آی پی امداد
abtahi

امنیت شغلی در تعمیرات! (مطرح تجربیات)

mehdi kardouni

VIP+ افتخاری
کاربر
سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز
راستش این مطالبی که گفتین برام تازگی داشت و جالب بود، من تعمیرات صوتی و تصویری و در کنارش بردهای متفرقه هم انجام میدم، الانم اونقدر سرم شلوغه که تا یک ماه دیگه هم ورودی نداشته باشم هنوزم کارهای معوق تموم نمیشن، تعجب میکنم دوستانی که میگن خوب نیست، بقول اون دوستمون که به هرم تشبیه کردن، سعی کنید خودتونو برسونید به رده‌های بالا و یا حتی نوک هرم، اونموقع لذت این کار رو درک میکنید

درود

شلوغ بودن سر تعمیرکار به نظرم ملاک خوبی نباشد .یک تعمیرکار می تواند محدوده تعمیرات را از اسپیکر های شارژی ارزان و نصب فلش خور تا تعمیر و مهندسی معکوس بوردهای مورد استفاده در صنایع و دستگاههای های تک پزشکی و ابزار دقیق گسترده کند ، در این حالت سر تعمیرکار شلوغ می شود اما چند مسله مهم مطرح می شود :
1- پس از کسر هزینه های یک تعمیرکار ، چه حدود مبلغی دست وی را خواهد گرفت ؟
2- با چه میزان از آرامش روحی و روانی به این مبلغ رسیده ؟
3- وضعیت فعلی را چند سال می تواند ادامه دهد ؟
4-چقدر می تواند با محدود کردن گستره تعمیرات و حذف کارهای بی ارزش یا کم ارزش ، برای خود زمان بخرد یا به زمان تعمیرات لوازم گرانتر اضافه کند ؟ (صعود به نوک هرم تعمیرات)
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,874
26,060
درود دوباره ///دوستمون اقای محمد هادی درست میفرماییند سن که از حدود 40 بالاتر رفت کم کم مشکلات و عوارض این کار پیدا میشه و...من الان خودم حدود 44سالم و از سال 1367توی این کار بودم تا چند سال پیش هر قطعه smdرا بدون نیاز به لوپ و حتی هیتر تعویض میکردم زمانی که ویدیو vhsبود برخی ایسی های دستگاها نصب سطحی smdبود اون موقع دهه 70 هم هیتر و فلکس و....توی بازار نبود و من خودم بدون هیچ تجهیزاتی این ایسی ها را تعویض میکردم و برخی ویدیو ها واسه تایم کردن مکانیزم و...شاید ساعتها و روز ها وقت میگزاشتم و تجربه کسب میکردم .ولی الان با لوپ و ذره بین هم بد میتونم تعویض کنم ویک نکته البته اون موقع چیزی بنام اینترنت وجود نداشت که سرچ کنی و راه و روش و سرویس مانوئل هر دستگاهی را پیدا کنید مثلا برای یک نقشه تلویزیون که اون هم بس کپی گرفته بودن از روی نقشه عملا چیزی از نقشه باقی نمونده بود ولی باید منت 100 نفر را میکشیدی تا همین نقشه را بدن بهت یه کپی بگیری ...5شنبه جمعه ها هم به جای اینکه پیش خانواده باشم مجبور بودم بروم تهران جمهوری دنبال قطعه بگردم و هزار یک درد سر دیگه ....ولی الان دیگه به روغن سوزی افتادم ...کلا توشغل ما حدود 15 تا 20 سال اول اگر کاری تونستید بکنید هنر کردید بعدش دیگه نه حوصله دارید و نه شرایط بدنی بهتون اجازه میده
 
آخرین ویرایش:

javamobira

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-22
409
1,056
همدان کوی ولیعصر
با عرض سلام

