آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اساس فلزیاب های PI

farza_ab

کاربر
2009-05-25
59
90
محمد آقا در مواردی ما این مقاومت موازی سیم پیچ را برداشتیم وضع بهتر شد ضمنا حق با دوستانه این توضیحات شما در مجله الکترونیک قدیمی هست بهتره یک نقشه بی نقص ارایه بدین تیوری نوشتن رو قبلا خیلیها انجام دادن دو صد گفته چون نیم مونتاژ نیست
 

H-Ashrafi

کاربر
2008-11-13
50
120
سلام آقا محمد
موج سينوسي موقعي كه مقاومت با آن موازي نيست بيشترين دامنه را دارد. با تنظيم دقيق مقاومت دامنه اين موج به حد اقل مي رسد اما به طور كامل از بين نمي رود.
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام اقای farza_ab
(( محمد آقا در مواردی ما این مقاومت موازی سیم پیچ را برداشتیم وضع بهتر شد ضمنا حق با دوستانه این توضیحات شما در مجله الکترونیک قدیمی هست بهتره یک نقشه بی نقص ارایه بدین تیوری نوشتن رو قبلا خیلیها انجام دادن دو صد گفته چون نیم مونتاژ نیست ))

دوست من امکان ندارد که شما مقاومت را بردارید و وضع بهتر شود بطور کلی غیر ممکن است چون این مقاومت است که باعث می شود شکل موج به صورت میرا باشد زیرا انرژی کویل در ان دشارژ می شود اگر این مقاومت نباشد انرژی کویل در مقاومت دی سی کل مدار دشارژ می شود و به هیچ عنوان مییرایی ندارد .در ضمن مدارات فلزیاب در سایت ها بسیارند می توانید از قضیه مقایسه استفاده کنید : من تاکنون pi ای بدون مقاومت موازی با کویل ندیدم حتی در نمونه بسیار بسیار ساده و ابتدایی و فقط یک نمونه فلزیاب بسیار ساده با فرکانس 20 هرتز دیدم که از مقاومت استفاده نکرد انهم بدلیل بالا بودن مقاومت ورودی طقویت کننده ان در واقع ورودی طبقه تقویت کننده همان مقاومت موازی با کویل بوده است . اگر شما مداری دارید که در ان از مقاومت استفاده نشده لطفا ارسال کنید تا بروی ان بحث و گفتگو کنیم .
---------------------------------------------------------------------------
دوست گرامی بارها گفتم که rl موازی در هر کتابی در هر جایی rl موازی است و معادلات و بحث های ان یکی است فرقی نمی کنه که کتاب از منبع دانشگاهی باشه مجله های الکترونیک قدیمی یا کتابهای هنرستان یا گفته های من و دیگر دوستان یا هر جای دیگر باید این مطالب یکی باشد مگر انتظار دیگری دارید در کتاب سوم ابتدایی2*2 برابر 4 است و در هزار کتاب دیگر چه قدیم و چه جدید نیز همین مقدار است . ایا شما مطالبی بجز اینها در کتابها دیدید که با گفتهای من در تناقض باشه؟
دوست من بارها گفتم همه مطالب حرفه ای را نمی توان در یک تاپیک گفت من سرفصل ها و تیتر ها را با ارائه منابع می گم باقی ماجرا و دنبال کردن سرنخ را برعهده خودتان می گذارم مثال بزنم اگر بخخواهم از تطبیق اممدانس همین مقاومت با سلف را بگویم باید از روابط فیزوری شروع کنم در این روابط از لاپلاس
، انتگرال سگانه ، معادلات ac بیلمن و ... استفاده شده باور کنید در مجال وقت نیست که اموزش این همه روابط را بگویم تازه پس از ان برسیم به اصل مطلب . در این موارد بهتر است که تجربه عنوان شود اینگونه هم وقت کمی مصرف می شود و هم کاربران زودتر به نتیجه می رسند .
باور کنید که دیگر نمی دانم چه بگویم : در تاپیک ها توسط من و دوستان رابطه ها و فرمول ه و نحوه محاسبه بیان شده بازهم متهم به کمگویی هستیم اگر چنین است شما به بزرگواری خود ببخشید بازهم چشب تلاش برای اپدیت کردن مطالب می کنیم .
------------------------------------------------------------------------------
متوجه منظور شما از ارائه یک نقشه بینقص نشدم .
اگر نقشه بینقص داشتم دیگر وقت خود را بر روی مایندایور یا دیگر پروژهای با نقص و ایراد نمی کردم و این همه وقت و هزینه صرف رفع نقص پروژه ها نمی کردم . ولی این را می دانم که همه ماها از کاربر حرفه ای تا کاربر مبتدی برای رفع نقص و کمک کردن به همدیگر برای ساخت پروژه های باکیفیت دور هم در این سایت جمع شده ایم .
-----------------------------------------------------------------------------
با سپاس mohamad
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
نوسان در خروجی کویل

