آی پی امداد
abtahi

سوال: از کار افتادن هیتر گرداک 952

اقای مهندس

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2011-08-02
533
2,463



سلام

عزیزم من احنمالا به اندازه سن شما کار کردم ولی خیلی از موارد رو نمیدونم
ندونستن بد نیست نپرسیدن و غرور مانع پیشرفته
من اطلاعاتی که ظرف یکسال اخیر در این انجمن گرفتم به اندازه اطلاعات فنی بقیه عمرم بوده

درهرصورت شما توجهی به عرایضم نمیکنید وگرنه عیب پیچیده ای نیست
من خازن c6 را c5 خوندم و چون یک خط درمیان و بسیار خلاصه و گنگ پاسخ داده بودید متوجه اشتباهم نشده بودم و در بخش نامرتبطی تمرکز کرده بودم .

1- با احتمال زیاد سنسور (بقول شما ترموستات) سالمه
جهت اطمینان از سلامت آن ببینید مقاومت سنسور هویه هم با حرارت و سرما شبیه این سنسور تغییر میکنه یعنی ببین حداقل و حداگثر مقاومت دو سنسور مشابه است یا نه

2- فیش CN19 را بگونه ای قطع کنید که ارتباط CN12 با کنتاکتهای رله قطع شود و ببینید رفتار دستگاه چه تغییری میکنه و سپس دوسر آزاد CN12 را با سیمی اتصال کوتاه کنید و تغییر حالت دستگاه را در این حالت هم گزارش کنید

چون ممکنه اتصال CN19 با رله مشکل داشته باشه و فیش CN19 خوب متصل نمیشه و یا کنتاکت رله خراب شده که با این آزمایش مشخص میشه ضمنا خرابی C5 هم بعید نیست

اگر موارد فوق نتیجه ای نداد بجای سنسور ، مقاومتهای حدود 2 و 3 ... الی 10 اهم بگذارید و در هر حالت تغییرات دستگاه را گزارش کنید

ضمنا تغییر مقادیر مدار باید بعد از کشف عیب و برپایه اصول علمی و تجربی باشه

سپاس
سلام
در مرحله اول از جناب اقای "غزال" تشکر میکنم چون واقعا برای حل مشکل ، این بزرگوار بسیار سهم بسزایی داشتند و از اولین تاپیک تا به نتیجه رسیدن همراهی کردن که جای تقدیر و تشکر داره .

دوست عزیز من منظور خاصی نداشتم و امیدوارم که ناراحت نشده باشید .

همانطور که قبلا گفتم :


ترمستات با مقامت R20 - که 470 اهم هست سری شده .من مقاومت رو به 400 اهم کاهش دادم تا ببیتم مشکل برطرف میشه یا نه .دستگاه برای یک روز خوب کار میکرد و اصلا خاموش و روشن نمیشد .ولی مجداد امروز باز خاموش و روشن میشه .

زمانیکه مقاومت 470 اهم رو به 400 کاهش دادم دستگاه درست شد و بدون هیچ مشکلی کار میکرد ولی روز بعد مجداد دستگاه معیبوب شد .که با بررسی مدار متوجه شدم سوکت مربوط به ترمستات یا (دماسنج )از جاش بیرون امده .که الان دستگاه بدون هیچ مشکلی کار میکنه . بنابراین با کاهش مقدار مقاومت R20 از 470 به 400 اهم .مشکل روشن و خاموش شدن دستگاه برطرف شد. بنابراین جهت اطلاع بیشتر این مطلب رو دوباره قرار میدم .


ترمستات در حالت عادی که دستگاه خاموش و المنت سرد هست 1.5 اهم هست که زمانیکه گرم میشه مقاومت تا 20 اهم هم افزایش می یابد ..جریان از این قرار هست که زمانیکه ترمستات گرم میشه؛؛ این گرما مقاومتش رو افرایش میده در این حالت نمایشگر دما هم بالا میره و زمانیکه ترمستات خنک میشه و مقدار اهمش کاهش میابد .در این حالت باعث خاموش شدن دستگاه میشه (زمانیکه دستگاه میخاد خاموش بشه مقدار اهم ترمستات بین 1.5تا 2 اهم هست)
ترمستات با مقامت R20 - که 470 اهم هست سری شده .من مقاومت رو به 400 اهم کاهش دادم تا ببیتم مشکل برطرف میشه یا نه .که بله دستگاه مشکلش حل شد


انشاله در اینده با همکاری دوست عزیزم جناب اقای "غزال" یه PDF در مورد
تعمیر دستگاه هیتر گرداک همراه با دیتاشیت قطعات و عکس های از مدار و مشکلات و رفع عیب قرار خواهیم داد .و از همکاری تمام دوستان و اساتید هم قدردانی میکنم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام
در مرحله اول از جناب اقای "غزال" تشکر میکنم چون واقعا برای حل مشکل ، این بزرگوار بسیار سهم بسزایی داشتند و از اولین تاپیک تا به نتیجه رسیدن همراهی کردن که جای تقدیر و تشکر داره .

