آی پی امداد
abtahi

تجربیات: بوق موتورسیکلت بدون باطری

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام

اخیرا که بدلایلی ناگزیر به تهیه و استفاده از موتور سیکلت شدم یکدستگاه موتور سیکلت هوندا تهیه کردم و با توجه به هزینه خرید مستمر باطری و مشکلات نگهداری و دردسر مراقبت از باطری که قابل توجه است بدوا از طریق تعمیرکاران و فروشندگان مربوطه تحقیق کردم که آیا تاکنون راهکاری برای استفاده از بوق بدون باطری پیش بینی شده یا نه ؟

که جملگی متفق القول اعلام کردند راهکاری وجود نداره و باید از باطری استفاده کرد.
باین ترتیب در زمان کوتاهی با چند تست ساده و نهایتا با استفاده از یک دیود و خازن مشکل فوق رفع شد و حدود یکسال است از این شیوه با کیفیتی بالاتر از باطری استفاده میکنم که تقدیم آن بشرح زیر خالی از لطف نیست

1- در کاسه چراغ جلو سیم حامل ولتاژ مثبت که به کلید چراغ ها متصل شده و از دینام تامین میشه پیدا کنید
2- سپس آند یک دیود را به آن متصل کنید ( من از 1N4007 استفاده کردم ولی آمپر بالاتر بهتره )
3- سپس کاتد دیود را به مثبت خازن ( 2200 میکرو 50 ولت) و پایه منفی خازن را به بدنه متصل کنید
4- پایه مثبت بوف را از مدار قبلی قطع کرده و به پایه مثبت خازن متصل کنید و تمام .

باین ترتیب بنا به تایید متخصصین و تعمیرکاران مربوطه ، کیفیت و شدت صدای بوق خیلی خیلی بهتر از حالتی است که از باطری استفاده کنید.

البته با توجه به سادگی این شیوه باورم نمیشه که تابحال کسی از این شیوه استفاده نکرده باشه ولی ازآنجاکه چند ماه بدون بوق جستجو کردم و پیشنهادی ندیدم و وسیله بدون بوق قابل تحمل نیست و بروز حوادث را تقویت میکنه لذا اگرچه مدار قابلی نیست و بسیار پیش پا افتاده است اما بسیار مفید است و شاید تاثیری در پیشگیری از حوادث احتمالی داشته باشه.

سوال :
وظیفه این دیود و خازن چیست ؟

سپاس
 

imen_g_sh

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
سلام استاد
قبل از جواب سوال: آیا زمان استفاده از بوق ممتد صدا ضعیف تر نمیشود یا صدا نوسان ندارد؟؟؟
یا با گاز بیشتر(دور موتور بالاتر)وگاز کمتر (دور موتور پایین تر) صدا تغییر ندارد و ثابت است؟؟
استاد عزیزم تعمیر کاران و سیم کشها با قطعات الکترونیک آشنایی ندارند و تا نبینند و کپی برداری کنند هم یاد نمیگیرند مگر د رالکترونیک سر رشته ای داشته باشند
دیود نقش یکسو کننده رو داره یعنی نیم سیکل از برق دینام رو حذف میکنه و خازن هم که علاوه بر صافی کار همون باطری و تهیه جریان لازم ونسبتا یکسان رو بار بوق انجام میده و البته ظرفیت خازن باید متناسب با توان بوق انتخاب بشه و بنظرم هرچی ظرفیتش بیشتر باشه بهتره
استاد اگه جواب درسته میان ترممو کامل بدید:thanx:
خیلی چیزای بسیار ساده تا آدم کارش بهشون گیر نکنه به فکرش نمیفته درسته؟؟؟؟؟
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام استاد
قبل از جواب سوال: آیا زمان استفاده از بوق ممتد صدا ضعیف تر نمیشود یا صدا نوسان ندارد؟؟؟
یا با گاز بیشتر(دور موتور بالاتر)وگاز کمتر (دور موتور پایین تر) صدا تغییر ندارد و ثابت است؟؟
استاد عزیزم تعمیر کاران و سیم کشها با قطعات الکترونیک آشنایی ندارند و تا نبینند و کپی برداری کنند هم یاد نمیگیرند مگر د رالکترونیک سر رشته ای داشته باشند
دیود نقش یکسو کننده رو داره یعنی نیم سیکل از برق دینام رو حذف میکنه و خازن هم که علاوه بر صافی کار همون باطری و تهیه جریان لازم ونسبتا یکسان رو بار بوق انجام میده و البته ظرفیت خازن باید متناسب با توان بوق انتخاب بشه و بنظرم هرچی ظرفیتش بیشتر باشه بهتره
استاد اگه جواب درسته میان ترممو کامل بدید:thanx:
خیلی چیزای بسیار ساده تا آدم کارش بهشون گیر نکنه به فکرش نمیفته درسته؟؟؟؟؟

