائم در دادگستری اتفاق می افته
گفت اگه نتونی ثابت کنی میدونی مرتکب جرم سنگینی شدی ؟

گفتم اگه اجازه بدین اتفاقا همین الان ندید ، جرائم خود شما را ثابت میکنم و لذا درحالیکه با چشمانش شلاقم میزد گفتم
طبق قانون جناب دادستان یا نماینده دادستان موظف به حضور در جلسات دادگاهه . درسته ؟

اما بسیار بندرت در جلسات حاضر میشن و در 99 درصد جلسات حضور ندارن که عدم حضورشون تخلفه
و اینکه بواسطه اجرای صوری قانون چندین روز بعد ، صورتجلسات دادگاه را بتاریخ روز جلسه ( یعنی بتاریخ جعلی چند روز قبل ) امضاء میکنن مرتکب جعل تاریخ شدن که در تمام دادگستری ها بسیار عادی و مرسومه
و اینکه اساسا در جلسه حضور نداشتن و بعنوان اجرای صوری قانون امضا میکنن مرتکب جعل سند شدن

و اتفاقا جملگی بزرگان از جمله مسئولین برجسته میدونن که اینگونه جعلیات هر روز اتفاق می افته و کسی هم تنبیه و مجازات نمیشه چرا ؟
چون مقاصد سوء مورد هدف نبوده و بدلیل کمبود پرسنل ناگزیر به سند سازی و جعل سند و جعل تاریخ جهت اجرای صوری قانون هستند و چه بسا در صورت اجرای واقعی قانون بسیاری از پرونده ها پس از فوت طرفین دعوی رسیدگی بشه که ثمر چندانی نداره

بنابرین در مواردی دور زدن قانون و ارتکاب اینگونه جرائم نه تنها اشکالی نداره بلکه ضروری و عین ثوابه
قاضی مربوطه باشنیدن دلایلم با لبخند خشم آلودی از کرسی اتهام زنی پایین آمد و گفت حواست خوب جمع است .

از طرفی اگه رعایت هر قانونی در هر شرایطی واجب بود دور زدن علنی قوانین بین المللی توسط مسئولین محترم بعنوان افتخار بزرگی محسوب نمیشد و لااقل قانون را یواشکی دور میزدن که بدآموزی نداشته باشه
بنابرین اگه من بتونم قانون چراغ قرمز را بشکلی دور بزنم که تصادفی حادث نشه و حقی تضییع نشه و نه تنها ترافیکی ایجاد نکنه بلکه موجب رقیق و روان تر شدن ترافیک هم بشه کوچکترین اشکال شرعی و حتی قانونی نداره

اما پلیس که نمیدونه هدف و نیتم چیه و میخواد قانون راهنمایی یا قانون چایی رو اعمال کنه منم وظیفه دارم دم به تله ندم خصوصا که اگه اعمال قانون چایی مورد نظرش باشه به هدف و نیت کسی هم کاری نداره و اگه بیمار رو به موت هم داشته باشی از فوت بیمار ناشی از توقف و توقیف هم ابایی نداره و به هر قیمتی پول چایی میخواد .

مضافا که همیشه در شرح ماجراها تاکید میکنم که من با هشیاری غیرعادی رانندگی میکنم و غالبا توصیه میکنم کسی اینکارو نکنه لذا درحالیکه افراد ناشناس با مشاهده نوع رانندگی حدس میزنن روزی 10 بار تصادف میکنم اما در طول عمرم بگونه ای همه جوانب و بدترین احتمالات و شرایط را در نظر گرفتم که با وجود سرعت و شتاب زیاد تابحال تصادف قابل ملاحظه ای نکردم و البته که خلاصه ممکنه تصادف کنم اما بدلایل محرز و بدیهی ، بسیار بسیار کمتر از دیگران

خب این کجاش بده که آدم با دور زدن مقررات چراغ قرمز ، احتمال تصادف را کمتر کنه حقی را هم ضایع نکنه و به روان شدن ترافیک هم کمک کنه
بنابمراتب این موضوع که رعایت قانون در هر شرایطی واجبه بنظر من و به عمل مسئولین محترم صحیح نیست اما رعایت قانون در شرایط عادی و برای افراد عادی لازمه
البته از این حیث حق با شماست که ممکنه بشکل نادرستی تقلید بشه اما سودی که بابت طرح موضوع مطرح میشه خیلی بیشتر از زیانی است که ممکنه بواسطه تقلید نادرست اتفاق بیافته.
اساسا هیچ عمل صالحی وجود نداره که فاقد ضرر باشه حتی نماز و عبادت هم در مواردی موجب گمراهی عده ای میشه ولی اگه نماز و عبادت ظاهری کلاهبردار موجب فریب خوردن سوژه و زیان و خسارت عده ای میشه نباید نماز و عبادت را تعطیل کنیم بلکه باید زیان و خسارت ناچیز عمل صالح را در قبال منافع کلان آن پذیرفت .

و فرمودی :


اما متاسفانه زندگی من اقیانوسی از این ماجراهاست که البته دلیل داره و دلیلش اینه که دیوارک کوتاه من دیوار بلند و مستحکم دژ غیر قابل نفوذی بنظر میرسه و لذا هر بی عرضه ای بخواد جلال و جبروتی از خودش بنمایش بذاره ساده ترین راه اینه که از دیوارک من و امثال من بالا بره و تاراج کنه و جار بزنه من از برج و باروی فلانی بالا رفتم و صد البته که نهایتا به عقوبت سختی گرفتار میشه و در مورد ماجراهای من تابحال کسی از قلم نیافتاده و جملگی در همین دنیا به کیفر لازم رسیدن .

لذا داستانی که بسیار به اختصار در پست 11 عرض کردم یکی از موارد بیشماریست که برای من اتفاق افتاده و مستندات محکم و غیرقابل انکار آنها را دراختیار دارم.

بابت اظهار لطف و همدردی شما سپاسگزارم




درود باز هم راه کار عالی در این گرونی و هر کی به هر کی انشاا خدا نگهدارتون باشه
من موقع خواندن مطالبتون شستم دل میزنه این همه نویسه صبرو شکیبایی برا پاسخ تحسین انسانی کافی نیست براش انشاا پرودگار هوادارتون باشه همینطور که شما هوای بنده هاشو داری
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام من میخوام بدونم اگه بوق شیپوری رو با رله وصل کنم بدون باتری آیا جواب میده یا نه؟

درود

برای بوقی که به جریان بیشتر از بوق خودش نیاز داره با مشکل مواجه میشی و باید از خازن‌های بیشتری استفاده کنید.

توصیه میکنم وقت خود را صرف این هدف نکنید.

سپاس
 

amirmohamd

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2020-02-10
24
19
سلام و درود
من یکجا دیدم که با استفاده از شش تا خازن 4700 50 ولت
بجای باتری موتور بسته بود و اینکه موتور استارتی هم بود
موتور رو روشن می‌کرد یعنی کار باتری رو انجام می‌داد
خواستم بدونم این عملکردش هم واقعی هست؟
خودم امتحان کردم جواب نداد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال
بالا