دوست عزیز من منظور خاصی نداشتم و امیدوارم که ناراحت نشده باشید .

همانطور که قبلا گفتم :




زمانیکه مقاومت 470 اهم رو به 400 کاهش دادم دستگاه درست شد و بدون هیچ مشکلی کار میکرد ولی روز بعد مجداد دستگاه معیبوب شد .که با بررسی مدار متوجه شدم سوکت مربوط به ترمستات یا (دماسنج )از جاش بیرون امده .که الان دستگاه بدون هیچ مشکلی کار میکنه . بنابراین با کاهش مقدار مقاومت R20 از 470 به 400 اهم .مشکل روشن و خاموش شدن دستگاه برطرف شد. بنابراین جهت اطلاع بیشتر این مطلب رو دوباره قرار میدم .



انشاله در اینده با همکاری دوست عزیزم جناب اقای "غزال" یه PDF در مورد
تعمیر دستگاه هیتر گرداک همراه با دیتاشیت قطعات و عکس های از مدار و مشکلات و رفع عیب قرار خواهیم داد .و از همکاری تمام دوستان و اساتید هم قدردانی میکنم

سلام

لطف دارید و ما هم با حل مشکل شما به اندازه شما خوشحال میشیم

ولی سنی ازم گذشته و طاقتم کم و توقعم زیاد شده و احترام اطرافیان به مسن موجب گستاخی حقیر شده

اما انصافا اگه در ابتدای امر ، پاسخ سوالاتم را میدادید خیلی زودتر حل میشد
دستگاه بینهایت ساده ای است و اساسا تست آپ امپ ها در داخل مدار نقل و نبات منه و در تاپیک زیر ارائه کردم

http://www.irantk.ir/showthread.php?t=28106&p=181027&viewfull=1#post181027

و لذا اگر این تاپیک را مطالعه و اجرا میفرمودید برای تست دو آپ امپ آن نیازی به تعویض آنها نداشتید
بهمین خاطر باوجودیکه تست مورد نظرم را انجام ندادید ولی با پاسخهای نیم بند اخیر شما فهمیدم آپ امپ و سنسور سالمه

ضمنا باید 470 اهم را استفاده کنید تا عیب قبلی هم مشخص بشه وگرنه بزودی مجبور به تغییر 400 اهم نیز میشوید
احتمالا خازنی که عرض کردم ( C5 ) یا دو خازن رگلاتور ( C11 , C12 ) خراب شده و لذا با احتمال زیاد اگر خازن را تعویض کنید با 470 اهم کار میکنه و مثل روز اولش میشه

برای کشف خرابی خازنهای C11, C12 در داخل مدار میتونید خازن مشابهی با اون بدون لحیمکاری موازی کنید اگه درست شد همون خرابه
البته خرابی C5 با این روش مشخص نمیشه و توضیح مبسوط میخواد

سپاس
 
آخرین ویرایش:

اقای مهندس

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2011-08-02
533
2,463
سلام


ضمنا باید 470 اهم را استفاده کنید تا عیب قبلی هم مشخص بشه وگرنه بزودی مجبور به تغییر 400 اهم نیز میشوید
احتمالا خازنی که عرض کردم ( C5 ) یا دو خازن رگلاتور ( C11 , C12 ) خراب شده و لذا با احتمال زیاد اگر خازن را تعویض کنید با 470 اهم کار میکنه و مثل روز اولش میشه

برای کشف خرابی خازنهای C11, C12 در داخل مدار میتونید خازن مشابهی با اون بدون لحیمکاری موازی کنید اگه درست شد همون خرابه
البته خرابی C5 با این روش مشخص نمیشه و توضیح مبسوط میخواد