سلام اقای H-Ashrafi
کاملا گفته شما صحیح می باشد زمانی که مقاومت در مدار نباشد بیشترین دامنه سینوسی را دارا هستم بدلیل اینکه انرژی کویل بدرستی دشارژ نمی شود بعبارت دقیقتر بدلیل نبودن مقاومت پاسخ زمانی برای کویل صفر می شود و در جدول پاسخ زمانی (( تو ، زمان )) به صفر میل می کند و با عث می شود که انرژی کویل در خود کویل بصورت پسماند سینوسی ظاهر شود بازهم دقیقتر اگر مقاومت طبقه متصل شده با کویل در مدار فلزیاب بالا باشد (( بینهایت ))نبودن مقاومت باعث شده که انرژی کویل در مقاومت اهمی کویل دشارژ شود (( در شرایط ایده ال )) این پسماند سینوسی از اینجا ظاهر می شود ولی از اتنجایی که مدارات هیچ وقت ایده ال نیستند و حتما مدار الکترونیکی موازی با کویل دارای اهم خاص است لذا انتظار داریم که قسمت عظم انرژی در مقاومت اهمی کویل بصورت موج سینوسی دشارژ شود و اندک انرژی مانده در کویل که دارای توان اکتیو کمتری است بصورت پاسخ نمایی (( همان میرای )) ظاهر شود اگر خوب در شکل موج دقت کنید ابتدای میرایی بصورت سینوسی و با هارمونیک است و پس از ان یک میرایی با شیپ ارام و کم شروع می شود .
ولی در مورد ازبین نرفتن این موج سینوسی :
اگر مقاومت شما دارای مقدار درست باشد این غیر ممکن است مگر جنس مقاومت شما مرغوب نباشد مثلا اگر از مقاومت اجری معمولی استفاده کنید بدلیل سیمی بودن این مقاومت این مشکل پدیدار می شود انگار اصلا مقاومتی وجود ندارد و فقط دو سیم پیچ را با هم موازی بستید .
من این شکل موج سینوسی را در مایندایور با مقدار استاندارد ان را داشتم که با کاهش مقاومت ار 1 کیلو به 890 اهم مشکل را برطرف کردم وهیچ هارمونیک اضافی ندارم .
دوست گرامی مقدار مقاومت در زمان مییرایی تاثیر دارد بطوری که هرچه این مقاومت کاهش یابد شیپ میرایی کمتر می شود و کویل در زمان بیشتری دشارژ می شود حتی اگر از مقاومت اهمی بسیار کم هم استفاده کنید باز هم میرای دارید ولی مطمئنا هارمونیک یا شکل موج سینوسی را ندارید و نباید هم باشد .
باز هم تکرار می کنم : بطور کلی اگر با وجود مقاومت شکل موج شما دارای هارمونیک بود دو دلیل می تواند داشته باشد که به ترتیب عبارتند از :
1= جنس بد مقاومت (( سعی کنید از کربنی خالص با وات بالا استفاده کنید زیرا اگر وات پایین باشد مقاومت گرم کرده و باعث تغییر رنج در ان می شود ))
2 = مقاومت انتخاب شده از نظر ظرفیت بیش از حد زیاد است که باعث می شود زمان دشارژ کویل به سمت صفر میل کند .
با سپاس فراوان Mohammad
 

biman

Banned
2008-09-25
120
162
Iran
سلام آقا محمد

نظر شما در مورد دستگاه آتيني چيه ؟

واينکه در دلتا پالس از فرکانس 100 هرتز استفاده شده اما در

sniffer-xr از فرکانس 400 هرتز استفاده شده از نظر مداري فرق زيادي نميکنند .