موضوع این تایپیک خیلی مهم است واز اقا مهران بابت طرح این سوال متشکرم چون همفکری ونظرات متفاوت می تواند برای همه کمک وراهنمایی باشد همانطور که یک عیب تعمیراتی با راهنمایی در این انجمن مشکلات تعمیراتیمان بر طرف می شود این مبحث نیز می تواند در کلیات کارمان کمک باشد برای مثال از تجربیات بزرگان که سالهای سال است در این شغل و رشته کار میکنند استفاده کرد ویا تجربه بعضی از دوستان که با روش هایی توانسته اند رونق بهتری بدهند به کارشان چون همانطور که دوستان فرمودند امنیت شغلی یکی از مسائل ودغدغه های اصلی هر شغلی است ودر کشور وجامعه ما به دلایل اقتصادی این موضوع همیشه مهم بوده چون تنش های اقتصادی وتورم باعث شده که مشاغل ازاد بیشترین صدمات را از این وضع ببرد وشغل تمامی ما دوستان نیز جزوه شغل های ازاد محصوب می شود چندی بود (خارج از بحثی که در این انجمن مطرح شده) از دوستان وهمسایگان کسبه محل خود سوالاتی در مورد کار وضعیت کاریشان پرسیدم چه خدماتی وچه فروش اکثرانها اضحار داشتن که بازار دارای رکود است حتی کسانی که فروشنده بودند پس تا انجا که بنده پرسیدم بحث شغل ورشته ما نیست وخیلی ها از این وضیت اقتضادی ضرر دیده اند ولی هر شغلی می تواند هم سود ده باشد وهم ضرر ده بستگی به خیلی موضوعات داردکه نمی توان در یک پست همه انها را مطرح کرد ولی در کل بحث این موضوع که فقط شغل ورشته ما درامد کافی ندارد غلط است
 

majid parsa

VIP+ افتخاری
کاربر
2015-12-30
500
1,154
تهران
درود و وقت بخیر خدمت همکاران گرامی

موضوعی مهمی رو مطرح کردم که چندی است ذهنم را مشغول کرده و و عنوان اش راامینت شغلی انتخاب کردم!

امنیت شغلی یا job security

در ابتدای سخن در مورد اینکه امنیت شغلی چی هست کمی توضیح میدم و در ادامه، بحث اصلی که مربوط به مشکلات امنیت شغلی صنف تعمیرکاران الکترونیک است می پردازم و در آخر هم از شما همکاران می خواهم نظرات و تجربیات و راهکار های مقابله با این موضوع را بیان کنند

کلیه مشاغل همیشه نگران هستند کارشان را از دست بدهند و امنیت شغلی یعنی اینکه کار ثبات خود را داشته باشد.
براساس مطالعات، امنیت شغلی در دوره رونق اقتصادی بیشتر می‌شود و با رکورد اقتصادی از میزان آن کاسته می‌شود.
علاوه بر این وقتی حس امنیت دارم که بدانم برایم یک مسیر شغلی تعریف شده، مسیری که براساس آن می‌دانم ۶ ماه یا یک سال دیگر دقیقاً در چه نقطه‌ای ایستاده‌ام
باید بدانم که کارم از نظر روانی من را خسته نمی‌کند

مثلاً در جایی کار می‌کردم که اصلا امنیت روانی نداشتم و مدام به این فکر می‌کردم که آخرش قرار است برای من در اینجا چه اتفاقی بیافتد
امنیت شغلی باعث می‌شود سرکار خوب کار کنم و همیشه در فکر این نباشم که فردا آیا کار دارم یا نه. طبیعتا وقتی به این موضوع مدام فکر نمی‌کنی، راندمان کاریت هم بالا می‌رود.

اما امنیت شغلی در صنف تعمیرات الکترونیک
تجربیات 10 ساله خودم را به اشتراک میگذارم:
من تعمیرات برد های الکترونیکی دستگاه های (تجهیزات پزشکی، اینورتر، ECU و ...) را به صورت تخصصی انجام میدهم که سهم مراجعین همکاران (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) 80 درصد و 20 درصد هم سهم مراجعین مشتریان معمولی است که به تعمیرگاه من مراجعه می کنند!

