آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آموزش مونتاژ یک کامپیوتر

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام اول: کامپیوتر خود را آماده کنید
برای اینکه کامپیوترتان آماده ی مونتاژ شود بایستی اول آن را ایمن کنیم به همین منظور قبل از هر کاری ابتدا آن را از برق می کشید و کلید پشت پاور یا همان منبع تغذیه را در حالت خاموش قرار می دهید با اینکار خیال شما از بزرگترین خطر ممکن در حین مونتاژ قطعات یعنی اتصالی جریان الکتریسیته راحت می شود.

بعد از اینکه پاور را از کار انداختیم زمان این رسیده است که کیس را باز کنیم، البته اگر در حال مونتاژ یک کامپیوتر نو باشید یا پیش مونتاژش که خوب کیس باز است ولی اگر کامپیوتر فعلی تان نیازمند نصب یک کارت جدید است لازم است کیس را باز کنید.
اینکه کیس شما چگونه باز می شود بسته به نوع کیس اندکی متفاوت است و فقط کافی است کمی کیس را نگاه کنید تا بفهمید پیچ هایش کجا هستند و چگونه پنل کناریش باز می شود و از جا در می آید.

 

پیوست‌ها

  • 21.7 کیلوبایت بازدیدها: 69

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام دوم: پیدا و آماده کردن یک Slot یا شیار خالیPCI

قدم بعدی پس از اینکه کیس را کالبد شکافی کردیم پیدا کردن یک شیارخالی PCI است.

محلی که کارتهای PCI بر روی آن سوار می شوند را شیار یا PCI Slot میگویند.

معمولا همه ی مادربردهای امروزی حداقل سه شیار PCI دارند البته بسته به نوع مدل مادربرد ممکن است تعداد این شیارها بیشتر از سه تا نیز باشند.

برای اینکه این شیارها را بیابید دو تا راه حل دارید اول به عکس زیر توجه کنید تا ببینید چه شکلی هستند (برای تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید) و در کجا معمولا واقع می شوند و بعدبر همین اساس آنها را روی مادربرتان بیابید دوم به دفترچه ی راهنمای مادربردتان مراجعه کنید.



 

پیوست‌ها

  • 46 کیلوبایت بازدیدها: 71
آخرین ویرایش:

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام سوم: نصب کارتهایpci

همانطور که گفتم درعالم مونتاژ کامپیوتر کاری ساده تر از نصب یک کارت pci نیست.

برای مونتاژش کارت رابردارید و سعی کنید آن را از قسمت فلزی انتهایش بگیرد کلا هر چه دستتان کم کم بابرد کارت تماس پیدا کند و اثر انگشت کمتری رویش به جا بگذارید بهتر است.

انتهایکارت pci تان را با شیار مرتبط با آن بر روی مادربرد تطبیق دهید و سپس این دو را برروی هم گذاشته و با فشار مختصر کارت را در داخل شیار جا بیاندازید.

زمانی که لبه یفلزی کارت با کناره ی برجسته ی کیس روی هم قرار گرفتند یعنی کارت درست جا رفتهاست.

(تصویر زیر گویای همه چیز هست)
 

پیوست‌ها

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
حالا تنها کاری که از مرحله ی نصب مانده این است آن پیچی که از کیس باز کردیم را دوباره سر جایش ببندیم تا کارت به کیس پیچ شده باشد و در جایش ایمن گردد.






 

پیوست‌ها

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام چهارم: تمام کردن کار

از اینجا به بعد خیلی ساده است اگر کامپیوتر مونتاژ شده است و فقط یک کارت جدید به آن اضافه شده در کیس را میبندید کامپیوتر را به برق می زنید و پاور یا همان منبع تغذیه را روی حالت روشن می گذارید و اگر در حال مونتاژ یک کامپیوتر جدید هم هستید مونتاژ را کامل می کنید سیستم عامل را نصب و بعد سراغ بقیه قضیه می روید.

معمولا هر کارت pci یی همراهش یک عدد سی دی حاوی درایورها (راه اندازش) و نرم افزارهای مرتبط به آن می باشد، بعد از مواردی که در بالا گفته شد سیستم را روشن می کنید تا سیستم عامل بالا بیاید و بعد شروع می کنید به نصب درایور و نرم افزارهای کارت از روی سی دی اش تا کارت توسط سیستم عامل شناسائی شود و آماده ی استفاده گردد.

خوب تمام شد، از این به بعد خیلی ساده و راحت می توانید انواع و اقسام کارتهای pci را روی کامپیوترتان سوار کنید، اینطور نیست؟
 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
قسمت چهارم / دستورالعمل نصبram

تا به امروز شما می دانید چگونه یک مادربرد وcpu را بایستی مونتاژ کرد و در داخل کیس جا داد و بلدید یک هارد دیسک جدید را مونتاژ نمائید و اگر بخواهید می توانید امکانات کامپیوترتان را با نصب کارتهایpci افزایش دهید.


بنابراین حالا از عالم مونتاژ سخت افزارهای کامپیوتری خیلی چیزها میدانید.
این طور نیست؟

امروزه کاربران روی کامپیوترهایشان تعداد زیادی برنامه نصب می کنند و علاوه بر آن هر روز در حال اضافه و کم کردن این برنامه ها هستند.