سلام

آفرین
بله کاملا درست پیش بینی فرمودید که
با گاز دادن ولتاژ خازن بالا میره و صدای بوق با حداقل گاز و یا با استفاده ممتد از آن ضعیف تر میشه اما حداقل گاز برای صدای طبیعی بوق کافیه و لذا با گاز بیشتر ولتاژ بالاتری تولید میشه و صدای بسیار قوی تر از معمول تولید میشه ( تقریبا مشابه شدت بوق اتومبیل )
اما ازآنجاکه بوق موتور صرفا شامل سیم پیچ است و بصورت مداوم استفاده نمیشه لذا قادر به تحمل جریان چندین برابر جریان نرمال است و لذا موجب بروز خسارت نمیشه و لذا نیازی به تثبیت کننده ولتاژ نداره.

و ازآنجاکه تست عملی روشنگر ضعف و قوت هر روشی است لذا پس از یکسال که خسارتی به آن وارد نشده و اطمینان کاملی نسبت به کارآیی و نقاط ضعف و قوت آن حاصل شد مطرح کردم بطوریکه کماکان با کیفیت اولیه انجام وظیفه میکند و موید کارایی این شیوه ساده است .

مضافا که من مطابق عادت و به دیگر دلایل از جمله قدرت مانور بالا و سرعت فرار از تصادف و غیره همواره از وسایل نقلیه با سرعت بالا ولی بسیار هوشیارانه استفاده میکنم و لذا چند برابر معمول از بوق استفاده میکنم.

و درست فرمودید که ذخیره انرژی و یکسوسازی یکی از وظایف خازن ها و دیودهاست اما به گمان من ولتاژ تولیدی دینام بصورت یکسو به لامپ ها هدایت میشه زیرا تصور میکنم برای شارژ باطری موتور هم از همین ولتاژ استفاده میشه

درهرصورت ولتاژ مورد نظر چه ac و چه dc باشه این دیود و خازن لازمه و با منظور دیگری پیش بینی کردم . چرا ؟
بابت پاسخ هوشمندانه و پیش بینی ضعف و قوت صدا بسیار سپاسگزارم.
 
آخرین ویرایش:

مسعود نصوحی

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
2009-02-22
913
5,892
مبارکه اصفهان
درود
با قرار دادن دیود، وقتی که خازن شارژ شد، ولتاژ اون در دیگر مدارات تخلیه نمیشه و مادامی که از بوق استفاده نکنیم، خازن تخلیه نشده و همیشه آماده استفاده هست.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود
با قرار دادن دیود، وقتی که خازن شارژ شد، ولتاژ اون در دیگر مدارات تخلیه نمیشه و مادامی که از بوق استفاده نکنیم، خازن تخلیه نشده و همیشه آماده استفاده هست.
آفرین

کاملا درسته
1- ازآنجاکه استفاده همزمان از برق دینام برای لامپ و غیره موجب کاهش ولتاژ شده و ولتاژ را برای بوق با گاز کم و چراغ روشن ناکافی میکنه لذا همانطور که دوست عزیز و ارجمندم جناب نصوحی فرمودند دیود در زمان استفاده از لامپ و غیره مانع تخلیه انرژی خازن میشه و مادامیکه از بوق استفاده نکردید تخلیه نمیشه

2- ازآنجاکه پیک ولتاژ بیشتر از مقدار موثر ولتاژ است لذا با استفاده از دیود و خازن همیشه ماکزیمم ولتاژ در خازن ذخیره میشه نه مقدار موثر
لذا هر زمان که بیشترین ولتاژ وجود داره در خازن ذخیره میشه و در مواقعی که ولتاژ کم است نیز صدای قابل توجهی داریم

البته بدیهی است در مواقعی که ولتاژ پایینه اگر از بوق بصورت مداوم و ممتد استفاده کنیم صدا ضعیف میشه ولی من حیث المجموع مدار موثر و مفیدی است و بهتر از باطری کارآیی داره