مشکلی که من دارم این است مشتریان من که اغلب جز (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) هستند و هیچگونه دانشی از تعمیرات برد ندارند قبل از مراجعه به من از برد و قطعات عکس میگیرند و بعد تحویل من می دهند (بدون آنکه من متوجه شوم!)و بعد از تعمر برد قطعات تعویض شده را مشخص و دفعه بعد مراجعه به چنین ارور یا مشکلی خود اقدام به خریداری قطعه و تعویض قطعه می کنند، اگر دستگاه درست نشود دستگاه دستکاری شده توسط خودشان را برای تعمیر میاورند نزد من! متاسفانه قطعات الکترونیکی یا درقاب رزین ریخته شده قرار دارند یا سطح برد با چسب پلاستیک جهت عایق نمودن برد ریختند یا از لحاظ رنگ و مدل کاملا تعویض آنها قابل رویت است! و به دلیل ارزان بودن قطعات مشتری ریسک آن را میپذیرد که خود اقدام به تعمیر نماید!
متاسفانه تا کنون هیچ راه حلی صد در صدی برای آن نیافتم! تمام سعی و تلاش من در تعمیرات این است که بدون کوچکترین آسیبی به pcb یا ترک ها و یا شیوه لحیم کردن شرکتی با آماتور و استفاده از قلع مرغوب و شستشوی تمیز کردن سطح برد با مسواک و یا قرار دادن قطعه هم مدل و هم رنگ با قطعه خراب شده جهت جلوگیری از تشخیص مشتری از پیدا کردن قطعه معیوب استفاده کردم اما متاسفانه این موارد همیشه جواب نمیدهد!

به گفته یکی از همکاران از قطعات فابریک هم رنگ و مدل و با لحیم کاری شرکتی کار کن تا تشخیض ندهند اما همیشه قطعات هم رنگ و مدل استفاده شده در برد در بازار برای خریداری نیست و یا قاب رزین ریخته شده شرکتی کاملا مشخص است که کدام قسمت تعمیر شده است.
دوست دیگری می گفتند با سیم کشی های فیک و بی اثر بر روی برد و یا قلع روغن داربدون اینکه شسته شوی با تینر داشته باشد بر روی قطعات حساس مثل میکرو ها زده شود که در بازار نایاب است.

اما با رعایت تمام این موارد موفق نشده ام و همکاران بعد از مدتی حدودا یک ساله با متوجه شدن عیوب خود اقدام به تعمیرات میکنند و مراجعه آنها به من به صفر می رسد!
واقعا این موضوع روح و روان من را خرد کرده است که چرا تعمیر در هر شاخه ای که برد دارد حرکت می کنم پایدار نیست!
در تایپیکی مشابه که مربوط به امنیت شغلی در زمان اخذ شاگرد است اشاره شده است:
https://www.irantk.ir/threads/12234...اگرد-را-به-اشتراک-بگذارید?p=690861#post690861

1- آیا شما همکاران نیز همین مشکلات را دارید؟
2- شما چه چاره ای اندیشیده اید؟
سلام
دوست عزیز کل مدارو لحیم کاری آماتوری کن.جوری که هرکسی ببینه بگه کل مدار رو تعویض کرده.مخصوصا ایپرام ها و آی سی های بی ربط!!!و به هیچ عنوان کار دستخورده قبول نکنید،تا حدی زیادی مشکل برطرف میشه.
ولی عزیز دلتونو بزرگ کنید کل مشکلات حل میشه،روزی شما از جای دیگه میرسه،برداشتتون از موضوع رو به یه سمت دیگه ببرید.زمینه رو عوض کنید.این باعث پیشرفتتون میشه.
 

