استاد غزال نه اینکه حوصله نداشته باشم.
متاسفانه درگیر امتحان های پایانترم هستم و اگه جنابعالی زحمت توضیحش رو بدید بی نهایت ممنونتون میشم
درود
ضمن تقدیر از سجاد عزیز که زحمت تست و اعلام نتیجه را تقبل فرمودند
اشکال همینجوری بوجود میاد که حاضر نیستیم با تست عملی هرگونه تردیدی را رفع کنیم
اگه عملا تست کنی دیگه دنبال توجیه تحلیل ناصحیح نمیری و زور الکی نمیزنی
اما اینجوری با تکیه بر اطلاعات ناقص تا ۱۰ سال دیگه هم از نظر ناصحیح دفاع میکنی
علی ایحال اثبات علمی به قرار زیر است
اولا کافیه جریان ۲ آمپر برای لامپ و ۱ آمپر برای ال ای دی فرض کنی و جریان دیودها رو حساب کنی که خواهی دید جریان معکوس هم از دیود عبور میکنه
البته مسیر جریانی که در نقشه جدید کشیدی مغایرتی با جریان معکوس دیود نداره
اما صرفنظر از موارد فوق و صرفنظر از تست عملی که اگه شما تست نکردی من بارها تست کردم و اصولا قبل از تست عملی ، هرگز تحلیلی را با قاطعیت مطرح نمیکنم اما صرفنظر از پاسخ عملی .
در تحلیل شما مسیر جریانی که با قلم قرمز ، برای شارژ c2 کشیدی درسته.
ولی در زمان دشارژ c2 و تحلیل و مسیری که در نقشه دشارژ مشخص فرمودید که طبق نظر شما ، حالتی که نقطه ۱ ورودی دارای ولتاژ مثبت و نقطه ۲ ورودی منفی باشه .
دراینصورت برای ولتاژ c1 دو حالت قابل تصوره.
۱_ ولتاژ c1 بزرگتر از ولتاژ ورودی ( ولتاژ ثانویه ترانس) یا مساوی باشه
دراینصورت ازآنجاکه ولتاژ دو سر c1 از طریق d1 و d4 به ولتاژ ورودی ( خروجی ترانس) متصله , لذا بدون کمترین تردیدی d1 وd4 متعلق به بریج خاموشند و لذا d1 خاموشه و مسیری که با قلم قرمز مشخص فرمودید در d1 مسدود میشه زیرا ولتاژ خازن c1 اجازه روشن شدن d1 را نمیده لذا مسیر شما در این حالت ناصحیح است
اما در حالت دوم
۲_ اگر ولتاژ c1 کوچکتر از ولتاژ ورودی ( ولتاژ ترانس) باشه.
دراینصورت لزوما هر دو d1 وd4 روشنند
درنتیجه بدلیل روشن بودن d4 پایه مثبت c2 از طریق R2 مستقیما به پایه مثبت c3 متصل میشه ( البته اگر از افت ولتاژ ناچیز دیود صرفنظر کنیم درغیراینصورت باید افت ناچیز دیود را منظور کنی ) و پایه منفی c2 از طریق d6 به پایه منفی c3 متصل میشه
لذا (با چشم پوشی از افت ولتاژ ناچیز R2و d6 و d4 ) درواقع c2 و c3 با هم موازیند و بنابرین جهت تخلیه c2 در c3 دلیلی نداره راه دورتری انتخاب کنه زیرا جریان الکتریکی ، ساده ترین و نزدیکترین راه را انتخاب میکنه و لذا مسیری که مشخص کردی ناصحیحه.
بخاطر داشته باش دیودی که روشن بشه دقیقا معادل باطری ۶/ ولتی است و لذا اختلاف ولتاژ کاتد و آند در دیود روشن فقط ۶/ ولته و میتونی چشم پوشی کنی و اتصال کوتاه محسوب کنی و گیر و گره شما اینجاست که اینو باور نداری ولی با تست ساده ای میتونی باور کنی و از تکرار اشتباه پیشگیری کنی
سپاس
مسیر قرمز مسیری است که شما در ه دو نقشه مشخص فرمودی و نظر شماست
و مسیر سبز و آبی را من در حالت دشارژ مشخص کردم که جهت دشارژ c2 مسیر سبز مسیر حرکت مثبت از c2 به c3 و مسیر آبی مسیر حرکت منفی از c2 به c3 است
البته در نقشه ای که شارژ c2را بدرستی مشخص فرمودی من مسیر دشارژ را مشخص کردم که باید در نقشه بعدی که شما دشارژ را مشخص فرمودی مشخص میکردم.