ضمنا اگرچه خازن 2200 میکرو کافی است اما برای استفاده از بوق در لحظاتی که گاز بسیار کم و لامپ روشن است و قصد استفاده از بوق در زمان طولانی تری داریم باید ظرفیت خازن را افزایش دهیم

بابت پاسخ صحیح شما بینهایت سپاس و تقدیر
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
سلام

اخیرا که بدلایلی ناگزیر به تهیه و استفاده از موتور سیکلت شدم یکدستگاه موتور سیکلت هوندا تهیه کردم و با توجه به هزینه خرید مستمر باطری و مشکلات نگهداری و دردسر مراقبت از باطری که قابل توجه است بدوا از طریق تعمیرکاران و فروشندگان مربوطه تحقیق کردم که آیا تاکنون راهکاری برای استفاده از بوق بدون باطری پیش بینی شده یا نه ؟

که جملگی متفق القول اعلام کردند راهکاری وجود نداره و باید از باطری استفاده کرد.
باین ترتیب در زمان کوتاهی با چند تست ساده و نهایتا با استفاده از یک دیود و خازن مشکل فوق رفع شد و حدود یکسال است از این شیوه با کیفیتی بالاتر از باطری استفاده میکنم که تقدیم آن بشرح زیر خالی از لطف نیست

1- در کاسه چراغ جلو سیم حامل ولتاژ مثبت که به کلید چراغ ها متصل شده و از دینام تامین میشه پیدا کنید
2- سپس آند یک دیود را به آن متصل کنید ( من از 1N4007 استفاده کردم ولی آمپر بالاتر بهتره )
3- سپس کاتد دیود را به مثبت خازن ( 2200 میکرو 50 ولت) و پایه منفی خازن را به بدنه متصل کنید
4- پایه مثبت بوف را از مدار قبلی قطع کرده و به پایه مثبت خازن متصل کنید و تمام .

باین ترتیب بنا به تایید متخصصین و تعمیرکاران مربوطه ، کیفیت و شدت صدای بوق خیلی خیلی بهتر از حالتی است که از باطری استفاده کنید.

البته با توجه به سادگی این شیوه باورم نمیشه که تابحال کسی از این شیوه استفاده نکرده باشه ولی ازآنجاکه چند ماه بدون بوق جستجو کردم و پیشنهادی ندیدم و وسیله بدون بوق قابل تحمل نیست و بروز حوادث را تقویت میکنه لذا اگرچه مدار قابلی نیست و بسیار پیش پا افتاده است اما بسیار مفید است و شاید تاثیری در پیشگیری از حوادث احتمالی داشته باشه.

سوال :
وظیفه این دیود و خازن چیست ؟

سپاس
با درود و سلام

استاد شد شما تو زمینه ای اطلاعات نداشته باشید !!!؟

این جریان بوق رو نه تنها تو شهر شما بلکه هیچ جای دیگه واسش تدبیری پیدا نکردن
مسلما تنها کسی که میتونست حلش کنه خود شما بودید که به نحو احسنت انجام دادید تشکر

استاد یه سوال

حالا مشکل بوق حل شد" آیا واسه راهنماها هم جواب میده
جالبه برق موتور که به این قوت لامپ جلو و خطر عقب رو روشن میکنه " عاجز از روشن نمودن راهنماهاست
حتی با وجود خاموشی چراغ جلو

اگه واسه راهنماها هم جواب بده دیگه معرکه میشه و باطری فروشا باید برن تعطیلات :24000000:

تشکر
 

Zirnevis

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2007-08-21
523
3,686
شیراز
سلام ممنون از شما
یکی از دوستان تعمیر کار موتور اومده بود شارژر زیر باک رو با قطعه ای بنام مگنت تعویض کرده بود و کلا باطری از مدار خارج شده بود و کل برق موتور رو همین قطعه تامین می کرد .
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با درود و سلام

استاد شد شما تو زمینه ای اطلاعات نداشته باشید !!!؟

این جریان بوق رو نه تنها تو شهر شما بلکه هیچ جای دیگه واسش تدبیری پیدا نکردن
مسلما تنها کسی که میتونست حلش کنه خود شما بودید که به نحو احسنت انجام دادید تشکر

استاد یه سوال

حالا مشکل بوق حل شد" آیا واسه راهنماها هم جواب میده
جالبه برق موتور که به این قوت لامپ جلو و خطر عقب رو روشن میکنه " عاجز از روشن نمودن راهنماهاست
حتی با وجود خاموشی چراغ جلو