الماس صورتی

کاربر vip
کاربر
2019-12-23
53
94
سلام خدمت همه همکاران و دوست محترمی که این بحث رو پیش کشیده
دقیقا من هم بعنوان یه تعمیرکار برد الکترونیکی این مشکلاتون دیدم اما چاره ای که کرده ام دستکاری جاهای از برد است که به قطعه معیوب مربوط نیست
و برای اینکه در این بازار بتونیم رقابت کنیم و دست کسانی که در کار ما ها دستدرازی میکنن کوتاه کنیم تبلیغات کار خودمان به صاحب دستگاه معیوب هست تا اینکه خود مشتری به سراغمان بیاید تا از طریق یه رابط کار به ما برسه
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,874
26,060
با درود ///چند تا مطلب از دوستان خوندم که واقعا تعجب میکنم اخه اینکه شما کاری واسه همکار انجام بدید و قطعه را مخدوش کنید یا کاری کنید که طرف متوجه نشه روی برد چه تعمیری انجام دادی ....این چه کاری هستش؟؟؟شما وقتی قلق کار و روش تعمیر برد را بصورت علمی یاد گرفته باشد مطمئن باشید کسی که تخصص تعمیر برد را نداشته باشه نمیتونه از روی قطعات تعویضی متوجه بشه شما چه کاری روی برد انجام دادید حتی کتابش شما جزوه هم براش بنویسید نخواهد توانست برد تعمیر کنه (مثل کسی که میخواهد شنا یاد بگیره مطمئن باشید با نگاه کردن به کسی که شنا میکنه یا مطالعه کتاب اموزش نمیتونه شناگر بشه )....بهرحال به نظر من این کار درست و شایسته ای واسه یک استاد کار نیست و روزی رسان کس دیگه ای هستش ...من خودم برخی بردهای صنعتی و بردهای ماشین سنگین تعمیر میکنم ولی هیچ وقت کار گمراه کننده ای روی برد انجام نمیدم با مشتری هم طی میکنم که من کاری به این ندارم که چقدر لوازم مصرف میشه من به فرض مثال 100 میگیرم این برد را تعمیر میکنم اگر دستکاری شده باشه هم انجام نمیدم اگر کسی هم برات ارزونتر انجام میده ببر اونجا و....اگر هم همکار باشه همکارایی که با من کار میکنن اخلاق منو میشناسن و هیچ وقت کار دستکاری شده برام نمیارن و از نظر هزینه با قیمت خیلی مناسبتری نسبت به مشتری براشون انجام میدم و حتی اگر ایراد را بپرسه هم واقعیت و چگونگی تعمیر را براش توضیح میدم و هیچ ترسی ندارم که الان میره و این روش تعمیری را یاد میگیره و نون من اجر میشه .....اصلا و اصلا و....فکرتون همیشه مثبت باشه
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,874
26,060
یه مطلب دیگه هم عرض کنم خدمت همکاران گرامی اینکه ..هیچ وقت واسه اینکه مشتری را توجیه کنید که از اون دستمزد بیشتری بگیرید همکار دیگه خودتون را خراب نکنید حتی اگر با اون همکار دشمن باشید .البته خیلی عذر میخوام که این حرف را میزنم ولی این کار مثل ضرب المثل تف سربالا میمونه یعنی اگر کسی رو به هوا تف کنه برمیگره توی صورت خودش ..خیلی مواقع شده یک تلویزیون یا وسیله دیگه از تعمیرگاه یکی از همکارا تعمیر نمیشه به هر دلیل و مشتری مجبور میشه اون وسیله را پیش کس دیگه ای ببره با این حال خیلی از همکارا را من دیدم که شروع به جو سازی پشت سر همکار قبلی میکنن که این تعمیرکاری که قبلا دستگاه را باز کرده تخصص نداشته و یا خراب کاری کرده و....این کار خیلی مضمون و غیر اخلاقی هستش واسه اینکه بخواهید پول بیشتری از مشتری بگیرید همکار خودتون را خراب کنید همیشه فکرتون این باشه شاید یک روز یک کار برگشتی از شما پیش اون همکار برده بشه و ایشان هم همین کار را با شما انجام بده و....مطلب دیگه اینکه اگر مشتری وسیله ای واسه شما اورد که تعمیر کنه و. منصرف شد و یا به هر دلیل ترجیح داد وسیله را پیش شما تعمیر نکنه و به همکار دیگه بسپاره تا تعمیر کنه اصلا ناراحت نشید و...قبلا من مواردی را مشاهده میکردم که کار را از همکار دیگه پیش من میاوردن و متاسفانه ان همکار واسه اینکه دستگاه پیش اون تعمیر نشده بود مثلا خازن را پیچ میداد که یک عیب گنگ ایجاد کنه ولی من هیچ وقت به مشتری این موضوع را نمیگفتم و همکار خودم را خراب نمیکردم .در دهه های قبل هم یه چیزی توی دهن مشتری ها افتاده بود که اگر مثلا رادیو ضبط را بردم تعمیر لوازم اصلی را تعمیرکارا تعویض میکنن و...و این موضوع فقط چیزی بود که باعث ان فقط همکارا بودن که به این موضوع دامن میزدن ....این مطالب که خدمت دوستان عرض کردم همشون اگر رعایت کنیم باعث امنیت شغلی میشه و رعایت نکردنش باعث بد بینی مشتری نسبت به صنف تعمیرات صوتی تصویر میشه
 