به نظر شما کدام بهتر است ؟


در مايندايور از چه فرکانسي استفاده شد ؟
 
آخرین ویرایش:

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام دوست گرامی اقای biman
در رابطه با دستگاه اتینی می توان گفت یه جورایی مادر دستگاه های پالس دتکتور است البته این لقب بیشتر به Twiggy داده شده است . ماینر 4 در قسمت راه انداز کویل از اتینی بهره جسته و مایندایور در قسمت سمپل تایم - پیش تقویت کننده تقویت کننده از اتینی کمک کرفته است .
در مدار اتینی دست شما برای تغیرات های مهم باز هست یعنی (( به ترتیب )) پیش تقویت کننده - انتگرال گیر و خنثی ساز اثرات زمینی . که این بنوبه خود یک برگ برنده در تکامل این دستگاه برای سازنده می باشد .
نرم افزار دستگاه فقط دو قسمت قدرت پالس کویل (( پهنای پالس)) و سیگنال سمپل گیری را بر عهده گرفته است که مهمترین قسمت که در ان دست کار بر برای تغییرات کوتاه است مقادیر سمپل گیری می باشد . اگر کاربر حرفه ای باشد در ساخت دستگاه از 3 روش زیر برای رفع این مشکل استفاده می کند
1 = به دلیل ساده بودن نرم افزار که فقط شامل دو یا سه کانتر می باشد می تواند مجددا برنامه را از ابتدا به راحتی بنویسد (( از انجایی که پالس های نمونه بردار در سافتور مایندایور با مدار خنثی ساز زمینی ادغام شده انجام این کار سخت است و شاید غیر ممکن " خودم بعد چند سال راه حل نیمه کاره ای را پیدا کردم " )) به نظر من این هم شانس بزرگی برا کاربر سازنده می باشد .
2 = حال ااگر سازنده با برنامه نویسی اشنا نبود به راحتی می توان برای این قسمت از مدارهای انالوگی استفاده کرد بطور مثال از دو ای سی
cd4528
3 = اگر کاربر سازنده اندکی زیرک باشد می تواند از سمپل های مدارات دیگر نیز استفاده کند اتینی 1 یا می نی پالس 1 و ...

به هرحال می توان این نتیجه را گرفت برای اعمال تغییرات در این دستگاه یعنی اتینی 4 دست سازنده باز است پس با اندکی معلومات اگر دستگاه دارای نقصی باشد می توان انرا برطرف نمود به نظر من این یکی از بزرگترین محاسن دستگاه است .