در چنین شرایطی یکی از عواملی که می تواند سبب شود تا یک کامپیوتر ثبات و سرعت مناسبی داشته باشد دارا بودن حافظهram به میزان کافی است در غیر اینصورت احتمالا کامپیوتر شما بسیار کند و اعصاب خورد کن خواهد بود

امروز قصد داریم به آموزش مونتاژ حافظه هایram بپردازیم،


پس بنابراین فرقی ندارد می خواهید وضع کامپیوتر قدیمی تان را بهبود ببخشید یا قصد مونتاژ یک کامپیوتر نو را دارید به هر حال می توانید مثل همیشه با من همراه شوید.
 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
اما در بابram برای کسانی که اصلا نمی دانند چه هست،

اگر نمی دانید ارزشram در چه می باشد و چه می کند می توانیدcpu را یک آشپز در نظر بگیرید و بعد هارد دیسک را یک یخچال وram را میز آشپزخانه،

آنوقتcpu یا جناب آشپز زمانی که شروع کند به آشپزی مواد لازمش را از هارد یا همان یخچال در می آورد و روی میز آشپزخانه یاram می چیند تا در حین آشپزی خیلی راحت و سریع به آنها دسترسی داشته باشد.

خوب حالا اگر میز آشپزخانه تان کوچک باشد و فضای کمی داشته باشد زمانی که آشپزباشی یاcpu مشغول پختن یک غذای مفصل برای یک مهمانی مفصل تر می شود فضای کافی برای چیدن موادی که از یخچال در آورده ندارد و لذا چون ابزار مناسب در اختیارش نیست روند کارش کند می شود و کل داستان شام دچار مشکل و کندی می شود و یحتمل مهمان ها گشنه خواهند ماند و اعصاب شما هم از دست آشپزتان و کل مجموعه ی آشپز خانه تان که همان کامپیوترتان باشد خورد می شود و این درست زمانی است که شما به یک میز بزرگتر یا مقداری حافظه یram بیشتری نیاز دارید.

توصیه های ایمنی: در قسمت های -پست های- قبلی یک سری توصیه ایمنی در مورد مونتاژ کامپیوتر داشتیم، تکرار مکررات نمی کنم و فقط توصیه می کنم اگر آن موارد را نخوانده اید به عقب برگردید بخوانیدشان و سعی در رعایتشان داشته باشید که به نفع خودتان است و سبب جلوگیری از صدمه دیدن کامپیوترتان خواهد شد

 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم لازم است این را هم بگویم که به خاطر داشته باشید همیشه اضافه کردن حافظهRAM راه حل سرعت بخشیدن به یک کامپیوتر قدیمی که عملکردش کند است و کارایی مناسبی ندارد نیست و بعضی وقتها کامپیوتری قدیمی که بیش از حد حافظه ی رم روی آن نصب شده باشد کلا دچار مشکل می شود،

لذا پیش از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید میزان حافظه یRAM کامپیوتر خود را ارتقا دهید از توانائی کامپیوتر تان در درک مقدار و نوع حافظه یRAM و کار با آن مطلع شوید.

(معمولا با نگاهی به دفترچه مادربرد و کمی پرسش از دیگران در انجمن های تخصص )

در این آموزش ما نوعی از حافظه یRAM را مورد استفاده قرار می دهیم که تحت استاندارد یا قرار دادی با عنوانDIMM که مخفف Dual In-lineMemory Module است می باشد،


رم های تحت این استاندارد بر روی مادربرد در شیاری با همین عنوان جا می خورند که شکل و شمایل خاص خودش را دارا است و بعدا در مورد ظاهر این شیارها توضیح کافی خواهیم داد.

البته ناگفته نماند که امروز و از تقریبا 6 یا 7 سال پیش همه ی رم های در بازار تحت این استاندارد هستند و استانداردSIMM ی Module اSingle In-line Memory کاملا منسوخ شده.

نکته ی بعدی قابل توجه این است که بایستی بدانید مادربرد شما از چه مدل RAM ی با چه مشخصاتی پشتیبانی به عمل می آورد،

RAM ها مدل های مختلفی دارند مثل یاSD DDR و...

برای اینکه این اطلاعات را به دست بیاورید دفترچه ی مادربرد بهترین راهنما است.

ولی به هر حال اگر رم های شما تحتDIMM باشند و کامپیوتری که قصد سوار کردن حافظه ی رم بر روی آن دارید یادگار دوران ماموت ها نیست مدل RAM تحت پشتیبانی مادربردتان هر چه که باشد فرقی ندارد این راهنما در نصبRAM جدید به شما کمک خواهد کرد!


 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
مواد لازم برای این جلسه:

-یک عدد رم سازگار با مادربردتان

- پیچ گوشتی بهمیزان کافی و لازم در ابعاد و طرح ها و رنگهای گوناگون!

- کامپیوترتان هم کهحتما لازم است .
 

پیوست‌ها

  • 10.1 کیلوبایت بازدیدها: 68
بالا