آخرین ویرایش:

javamobira

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-22
409
1,056
همدان کوی ولیعصر
سلام به همکاران عزیز
همانطور که در پست قبلی گفتم بحث در مورد امنیت شغلی وراهکار وتجربه نظرات پیرامون این موضوع را نمی توان در
یک پست پاسخ داد برای همین خاطر بنده سعی می کنم در چند پست در این مورد بحث کنم یک موضوع در مورد امنیت این شغل باید بگم شغل ما مانند برخی دیگر از شغلهای دیگرباعث فرسایش جسمی وسلامت می شود که دو عضواصلی درگیر یعنی چشم وریه بیشترین اسیب رامی بینند بعد ستون فقرات ضعف اعصاب پا درد این موارد هم جزو اسیب های این شغل است که به مرور زمان خود را نشان می دهند به همین دلیل جواب بعضی اساتید که اگر 10الی 15 سال اول توانستی پیشرفتی داشته باشی که خوب است البته این بدان معنی نیست که در سالهای بعد نمی توان منظور این است که 90 درصد موفقیت ها در همان زمان ابتدای کار وجوانی است که یکی از دلایل اصلی ومهم ان همین فرسایش جسمی است که در اواخر کار وپا گذاشتن به میانسالی به سراغ ادم می اید بحث دیگر شوق وذوغ کار است ان هم اوایل کار ودر جوانی بیشتر است
البته بنده سن انچنانی ندارم وجزو دهه 60 هستم ولی فرسایش این کار سلامت ما را زوتر از موعد شامل شد به طوری که چون از قبل از دوره دبیرستان عینکی بودم و سالیان سال از عینک استفاده می کنم ضعف چشمانم بد تر شده البته به طور کل حدود 14 سال است که در این شغل ورشته فعالیت دارم واگر سالهای تحصیل در این رشته را هم به ان اضافه کنم که در ان سالها هم بر عکس دیگران بیشتر در بحث عملی بود تا تئوری می توان گفت 17 الی 18 سال است که دود قلع می خوریم البته بنده مدتی در کار مونتاژ بودم ومونتاژ کار یک کارگاه بودم که این امر باعث اسیب به ریه هایم هم شد ولی چون این موضوع به بیش از ده سال پیش بر می گردد اوضاع ریه هایم بهتر شد یادم است در ان زمان که به کار مونتاژ مشغول بودم چند بار ازحلق خونریزی داشتم که هیچ وقت دلیل ان را نفهمیدم و پیگیر انهم نشدم ولی خدای شکر در حال حاضر با اینکه اثرات ان هنوز مانده ولی نسبت به ان موقع مشکل ریه ام خیلی بهتر شده در کل منظور بنده این است که این شغل همانند بعضی از مشاغل فنی دیگر به سلامت اسیب میزند وباعث این میشود که درسنین بالاتر نتوان مانند جوانی فعالیت داشت
قصد دارم در یک پست دیگر راهکار هایی که برای افزایش بهر وری کار در نظر دارم با شما دوستان واساتید عزیز در میان بگذارم
با تشکر.
 

aryamon

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-10-25
1,560
3,344
سال81 . یکی بود برام استراگ میاورد و منم فلاش میکردم ای سی فلاش رو بدون عینک وغیره طوری جا می زدم با فابریکش مو نمی زد طرف برگشته بهم گفت که نشان تعمیر کار دیگه دادم تو اصلا اینو فلاش نکردی دیگه رشت باشی و حرف زور ماهم روم به دیوار دروغ گو ووو گذاشتمش بالای دیوار حالا نتیجه الان فلاش که جا می زنم یکم کجش می کنم چرا چون جامعه اینطور می خواد اگه همان لحظه و درکمنرین زمان دستگاه ووو درست کنی بدی دست مشتری مزدت رو کم می ده باید کمی توی اب نمک خواباند متاسفانه الانم چشمام ضعیف شده هرچقدر دراوردم خرج کنم چشم به حالت اول در نمیاید پس نتیجه این شغلی نیست که اینده دار باشه با پیشرفت تکنولوژی تا جوان هستید یا قیدشو بزنید یا که شغلی دیگه کناش دست پا بکنید سن به45 رسید دیگه نمی شه نه بدنی نیروند و چشمی تیز دارید که برگردید نظر شخصیه خودمه پشیمانم راه برگشت ندارم با این اوضاع بد طرف 3ساله تلویزیونشو نمیاد ببره ماشینش یه روز توی مکانیکی نمی مونه پس کار ما تعمیر وسایل مصرفیه . تشکر
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,187
11,583
سلام
از درد ودل ها وگلایه ها که بگذریم فعلا توی این شغل هستیم و باید مواردی را برای رونق بیشتر در نظر بگیریم:

در شهر های کوچک کاری که برای همکار انجام میدی به جای یک مشتری چند تا مشتری از دست میدی .چون اونی را میشناسند که وسیله را ازش تحویل گرفته اند نه شما . ( مگر اینکه همکار از شهر بغلی باشه یا اینکه شهر بزرگ باشه )

یک مشتری خوب یک مشتری خوب دیگه میاره و یک مشتری بد قلق هم یکی مثل خودش میاره .( دوستان افراد مثل خودشون هستند) حالا اگر مشتری بد قلقی اومد لازم نیست برخوردبدی داشته باشید با یک جمله ساده مثل وسیله اش را ندارم یا کار من نیست بدون ناراحتی وسیله را پس بدید

یک کار خوب یک کار خوب به دنبال خودش میاره و بالعکس .یک اسپیکر را مشتری خواسته بود فلش خور کنه از سر رودربایستی نیمه کاره تحویل گرفتم تا چند وقت از این کارها برام می فرستاد گفتم تلویزیون تعمیر می کنم از این کارا قبول نمی کنم گفت از کی تا حالا تلویزیون درست می کنی؟!!! در صورتی که کار اصلی من همیشه تلویزیون بوده و همون موقع ده تا تلویزیون توی مغازه بود که اصلا نمی دید

کارهایی که زیاد از حد دستکاری شده را قبول نکنید .مثل مورد قبلی میشه . شروع می کنند هر کاری که همه خرابکاری ها روی اون انجام شده را براتون بیارند . چنین کارهایی وقتی درست شوند نمیشه به اندازه وقتی که گذاشته ای پول گرفت و وقتی درست نشوند همه خرابکاری های قبلی به گردن شما می افته


نامربوط ترین جملات احساسی بیشتر از چند ساعت بحث منطقی کاربرد داره

آنچه که خودم قبلا در نظر نمی گرفتم نقش احساسات و قبول احساسات طرف مقابل و طرز برخورد بود .مشتری که وسیله اون خراب شده ناراحته و این پول را می خواد از سر ناراحتی بده و پول زور می دونه.چنین موقعی همدردی خیلی به کار میاد. کافیه دو تا سه دقیقه باهاش گرم بگیری .آره دیگه وسیله ها آشغال شده .حالا تو چه موقعیتی هم خراب شده .بچه چه می دونه باباش با چه زحمتی پول در میاره و..... این همدردی باعث میشه مشتری حس بهتری پیدا کنه و ناراحتی اش تخلیه بشه و اونو سر شما نریزه. از جملاتی مثل خودت خراب کردی یا دستکاری کردید بپرهیزید و در مقابل بگید خراب شده و دستکاری شده ( فعل مجهول به کار ببرید) از این دست موارد که خیلی خیلی زیاده . خودتونو در کنار مشتری قرار بدید نه در مقابلش

ساعت کاری منظم و استراحت و تفریح کافی به بهبود کار و روحیه کمک می کنه . نه از کارتون بزنید و نه از استراحت و تفریح. ذهن خسته به کار نمیاد

کار بیشتر درآمد بیشتر نمیاره قرار نیست هر کاری را قبول کنید و قرار نیست همه کارها را شما انجام بدید

حدود هزینه را با مشتری هماهنگ کنید و اگر افزایش داشت حتما تلفن بزنید . بعد از آماده شدن هم با پیام یا تماس مشتری را از آماده بودن وسیله و هزینه آن مطلع کنید
 
آخرین ویرایش:
بالا