از نظر قدرت کاری این دستگاه نیز جزئ قویترین ها است و در این مورد بحث کردن ندارد حتی خود شرکت پالس دتکتور در باره ان بقدر کافی توضیح داده است .
ولی اما به نظر من ساخت این دستگاه نصب به دستگاه های دیگر دارای حساسیت خاص خود است من فکر می کنم اگر این دستگاه را بسازی برای بار اول هیچ نتیجه ای نمی توانی بگیر بزارید منظورم را واضح بگم اگر می خواهی از اتینی یک دستگاه قدرتمند بسازی باید باهاش کلنجار بری و تنضیمات دقیق کنید و تمامی تبقات را مرحله به مرحله بسازی و پشت سرهم انها را با بهترین تنیمات بهم مچ کنی به عبارتی صریح بگم همه ماینر 4 را می توانند بسازند ولی هرکسی نمی تونه اتینی را بسازد این امر در Twiggy بسیار صدق می کنه . امیدوارم متوجه حرفام شده باشید یه جورایی باید صاحب تجربه باشید تا بتونی از ان دستگاه بسازی .
بطور کلی دوستان اگر حوصله کلنجار با این دستگاه را داری و فکر می کنی از پسش بر می ای مطمئن باشد بعد از Twiggy بهترین دستگاه هست به قول یکی از دوستام گول lcd بزرگ ماینر و مایندایور را نخور . این بحث را تمام می کنم .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
در رابطه با فرکانس
اکثر فلزیاب های پی ای بین 60 ای 70 درصد از فرکانس های بین 100 ای 750 هرتز استفاده می کنند .
استفاده از فرکانس های پایین فلزیاب های پی ای را از هرگونه نویز های زمینی مصون نگه می دارد ولی به همین راحتی ها هم نیست . مثال زیادی در انتخاب فرکانس مطرح هست .
مثلا اطلاعات فلز در فرکانس های پایین به راحتی قابل اشکار سازی است تا فرکانس بالا (( 500 هرتز )) ولی در این فرکانس نویز پذیری بیشتر هست و عمق کاوش کمتر ولی در فرکانس های بالا توان بیشتر منبع تغذیه لازم است همچنیین اشکار سازی فلزات از سیگنال به دلیل ثابت زمانی بالا سختر است و همچنیین تطبیق امپدانس ولی فایده ان در دقت ان است بطوری که خطا در فرکانس های بالا بسیار کمتر رخ می دهد اصولا دسته بندی انها به شکل زیر هست
100 الی 300 هرتز برای فلزات بزرگ و فلزات گران بها (( قدیمی نباشد : در رابطه با این موضوع فرکانسی در تاپیک اصول ردیاب توضیح دادم )) است
300 الی 400 هرتز برای تمامی فلزات و فلزات متوسط می باشد
400الی 700 هرتز برای فلزات متوسط به بالا و فلزات با عمر بالا و خاک های الوده به فلز در طی مدت زمان زیاد می باشد (( فلزات با ارزش و قدیمی ))
ولی خودم در محیط معمولی فرکانس کاری 100 الی 500 را ازمایش کردم باور کنید تفاوتی ندیم فقط در 280 هرتز و 500 هرتز طلا را اندکی بهتر اشکار می کردم انهم با مایندایور (( من موفق به تغییر فرکانس در ان شده ام ))
در مجموع دوست گرامی بحث در این مورد زیاد است و در این تاپیک نمی گنجد . ولی چیزی را که من بدست اوردم استفاده از مهندسی معکوس است : شما دستگاه را بساز با بهترین راندمان کاری سپس فرکانس را متغییر قرار بده (( بین 100 الی 500 )) و ببین کدام رنج فرکانس بهتر است اینگونه نیاز به محاسبات و تحقیق فراوان نیست من خودم این کار را کردم و نتیجه بهتر و سریعتر گرفتم .
در تاپیک تقویت کننده های op-amp در فلزیاب های و تاپیک های دیگر مطالب بسیاری را در مورد فرکانس گفته ام که ظاهرا زیاد هم مورد استقبال قرار نگرفت !!!!! پیشنهاد می کنم انها را مجددا مطالعه کنید زیرا این مطالب کاملا اثبات شده و علمی هستند به اصتلاح من دراوردی نیستند . در همین هفته در تاپیک تقویت کننده های op-amp در فلزیاب های موضوع رابطه فرکانس در سرعت واکنش را ارائه می کنم که فکر کنم بسیاری از مشکلات شما را حل کند .
در مایندایور فرکانس تقریبا 490 هرتز می باشد
با سپاس Mohammd
 

am1692

کاربر
2008-11-27
9
13
تشکر

با تشکر از دوست عزیزآقای MEE خواهشمندم این بحس و آموزش را لطفا با
اطلاعات خیلی مفیدتون ادامه دهید با تشکر فراوان از شما .:a12:#$V686
 