اگه واسه راهنماها هم جواب بده دیگه معرکه میشه و باطری فروشا باید برن تعطیلات :24000000:

تشکر

سلام

لطف داری
برخلاف تصور عموم ازآنجاکه وسیله پرسرعت و پرشتاب (درصورت رانندگی هوشمندانه ) هیچوقت تصادف نمیکنه زیرا قدرت مانور زیادی داره و همه وسیله ها تابع اون هستند و اون تعیین کننده است و میتونه با اشاره فرمان موقعیت ها را تغییر بده و بسادگی از هر موقعیت تصادف فرار کنه

از سوی دیگر خودروهای پشت سرش هم ، هیچوقت بهش نمیرسند که ممانعتی برای وسایل پشت بوجود بیاره و تصادفی اتفاق بیافته و لذا وسیله ای که سرعت کمی داره اگه بدون توجه به وسایل پشت خود و بدون راهنما و بدون اطلاع آنها بپیچه قطعا عامل تصادف میشه .

از طرفی همه از وسیله پرسرعت میترسن و فرار میکنن و خودشونو جمع و جور میکنن و فکر زرنگی و سبقت از مغزشون میپره و اکثرا احساس میکننده راننده دیوونه شده ، فقط کافیه با بوق بگی سرعت منو ببینین و فکر خودتون باشین ( پیاده ها که سرعت منو می بینن میخکوب میشن )

بنابرین بدلایل فوق ، راهنما و آینه برای وسیله پر سرعت ، بی اثر و بی ثمره

لذا من هیچوقت از راهنما و آینه استفاده نکردم و نمیکنم چه با ماشین و چه با موتور

و معمولا چراغ قرمز هم برای من سبزه و حقیقتا تصور میکنم برای من خلاف نیست چون چراغ قرمز برای جلوگیری از تصادف و ترافیک پیش بینی شده و من تصادف نمیکنم و با عبور میلیمتری و بدون مزاحمت از چراغ قرمز ترافیک را سبک تر هم میکنم

بطوریکه افراد ناشناس و غریبه توی ماشین من بچه میندازن ولی دوستان و آشنایان که از روش و مهارتم مطلعند توی ماشینم تخت میخوابن چون باوجود سرعت زیاد که غالبا پلیس ها دنبالم میان و چیزی عایدشون نمیشه معذالک در طول عمرم یکبار هم تصادف نکردم

البته سرعت را توصیه نمیکنم زیرا تمهیداتی هم بکار می بندم و با فکر رانندگی میکنم

به هر صورت ازآنجاکه هیچوقت نیازی به راهنما نداشتم لذا در خصوص راهنما فکری نکردم اما قطعا بسادگی میشه از راهنما هم بدون باطری استفاده کرد

من در رانندگی نیاز شدیدی به بوق و ترمز خوب دارم و بدون بوق و ترمز ردیف ، نمیتونم رانندگی کنم چون باید مدام بوق بزنم تا با دیدن سرعتم ، حرکت قابل پیش بینی داشته باشن لذا بمحضی که ماشینم را تصاحب کردند و ناگزیر به خرید موتور شدم ، ازآنجاکه خرید و نگهداری باطری موتور مصیبته لذا بلافاصله این ضعف موتور را رفع کردم جوری که صدای بوق با این روش خیلی بیشتر از باطری و فوق ایده آل شده و حالا با بوق من بچه میندازن

سپاس
 
آخرین ویرایش:

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
و معمولا چراغ قرمز هم برای من سبزه و حقیقتا تصور میکنم برای من خلاف نیست چون چراغ قرمز برای جلوگیری از تصادف و ترافیک پیش بینی شده و من تصادف نمیکنم و با عبور میلیمتری و بدون مزاحمت از چراغ قرمز ترافیک را سبک تر هم میکنم
با سلام خدمت استاد غزال عزیز.
با توجه به اینکه شما دارای شأن و جایگاه ویژه ای در بین اعضای سایت هستید و شخصیتی بزرگ و قابل احترام و در نتیجه «الگوساز» هستید، آیا بیان چنین مطالبی از سوی شما موجب ترویج «بی توجهی به رعایت قانون» نخواهد شد؟
بنده به شخصه بسیار به شما علاقمندم و از دانشتان سودها برده ام اما از آنجا که مؤمن باید آیینه مؤمن باشد بیان این تذکر را لازم دیدم. امیدوارم جسارتم را ببخشید. کماکان دوستدار و ارادتمند شما هستم.
 
بالا