سپاس

اتفاقا خازن c5 رو جهت اطمینان عوض کردم .در حال حاضر که دستگاه درست شده .انشاله که دیگه خراب نمیشه .
 

reza_476

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-10-19
4,007
45,310
ایران
باسلام
نقشه گورداک 952A را از آدرس زیر دانلود کنید: 952A.jpg
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام

با توجه به اینکه نسبت به عملکرد این دستگاه گرداک 952 علاقمند شدم
لذا شخصا یکی از آنها را تعمیر کردم تا از کائناتش مطلع شوم

موضوع مهمی که در آن وجود دارد سنسور حرارتی آن است که از نوع ترموکوپل است و عملکرد آن بشرح زیر است

ترموکوپل دو فلزی است که در یک نقطه جوش شده اند
برخلاف دیگر سنسورهای حرارتی که مقاومت آنها با افزایش حرارت افزایش قابل توجهی می یابد مقاومت ترموکوپل تغییر با تغییر حرارت ، تغییر قابل توجهی نمیکند بلکه ولتاژی تولید میکند که متناسب با میزان حرارت است

بهمین دلیل مقاومتش زیر 10 اهم است
(شبیه ترموکوپل بخاری گازی )
لذا این ولتاژ ناچیز تولیدی به یکی از ورودیهای آپ امپ اعمال میشود

حالا شما با پتانسیومتر خارجی ، ولتاژ مرجع را برای پایه دیگر آپ امپ انتخاب و تعریف میکنید
به این ترتیب اگر ولتاژ ترموکوپل بیشتر از ولتاژ مرجعی که انتخاب کرده اید بشود موجب تغییر وضعیت خروجی آپ امپ شده و هویه یا هیتر را خاموش میکند که حرارتش بیش از مقدار دلخواه شما نشود

و زمانی که حرارت هویه یا هیتر کمی کمتر از حرارت دلخواه شما (مرجع) شد ولتاژ ترموکوپل کاهش یافته و کمتر از ولتاژ مرجع میشود و خروجی آپ امپ به حالت اول برمیگردد و هویه یا هیتر را مجددا روشن میکند و این عمل مدام تکرار میشود تا حرارت در مرز دلخواه شما ثابت بماند .

قصد داشتم تحلیل کل مدار این دستگاه و نحوه عیب یابی آنرا تقدیم کنم ولی متاسفانه تاکنون دسترسی به نقشه این نمونه عینی مقدورم نگردید.
این مدل دارای دو آی سی HA17555 , HA17358 است
سپاس

DSC00908.JPG
 
آخرین ویرایش:

mojtaba1491

کاربر vip
vip
کاربر
2011-05-16
21
19
با سلام دوستان عزیز من یه هیتر gordak 952 دیجیتالی دارم زمانی که روشنش می کنم هر دو صفحه دیجیتالی ان دما از 0 شروع میشه و به 790 درجه میرسه و دماش قابل تنظیم نیست برا خودش دما دائما کم و زیاد میشه تا 790 میره دوباره تغییر میکنه دوستان عزیز در این مورد راهنماییم میکند آیا ای سی اآن سوخته . با تشکر
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام دوستان عزیز من یه هیتر gordak 952 دیجیتالی دارم زمانی که روشنش می کنم هر دو صفحه دیجیتالی ان دما از 0 شروع میشه و به 790 درجه میرسه و دماش قابل تنظیم نیست برا خودش دما دائما کم و زیاد میشه تا 790 میره دوباره تغییر میکنه دوستان عزیز در این مورد راهنماییم میکند آیا ای سی اآن سوخته . با تشکر

سلام

مدل دقیق آنرا اعلام و در صورت امکان نقشه آنرا با نقشه موجود در سایت مقایسه و مشخص فرمایید
احتمالا 952 ساده است که فقط یک کلید حرارتی در هیتر داره که وقتی میخواد باباش درآد عمل میکنه ولذا فقط هویه این مدل سنسور داره

و احتمالا بزرگترین فیش در اثر لرزش موتور پمپ شل شده و کمی بیرون آمده
اگر این مورد نبود اعلام فرمایید تا درستش کنیم .
ضمنا پست شما را ندیده بودم می بخشید

سپاس

اینم تصویر کلید حرارتی که با خودکار نشون دادم و سیمی که بصورت فتری و جلوتر از اون دیده میشه المنته که باباش دراومده و سوخته

DSC00993.JPG

DSC00994.JPG
 
آخرین ویرایش:
بالا