biman

Banned
2008-09-25
120
162
Iran
با سلام خدمت دوستان وآقا محمد عزيز
آقا محمد لطفا در مورد دلتا پالس نيز اگر ميتوانيد توضيح دهيد که چگونه دستگاهي است وآ يا ميتوان به راحتي تغييرات در آن اعمال کرد؟
من اين دستگاه را مونتاز کردم ولي به هيچ وجه نمتوانم پاور ان را زياد کنم چون سوت ميکشد نميدانم دليلش چيست اگر کليپهاي آن را ديده باشيد
ميبينيد که خيلي خوب کار ميکند و فقط به مس حساسيت ندارد که دليل اين را هم نميدانم
در سايتي خواندم که نوشته شده شده بود هر چه شدت ميدان مغناطيسي توليد شده توسط دستگاه بيشتر شود عمق کاوش نيز بيشتر ميشود
ودوست عزيز ديگري ميگفت هر چه فاصله بين طول موجها و ضربان و فرکانس بيشتر شود عمق کاوش بيشتر ميشود نظر شما چيست ؟
با تشکر فراوان
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام دوست عزیز
من دستگاه دلتا پالس را نساختم و با مدار ان اشنایی ندارم پس دv مورد ان اظهار نظر نمی کنم و این مورد را به دوستانی که در خصوص ساخت این دستگاه صاحب تجربه هستند می سپارم
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد حساسیت داشتن یا نداشتن دستگاه به فلز خواص به دو فاکتور بستگی دارد که اگر با این دو فاکتور در فلزیاب های پی ای تسلط داشته باشید خودتان می توانید شرایط دستگاه را طوری طراحی کنید که فلز خواص حساسیت داشته باشد یا نداشته باشد .
این دوفاکتور عبارتند از :
1 = زمان پالس delay و زمان پهنای پالس ان ( این زمان ، زمان نمونه برداری سیگنال خروجی پیش تقویت کننده می باشد که به سمت انتگرال گیر می رود و رابطه مستقیم با زمان نمونه برداری از پالس کویل را دارد که همان سیگنال sampel for delay معروف است .
2 = زمان و اندازه پهنای پالس sampel for delay ( این زمان تعیین کننده کلیه تایم بندی های فلزیاب است که بر اساس ان پالس های f.delay ، s.delay و ... ساخته می شود بطور تجربی می توان گفت با استفاده از این تایم است که زمان بندی ها تایین می شود و همچنین در اکثر پی ای ها این پالس از کویل گرفته می شود )
---------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد این جمله شما :
(( در سايتي خواندم که نوشته شده شده بود هر چه شدت ميدان مغناطيسي توليد شده توسط دستگاه بيشتر شود عمق کاوش نيز بيشتر ميشود ))
درست است ولی نه در همه جا مثال می زنم که بهتر قضیه باز شه :
هرچه میدان مغناطیس بزرگتر باشه شار مغناطیسی در نزدیکی های کویل بسیار قویتر است پس انتظار داریم که به دلیل قدرت بالا در این قسنت از شار اجسام کوچک اشکار نشوند چون شار مغناطسی در این طیف عبور کرده و از مسیر جریان خود خارج نشده و تعادل در ان بهم نمی خورد در نتیجه اختلاف پتانسیل بوجود نمی اید و یا اگر بوجود اید کم است .ولی اگر این اجسام در عمق های بیشتر باشند یعنی در نقاط انتهایی شار مغناطیسی چون در انجا شدت میدان کمتر است به راحتی شدت جریان تغییر کرده و اجسام اشکار می شوند . پس بطور کلی ما نمی توانیم زیاد میدان مغناطیسی را قوی کنیم چون :
1 = اجسام کوجک که اکثرا در عمق کم هستند از چشم ما پنهان می مانند (( در عمق ها بیشتر اشکار می شوند )) که می توان گفت کاوش های عمق های کم طیف وسیعی از کاوش را برای جستجوگران بوجود می اورد که نمی توان از ان چشم پوشی کرد .
2 = درست کردن می دان مغناطیسی بزرگ نیاز به کویل بزرگ و از همه بدتر نیاز به جریان و سطح ولتاژ بالا توسط منبع تغذیه دارد که به خودی خود باعث بزرگ شدن دستگاه و غیر قابل حمل کردن ان می شود
3 = با افزایش میدان مغناطیس و جران کویل باطری بسیار زود تخلیه شده پس زمان کاوش توسط این دستگاه ها کم می شود همچنین نیاز به مدار با قطعات قویتر می شود که دردسرهای خواص خود را دارد
لیکن بهتر است در رنج متوسط کویل با در نظر گرفتن قدرت میانگین و منبع تغذیه مناسب میدان مغناطیسی مناسب را طراحی کرد .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
و اما این سوال ((
ودوست عزيز ديگري ميگفت هر چه فاصله بين طول موجها و ضربان و فرکانس بيشتر شود عمق کاوش بيشتر ميشود نظر شما چيست ؟ ))
من موافق نیستم چون هرچه فرکانس بالا رود مطمئنا زمان میرایی کمتر می شود که باعث می شود فلز کمترین تاثیر خود را بر روی پسماند سیگنال داشته باشد به عبارتی اطلاعات فلز کم می باشد دوم این که بدلیل این افزایش مطمئنا سرعت زمان نمونه برداری از سیگنال افزایش می یابد که باعث می شود به درستی از سیگنال نمونه گیری نشود در ضمن مشکلاتی را برای Op-amp بوجود می اورد (( در تاپیک Op-amp در فلزیاب های Pi مفصل بحث شده )) همچنین افزایش فرکانس مدار را پیچیده می کند و نیاز به محاسبات دقیق و قطعات ویژه در این فرکانس ها زیاد به چشم می خورد و ..... به همین دلایل اکثر فلزیاب های پی ای در محدوده فرکانس پایین کار می کنند .
با سپاس Mohammad
 

tomas_edison

کاربر
2009-08-03
55
59
آقای mee آیا با همان دو فاکتوری که ذکر کردید میتوان در این نوع فلزیا بها به جنس فلز هم پی برد یعنی همان تفکیک؟
 
بالا