سلام
استاد تو کامیون شتاب رو داریم چون در حالتی که ما گاز رو مثلا" رو 100 تا داریم ماشین می خواد شتاب بگیره اما چرخ دندهها نمی زارن بیشتر از این مقدار تعیین شده و سرعت مقدار معینی میتونه داشته باشه حالا با یه دید دیگه مقاومت میللنگ وغیره نمیگذاره به محض خلاص کردن ماشین این مانع ها برداشته می شن و ماشین شتاب میگیره اما تو ترانس دیگه شتابی نیست که بشه در موردش صحبت کرد پس باید دنبال چیز دیگه ای باشیم
انرژی ذخیره شده در سلف باید باشه؟! درسته استاد؟
سلام
خیلی خیلی عالی گفتی
در مورد این آزمایش پاسخ شما کاملا دسته ولی در شرایط کاملتر بشرح زیر است
برای شکستن قفل درب منزل یا دروازه های بزرگ قطعا دیده اید که چند نفر ، استوانه آهنی سنگین و یا تنه درخت و امثالهم را با هم گرفته و از فاصله مناسبی بسمت درب میدوند و با سرعت به آن میکوبند
زیرا انرژی اجسام متناسب با وزن و سرعت افزایش می یابد
بنابرین کامیون با سرعت 100 دارای انرژی قابل توجهی است اما اگر عاملی بخواهد سرعتش را به 1000برساند میل لنگ و موتور و غیره قادر به تحمل آن نیست و مانع میشود ولی اگر بتوانیم از محدودیتهای منبع و عوامل انتقال انرژی و اصطکاک دیفرانسیل و گاردن و غیره آزادش کنیم سرعتش زیاد میشود
حالا اگر علاوه بر موارد فوق ، چند تن بار آنرا هم از دوشش برداریم به سرعت وحشتناکی میرسد
لذا هرچند در این آزمایش ، لامپ نئون ( بار) را قطع نکردیم و فقط محدودیت منبع ولتاژ را برداشتیم با ابن وجود دیدیم در زمان قطع ، ولتاژ بیشتری تولید کرد
آزمایش عجیب تر
بنابمراتب اگرچه بمیزان کافی با خطرات و اهمیت سلف آشنا شدیم بگونه ایکه سوالات دشوار هم منجر به پاسخ صحیح arshia hm عزیز میشود اما اگر کسی علاقمند به آزمایش عجیب تر است
فقط یک باطری و یک دیود و ترانس بزرگ مطابق شکل زیر مورد نیاز است تا بار کامیون را هم از دوشش برداریم
( هر ترانس بزرگتر از 200 وات عالی است مانند ترانس یخچال و یا ترانس افزاینده چند کیلو وات بعد از کنتور و ..)

یک ورودی ترانس را با یک دست و ورودی دیگر را با دست دیگر بگیرید و تا پایان آزمایش رها نکنید
سپس باطری را هم به ورودی متصل کنید که در اینحالت اتفاقی نمی افتد زیرا با هم موازی هستند و محال است ولتاژ باطری 12 ولتی حتی به 20 ولت برسد ولذا اجازه افزایش ولتاژ را به ورودی نمیدهد
حالا فقط باطری را قطع کنید و ببینید که ولتاژ بالایی تولید و موجب لرزش شدید شما میشود
تا اینجا مشابه آزمایش قبل تغییری در بار ندادیم و اصلا باری نداده بودیم که بار را قطع کنیم
اکنون دیود را مطابق شکل بالا با خروجی موازی کنید و آزمایش را تکرار کنید و ببینید در زمان قطع باطری ، جوری بریک میزنید که مایکل جکسون به گرد شما نمیرسد
زیرا در زمان وصل باطری دیود هم خروجی را اتصال کوتاه میکند و در زمان قطع ، دیود هم خاموش میشود و لذا هم باطری و هم بار (اتصال خروجی) قطع میشود
(
اگر بریک نزدید جهت دیود درست نیست و لذا دو سر دیود را جابجا کنید حتما میزنید )
بهمین علت در سلف های قابل توجه نباید بار آنها را ناگهانی قطع کرد مثلا در ترانس آمپرمتر فشار قوی در زمان تعمیر آمپرمتر یک مقاومت جایگزین آمپرمتر میکنند والا فورا میسوزد
سپاس